راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • تعداد بازديد :
  • 10472
  • سه شنبه 17/9/1388
  • تاريخ :

بازهم بحث...ازدواج موقت!!

ازدواج

ازدواج موقت اگرچه در اسلام به آن اشاره شده اما اظهارنظرهای غیر کارشناسی در این زمینه و عدم هدایت صحیح آن می‌تواند ضمن ایجاد تبعات سوء، منجر به از هم پاشیدگی کانون خانواده و حتی عدم تمایل به تشکیل خانواده در بین جوانان گردد.

حجت الاسلام آقامیری در گفتگو با خبرنگار جهان عنوان می‌کند که پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در جامعه حجاز در میان جماعتی که به روایت قرآن مثل چهار پا یا حتی گمراه تر از چهار پا بودند، ظهور کرد تا عرف آن جامعه را بهم بزند.
آقامیری با رد این نظریه که ازدواج موقت به دلیل تعارض با عرف جامعه نباید صورت بگیرد، گفت: عرف را در زمانی می‌توانیم ملاک قرار دهیم که با شریعت اسلام در تعارض نباشد .

 وی عرف را متأثر از عوامل مختلفی می‌داند و بیان می دارد: زمان گذشته که پادشاهان و سلاطین بودند، مردم بر اساس "الناس عبید ملوکهم" یک عرف خاص داشتند و امروزه که هجوم ماهواره‌ها و سایتهای اینترنتی که فرهنگ فساد و فحشا را گسترش می‌دهند، ممکن است عرف به گونه‌ای دیگر تعریف ‌شود، در حقیقت مولفه های "عرف" متاثر از عواملی است که جامعه به گونه های مختلف با آن در تعامل است ، بنابراین باید ببینیم عوامل ایجاد عرف نامطلوب چه المان هایی است که آنها را آفت شناسی نماییم و در صدد رفع آفات آن باشیم و بتوانیم عرف پاکی داشته باشیم.

آقامیری با رد این نظریه که ازدواج موقت به دلیل تعارض با عرف جامعه نباید صورت بگیرد، گفت: عرف را در زمانی می‌توانیم ملاک قرار دهیم که با شریعت اسلام در تعارض نباشد .

وی مسئله ازدواج را احساس نیاز زن و مرد به یکدیگر دانست که این نسبت نیاز، باعث شده تا زوجین یکدیگر را تمکین کنند و همین جذابیت است که موجب بقاء خانواده می شود، بنابراین اگر این جاذبه به تشکیل و تحکیم خانواده منجر شود شرعی و درغیر این صورت مورد  نظر نخواهد بود.

وی عنوان کرد به ازدواج موقت به واسطه وجاهت شرعی که دارد در جای خودش می‌توان اعتنا کرده و آن را در زمان های خاص پیشنهاد داد ، اما به دلائلی که مطرح خواهد شد : ازدواج دختران دبیرستانی بدون اذن ولی آنها  اصلاً مشروع نخواهد بود .

شایان ذکر است که اسلام برای ساماندهی به ناهنجاریهای جنسی پدیده آمده در اجتماع، به علل مختلفی که زن و مرد نتوانند خانواده دایمی تشکیل داده و همه وقت در زیر یک سقف با هم زندگی مشترک داشته باشند  ، ازدواج موقت، با شرایط خاص خودش را پیشنهاد کرده است، که همانگونه که اشاره شد ، اختصاص به زمان اضطرار دارد و البته به هر نحو که این ازدواج صورت پذیرد و شرائط صحت را نیز داشته باشد کاملا  شرعی و مورد احترام است که اسلام برای پوشش مشکلات ناشی از آن ناهنجاریها این ازدواج را مطرح کرده و در کل برای سرو سامان دادن به این نیاز ، برنامه هایی مانند نکاح دائم، موقت  و یا حتی در زمانهای اولیه اسلام بحث بهره وری از کنیزکان و یا تحلیل امه  را مطرح و تجویز کرده است.

وی عنوان کرد به ازدواج موقت به واسطه وجاهت شرعی که دارد در جای خودش می‌توان اعتنا کرده و آن را در زمان های خاص پیشنهاد داد ، اما به دلائلی که مطرح خواهد شد : ازدواج دختران دبیرستانی بدون اذن ولی آنها  اصلاً مشروع نخواهد بود .

