تبیان، دستیار زندگی
ترس امری کاملاً طبیعی است ، اما گاهی در بعضی افراد میزان آن طبیعی نیست، به گونه ای که ترس از یک واقعه، بیش از خود آن، باعث ناراحتی آنها می شود. دانشمندان با مطالعه برروی تعدادی موش که با صدای بلند ترسانده شده بودند، دری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا می دانید که....

- تحریک مغز برای غلبه بر ترس

ترس امری کاملاً طبیعی است ، اما گاهی در بعضی افراد میزان آن طبیعی نیست، به گونه ای که ترس از یک واقعه، بیش از خود آن، باعث ناراحتی آنها می شود. دانشمندان با مطالعه برروی تعدادی موش که با صدای بلند ترسانده شده بودند، دریافتند که تحریک الکتریکی ناحیه خاصی از مغز، باعث کاهش ترس و اضطراب در آنها می شود. ناحیه خاصی از قشر جلویی مغز، هنگام کاهش ترس فعال می شود . محققان با مطالعه بر روی سلولهای عصبی مغز موشها، متوجه شدند، کاهش فعالیت بخشی از مغزبه نام آمیگدالا موجب کاهش احساس ترس می شود.

آمیگدالا، مرکز نگهداری خاطرات ترسناک درون مغز است . به گفته محققان، فعالیت بخش جلویی مغز افراد مبتلا به بیماری " ترس پس از آسیب" ضعیف است. بنابراین با نوعی تحریک مغناطیسی مغز این افراد ، می توان به آنها در کنترل ترس کمک کرد.

- عسل، فیلها را فراری می دهد

هر چقدر خرسها به عسل علاقه دارند، فیلها از این ماده غذایی بدشان می آید . حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد. احتمالاً این بو، برای فیل ها تداعی کننده نیش زنبور است. به گفته محققان فیل های آفریقایی، علی رغم تنه ضخیم خود، در ناحیه شکم و پشت گوش ، دارای پوست نازکی هستند . پلکها و پوسته داخلی خرطوم آنها نیز بسیار حساس است . بنابراین طبیعی است که زنبور برای آنها یک دشمن به حساب می آید . پژوهشگران می گویند : بو برای اتخاذ تصمیم های گروهی و غذایی فیل ها بسیار حیاتی است .

- خروپف و خطر سکته مغزی

برطبق گفته محققان ایتالیایی، خروپف کردن در خواب، خطر سکته مغزی را بالا می برد. بر اساس مطالعه روی 416 نفر که نیمی از آنها سکته کرده بودند، مشاهده شد که 40 درصد از بیماران مبتلا به سکته مغزی خروپف می کردند. محققان می گویند خروپف کردن با صدای بلند، نشان دهنده اختلال تنفسی و درنتیجه عدم اکسیژن رسانی کافی به مغز است . همین که اکسیژن کافی به مغز نرسد ، کافی است تا فرد در معرض خطر سکته مغزی قرار گیرد.