تبیان، دستیار زندگی
اگر در دوران دبیرستان جزو آنهایی بوده‌اید که موقع درس خواندن همیشه در اتاقشان صدای تلویزیون بلند بوده و اگر عادت کرده بودید در محیط‌های شلوغ و شب‌های امتحان درس بخوانید، باید بدانید که این شیوه دیگر در دانشگاه جوابگوی نیازهای شما نخواهد بود و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابل توجه قبول شدگان دانشگاه

دانشگاه

10 توصیه به جوانانی که کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و به زودی وارد دانشگاه می‌شوند:

دانشگاه با دبیرستان فرق دارد و این تفاوت به محیط درس و هم‌کلاسی‌ها و اساتید هم محدود نمی‌شود. برای آنهایی که دوران دبیرستان و کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و به زودی وارد دانشگاه خواهند شد، البته اگر هدفشان کسب موفقیت در تحصیلات دانشگاهی است، خواندن توصیه‌های زیر، خالی از لطف نیست....

1.اگر در دوران دبیرستان جزو آنهایی بوده‌اید که موقع درس خواندن همیشه در اتاقشان صدای  تلویزیون بلند بوده و اگر عادت کرده بودید در محیط‌های شلوغ و شب‌های امتحان درس بخوانید، باید بدانید که این شیوه دیگر در دانشگاه جوابگوی نیازهای شما نخواهد بود و اگر به همین روش درس بخوانید، حتما به مشکل می‌خورید و شانس قبولی‌تان در واحدهای دانشگاهی کم می‌شود. مغز شما برای اینکه مطالب را بهتر جذب کند احتیاج به تمرکز دارد. کم‌کم خودتان را عادت بدهید که موقع درس خواندن، صداهای مزاحم را قطع کنید و حتی اگر دوستانی دارید که مانع تمرکز شما هنگام مطالعه می‌شوند، بهتر است کتابخانه یا محلی ساکت پیدا کنید و درس‌‌هایتان را آنجا بخوانید.

2.همیشه در برنامه‌های درسی رشته‌های مختلف دانشگاهی، دروس اجباری خاصی وجود دارند که بسیار سخت‌اند و بی‌فایده به نظر می‌رسند. شاید فکر کنید چرا باید این درس‌های بی‌فایده و مشکل را بگذرانید، وقتی حتی در آینده شغلی شما هم موثر نیستند؟ نکته این است که هدف از گذراندن این دروس ظاهرا بی‌فایده و معمولا مشکل، این است که یاد بگیرید چگونه در سطح بالاتری بیندیشید و فکر کنید. این دروس قرار است مغز شما را به چالش بکشند و کمک کنند که مغزتان تیز و هوشیار بماند. به این قبیل دروس به چشم ورزشی برای مغزتان نگاه کنید و بدانید که یک مغز هوشیار و تیز به شما در شغل آینده‌تان، در طراحی برای سرمایه‌گذاری‌های آینده‌تان و هر چیز دیگری که احتیاج به قوه تشخیص‌تان داشته باشد، کمک می‌کند.

برای موفق بودن در دانشگاه احتیاج به برقراری تعادل میان درس خواندن، سلامت و روابط اجتماعی‌تان دارید.

3.معیار موفقیت در دانشگاه فقط کسب نمرات خوب نیست؛ بلکه اصل مطلب این است که شما یاد بگیرید چگونه طی این دوران، مغزتان را پرورش بدهید و سطح فکرتان را بالا ببرید.

4.برای گذراندن دروس دانشگاهی باید مرتب و منظم درس بخوانید. این شیوه باعث می‌شود که نكات درسی همیشه در ذهنتان تازه بماند. یکی از رموز موفقیت در امتحانات دانشگاهی این است که همیشه زمان‌هایی را برای درس خواندن در نظر بگیرید؛ حتی اگر زمان زیادی تا امتحانات فاصله داشته باشید. نتیجه این روش مطالعه آن است که مطالب درسی‌تان را بهتر یاد می‌گیرید و درک عمیق‌تری از دروس دانشگاهی‌ پیدا می‌کنید.

دانشگاه

5. در مدرسه وقتی در درسی نمره پایین می‌گرفتید، ممکن بود بعضی معلم‌ها شما را تنبیه کنند که چرا درس نمی‌خوانید؟ ولی در دانشگاه این‌طور نیست. در دانشگاه کسی شما را مجبور نمی‌کند که درس بخوانید. به نظر، این یک مزیت محسوب می‌شود ولی اگر شما به تنبلی عادت کنید، ممکن است خیلی از درس‌هایتان را بیفتید و هیچ یک از استادهایتان هم اهمیت ندهند. شما اگر خودتان را به این عادت دهید که با یک برنامه مرتب و منظم درس بخوانید نه تنها می‌توانید این دوران را با نمرات خوب سپری کنید؛ بلکه خیلی راحت می‌توانید در مدارج بالاتر قبول شوید و تحصیل کنید.

