تبیان، دستیار زندگی
" هوش موش" موش حیوانیفوق العاده کنجکاو، ظریف ، با حرکاتی تند و نشاط آور  است  .وزن موش به غیر از تیره موشهای صحرایی تقریباً به 50 گرم می رسد .  بزرگترین و خطرناک ترین نوع  موشها نوع آفریقای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" هوش موش"

موش حیوانیفوق العاده کنجکاو، ظریف ، با حرکاتی تند و نشاط آور  است  .وزن موش به غیر از تیره موشهای صحرایی تقریباً به 50 گرم می رسد .  بزرگترین و خطرناک ترین نوع  موشها نوع آفریقایی آن است که در حدود سه کیلوگرم وزن دارند و با مارها نیزمی جنگند . طریقه کشتن مار به وسیله موشها خیلی جالب است . موشها ساعتها در کمین مار ساکت می مانند و مار را هنگام استراحت غافلگیر کرده و با یک جهش ، گردن مار را می گیرند و حیوان را خفه می کنند. در اروپا نوعی موش وجود دارد که کوچکترین موشهای عالم است . این موش ریز ، بیشتر از 5 تا 7 سانتی متر طول ندارد. موش به آسانی انس می گیرد و  می فهمد که او را به بازی گرفته اند . اگر یکی دو روز با او بازی کنند و حرکاتی را یادش بدهند، از روز سوم خودش جلوی روی شما به جست و خیز و بازی می پردازد ، هیچ جا نمی رود و از هیچ حرکت شما نمی ترسد.


"موش و موسیقی"

بر اساس نتایج تحقیقات، موش ها از موسیقی لذت می برند . اگر شما قناری ، طوطی و یا بلبل خوش آوازی درمنزل داشته باشید، موش در منزلتان زیاد می شود . حتی دیده شده که موشها زمانی که اطاق را خلوت می بینند، از لانه خود خارج شده و در اطراف قفس و یا زیر آن به جست و خیز پرداخته و حتی صداهای عجیب و غریبی به تقلید از پرنده خوش صدا از خود در می آوردند.


"تولید مثل موشها"

هر موش ماده، ظرف سال می تواند 3 بار تولید مثل کند و هر بار از سه الی هفته بچه می زاید ، نوزادان نیز بعد از 4 ماه موش بالغ و کاملی هستند که می توانند به جفت گیری پرداخته و تولید مثل کنند.

موشهای بزرگ می توانند در هر فصلی از سال تولید مثل کنند . تعداد بچه ها درهر زایمان معمولاً بین 5 تا10 نوزاد است . ولی تا 17 نوزاد هم دیده شده است .  یک جفت که سالی سه زایمان دارد در صورت وجود شرایط مناسب می تواند با محاسبه نظری در عرض سه سال حداقل 20 میلیون بازمانده به وجود آورد . آزمایش کنندگان تمام سم های شناخته شده را به کار برده اند. بنابراین در مواردی که مقدار کشتار تا 95 درصد بوده است ، جمعیت موش ها در یک نقطه مورد نظر طی یک سال به حال اول برگشته است.


"اشتهای موش"

اشتهای حریصانه موش وآلودگی مدفوع او، باعث ازبین رفتن مقادیر زیادی غذا می گردد . طبق محاسبه متخصصین ملل متحد، جهان ذخیره غله و برنج خود را به میزان سالی 33 میلیون تن ، یعنی مقداری که برای تغذیه 200 میلیون نفر کافی است از دست می دهد و دراین مورد مقصر عمده، موشها هستند. جالب است بدانید که 860 موش در هر سال 30 تن نان مصرف می کنند.


"خطر موش"

موش بزرگ  هر جا رود ایجاد آلودگی می کند . این موش برای سلامتی انسان ، تهدیدی مرگبار  بوده و ناقل 5 3 نوع بیماری است . کک بدن آنها طاعون و تیفوس را منتشر می کند .آنها در طی آوردن آذوقه ازمجاری فاضلاب به انبارغلات و خانه ها ، میکروب بیماری را در هر قدم خود جا می گذارد.

در  خانه ای که موش لانه کند ، نه پایه های خانه درامان است و نه غذای آشپزخانه . تولید نسل او که به نسبت تصاعد هندسی ، با قدر نسبت 3 تا 17 بالا می رود ، خطر جدی دیگری است . در مجموع وجود این خطرات باعث شده که انسان در پی نابودی موشها برآید.