آقامیری

آقامیری افزود : تفاوت میان ازدواج موقت و دائم در مدت زمان تعیین شده است و البته با این پیوند موقت برخی از امتیازهایی مانند ارث و نفقه  که در ازدواج دائم خواهد بود در این ازدواج منتفی است و باید توجه داشت که برای زن و مرد در ازدواج دائم و موقت قوانینی وضع شده است که زنان و مردان  را برای هر زمان مهیای ازدواج نمی داند مثل محدودیت مردان در تعداد ازدواج و محدودیت زنان در برخی از مواقع ماهیانه و در اغلب موارد؛ بنابراین شرایط زن، یک شرایط خاص است. ضمن اینکه در ازدواج زن باید کاملاً آزاد باشدو  نسبت به این اقدام راضی و هیچکس نباید وی را اکراه کند، حتی ولی و قیم او.

آقامیری با تشریح شرایط ازدواج موقت از نگاه دین اسلام افزود: در ازدواج موقت دختر باید رشیده باشد یعنی مصلحت خودش را بداند، این نظر آیت الله شاهرودی و عده دیگری از فقهاست که می گویند در صورت رشیده نبودن، حتی اگر زن باکره هم  نبود، فقط می تواند با اذن ولی ازدواج نماید.

 و  بنابر نظر عده ای دیگر از فقها، علاوه بر رشیده بودن، اجازه و اذن "ولی و سرپرست" نیز از شرائط صحت عقد است به عبارت بهتر ؛ تمامی فقها بجز چند نفر از آنان؛ معتقدند اذن واجازه ولی و سرپرست دختر، شرط وضعی و یا تکلیفی در ازدواج اوست.

وی با انتقاد از مطالبی که در مورد ازدواج موقت جوانان از جمله ازدواج دختران  دبیرستانی مطرح می شود گفت: بنابر آنچه که گفته شد؛ این نظریه مخالف با برآمد نظرات فقها ، مراجع تقلید و شرع مقدس است و  توصیه آن برای دختران دبیرستانی که رشیده نبوده و بدون اذن می خواهند چنین کاری را انجام دهند، وجهه عقلی و شرعی ندارد.

وی در ادامه به تشریح فتاوای مختلف در این زمینه پرداخت و افزود: سه دسته  فتوا در این زمینه وجود دارد:

دسته اول:بیشتر فقها از جمله حضرت امام (ره) فرموده‌اند اذن و اجازه  ولی و سرپرست دختر در ازدواج او، واجب است و بدون اذن "ولی" عقد باطل است و این همان شرط وضعی است که گفته شد .

دسته دوم: بعضی از فقها رشیده بودن دختر را شرط اصلی  و اذن پدر را شرط تکلیفی می دانند ، در این صورت (شرط تکلیفی)  مفاد عقد صحیح است ولی مبادرت کردن به این کار حرام است . و ملاک شناخت رشیده بودن، فهم و درک دختر از مسایل بوده و به نحوه تشخیص او از مسایل برمی گردد، که در صورت عدم تشخیص مسایل، بهترین تصمیم گیرنده ولی اوست. 

خواستگاری و ازدواج

دسته سوم: این فقها معتقدند: رشیده بودن دختر، رکن اساسی است، ولی اذن ولی، اصلاً شرطیتی ندارد ، نهایتا آنان قایل به احتیاط مستحب در اخذ اذن ولی و سرپرست دختر شده اند .

بنابر آنچه که گذشت؛  هر سه فتوای رایج به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اذن و اجازه ولی و سرپرست را در ازدواج دختران کم سن و سال، مثل دختران دبیرستانی ،شرط اصلی می دانند و اینکه مطرح می شود، طرفین می توانند با رضایت خود اقدام به ازدواج موقت نمایند کاملا اشتباه است.

