تبیان، دستیار زندگی
نوجوان دوست دارد با افراد هم سن و سال خود باشد. این هم قسمتی از زندگی طبیعی هر فردی است. این گروه در واقع افرادی هم سن و سال است که علایق و فعالیت یکسانی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفیق‌بازی در روزهای بلوغ


نوجوان دوست دارد با افراد هم سن و سال خود باشد. این هم قسمتی از زندگی طبیعی هر فردی است. این گروه در واقع افرادی هم سن و سال است که علایق و فعالیت یکسانی دارند. والدین باید از نیاز وابستگی نوجوان به یک گروه آگاه باشند. به دلیل اهمیت این مسئله باید در انتخاب دوست به نوجوانتان سهیم باشید،باید این کار مهم را از بچگی آغاز کنید. قسمت مهم مسئولیت والدین همین امر به ظاهر کوچک و سرنوشت ساز است.


نوجوان

نوجوان دانش و تجربه والدین خود را ندارد، بنابراین نمی داند به چه کسی اعتماد کند. اما از طریق آزمون و خطا واقعیت ها را یاد می گیرد. پس شما والدین همیشه باید دردسترس باشید.از او حمایت کنید، تا در گذر از تجربه های تلخ و دشوار این دوران او رایاری دهید.

گاهی نوجوان از موقعیت اجتماعی بسیار مطلوب کنار گذاشته می شود. او در نتیجه این مسئله دچار افسردگی می شود. والدین آگاه و دانا باید کمک کنند تا نوجوان با نکات مثبت شخصیت خود آشنا شده و به ارزش خود پی ببرد. در این دوران نوجوان بسیاری از دستورات والدین را نادیده می گیرد، او تمایل دارد گستاخ، عجول و به آداب اجتماعی بی توجه باشد. حتی بسیاری از والدین احساس می کنند از دست او دیوانه خواهند شد. پس با نوجوان همانگونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند. سعی کنید مشکل را بیابید و حل کنید. توجه او را با حمایت خود به تکالیف مدرسه بر گردانید.

در دوران حساس نوجوانی روابط با همسالان ممکن است زیان آور باشد. اگر او از طرف دوستان مورد تمسخر قرار گیرد و به او بی اعتنایی شود، دچار اضطراب می شود. همین باعث می شود نوجوان واکنش اجتنابی از خود نشان دهد.واضح است که نوجوان نیاز دارد در چنین دوران حساسی ، احساسات، تردیدها و رویاهای خود را با کسی در میان بگذارد. بهتر است روابط دوستی با همسالان خود داشته باشد. به دلیل اهمیت همسالان در این سن ، انگیزه نوجوان برای همنوایی با ارزش ها و آداب و رسوم گروه همسالان افزایش می یابد. البته در اوایل دوران نوجوانی و پیش از آن نیاز به همنوایی با همسالان زیاد است. اما از اواسط نوجوانی تا اواخر از میزان آن کاسته می شود. آنها که گرایش به سرزنش خود دارند، بیشتر تحت تاثیر همسالان خود هستند.

نوجوانی که عزت نفس بالایی دارد و احساس توانمندی در خود می بیند کمتر با گروه همسالان همنوایی می کند. شما  هر چقدر با نوجوان تفاهم داشته باشید، بالاخره از قدرت نفوذ محدودی برخوردارید. زیرا نوجوان به راهنمایی ، حمایت و همکاری همسالان خود نیاز دارد.

طبق تحقیقات انجام گرفته نوجوان در برخی علایق مانند موسیقی، تفریح، زبان تحت تاثیر همسالان خود قرار دارد. اما با این حال از لحاظ مسائل اخلاقی ، ارزش های اجتماعی و درک جهان ، والدین در نوجوان نفوذ بیشتر دارد

دو دلیل باعث نفوذ همسالان در زندگی نوجوان می شود: 

1.عدم توجه از سمت والدین

2.جذابیت گروه همسالان

والدین زمانی می توانند بیشترین نفوذ را در نوجوان داشته باشند، که او را درک کنند و به او کمک کنند. نوجوان آگاه با اعتماد به نفس بالا و متکی به خود می تواند به تفاوت بین همسالان و والدین اهمیتی قائل شود. تا آنجا که می تواند از تجارب آنها استفاده کند. دوست نزدیک برای نوجوان حکم درمان دارد. زیرا به او امکان می دهد احساسات سرکوب شده خود را ابراز کند. او در این تماس های خود در می یابدکه تمام همسالان مانند او با امید، ترس و تردید های این دوران روبرو هستند، و همین باعث کاهش اضطراب او می شود.

با بررسی، اگر نتیجه گرفتید که دوستان او سالم نیستند، سوالی که مطرح می شود این است که آیا نوجوان به معاشرت با آنها ادامه بدهد یا نه؟ بر اساس قضاوت عجولانه این کار را نکنید. باید بدانید در خارج از منزل بر سر فرزندتان چه می آید. باید محیط اطراف را جستجو کنید. اگر در خانه مشکلی باشد، به احتمال قوی او برخی از کارها را به عنوان اعتراض انجام خواهد داد.

نوجوان

اگر نوجوان عضو گروه مشکل ساز شده است از خود سوال کنید، چه نیازی باعث شده که او به این کار مبادرت بورزد؟ باید بدانید او از لحاظ روانی از شما فاصله گرفته است، گرویدن به گروه را کسب استقلال می داند. اعتماد به نفس پایین خود را در گروه جبران می کند. اما اغلب این مشکلات موقتی هستند و برای آینده اهمیتی ندارد. با این حال وقتی نوجوان ارزش های والدین را نمی پذیرد، رفتار به شدت ضد اجتماعی انجام می دهد، که ممکن است برای امنیت و آسایش نوجوان خطری داشته باشد. برخی مواقع لازم است محیط اطراف را تغییر دهید. اگر تنها کار والدین انتقاد از دوست نوجوان باشد، موثر واقع نمی شود. بجای این کار جایگزینی پیدا کنید تا او احساس کند بر زندگی خود کنترل دارد. بنابراین لازم است در مدرسه از گروه خاص خود دوری کند و با گروه دیگر ارتباط داشته باشد. علاوه بر تغییر شرایط و محیط خارج برای کمک به نوجوان باید در بهبود انگیزه های درونی، انجام تصمیم گیری عاقلانه در زندگی کمک کرد. اگر نوجوان دچار مشکل جدی و حادی مثل استفاده از مواد مخدر شده باشد، لازم است در مداخله آن جدی باشید. زیرا این مسئله سبک زندگی خانوادگی شما را تغییر می دهد. لازم است در چنین شرایطی او را تحت درمان شدید افراد متخصص قرار دهید.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: مرا دریاب. نوشته حمیده واحدی

مطالب مرتبط:

دنیا بر وفق مرادش نیست!!

یادداشتهای نوجوانی به والدین

کوچولوهای بزرگ ، بزرگ های کوچیک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.