راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • صبر کنید، خدا خودش وعده داده
    صبر کنید، خدا خودش وعده داده
    كم پيش مي آيد كه خداوند بخواهد ضمانت چيزي را بر عهده بگيرد و وقتي هم چيزي را ضامن شود به نيكويي تمام آن را برآورده مي كند .« وليستعفف الذين لايجدون نكاحا حتي يغنيهم الله من فضله »
  • حتی نزدیک نشوید
    حتی نزدیک نشوید
    از اينرو برخي دختران و پسران كه حريمها را رعايت نمي كنند ، حرمت حجب و حيا را پاس نمي دارند ، در روابطشان ، خوش آمدنها جاي ضرورتها را گرفته است به پرتگاهي نزديك مي شوند كه هر لحظه امكان سقوط در آن است و در سراشيبي گام برمي دارند
  • خود کشی بخاطر حساس ترین نیاز!
    خود کشی بخاطر حساس ترین نیاز!
    اگر نياز جنسي را به طريق صحيح ارضاء نكنيد و از راههاي نامشروع وارد شويد گرچه ممكن است مريض نشويد اما آنچنان ضربه اي به شخصيت و روحية شما مي خورد و آنچنان سياهي و تيرگي در وجود شما شكل مي گيرد كه...
  • تعداد بازديد :
  • 23619
  • سه شنبه 17/6/1388
  • تاريخ :

باید ارضا شود ،اما چگونه ؟

غریزه

عفّت، به معناى خویشتندارى در قلمرو میل جنسى است. براى روشن شدن این مفهوم، باید به دو نکته مهمْ اشاره کرد. یکى مسئله «تقوا» و دیگرى غریزه «شهوت» در وجود انسان است. از یک سو، تقوا یعنى خویشتندارى و مدیریت کردن و مهار نمودن نفس، به معناى عام کلمه که در شرایط مختلف، نام‏هاى متفاوتى پیدا مى‏کند. از سوى دیگر، علماى اخلاق معتقدند که دو نیروى مهم در وجود انسان قرار داده شده: یکى غضب و دیگرى شهوت. حال اگر دو مفهوم تقوا و شهوت را با هم در نظر بگیریم، این نکته به دست مى‏آید که عفّت، یعنى خویشتندارى در قلمرو شهوت. البته شهوت، معناى عامى هم دارد که شامل شهوت مالى و شهوت خوردن و شهوت جنسى مى‏گردد. این معناى عام، مورد بحث ما نیست و آنچه به بحث ما مربوط مى‏شود، شهوت جنسى و عفّت جنسى است.

 

سؤال اساسى، این است که چرا باید عفاف داشت و عفاف، چه تأثیرى در زندگى ما دارد؟ و چرا خداوند متعال، چنین چیزى را از ما خواسته است؟ ما با دو بحث مهمْ رو به رو هستیم: یکى «سواد عفاف» که به چرایى آن مى‏پردازد و دیگرى «مهارت‏هاى عفاف» که به چگونگى آن اختصاص دارد. سواد عفاف، دانش و اطلاعات لازم درباره عفّت است و مهارت‏هاى عفاف، چگونه رفتار کردن بر اساس عفّت. بسیارى از مشکلات ما در این زمینه، به خاطر نداشتن سواد عفاف و مهارت عفاف است.

در این بحث، با طرح چند سؤال، برآنیم تا مبناى برخى از امور مربوط به غریزه جنسى را روشن سازیم که عبارت‏اند از: «چرایى غریزه جنسى» و «چگونگى ارضاى غریزه جنسى». پاسخ این پرسش‏ها ـ که از آن به عنوان مبناى نظریه یاد مى‏شود ـ ، بر دیگر مباحث ما نیز تأثیرگذار است. پاسخگویى اشتباه به این پرسش‏ها، راه انسان را به انحراف مى‏کشاند.

 

غریزه جنسى، چرا؟

چرا غریزه جنسى، در وجود ما قرار داده شده است؟ برخى، علّت وجود غریزه جنسى را «لذّت جنسى» مى‏دانند و بر این باورند که غریزه، عاملى براى لذّت بردن است؛ باید از زندگى لذّت برد و یکى از بهترین لذّت‏ها «لذّت جنسى» است. بر این اساس، هر آنچه را که به تأمین این هدفْ کمک کند ، تأیید مى‏کنند و با هر آنچه که بخواهد آن را محدود سازد، مخالفت خواهند کرد. امّا واقعیت چیست؟ آیا این تصوّر، با واقعیت آفرینش انسان نیز هماهنگ است؟ واقعاً غریزه جنسى، براى چه در وجود ما قرار داده شده است؟ کسى که چنین غریزه‏اى در وجود ما قرار داده، خداوند متعال است و او آگاه‏ترین کس به هدف این غریزه است. پس باید از او پرسید که پاسخ او چیست؟ او پاسخ خود را توسط پیام‏آوران زندگى، به ما رسانده که در مجموعه‏اى به نام «دین»، منعکس شده است.