وی در پایان عنوان داشت بایستی بتوانیم روابط رخ داده در جامعه  را از این حالت کذا یی خارج کنیم، چرا که معصیت خداوند، نظام اجتماعی را بهم می‌ریزد و موجب افزایش تدریجی ناهنجاریهای بنیان کن در جامعه می شود ، بنابراین نظراتی که از سردلسوزی برای برون رفت از این معضل در جامعه مطرح می شود ، چنانچه وجهه شرعی داشته باشد، راهکار مطلوبی است .

آقامیری بار دیگر تاکید کرد: در عین حال ؛ نکاح موقت ، نکاحی مشروع و البته  اضطراری است که فقط برای مواقعی خاص پیشنهاد می شود .

 

 

تنظیم شده توسط موسوی

بخش خانواده و زندگی

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
احمد منهتن
من معتقدم در این زمینه جامعه ما به بن بستی عظیم رسیده است انچنان که اگر در نظرات دوستان هم بنگریم کثرت نظر و چند دستگی دیده میشسود. از یک طرف معضل عدم تمکین جنسی جوانان در اوج حرارت جنسی و تبعات منفی ان من جمله اشتغال ذهنی و روحی قابل کتمان نیست و نیاز به چاره اندیشی مبرهن می شود- مثلا ترویج ازدواج موقت- از دیگر سو با ترویج این امر ممکن است پایه های ارزشمند خانواده سست شود و احتمالا ازدواج دایم کمرنگتر شود. لذا این حالت سردرگمی باعث ایجاد ابهام در تصمیمات مراجع و مسئولان شده است. من معتقدم متاسفانه ما اکنون در حال گذار از این وضعیت نیستیم بلکه در اوج اسیب ان به سر میبریم. کاملا طبیعی است که دختران و پسران مجرد برای ارضای این میل جسمی -مانند نیاز به آب- با یکدیگر رابطه برقرار کنند و متاسفانه گاهی به روابط نامشروع تن در دهند! متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 11/10/1390 - 1:35
حسین محیسن
ازدواج موقت برای جلوگیری از روابط نامشروع به نظر میرسد در بعضی موارد راه حل درستی است اما نباید انرا در جامعه به حدی تر ویج دهیم که جوانان دست از ازدواج دایم بردارند بهتر است همان طور به صورت مخفی باقی بماند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 14/8/1390 - 9:58
ژاوی
یه سوال؟
پسری که بگیم تو 15 سالگی بالغ میشه در ایده آل ترین حالت 4 سال دبیرستان 18، 4 سال دانشگاه 22، دو سال سربازی 24 حالا هم که معمولا کار نداره خب به نطر شما توی این 10 سال باید چی کار کنه برای اکثریت هم تا این سن شرایط ازدواج دایم نیست وضع جامعه هم که ... فقط کافیه از خونه بری بیرون. درسته باید خویشتن داری باشه ولی 1 سال،2 سال چن سال؟ باید ازدواج موقت باشه اما نباید خیلی هم باب بشه چون جنبش نیست پس خدمت تمام صاحب نظرها هرکی چیزی به ذهنش میرسه و بیان میکنه ما هم که هیچکدوم عقلمون کامل نیست اونهایی که عقل کل بودن ائمه هدی بودن که با آگاهی به تمام شرایط از ازل تا ابد اجازشو دادن درسته هم نبودنش معضله ( به n دلیل) (n به سمت بینهایت) هم بودنش( به علت بی جنبگی).
پس از خدا بخواهیم که برساند صاحب کار را که هر لحظه که ظهور ایشان با تاخیر بیفتد به یقین همه ضرر خواهیم کرد.
اللهم عجل لولیک الفرج بحق فاطمة الزهرا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/7/1390 - 23:31
Me a
ببنید، چرا هی پای اسلام را وسط میکشیم؟ هی میگیم اسلام گفته آره، هی میگیم گفته نه!
باید قضیه را از زوایای بسیار مختلفی بررسی کنیم. من در مورد خودم میگم:
من پسر جوان، اصلا شرایط ازدواج را ندارم، نه از نظر روحی، نه از نظر عقلی، نه از نظر مالی و ... ولی بدنم بشدت احساس نیاز میکنه و چون ترس بسیار شدیدی از رابطه نا مشروع داشتم اصلا اقدامی برای این موضوع انجام ندادم و سعی کردم جلوی خودمو بگیرم، اما با توجه به فشار این موضوع تمام حواسم درگیر شد و دیگه نتونستم روی سایر مسائل بسیار مهم زندگی تمرکز پیدا کنم و تمام توانم درگیر مواجهه با این موضوع شد با عاداتی آشنا شدم که بعدها متوجه شدم از منظرهای مختلفی(چه دینی و چه فیزیولوژی) به انسان آسیب می رساند و آز اون جالبتر و تأسف بارتر متوجه شدم تقریبا تمام افراد مجرد یا حداقل مجردان زیر 30 سال (قول میدم بالای 80 درصد) به این عادت آلوده اند و از اون جالبتر اکثر آنها هم مثل من بشدت ناراحتند.
حالا میخوام از شما بپرسم اگه ما بتونیم به صورت قانونی و بدون استرس زیاد نیاز جسمیمون را برطرف کنیم، آیا نمیتونیم در سایر اوقات با ذهنی باز و بدون انحرافات فکری به کارهامون برسیم و هنگامی که شرایط ازدواج را داشتیم با فکری آزاد و تصمیمات عقلانی به سمت ازدواج بشتابیم؟
حالا من نمیگم که این کار به صورت علنی انجام بشه، نه، ما ایرانیها نمیتونیم با این موضوع به صورت علنی کنار بیایم اما به خوبی مسائل در حاشیه را درک میکنیم.
توجه داشته باشید من این صحبتها را فقط از زاویه ی پسران و از جنبه جنسی بیان کردم، باقیش با شما!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/6/1390 - 2:32
ناشناس
