تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر چندین هزار سایت اینترنتی وجود دارد كه حاوی تصاویر مستهجن است. تصاویر موجود در این سایت‌ها بسیار وقیح و زننده است. اگر تا پیش از این، استفاده ابزاری از زنان در تبلیغ لباس و كالاهای لوكس معمول بود، این سایت‌ها پا را فراتر نهاده و صحنه‌های ارتباط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدن عکس های نامناسب درنوجوانی

نوجوان

در حال حاضر چندین هزار سایت اینترنتی وجود دارد كه حاوی تصاویر مستهجن است. تصاویر موجود در این سایت‌ها بسیار وقیح و زننده است. اگر تا پیش از این، استفاده ابزاری از زنان در تبلیغ لباس و كالاهای لوكس معمول بود، این سایت‌ها پا را فراتر نهاده و صحنه‌های ارتباط  را به طور آشكار تبلیغ می‌كنند.

مطالعات دقیق و گسترده‌ای در طول این سال‌ها در این باره صورت نگرفته است . این موضوع آنقدر به کودکان و نوجوان آسیب وارد می کند که در کشور های غربی که ارتباط زن و مرد از محدودیت به مراتب کم تری از کشور ما برخوردار است را هم به تکاپو واداشته است .تا آنجا که روان شناسان و نظریه پردازانشان در پی یافتن راهی برای مصونیت فرزندان از خطرات موجود در دهکده ی جهانی می باشند.

ذهن روان‌شناسان شبكه‌‌ ای‌بی‌سی نیوز (ABC NEWS) ، بر اساس تجربیات خود در مواردی كه با كودكان سروكار داشته‌اند، متفقاً بر این باورند كه پسرانی كه با تصاویر خشونت‌آمیز و مستهجن سروكار داشته‌اند، اغلب انگیزه‌های بوالهوسانه‌ای نسبت به دختران دارند؛ در عین حال، دختران نیز پاسخ مثبتی به این گونه تمایلات پسرها نشان می‌دهند.

یکی از روان‌‌ پزشكان كودك و خانواده چنین می‌گوید: «این گونه تصاویر، جنبه بسیار نامطلوب روابط دو جنس را – كه به هرزگی می‌انجامد- منتقل می‌كند. چیزی فراتر از دلبستگی ساده به قد و بالای یك شخص كه چاشنی آن یك ارتباط عاشقانه باشد.

روان شناسان معتقدند: گذشته از آسیب‌های عاطفی و روانی احتمالی این تصاویر بر جوانان و نوجوانان و نیز علاوه بر خطر آسیب‌های جسمانی كه به دلیل روابط جنسی به وقوع می‌پیوندد، به دلیل  به تصویر كشیدن صحنه‌های نامتعارف بسیار خطرناك‌‌تراز انچه ما تصور می کنیم ، می‌باشد.

دست‌اندركاران سایت‌های مستهجن‌انگار نمی‌توانند این گونه اقدامات را به عنوان جهان‌بینی خود طرح كنند،‌ چرا كه آن‌ها اصلاً جهان بینی ندارند؛ اما قصدشان این است كه این قبیل مسایل را جزء اصلی جهان‌بینی فرد كنند.

آن چه باعث دغدغه خاطر شده و آن‌ها را (کشور های غربی)بر آن داشته تا در این زمینه صحبت به میان آورند، صرفاً مساله نگاه كردن كودكان به تصویر افراد در وضعیت نامناسب و یا حتی دیدن تصاویر مستهجن نبوده، بلكه مسأله مهم‌تر، نوع تصاویری است كه شایع شده است.

نوجوان

نگرانی نسل‌های گذشته والدین این بود كه مبادا فرزندان آن‌ها مبادرت به خرید مجلات نامناسب نمایند، اما نكته‌ای كه مطرح هست این است كه اگر تصاویر محرك زنان بیان كننده استفاده ابزاری از زنان در آن مجلات بود، بعضی وب‌سایت‌های فعال دراین عرصه، تمام  توان خود را بر استفاده‌ی ابزاری این چنین مصروف داشته‌اند.

این مسایل و آسیب های ناشی از آن به گونه‌ای نیست كه در قالب نمودار بیان شود ، علاوه بر آن، بهره‌گیری از امكانات سمعی و بصری این وب‌سایت‌ها، چیزی معادل تورق و مشاهده شش صفحه از آن مجلات است كه حقیقتاً تكان دهنده است.

