تبیان، دستیار زندگی
د ؟  سیخ شدن موهای بدن از زمانی آغاز شد كه بدن انسان ها پوشیده از مو بود . وقتی هوا گرم است و شما نیاز به خنك شدن دارید ، ماهیچه های كوچك در انتهای هر مو منبسط می شود و این انبساط باعث شل و ول شدن موها می شود . غد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا وقتی هوا سرد است موهای بدن ما سیخ می ایستد ؟

سیخ شدن موهای بدن از زمانی آغاز شد كه بدن انسان ها پوشیده از مو بود . وقتی هوا گرم است و شما نیاز به خنك شدن دارید ، ماهیچه های كوچك در انتهای هر مو منبسط می شود و این انبساط باعث شل و ول شدن موها می شود . غده های مولد عرق با ترشح عرق ، گرما را از بدن دور می كنند . رگ های خونی نیز گرما را به سمت پوست بدن آورده و آن را دفــع می كنند . اما وقتی هوا سرد است . این ماهیچه ها منقبض شده و باعث انقباض یا راست ایستادن موها می شود .

غده های مولد عرق بسته می شوند تا گرما را حفظ كنند . رگ های خونی هم كوچك می شوند تا از هدر رفتن گرما جلوگیری كنند .

راست ایستادن یا همان سیخ شدن موها امروزه كمك زیادی به ما نمی كند ، چون ما موی زیادی روی بدنمان نداریم . میلیون ها سال قبل بدن انسان ها با موی زیادی پوشیده شده بود و این عمل باعث گرم شدن آنها می شد . سرما تنها علت سیخ شدن موهای بدن نیست . ترس یا عصبانیت نیز می تواند همان واكنش را ایجاد كند . این مسئله در پستانداران دیگر مثل سگ و گربه هم صادق است . جالب است بدانید وقتی كه سگ ها یا گربه ها عصبانی می شوند موهای بدنشان سیخ می ایستد .