این کار حرمت خوانواده ها رو به هم می زنه و یه مجوزه واسه گسترش همون روابط به انحطاط کشیده شده خانواده ها در جوامع غربی منتها با شرایط قانونی.
اینجوری روابط بین زن و مرد به جز تمرکز بر جنبه جنسی چه چیز دیگه ای داره؟ چند درصد از آقایون حاضرن با خانومی که ازدواج موقت داشته با این و اون شده بیشتر از یه رابطه و دوستی داشته باشن؟
انصافا وقتی چنین چیزی تبلیغ بشه و گسترش پیدا بکنه بجث حانواده چقدر اصالت و حرمتش رو از دست میده؟
چند درصد از ماها فردا روزی می تونه خانواده و فرزندانش رو حفظ کنه؟
خویشتنداری نفس رو حتی قران هم واسه کسی که شرایط ازدواج رو نداره تجویز کرده. مگه غیر از اینه که این میل از اون امیالیه که سیری ناپذیره و هر چقدر بهش پر و بال بدی در جامعه رشد میکنه . من نه منکر این میلم نه مخالف بلکه خود خدا هم وجود چنین چیزی رو در حوزه شرعی به عنوان یکی از شیرین ترین امیل انسان قرار داده. اما بزرگوارانی که چند وقتیه به فکر حل این تنها معضل مردم افتادن بهتر نیست یه خورده کارشناسانه تر به دلایل رسیدن وضعیت مدارس و حامعه به این وضعیت فعلی بپردازن و لطف کنند یه خورده به نتایج و عواقب صحبت ها و تبلیعاتشون باشن. بهتر نیست زمینه ازدواج جوانان رو فراهم کنند نه گسترش زمینه هوسرانی جامعه رو؟ خوب صد البته که این ساده ترین کم هزینه ترین و راهترین گزینه است.
خیلی قوانین شرعی هست که حکم وضعیت جامعه و قوانین امروز قابلیت اجرا رو ندارن مثل قطع کردن دست دزد (با شرایط تعیین شده).
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/6/1390 - 21:11
اندی اندی
ازدواج موقت برای افرادی که نمی توانند ازواج دائم داشته باشند راه حلی عالی است سیر چه می داند حال گرسنه را . سئوال کسی به هر دلیلی همسر خود راازدست دهد و شرائط ازواج دائم هم فراهم نباشد آیا باید تا آخر عمر بدون همسر باشد ، انصاف دهید با قوانین خدا جنگ نکنید .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/2/1390 - 13:31
Amirta
ای بدک نبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 8/12/1389 - 12:41
ميرمجيد سعيدي
با سلام
اگر دختر و پسر مجرد و یا خانم و آقای متأهل ما تكلیف خود را نسبت به خود ، خدا ، جامعه و خانواده می دانست ، جا داشت كه حالا ما بحث كنیم راجع به ازدواج موقت ! اما در جایی كه متأسفانه آقایان ،‌از نقش " قوامون النساء " خود ، فقط بی تعهدی و دست بزن داشتن و بی توجهی و بی تكلیفی نسبت به خانواده را می فهمند و دختران برای فرار از گیردادن های پدر و مادر و تشویق و تحریك درونی برای ارتباط با جنس مخالف به ازدواج مخالف فكر می كنند ، پذیرش و تجویز این اصل مهم اسلامی ، كه تناسب با جامعه رشد یافته دارد ، یك سم است و باعث بی عفتی بیشتر در جامعه می شود و این بار نیز به نام اسلام !
متشكرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 24/10/1389 - 23:55
ناشناس
من و خیلی از خانم های دیگر ایرانی با نظر آقای آقامیری و آقایانی که نظرهای مثبتی داده اند مخالف هستیم و زیر بار این نظرها و کلاه شرعی گذاشتن ها نمی رویم و خواهش می کنم تا پای هوی و هوس می آید اسلام را جلو نکشید هر کس می خواهد ازدواج موقتی داشته باشد می تواند اینکار را بکند ولی نمی تواند این ازدواج موقت را علنی کند و در جامعه گسترش دهد چرا که مخالفان زیادی دارد بی خود دلتان را صابون نزنید از طرف عده زیادی از خانم های ایرانی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 20/10/1389 - 10:56
seyed sahoora
سلام چرا باید به کسی که ازدواج موقت کرده به چشم یه آدم گندکار نگاه کرد. متاسفانه ما ظرفیت دین اسلام را نداریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/9/1389 - 14:22
ناشناس
فقط تنها راه مبارزه با بی بندو باری ازدواج موقت است وکسانی که با این حلال خدا مخالفت میکنند در هر لباسی باشند خیانت به اسلام است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 27/5/1389 - 11:44
hamidi115
اگر بتوانی این ازدواج موقت را قانونی كنند دگر جوانان پسر این همه رنج بی مورد دختران را نخواهد كشید و جامعه هم از چشم چرانی و ... پاك خواهد شد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/4/1389 - 15:14
argfarkamy
بشترین چیزی که ما ایرانی ها رو تغییر میده نداشتن استقلال مالی و هویت زندگی مونه که واقعا فرهنگ مون مظلوم به خاطر همین هویت مون رو با پول یا قدرت و منصب خرید و فروش می کنیم بگم بعضی ها ها کمی تا نسبتی بیشتر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 24/2/1389 - 1:10
ناشناس
عجب نظرات جالب و در عین حال کارشناسانه ای ی ی ی ی ی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/12/1388 - 19:47
v_sabbaghi

