تبیان، دستیار زندگی
نوجوانان بخوانند ( قسمت دوم ) برای دستیابی به آرامش چند راهكار پیشنهاد كردیم. اینك در ادامه می خوانیم ... پیدا كردن دوستان  جدید اگر یك دانش آموز جدید به كلاستان بیاید چه می كنید؟ صحبت كردن با كسانی كه آنها را نمی شناس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهی برای رسیدن به آرامش

نوجوانان بخوانند ( قسمت دوم )

برای دستیابی به آرامش چند راهكار پیشنهاد كردیم. اینك در ادامه می خوانیم ...

پیدا كردن دوستان  جدید

اگر یك دانش آموز جدید به كلاستان بیاید چه می كنید؟ صحبت كردن با كسانی كه آنها را نمی شناسید ، خصوصاً اگر آنها با شما تفاوت های زیادی داشته باشند، مشكل به نظر می رسد.

ممكن است ابتدا خجالت بكشید یا فكر كنید حرفی برای گفتن ندارید، ولی همیشه به خاطر داشته باشید كه او هم چنین احساسی خواهد داشت. كافی است كمی اعتماد به نفس داشته باشید و به علاوه:

·        برای خود مشخص كنید كه با چه كسی و چرا می خواهید رابطه دوستی برقرار كنید.

·        در برنامه ها و فعالیت های خارج از مدرسه شركت كنید.

·        خود را معرفی كنید و نام افراد را به خوبی به خاطر بسپارید.

·        از قدرت سخنوری خود استفاده كنید.

·        نسبت به دیگران مهربان باشید.

·        به دیگران هدیه بدهید و از آنها هدیه بگیرید.

·        در انتخاب دوست وقت بگذارید و عجله نداشته باشید.

·        آماده ی شنیدن جواب منفی هم باشید .

·        سرزنده و خوش بین باشید.

·        به مهمانی بروید و خودتان هم مهمانی بگیرید.

در یك رابطه دوستی خوب

·        من می توانم خودم باشم

·        می دانم به علایقم احترام گذاشته می شود.

·        سنگ صبوری دارم

·        به خاطر آن چیزی كه هستم محترم شمرده می شوم ، نه به خاطر چیزهایی كه می پوشم.

·        احساس امنیت می كنم

·        از خودم راضی خواهم بود

·        در موقع نیاز تنها نخواهم بود

·        نگران چیزهایی كه درباره ام گفته می شود نخواهم بود

·        به عقایدم احترام گذاشته می شود

·        اگر اتفاقی بیفتد من احساس بی كسی و تنهایی نمی كنم

دوستان خوب:

·        گوش می دهند .

·        به یكدیگر درسهای مفیدی می دهند .

·        پیروزی های یكدیگر را جشن می گیرند و در مواقع شكست ، دلسوز هم هستند .

·        به قول خود وفا می كنند .

·        به خاطر خطاهایشان عذرخواهی می كنند .

·        از یكدیگر حمایت می كنند .

·        رازدار هستند مخصوصاً اگر ایمنی دوستشان مطرح باشد .

·        با یكدیگر صادق و همیشه با تدبیر هستند.

·        از فشار آوردن به یكدیگر اجتناب می كنند.

خودسازی

اولین قدم در رسیدن به آرامش ، شناختن خود و آنچه به دنبال آن هستیم است:

·        با چیز ساده ای شروع كنید مانند نوشتن خاطرات، كه می توانید احساسات واقعی خود را در آنها بیان كنید. وقتی احساسات خود را روی كاغذ می آورید خودتان هم آنها را بهتر درك می كنید.

·        روزی چند دقیقه به خود فكر كنید. این كار می تواند به شما در شناختن خودتان كمك شایانی كند. می توانید شب ها موقع خوابیدن بیندیشید (وقتی همه جا ساكت و آرام است) ، یا حتی صبح زود كه از خواب بیدار می شوید.

·        یوگا هم یكی از راههای شناخت خود است. در یوگا با ورزش هایی روش نفس كشیدن را به شیوه ای كه ذهنتان آرام شود تجربه می كنید.

·        كارهایی كه از انجام آنها لذت می برید انجام دهید و تا جایی پیش روید كه به هدفتان برسید . حتی وقتی به هدفتان رسیدید باز هم ادامه دهید، هیچ حدو مرزی برای خود تعیین نكنید.

·        مدتی تمركز كنید و خود را از دنیای خارج برهانید. نه اینكه به ظاهر خود نرسید و خود را فراموش كنید بلكه بدون آرایش و صرفاً با آراستگی بیرون بروید.

·        سعی كنید با مردم مهربان تر برخورد كنید. به این ترتیب خودتان هم احساس خوبی پیدا خواهید كرد.

وجوه تمایز

چه چیزهایی شما را از دیگران متمایز می كند؟ رنگ پوستتان، دینتان، فرهنگتان، زبانتان، ناشنوا بودنتان، و یا ...

