تبیان، دستیار زندگی
به فرزندان خود كمك كنید تا غرور خود را بازسازی كنند. موفقیت‌های آنان در عرصه‌های مختلف را كه ممكن است یك هنر، ورزش یا مطالعات درسی و غیره باشد، تشویق كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیشکی منو دوست نداره!

شناخت علائم افسردگی نوجوانان و روش‌های برخورد با آن

نوجوان

نوجوانی یكی از آسیب‌پذیرترین دوران زندگی است،‌ بویژه اگر این دوره انتقال از كودكی به بزرگسالی با افسردگی نیز همراه باشد. نوجوانی را دوران آشفتگی نیز نامیده‌اند، به این دلیل كه فرد ناچار است تغییرات جسمانی، عاطفی و اجتماعی را تحمل كند كه می‌تواند باعث اضطراب و نگرانی او در برخورد با عوامل استرس‌زا شود.

تغییر روحیه و خلق و خو در دوران نوجوانی تا وقتی زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار ندهد، طبیعی است.

توجه داشته باشید بین یك روحیه بد زودگذر با اضطراب‌ها و نگرانی‌های مزمن تفاوت قائل شوید. نگرانی‌های مفید به فرزندان ما كمك می‌كند تا با تغییرات ایجاد شده بخوبی سازگاری یابند؛ اما دلهره‌های غیرعادی برای موضوعات كوچك طبیعی نیست.

والدینی كه نمی‌توانند در این دوره حساس با نوجوانان خود ارتباط برقرار كنند ، فرزندان خود را كه از بیان ترس‌ها و نگرانی‌های خود هراس دارند ، گریزان می‌كنند. این كار باعث می‌شود آنها به جوانانی افسرده تبدیل شوند.

در مقابل، آن دسته از والدین كه با هوشیاری برای نوجوانان شان وقت و انرژی می‌گذارند و در صورت لزوم مبالغی را هزینه می‌كنند می‌توانند به نوجوان خود كمك كنند تا آینده خود را بسازد و به سرعت بر نگرانی‌های دوره نوجوانی غلبه كند. حمایت از نوجوانان در طول این سفر گذار از كودكی به جوانی بسیار آسان‌تر است تا این كه بعدها برای بازگرداندن سلامت روانی او به دردسر بیفتید.

نوجوان و خانواده

لازم نیست همیشه او اول باشد

فشار والدین برای سرآمد و بهترین بودن در دروس و در مقابل بی اعتنایی كامل نسبت به دیگر فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواند در ذهن فرزند آنها به یك مشكل بغرنج و پیچیده تبدیل شود. این كار او را بین علایق اساسی خود و برآوردن انتظارات والدین سرگردان می‌سازد.

بعضی نوجوانان در مواجهه با برنامه‌های سختگیرانه و غیر قابل انعطاف كه آنها را برای برنده و بهترین بودن در همه چیز، از مطالعه دروس گرفته تا ورزش، نقاشی و حتی بازی‌ها تحت فشار قرار می‌دهد، دچار تنگنا می‌شوند. علاوه بر این، فشارهای مدرسه نیز باعث می‌شود نوجوان عزت نفس و خود باوری خود را از دست بدهد.

باید نوجوانان را تشویق كرد تا مهارت‌هایی را بیاموزند كه به آن علاقه‌مندند و به او انگیزه می‌دهد؛ همچنین لازم است این اطمینان را در آنها ایجاد كنید كه كاملا طبیعی است گاهی بعضی چیزها را بخوبی یاد نگیرند و تنها چیزی كه برای آموختن نیاز دارند، زمان و تمرین بیشتر است.

به فرزندان خود كمك كنید تا غرور خود را بازسازی كنند. موفقیت‌های آنان در عرصه‌های مختلف را كه ممكن است یك هنر،

ورزش یا مطالعات درسی و غیره باشد، تشویق كنید. از پیشداوری و پیش‌بینی بی‌موقع خودداری كنید.