سلام
خیلی عـــــالی بود دست مریزاد
التماس دعا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/9/1388 - 11:43
ناشناس
همواره شرع مساله مطرح جامعه اسلامی است نه عرف آن هم از نوع جامعه وهابی كه ازدواج موقت حرام ولی زتا و عقد هم جنس حلال
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 21/9/1388 - 21:22
سامان
ازدواج موقت یك امر غیر قابل انكار است چونكه میبینیم خیلی ها هستند(بیشتر خانم ها) كه نیاز به ازدواج دارند اما تا آخر عمرشان هم نمی توانند ازدواج دائم بكنند . وظیفه جامعه اسلامی و خواص است كه در این قضیه وقت بگذارند راهكار كنترل فرهنگ كردن این موضوع فراموش شده را پیدا كنند و نگذارند در جامعه اسلامی معصیت خدا شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 21/9/1388 - 0:43
ناشناس
با سلام وتشكر. جدا از بحث فوائد و مضرات احتمالی ازدواج موقت به این نكته هم اشاره بفرمائید كه این نوع ازدواج فقط برای مجردین نیست بلكه اگر مردی بنا به عذری مثلاٌ بزرگتر بودن حدود 10ساله همسرش از او آن هم نه با هر زنی بلكه با زن متدین .عفیف و آبرومندی كه همسرش را از دست داده و به دلائلی قادر به ازدواج دائم نیست .اقدام به این كار كرد نه تنها مرتكب گناه نشده بلكه اگر با قصد قربت این كار را بكند ماًجور نیز خواهد بود .
با سپاس