دین، بر این باور است که فلسفه وجود غریزه جنسى در انسان، «تداوم نسل» است، نه صرفا «لذّت جنسى». البته انسان، از این راه، به لذّت  هم دست مى‏یابد، ولى هدف اصلى، تداوم نسل است.

خداوند متعال، زمینه‏ها و عوامل تداوم و تکثیر موجودات و از جمله انسان را در خود آنها قرار داده و غریزه جنسى را عاملى براى تحریک انسان جهت تحقّق این هدف، قرار داده است.

این جا یکى از گذرگاه‏هایى است که سرنوشت عفاف، در آن رقم مى‏خورد. اگر هدف، لذّت جنسى باشد، همه چیز بر اساس آن تنظیم مى‏شود و هر چه مخالف آن باشد ، نفى مى‏گردد. اگر هدف، تداوم نسل باشد، مسئله، متفاوت خواهد شد و همه چیز، بر اساس آنْ تنظیم مى‏شود. آنچه خداوند انجام داده، این است که نظام غریزه جنسى را براى تداوم نسل بشر طراحى کرده و طبیعى است که کارکرد بهتر این نظام، نیازمند رعایت مسائلى است که در آموزه‏هاى دین، تحت عنوان «عفاف» مطرح شده‏اند. اگر این مسائل، مورد توجّه قرار نگیرند، آنچه زیان خواهد دید، همان غریزه جنسى است. این حقیقت، هنگام بررسى پیامدهاى نظریه لذّت، روشن خواهد شد.

غریزه

 

غریزه جنسى چگونه باید ارضا شود؟

غریزه جنسى همانند تمام غریزه‏ها و نیازهاى انسان، باید ارضا شود؛ اما چگونه؟ فرهنگ غرب، میان مردان دین و دیگر مردمان، تفاوت قائل مى‏شود و بر این باور است که مردان و زنان کلیسا (یعنى کشیش‏ها و راهبه‏ها) باید «خویشتندار» باشند و هیچ رابطه جنسى‏اى با کسى نداشته باشند؛ امّا درباره بقیه مردم، به «آزادى جنسى ـ ازدواج» اعتقاد دارند. این دیدگاه، نخست به آزادى جنسى اولویت مى‏دهد و سپس به ازدواج، و بر این باور است که مردم مى‏توانند آزادانه، به ارضاى غریزه جنسى خود بپردازند و یا ازدواج کنند.

 

 

این دیدگاه، بر اساس همان نظریه لذّت جنسى پردازش شده است؛ یعنی چون هدف، لذّت بردن است، پس انسان‏ها هر گونه که خواستند، مى‏توانند غریزه جنسی خود را ارضا کنند.

اما دیدگاه دین چیست؟ بر اساس آنچه از قرآن استفاده مى‏گردد، دین به «ازدواج ـ خویشتندارى» معتقد است. خداوند متعال که انسان را با غریزه جنسى خلق کرده، به مصلحت او نیز آگاه است و بهترین و بلکه تنها راه ارضاى صحیح و بى‏زیان غریزه جنسى را در «ازدواج» و سپس «خویشتندارى جنسى» معرفى کرده است؛ چون هدف از غریزه جنسى، تداوم نسل است، پس ازدواج و تشکیل خانواده در اولویّت قرار دارد و چون هدف، لذّت بردن به هر شکل نیست و زیان‏هاى زیادى هم براى او دارد، ارضاى آزاد غریزه جنسى را نمى‏پذیرد و انسان تا هنگامى که نمى‏تواند ازدواج کند، باید عفّت، پیشه کند. قرآن کریم در این باره مى‏فرماید: «و کسانى که وسیله زناشویى نمى‏یابند، باید عفّت ورزند تا خدا با فضل خویش، آنان را بى‌نیاز گرداند».1

خداوند متعال، فقط تداوم و تکثیر نسل را نمى‏خواهد؛ آنچه براى او مهم است، تربیت نسل توحیدى است. از این رو، لازم است که خانواده، در چارچوب آن نسل، تداوم یابد و در دامان آن، تربیت شود.

