تبیان، دستیار زندگی
اکستاسی(ECSTASY) یک داروی روان گردان مصنوعی از دسته داروهای محرک، با دو خاصیت تحریکی شبه آمفتامین و توهم زائی شبیه LSD است. نام های خیابانی این ماده XTC ، قرص شادی، عشق و آتش فرشته می باشند. فرمول شیمیایی آن متیلن دی اکسی مت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرص های شادی بخش


اکستاسی(ECSTASY) یک داروی روان گردان مصنوعی از دسته داروهای محرک، با دو خاصیت تحریکی شبه آمفتامین و توهم زائی شبیه LSD است. نام های خیابانی این ماده XTC ، قرص شادی، عشق و آتش فرشته می باشند. فرمول شیمیایی آن متیلن دی اکسی متامفتامین یا به طور مخفف MDMA است. این ماده برای سیستم عصبی سمی بوده و در دوزهای بالا قادر است درجه حرارت بدن را خیلی سریع افزایش دهد که منجر به تخریب عضلات، کلیه و سیستم قلبی - عروقی خواهد شد. از اعضاء دیگر خانواده اکستاسی، می توان آمفتامین و کوکائین را نام برد.

در جنگ جهانی اول انگلیسی ها این دارو را برای سربازانشان تهیه کردند تا در جنگ احساس شادی کنند، بعد از جنگ هم مدتی مصرف کردند ولی چون در یک سال 15 نفر تلف شدند، دارو جمع آوری شد. مجدداً در سال 1980 تولید دارو در اروپا شروع شد، و از آن زمان به بعد تولید غیر رسمی این دارو در بعضی کشورها ادامه دارد. به طور کلی می توان گفت مصرف این قبیل دارو از دهه 1980، به ویژه در مجالس رقص و کلوپ ها افزایش یافته است.

مکانیزم دارو

تحقیقات انجام شده با استفاده از تصویربرداری مغز در انسان ها نشان داده است که MDMA در مغز به سلول های عصبی که با واسطه شیمیایی سروتونین عمل می کنند آسیب می رساند. واسطه شیمیایی سروتونین نقش مهمی در تنظیم خلق، پرخاشگری، فعالیت جنسی، خواب و حساسیت به درد ایجاد می کند.

عوارض دارو

این دارو باعث احساس شدید خوب بودن و افزایش انرژی، بالا رفتن خلق، بیش فعالی(OVERACTIVITY) ، پر حرفی، بی خوابی، اضطراب وخشکی دهان و بینی می شود. مردمک ها درشت شده، ضربان قلب و فشارخون بالا رفته و در دوز های بالا بد کار کردن ریتم قلبی و کاهش فشارخون ممکن است دیده شود. فعالیت بیش از حد ممکن است باعث از دست رفتن آب بدن شده بالعکس نوشیدن آب فراوان برای جبران کم آبی می تواند باعث تجمع آب در بدن شود. گاهی بیماران احساس غیر طبیعی مثل حرکت حشرات در زیر پوست دارند(FORMICATION).

مشکلات مصرف طولانی

مصرف طولانی مقادیر زیاد این داروها می تواند منجر به اختلال درک و تفکر شود. به ویژه در مورد آمفتامین ممکن است رفتارهای بدبینانه بیمار گونه ای همراه با هذیان ، توهمات شنوایی و بینایی و گاهی رفتارهای تهاجمی ایجاد کند. معمولاً این حالت 2 – 1 هفته پس از قطع دارو رفع می شود. اما گاه ماه ها طول می کشد. در برخی از این موارد به جای جنون دارویی اشتباهاً تشخیص بیماری جنون حقیقی گذاشته می شود. ممکن است افسردگی نیز به دنبال مصرف طولانی داروهای محرک دیده شود.( ECSTASY) در صورت مصرف مکرر می تواند به اعصاب بدن که از مغز و نخاع به همه جای بدن گسترش یافته اند ، آسیب جدی و دائمی ایجاد کند.

عوارضی مشابه کوکائین و آمفتامین

مشکلات روان شناختی مانند افسردگی، مشکلات خواب، اضطراب شدید و بدگمانی در طی مصرف و گاهی اوقات هفته ها بعد از استفاده از MDMA دیده میشود. علائم جسمانی مانند سفتی عضلانی ، سایش غیرارادی دندانها ، تهوع ، تاری دید ، حرکت سریع چشمها ، سنکوپ و احساس لرز و تعریق ,افزایش ضربان قلب و فشار خون ، خطری ویژه برای افرادی با بیماریهای قلبی عروقی است. افرادی که پس از مصرف MDMA دچار ضایعات پوستی شبه آکنه ( جوش ) می شوند در معرض عوارض جانبی شدیدی مانند تخریب بافت کبد در صورت تداوم مصرف خواهند بود . تحقیقات اخیر نشان داده اند که استفاده از MDMA به موجب تخریب دائمی بخشهایی از مغز که مرتبط با تفکر و حافظه می باشند خواهد شد. MDMA دارای ساختار و اثر اتی مشابه متا آمفتامین می باشد که نشان داده شده موجب تخریب نورونهای حاوی دوپامین می شود. تخریب اینگونه سلولها موجب مشکلات حرکتی مشابه پارکینسون خواهد شد .

تحمل به دارو

داروهای محرک فورا تحمل ایجاد نمیکنند. مجموعه علائم محرومیت از دارو اغلب پر دردسر بوده و شامل خلق پائین و کاهش انرژی میباشد.

در مان

مصرف افراطی دارو مستلزم مصرف داروهای آرام بخش و کنترل افزایش د مای بدن و کنترل بد کار کردن ضربان قلب است. علائم بدبینی را میتوان یا یک داروی ضد جنون کنترل کرد.

مولف: دکتر حمید سجاد

لینک :

پس لرزه ی مواد مخدر ( 2 )

آثار مصرف اكستازی ( پرواز مرگ با قرص شادی (2))

پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت اول )

آیا اکستازی را می شناسید؟

خطر، در كمین است

عطش مرگ

عوارض زیانبار و كشنده قرص اكستاسی

بی خبری از مصرف قرص های اكستازی

اكستاسی ؛ عامل نشاط یا سبب مرگ

اكستاسی شادی جوانی یا مرگ سلامتی

اكستاسی ؛ طاعون خفته عصر ما

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.