6.رمز موفقیت در دانشگاه این نیست که تمام ساعات بیداری‌تان را به درس خواندن اختصاص بدهید. در حقیقت، افراطی بودن حتی در درس خواندن هم توصیه نمی‌شود زیرا تمام‌وقت و تنها در یک اتاق بودن باعث رشد هیچ یک از مهارت‌های اجتماعی که برای موفقیت شغلی آینده‌تان مهم است، نمی‌شود. برای موفق بودن در دانشگاه احتیاج به برقراری تعادل میان درس خواندن، سلامت و روابط اجتماعی‌تان دارید.

7.مهم نیست که در مدرسه، ورزشی انجام می‌داده‌اید یا نه؛ مهم نیست که عضو باشگاهی بوده‌اید یا به تنهایی یا با دوستان‌تان ورزش می‌کرده‌اید؛ مهم این است که فقط فعال باشید و ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. تنبل و خموده نباشید. مطمئن شوید که رژیم غذایی مناسبی دارید. با غذاهای بی‌فایده، خودتان را سیر نکنید و به خودتان گرسنگی بیش از حد هم ندهید. حتما زمانی را به روابط اجتماعی‌تان اختصاص دهید. ارتباطات اجتماعی مناسب باعث پیشرفت مهارت‌های کاری‌تان خواهد شد.

برخورد کردن و مراوده داشتن با افراد متفاوت با نظرهای متفاوت یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که شما برای آینده شغلی‌تان احتیاج دارید و این بهترین فرصت برای یادگیری شما خواهد بود.

8.اگر وقت دارید، حتما یک کار پاره‌وقت بگیرید و در کنار پول اضافی که به دست می‌آورید، یاد بگیرید که چگونه با افراد مختلف جامعه معامله کنید. مهارت‌های این‌چنینی را فقط با فوق‌برنامه‌های خارج از کلاستان می‌توانید یاد بگیرید.

9.یکی از رموز موفقیت در دانشگاه این است که کاری جدید و متفاوت از برنامه‌ درسی‌تان به عنوان فعالیت فوق برنامه داشته باشید. این باعث توسعه افق دید شما خواهد شد و شما را از حالت تک‌بعدی بیرون می‌آورد. در آینده نیز خواهید دید که اغلب کارفرماها همیشه می‌خواهند ببینند که شما چگونه با افراد دیگر در خارج و داخل شرکت کار می‌کنید. روشنفکر باشید و ذهنی باز داشته باشید. در دانشگاه، شما با افراد مختلفی از فرهنگ‌های متفاوت روبه‌رو خواهید شد. برخورد کردن و مراوده داشتن با افراد متفاوت با نظرهای متفاوت یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که شما برای آینده شغلی‌تان احتیاج دارید و این بهترین فرصت برای یادگیری شما خواهد بود.

10.برای شما که به دنبال قهرمانی در زمینه‌های ورزشی هستید. هیچ‌وقت تحصیل کردن در مدارج بالاتر را ترک نکنید. اگر قبل از اینکه فارغ‌التحصیل شوید، به شما قراردادهای ورزشی پیشنهاد شد، یادتان باشد که در درازمدت همیشه یک قهرمان تحصیل‌کرده موفق‌تر است. شما به یک پشتیبان احتیاج دارید. اگر روزی دیگر نتوانستید در رشته ورزشی‌تان فعالیت کنید باید بتوانید با پشتیبانی تحصیلات‌تان آینده شغلی دیگری برای خود درست کنید. تحصیلات شما به آینده شغلی‌تان بعد از بازنشسته شدن از ورزش هم کمک خواهد کرد. همه این پیشنهادها و نکته‌ها تضمینی خواهد بود تا شما بتوانید دانشگاه خود را در بهترین حالت و به صورتی که بیشترین فایده را از این دوران برده باشید، سپری کنید.

برای داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب با مشاورین درسی تبیان در ارتباط باشید.

حبیبی- سلامتیران

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

قبولی های کنکور آینده!

استرس روز های اول دانشگاه

مرگ از نوع الکترونیکی

آرزوهایت را دور نریز !

کتاب را قورت بده!

فوت کوزه گری مطالعه

این یک راز است

موفقیت در کنکور 89

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.