دست‌اندركاران سایت‌های مستهجن‌انگار نمی‌توانند این گونه اقدامات را به عنوان جهان‌بینی خود طرح كنند،‌ چرا كه آن‌ها اصلاً جهان بینی ندارند؛ اما قصدشان این است كه این قبیل مسایل را جزء اصلی جهان‌بینی فرد كنند. مسلماً تغییر باورها و نگرش‌های شكل گرفته افراد، بسیار سخت‌تر از القای نگرش‌های سالم برای رویارویی آن‌ها با این گونه تصاویر ترسیم شده است. به ویژه كه در مورد كودكان زیر سن بلوغ و نوجوانانی كه در آستانه بلوغ قرار دارند، می‌تواند باعث تجربه زودهنگام مفهوم ارتباط – عاطفی و فیزیكی- آن هم با دخالت عوامل بیرونی گردد.

این قبیل مسایل با پركردن خلاهایی كه با رویاها و خیالات كودك پر می‌شوند و به كمك تصاویر عینی كه تا به حال به ذهن كودك خطور نكرده، خواب و خیال او را به یغما می‌برند.

ما باید تلاش كنیم و اگر دیر بجنبیم، دیر جنبیدن ما خلایی ایجاد می‌كند كه وسایل ارتباط جمعی به سرعت آن را پر می‌كنند. باید فضایی ایجاد كنیم كه نوجوان احساس كند، تحت هر شرایطی ما تكیه گاه قابل اعتماد او هستیم، تكیه گاهی دلسوز كه می‌تواند به او رو كند. اگر چنین نشود، شخص ثالثی در چت‌روم‌های شبكه‌های اینترنت منتظر آن‌ها خواهد بود.

نوجوانانی كه تصور و احساس درستی از ارتباط ندارند ، نه تنها با دیدن صحنه‌های محرک ، هیجان زده می‌شوند، بلكه ممكن است این قبیل روابط را به سان الگوی رابطه تلقی كنند. هم چنین اینترنت امكان بهره‌گیری از بازی‌هایی را برای  كودكان فراهم می‌آورد كه آن‌ها را به مراحل خطرناكی می‌كشد. امكان ورود به تالارهای گفت‌وگو، فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌كند كه شخصیتی مجازی و نقشی را به خود بگیرند كه واقعی نیست. امکان تبادل اطلاعات از طرف افراد ناشناس وجود دارد.اطلاعاتی که به ضرر فرزندان ماست.

پدر و مادر ها ، شما می‌توانید این فاصله را پر كنید. متأسفانه تا زمانی كه شما در اتاق مجاور یا پای تلفن نشسته‌اید یا مشغول تماشای تئاتر هستید، قادر به کمک به فرزندانتان نیستید .

باید پذیرفت كه وقتی نوجوانان به دنبال تصاویر مستهجن باشند، بالاخره به آن دست خواهند یافت. لذا بهترین فیلتر، آن فیلتری است كه از ارتباط مناسب شما با فرزندتان ناشی شود.

فیلتر

برای فعال سازی این فیلتر، والدین می‌بایست راجع به مسایل مختلف از جمله ارتباط با جنس مخالف با فرزندان خود  صحبت كنند. راجع به خطرات ارتباطات نامناسب حرف بزنندو در مقام دوست فرزندان به آن ها کمک کنند.

البته بحث راجع به مسایل جنسی، برای بسیاری از افراد سنگین و مشكل بوده و پرداختن به آن خارج از چارچوب اخلاقی است، اما هر چه پدر و مادرها پاسخ روشن‌تری به سؤالات كودكان خود بدهند، صادقانه‌تر برخورد كنند، كم‌تر حالت قضاوت گونه به خود گیرند و نیز اطلاعات دقیق‌تری راجع به محتوای شبكه اینترنت داشته باشند، خیلی به هدف نزدیك شده‌اند. والدین می‌بایست ابهامات را برطرف كنند .

والدین باید در مورد سایت‌هایی كه فرزندانشان بازدید می‌كنند، با آنها صحبت كنند و راجع به شناخت خود نسبت به سایت‌های مورد بازدید آنها كاملاً مطمئن شوند و حتماً به آن سایت‌ها سركشی كنند.

اگر والدین به موردی غیر اخلاقی برخورد كردند، وظیفه آنهاست كه احساس خود را به زبان بیاورند. این پدر و مادر هستند كه باید رشته كلام را به دست گرفته و با فرزندان صحبت کنند.

ما باید تلاش كنیم و اگر دیر بجنبیم، دیر جنبیدن ما خلایی ایجاد می‌كند كه وسایل ارتباط جمعی به سرعت آن را پر می‌كنند. باید فضایی ایجاد كنیم كه نوجوان احساس كند، تحت هر شرایطی ما تكیه گاه قابل اعتماد او هستیم، تكیه گاهی دلسوز كه می‌تواند به او رو كند. اگر چنین نشود، شخص ثالثی در چت‌روم‌های شبكه‌های اینترنت منتظر آن‌ها خواهد بود.

منبع : ماهنامه سیاحت غرب - معرفت

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

فوت و فن ارتباط با نوجوان

دیوارهای فاصله را بردار!

نگذارید تنها بماند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.