در سنین نوجوانی ، بسیاری از شما  سعی در پنهان كردن آنچه شما را از دیگران متمایز می كند دارید. بی خبر از این كه همین چیزها هستند كه شما را برای دیگران به یك انسان تازه تبدیل می كنند.

در مورد ریشه های خانوادگی خود ، زبان و نژاد اصلی اجداد خود تحقیق كنید و از آداب و رسوم فرهنگی و مذهبی آنها جویا شوید.

·        درباره خودتان مطالعه كنید . توانایی های خود را با دیگران مقایسه كنید. اگر معلولیتی دارید بدانید دیگران قبل از "معلول" به شما به عنوان یك "انسان" می نگرند. به ارزشها و اعتقادات خود بیندیشید.

·        به تفاوت های خود با دیگران احترام بگذارید و آنها را مایه افزایش اعتماد به نفس خود كنید. از نشان دادن تفاوت های خود نترسید و آنها را از دیگران پنهان نكنید.

وضعیت جسمانی

روزانه در مجلات ، برنامه های تلویزیونی، اینترنت و...شاهد توصیه پزشكان به مراقبت از اندام و موزون نگه داشتن آنها هستیم. همه ما در دوره هایی از زندگی احساس می كنیم كه خیلی چاق یا خیلی لاغر شده ایم. "به اندازه "خوردن و ورزش كردن ، نه "رژیم گرفتن" بهترین راه های كنترل وزن هستند. ولی بعضی از افراد از چاقی و یا لاغری زیاد رنج می برند، همین موضوع می تواند به افسردگی یا اختلالاتی در غذا خوردن بیانجامد. به بعضی از این اختلالات توجه كنید:

·        "بی اشتهایی عصبی " بیماریی است كه بعضی از دخترها وقتی سعی در كاهش وزن با گرفتن رژیم های سخت دارند دچار آن می شوند. این بیماری دارای اثرات جانبی جدی است مثل: ریزش شدید مو، اختلالات در عادت ماهانه، رشد موهای غیر ضروری بدن و در موارد حاد می تواند به مرگ هم بینجامد.

·         "جنون گاوی" شایع تر از مورد قبل است. بیماران مبتلا به این بیماری دچار فقر غذا می شوند، زیرا بعد از خوردن غذا آن را بالا می آورند یا از طریق ادرار یا مدفوع زیاد دفع می كنند و با وجود اینكه اندام مناسبی دارند از اضافه وزن می هراسند. اكثر این بیماران در تنهایی مقدار زیادی غذا را در مدت بسیار كوتاهی می خورند. اثرات جانبی شامل خونریزی و بیماری های دهان، پوسیدگی دندان،عدم تعادل مواد شیمیایی بدن، سوء تغذیه و خشك شدن بدن و بیماری های كلیه و مجاری ادرار است.

·        " Bulimia" یعنی خوردن مقدار زیادی غذا در مدت كم و معمولاً تنها ، بدون توانایی در كنترل خوردن. چنین بیمارانی در حین خوردن هیچ احساس سیری نمی كنند ولی بعد از خوردن غذا دچار پشیمانی، افسردگی و یا عذاب وجدان ناشی از خوردن بیش از حد می شوند.

·         "over exercising" وقتی اتفاق می افتد كه كسی احساس می كند باید برای سوزاندن كالری اضافی خیلی ورزش كند. مبتلا یان جنون گاوی و بی اشتهایی عصبی ممكن است به این بیماری هم گرفتار شوند.

كسانی كه فكر می كنند می توانند غذا بخورند و بعد با پس دادن آن جلوی چاق شدن خود را بگیرند سخت در اشتباه هستند. این روند دندانها را می پوساند، در هضم غذا اختلال ایجاد می كند و می تواند منجر به مرگ شود.

فشارهای محیط

تا به حال دوستانتان از شما تقاضای كاری را كرده اند كه شما را تحت فشار گذارد؟

در جوانی معمولاً بیشتر وقت افراد با گروه همسالان می گذرد تا خانواده. با گذشت زمان ، شما و گروه همسالانتان مجبور به تصمیم گیری می شوید . در این روند پایبندی به اعتقادات گاهی بسیار مشكل خواهد بود.

برای اینكه با خودتان صادق باشید، باید خود را خوب بشناسید. بیشتر توجه ما معمولاً به این است كه اطرافیان چه می كنند نه این كه خودمان باید چه كار كنیم. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

§        یك برگ كاغذ بردارید. آنها را به چهار ستون تقسیم كنید و در هر ستون این مطالب را بنویسید:

·        چیزهایی كه دوست دارم انجام دهم.

·        چیزهایی كه مرا از دیگران متمایز می كند.

·        به چه چیزهایی ارزش می نهم .

·        چه سؤالاتی در ذهنم مطرح است.

صادقانه زیر هر ستون را پر كنید و نگران نظر مردم درباره خودتان نباشید. این مراحل به شما در شناخت خودتان كمك زیادی خواهد كرد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.