چرا ازدواج؟

اگر دلیل ازدواج، تداوم نسل است، تداوم نسل، در خارج از ازدواج و تشکیل خانواده نیز قابل تحقّق است. لذا یکى از پرسش‏هاى مهم، این است که چرا باید ازدواج کرد؟

از دیدگاه دین، فلسفه ازدواج، «تربیت نسل» است که در بردارنده دو عنصر است: «تداوم» و «تربیت». خداوند متعال، فقط تداوم و تکثیر نسل را نمى‏خواهد؛ آنچه براى او مهم است، تربیت نسل توحیدى است. از این رو، لازم است که خانواده، در چارچوب آن نسل، تداوم یابد و در دامان آن، تربیت شود.2

اکنون که اطلاعات لازم و البته مختصر را درباره چرایى غریزه جنسى و چگونگى ارضاى آن، به دست آوردیم، زمینه براى طرح مباحث بعدى و فهم عفاف، آماده‏تر شده است.در مقاله ی بعد با ما باشید.

 

پی‌نوشت‌ها:

1. سوره نور، آیه 33.

2. بدین ترتیب، تکثیر نسل انسانی از هر راهی غیر از تشکیل خانواده (مثلاً تولّد فرزندان نامشروع و توسعه پرورشگاه‌ها یا تولید انسان‌های آزمایشگاهی و همانندسازی شده و...) نمی‌تواندمطلوب دین و خداوند باشد.

 

منبع : حدیث زندگی - باتلخیص

تنظیم برای تبیان : داوودی

 

مقالات مرتبط :

ارضای غریزه فقط در خانواده

فریب غرایز را نخوریم

آموزش ارتباط سالم با جنس مخالف در خانواده

دختر وپسر ، سودجویی یا تعهد؟

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
مجید
سلام بد نبود ولی فکر کنم واستادین بیرون میگین لنگش کن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/11/1390 - 18:39
گمنام
سلام امیدوارم جوونای ما یه کم بیشتر فکر کنن این خودمون هستیم که برای خودمون سخت میگیریم نه هیچ کس دیگه ای قبول کنید که خیلی پر توقع هستیم مشکل اصلی و اساسی ازدواج همه تو جامعه ما (ببخشد معذرت میخوام) فقدان عقل.
یه کم بیشتر فکر کنیم میرسیم به این که هیچ کاری نشد نداره.
امیدوارم نویسنده محترم بازم در این زمینه اطلاعات ما رو افزایش بدن.
تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 5/8/1390 - 0:20
rahgozar
شعار ، شعار ، شعار
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/6/1390 - 21:40
مینا
به نظرم سخته کنترلش ولی می شه من که تا حدودی تونستم فقط بچه ها وقتی دیدین نمی تونین کنترل کنین برین یه گشتی بزنین یا از جایی که تحریکتون میکنه یا کسی که... فاصله بگیرین .به نظر من ازدواج خیلی بده اصلا دوس ندارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/6/1390 - 18:10
اکبر
اگه وام ازدواج نفری 4میلیون باشه من ازدواج می کنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/6/1390 - 15:47
ali navid
باسلام، فقط شعار دادن نباشه راه حل های منطقی ارایه کنید خیلی مشکل پیش جوونا هستش چه دختر چه پسر ،برا نمونه شرایط شغلی برا پسرا،پایین آوردن سن ازدواج
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 7/6/1390 - 10:44
setareye_tanha
سلام دوستان
به نظر من تو جامعه عوامل تحریک کننده این قدر زیاد شده که سخت میشه آدم خودش رو کنترل کنه ولی کنترل کردن ناممکن هم نیست.این مشکل رو باید از ریشه درست کرد باید عمل کرد نه فقط حرف زد.مطمئنم شماها هم خیلی از هم سن و سالای خودمونو میشناسید که زندگیشون به خاطر این جور روابط نامشروع تباه شده ولی حیف حیف ..........
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/5/1390 - 10:44
iranian_boy_tehran
به نظرمن یکی از بهترین راهکاراش خانه عفاف بود