با آنها در مورد موضوعاتی نظیر فشار همسالان، انتخاب یك برنامه روزمره، دوستیابی، مسائلی نظیر سیگار كشیدن، مواد

مخدر ومسائل جنسی تا حدی كه امكان دارد و می‌تواند برای آنها مفید باشد، صحبت كنید.
روابط بین فردی سالم در خانواده می‌تواند در تشخیص به موقع علائم افسردگی در نوجوانان مفید باشد.
با فرزندان خود گفتگو كنید و اجازه دهید این رابطه در هر زمانی كه به آن نیاز دارند ، حتی اگر خسته هستید ، برقرار شود. آنها را برای آخر هفته منتظر نگذارید ، اما در عین حال آنقدر در دسترس نباشید كه وقتی برای تنها بودن و خلوت كردن نداشته باشند. برای با هم بودن ارزش قائل شوید و به جای این كه بعدها برای درمان افسردگی آنها وقت بگذارید، همین حالا هر زمان كه به شما نیاز دارند، در دسترس باشید.
درباره نمونه‌ها و موقعیت‌هایی كه خودتان توانسته‌اید زندگی را كنترل كنید و با عوامل استرس زا بخوبی برخورد داشته‌اید،
مثال‌هایی بیاورید. در باره مشكلات خانواده یا دیگر موضوعات به نحوی كه بر آنها تاثیر منفی نداشته باشد و آنها را نگران نكند، صحبت كنید. در عین حال فرزند خود را تشویق كنید تا احساسات غمبار خود یا هر نگرانی دیگری كه دارد را هر طور می‌خواهد با شما در میان بگذارد. شنونده‌ای صبور و منبع امیدواری برای فرزند خود باشید، زیرا بیشتر اوقات تنها گوش دادن به عواطف آنان برای برطرف كردن افسردگی موثر است. علائم افسردگی در نوجوانتان نباید شما را ناراحت كند و مهم‌تر این كه رفتاری پرخاشگرانه با او نداشته باشید و هرگز او را مسخره نكنید.
نبود یك فرد صمیمی‌می‌تواند افسردگی نوجوان را تشدید كند. با فرزند خود برخورد منفی نداشته باشید زیرا او این عمل شما را طرد كردن خود تلقی می‌كندبه طور كلی كودكان خجالتی یا غمگین و كودكانی كه در رفتار و كارهای خود دچار پسرفت می‌شوند را افسرده تلقی می‌كنند. همچنین كودك دشواری كه در خانه و مدرسه ایحاد زحمت می‌كند نیز ممكن است افسرده باشد و رفتار او می‌تواند واكنشی نسبت به استرس باشد. بعضی نوجوانان نیز از درس و مدرسه گریزان می‌شوند و نمرات كمتری نسبت به قبل می‌گیرند.
روان درمانی و رفتار درمانی مربوط به زمانی است كه والدین مشكل نوجوان خود را بسیار حاد و ناامیدكننده ببینند و نتوانند آن را در خانه كنترل كنند.
نوجوان

نوجوانان افسرده همچنین رفتار خودآزارگونه و خود تخریبی از خود بروز می‌دهند و درباره مرگ و خودكشی صحبت می‌كنند. والدین باید درباره این گونه احساسات نوجوانان، بدون ترس از ایجاد افكار خودكشی در ذهن آنان گفتگو كنند. چنین صحبت‌هایی را یك هشدار تلقی كرده، آن را جدی بگیرید و به دنبال دریافت كمك باشید.

روابط ناسالم در خانه و بیرون از آن یا نبود یك فرد صمیمی‌می‌تواند افسردگی نوجوان را تشدید كند. با فرزند خود برخورد منفی نداشته باشید و از طعنه و كنایه زدن و انتقاد خودداری كنید ، زیرا او این عمل شما را طرد كردن خود تلقی می‌كند.

روان درمانی و رفتار درمانی مربوط به زمانی است كه والدین مشكل نوجوان خود را بسیار حاد و ناامیدكننده ببینند و نتوانند آن را در خانه كنترل كنند. این نوع درمان‌ها می‌تواند برای ایجاد یك نگرش مثبت نسبت به رفتار و بهتر ساختن روابط بین فردی مفید باشد. تكنیك‌های مراقبه و آرمیدگی نیز می‌تواند روند بهبود را كامل كند. مربی یا فرد دلسوز و آگاهی كه نوجوان بتواند براحتی با او درددل كند ، مورد مناسبی است برای این كه او احساسات سركوب شده خود را تخلیه كند. داروهای ضد افسردگی نیز برای درمان موارد حاد افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

والدین عزیز، مراقبت دلسوزانه و هوشیارانه این امكان را ایجاد می‌كند تا در سال‌های انتقال از كودكی به بزرگسالی همراه نوجوانان خود باشید و به آنان كمك كنید به یك بزرگسال بالغ و مسوول تبدیل شوند. شما باید نسبت به واكنش‌های خود در رابطه با نوجوانتان هوشیار باشید و به آنها اهمیت دهید.

منبع : جام جم آنلاین - با تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

جوان در گفتار رهبری(2)

دلهره کنکور این همه؟

امان از دوست ناباب!

نکات کلیدی برای نوجوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.