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 20/9/1388 - 21:21
korgepa80
به نظر بنده بحث ازدواج موقت را می توان به فناوری انرژی هسته ای تشبیه کرد که علاوه بر اثرات مفید آن میتواند اثرات مخربی چون ساخت بمبهای هسته ای داشته باشد.پس در استفاده از آن باید کاملا هوشیارانه عمل کنیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 20/9/1388 - 13:11
ناشناس
با تشکر از تمام عزیزانی که نظر دادن.
توجه داشته باشید که خویشتن داری از همه چیز بهتره.چرا برای این دنیای 2 روزه اینقدر موضوع رو پیچیده میکنید.بنده خودم 22 سالمه.اگه یه کم تامل کنید و البته کمی هم تحمل داشته باشید هم چیز حل میشه به حول قوه الهی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 20/9/1388 - 13:1
vahid7758
این موضوع با روحیه ایرانی سازگاری نداره کافیه فقط یه کم روی این موضوع بدون ملاحظه دین فکر کنید!!!!؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/9/1388 - 22:45
victory7
لطفا مطالعه فرمایید...
من در مورد ازدواج موقت تحقیقات مفصلی کردم.
توی جامعه ما عرف پذیرای بحث عمومی و راه اندازی مراکز آشنایی و ... نیست.ولی آموزش های فردی و همچین اطلاع رسانی هایی باعث میشه افراد به این مساله آگاه بشن.
به نظر من این قضیه راجع به همه یک جور صدق نمیکنه.همونطور که در مبانی فقهی ما دقیقا مشخص نیست اذن ولی واجب یا نه ( اختلاف نظر مراجع ).
در مورد ازدواج موقت دختران باکره بدون اذن ولی از احادیثی که از امام صادق و امام باقر (ع) آمده است،مانعی نیست و دختران در سنی که بتوانند تصمیم بگیرند میتوانند اقدام به ازدواج موقت بدون اذن ولی انجام کنند البته با شرایط خاص است که از حوصله بحث در اینجا خارج است.