گفتن نداره با شریاط جامعه امروزی ما ازواج به ایناسونیا نیست پس تا 90 سالگیم که نمیشه کنترل کردو روزه گرفت -
نیازه راه نیازشم اگه امثال این مکانها نباشه بصورت عقده های روانی درمیاد که از 1طرف دیگه بیرون میزنه-
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 4/5/1390 - 9:16
عباس
ادم وقتی جوون یا نوجوونه وهنوز به سن ازدواج نرسیده باید چکارکنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 27/4/1390 - 17:48
mehrdad meymandi
یه راه حل داره سن ازدواج بالاس باید کم شه .این غریزه باید خالی شه .حالا هر جور که شده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 26/4/1390 - 16:4
mahsa
جولوشومیشه گرفت ولی سخته.بله بایدسن ازدواج روبیارن پایین اصلاازدواج حالش به اینه که بچه باشی وازدواج کنی نه وقتی پیرپتال شدیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 13/4/1390 - 12:38
reza
خداوند به فرشتگان عقل داد بدون شهوت ,
حیوانات را شهوت داد بدون عقل
و انسان را شهوت داد با عقل
هر انسانی عقلش به شهوتش غلبه کند بهتر از فرشتگان است
هر انسانی شهوتش بر عقلش غلبه کند بدتر از حیوانات است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 7/3/1390 - 20:18
am vd
مرسی ازتوضیحات خیلی خوبتون فقط اگه میشه بیشترتوضیح بدهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 22/2/1390 - 15:47
ناشناس
همچین اش دهن سوزی نبووووووووووود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/1/1390 - 23:7
ناشناس
مگه میشه کنترل کرد ؟به جای این حرفهای تکراری والکی سن ازدواج را پایین بیارید متنفرم از این حرفهایی که هزار بار شنیدیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 26/12/1389 - 11:27
فاطمه
خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خشنود باشی ما رستگار
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 17/12/1389 - 12:6
علی ا ح م
دمت گرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 20:50
amir
چرا همش حرف از كنترل این غریزه میزنید به جای این حرفا یكی بیاد فرهنگ ازدواج موقت رو كه هم سنت پیامبر هم راهی برای تخلیه میل جنسی جوان ها برای خانواده های با تعصب افراطی ایرانی جا بندازه اخه چرا تا صیغه هست از راه گناه.تازه دخترا هم میتونن بدون اجازه پدر محرم پسر بشن.من تحقیق كردم اگه باور نمیكنید میتونید خودتون تحقیق كنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 28/10/1389 - 18:31
سیدعلی خوزستانی
باعرض سلام-توضیحت خوب بود-ولی بنکات ریز باید اشاره میکردید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 7/9/1389 - 21:59
maryam ss
من چند تا راهکار به نظرم میرسه که عرض می کنم خدمتتون امیدوارم مفید باشه،1)از دیدن فیلم هایی که باعث تحریک شما می شه خودداری کنید.2)سعی کنید زمان زیادی رو به بیکاری سپری نکنید.3)اگر گاهی این غریزه داشت به شما فشار می اورد روزه بگیرید.4)شرایط رو سخت نگیرید دخترای خوووووب بذارید پسرهایی هم که خیلی وضع اقتصادیشون مساعد نیست بتونن ازدواج کنن اون وقت خدا هم بیشتر هواتونو داره!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 2/9/1389 - 15:56
s h
به نظر من هم چقدر یشه کردن عفت؟؟؟؟چند سال؟این کار اشتباه قبول ولی مگه یک انسان معمولی چقدر تحمل داره؟؟راه حلی هست؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 6/8/1389 - 23:24
رضا
واسه یک لحظه گذرا یک عمر پشیمون نشیم بیایید مواظب بیماری های جنسی باشیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 6/8/1389 - 14:14
ستایش خدایی
به نظر من حق با همون خانم یا اقای ناشناسه.باید سن ازدواج رو پایین اورد.و شرایط ازدواج هم اسانتر شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 15/7/1389 - 15:43
مهسا m
بد نبود ولی کی عمل میکنه. ها؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 26/6/1389 - 14:11
سید علی خسروشاهی
با عرض سلام توضیحات شما خوب بود ولی نمیشه گفت کامله .... اما نظر بنده : خداوند در وجود ما هم عقل رو افرید و هم نفس رو حالا حساب کنین اگه فقط عقل رو افریده بود همه میرفتند بهشت و بلعکس . من هم قبول دارم که ازمون سختیه .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/4/1389 - 15:30
m.m
به نظرم باید سنت پیامبر که همان صیغه موقت است راادامه بدیم نه مثل بعضیها که هی شعار میدن ولی حتی خودشان هم به ان عمل نمی کنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/4/1389 - 15:24
ناشناس
به نظر من نمیشه کنترلش کرد خیلی سخته تنها راه نجات از گناه ازدواج است همین و بس متشکرم خدا نگهدار.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/4/1389 - 15:3
KUOROSH
اولا:نویسنده زن بود یا مرد ؟
دوما:یه راه حل اساسی بدید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 26/3/1389 - 23:47
ناشناس
من خودم اعتقاد دارم که بهترین راه ارتباط سالم دو جنس مخالف است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 6/3/1389 - 22:58
ناشناس
غیر منطقی راه حل بدید نه راه در رفتن و صورت مسئله پاک کردن بابا جون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 3/3/1389 - 15:15