ولی جایی ندیدم گفته باشن دختران دبیرستانی ازدواج موقتشون نامشروع!
فقط مشروط نه نا مشروع!
یادمون نره زمانی که خداوند همچین امکانی را برای ما قرار داده متوسط سن ازدواج 11-12 سال بوده.حالا چطور ما میتونیم بگیم دختر دبیرستانی نمیتونه واسه خودش تصمیم بگیره؟!
اگه این رو واسه پسرهای دبیرستانی بگیم قابل قبول تر از اینه که به دخترها نسبت بدیم.
در کل من حس میکنم بیشترین قشری که دارن از روابط نا مشروع رنج میبرن همین قشر دبیرستانی و دانشجو هست ولی دقیقا بر خلاف این ما داریم برای ازدواج موقت مردان متاهل و زنان بیوه و مطلقه و ... برنامه ریزی میکنیم جز کسایی که نیاز مبرم به هدایت به مسیر درست دارن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/9/1388 - 21:41
ناشناس
ازدواج موقت اگر با فرهنگ ایرانی آمیخته بشه جواب میده مثل اروپا ولی اگر با فرهنگ ایرانی-اسلامی امروز کشور آمیخته بشه اصلا جواب نمیده مثل افغانستان یا پاکستان! کلی سختگیری میشه چه از طرف خانواده و اجتماع چه از طرف دولت!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/9/1388 - 7:23
ramazani1363
دوست عزیز، ازدواج موقت شرایطی دارد : این طور نیست که هر دختر مجردی بتواند ازداواج موقت بدون اجازه پدرش انجام دهد ثانیا هیچ پدری هم چنین کاری نمیکند.
آنچه درآیین اسلام حلال شده به نام ازدواج موقت همین طور بی حساب و کتاب حلال نشده تا باعث شود که برخی از مردان از این طریق هوسرانی کنند، شرایط خاص ازدواج موقت در برخی از کتب فقهی آمده که از جمله حاضر نبودن زن دائمی نزد شوهر یا مریض بودن و ناتوان بودن از انجام وظایف خود در مقابل شوهر باشد. مثلا مردی که درسال، ششماه در سفر بسر میبرد و امکان همراه داشتن همسرش را ندارد. برای جوانان نیز در حدی که توان ازدواج دائم پیدا کنند مجاز شمرده شده نه تا آخر عمر.
در یکی از فرمایشات امام کاظم (ع) آمده است که به یکی از اصحاب خویش فرمود اصرار بر امر ازدواج موقت نداشته باشید چرا که ممکن است زنان شما مارا تکفیر کنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/9/1388 - 0:20
محمد تقوي
متاسفانة نگاه ما به زنان با وجود ورود در قرن بیست یك یك نگاه كوركورانة و دور از واقعیت است و تمام كسانی كه با ازدواج موقت مخالف هستند به عرف بیشتر از دین و حتى واقعیتهای محض اجتماعی وابستة هستند و افكاری را در جامعة رواج می دهند كه باعث می شود كه متاسفانة بعضی خانمها حاضرند گناه بكنند ولی حاضر نیستند كه دو جملة ازدواج موقت را به زبان بیاورند و به طریق شرعی .... امیدوارم كه یك روزی این مسألة حل شود هر چند میدانم با وجود دشمنانی كه ما داریم و اهمیت كمی كه ما برای این مسائل قائل هستیم هیج وقت حل نمی شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/9/1388 - 23:15
ناشناس
اگه به جای این حرفا یکم چشمامونو می شستیم خوب بود تا بتونیم قشنگ تر ببینیم بابا چند سال عقد بودن به خدا بد نیست. ازدواج دانشجویی بد نیست. اعتماد به خدا بد نیست. امید به آینده بد نیست. مجرد بودن بده . سختگیر بودن بده. رویایی فکر کردن بده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/9/1388 - 22:28
ناشناس
من پسری هستم که هم کار دارم هم خونه و هم پول مکفی برای اداره یک زندگی لیسانس مکانیک هم هستم 22 ساله، 5 جای مختلف خواستگاری رفتم که همشون منو رد کردن چون سنشون کم بود و فکر می کردن که یه روزی پسر پادشاه میاد خواستگاریشون ولی یه خورده که سن دخترا میره بالا حاضرن با هر ننه قمری ازدواج کنن حالا هم وقت خودتونو با ازدواج موقت هدر ندین اینا حتی به ازدواج دائم راضی نیستن چه برسه به موقت
فکر کنم ازدواج با دختر 18 ساله رو باید به گور ببرم و صبر کنم تا با همون 18 ساله در سن 30 سالگی (وقتی بزرگ شد یا بهتر بگم پیر شد) ازدواج کنم تا شاید بموقع و عاقلانه باشه حالا شما هی بگین ازدواج موقت جالب بدونین ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/9/1388 - 22:23
ناشناس
بابا کجای کارین ازدواج موقت که سهله ازدواج دائم هم بعضی از دخترا دوست ندارن میگن زوده باید درسمون تموم بشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/9/1388 - 22:13
Morteza461
خیلی خوب بود.از این جور چیزها بیشتر بذارین.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/9/1388 - 18:32
دکنر صفری
سلام به همه دوستان
ابتدای باید شرایط ازواج دایم را مهیا کنند برای تمام اقشار جامعه
یکی از مهمترین شرایط ایجاد شغل دایم
سپس گسترش ازدواج موقت آن هم نه برای جوان 18 تا 28 سال بلکه برای سنین بالاتر .
وباز نه برای دخترانی که ازدواج دایم را تجربه نکرده اند
اگر دخترانی که تجربه ازدواج دایم را ندارند وازدواج موقت را تجربه کرده باشند دیگر نمی توانند زندگی با یک مرد را تحمل کنند ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/9/1388 - 17:41