• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 14690
  • دوشنبه 27/7/1388
  • تاريخ :

دختران مجرد و ساعت ازدواج

بررسی اجمالی علل تجرد در دختران

دختر

همه جوامع برای تحقق مقاطع مهم زندگی مانند شروع شغل، زمان ازدواج، فرزند دار شدن، بازنشستگی و ...زمان بندی اجتماعی دارند که به این انتظارات درجه بندی شده سنی برای رویدادهای خاص زندگی، ساعت اجتماعی اطلاق می شود. به موقع یا بی موقع بودن این مساله بر عزت نفس افراد تاثیر بسزایی دارد زیرا افراد خواسته یا نا خواسته به مقایسه اجتماعی از شرایط خود می پردازند و پیشرفت و موقعیت خود را با دیگران مقایسه و ارزیابی می کنند. یکی از این الگوهای زمان بندی شده اجتماعی، زمان ازدواج در جوانان به خصوص زمان ازدواج دختران است.

یکی از الگوهای زمان بندی شده اجتماعی، زمان ازدواج در جوانان به خصوص زمان ازدواج دختران است.

ازدواج یک امر جهانی است که در تمام جوامع و در طول تاریخ وجود داشته و به یک مجموعه از نیازهای اساسی انسان پاسخ می دهد. بقای نسل و پرورش فرزندان، تحقق آرزوی دیرین کودکی برای پدر و مادر بودن و دستیابی به عالی ترین سطح دوستی و صمیمیمت ، ارتباط گرم  و دوجانبه عاطفی- جنسی و تقسیم کار و همکاری و همراهی در طول زندگی در شمار اساسی ترین کارکردهای تشکیل زندگی مشترک است.

این پیمان در زندگی انسان به خصوص زنان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا موجودیت دو انسان را از جهات مختلف به هم پیوند می دهد. از نظر روانشناسی، توانایی در ایجاد یک رابطه صمیمی که مستلزم مصالحه و گذشت است، به احساس هویت شخصی فرد بستگی دارد هویتی که پایه های آن در دوران پیشین زندگی شکل گرفته است. افرادی که از هویت برخوردارند آماده اند که هویت خود را با فرد دیگری سهیم شوند، این مساله نوعی از خود گذشتگی متقابل بین کسانی که شریک زندگی یکدیگرند،ایجاد می کند.

وجود روابط آزاد و گسترده جوانان و بدبینی نسبت به انتخاب همسر، بالارفتن هزینه های زندگی همراه با بالارفتن توقعات افراد، سست شدن پیوندهای خانوادگی، تقلیل حمایتهای مادی و معنوی والدین از فرزندان، افزلیش پدیده چند همسری و تعدد زوجین و... از علل عمده ای است که دختران امروزی بااحتیاط زیادی برای ازدواج اقدام کرده و یا آن را دایما به تاخیر می اندازند. اما به راستی تنها این عوامل است که باعث به تاخیر انداختن ازدواج در دختران ایرانی شده است؟چرا امروزه بر خلاف گذشته ازدواج در میان دختران به تاخیر افتاده است؟ عده ای از این دختران تمایلی به ازدواج ندارند و حتی عده ای دیگر از تجرد خویش راضی و خشنود هستند.

این در حالی است که پژوهشهای مختلف نشان می دهد زنان متاهل در مجموع خوشبخت تر و راضی تر از مجردها هستند و احساس شادکامی بیشتری می کنند. همچنین زنان متاهل نسبت به دختران مجرد از استرس کمتری رنج می برند زیرا ازدواج امنیت خاطر فراوانی برای زنان به همراه دارد و این مساله احتمالا به علت حمایت دو جانبه ای است که در ازدواج موفق، به چشم می خورد.

 

عوامل بازدارند ازدواج در دختران

1-  ایجاد ناهماهنگی تحصیلی بین دو جنس: با توجه به گسترش روز افزون تعداد دختران تحصیل کرده و از طرف دیگر تمایل پسران برای ورود سریع تر به بازار کارو امتناع از ادامه تحصیلات دانشگاهی، موجب شده است که توازن و هماهنگی تحصیلی بین دختران و پسران جامعه ایرانی کاهش چشم گیری یابد و همین مساله باعث شده که بسیاری از از دختران حاضر به ازدواج با مردانی با تحصیلات پایین تر از خودشان نباشند. نتیجه چنین ناهماهنگی چیزی جز تجرد دختران نخواهد بود.

2- میل به ادامه تحصیل در دختران: با تغییرات چشم گیر فرهنگی و اجتماعی که در سالهای اخیر در جامعه ما شکل گرفته، عده کثیری از دختران مانند گذشته نمی خواهند نقش واحد و یک بعدی را در جامعه ایفا کنند، مثلا فقط نمی خواهند در خانواده نقش یک همسر و مادر را ایفا کنند بلکه تمایل زیادی به ادامه تحصیلات، کسب مدارج بالای علمی و به دنبال آن دستیابی به موقعیتهای اجتماعی و اقتصادی بالا هستند. همین مساله باعث شده که تمرکز بسیاری بر ادامه تحصیلات تا مدارج بالاتر داشته و برای نیل به این خواسته فرصتهای ازدواج را نادیده گرفته و بیشتر به دنبال استقلال فردی خویش باشند.

3- بدبینی نسبت به مردان: مسلما در زندگی زناشویی، فردی که بیش از دیگری عشق و محبت را طلب می کند، زن است. زنان به طور عمده برای دستیابی به یک رابطه عمیق عاطفی برای ازدواج اقدام می کنند و این در حالی است که با ایجاد برخی تغییر و تحولات در جامعه کنونی ما بسیاری از دختران جامعه ما شاهد اتفاقات تلخ در زندگی اطرافیان و دوستان خویش مانند گرایش برخی از مردان به تعدد زوجین و یا اقدام به عقد موقت، باعث شده که دسته ای از دختران این اقدامات را به اشتباه به همه مردان تعمیم داده و از ازدواج سر باز زنند و به این باور اشتباه می رسند که همه مردان قابل اعتماد نبوده و به زندگی زناشویی خود وفادار نمی مانند.

4- منطق افراطی: احساس و منطق دو وجهه مهم طبیعت انسانی است که در امور مختلف زندگی باید به هر دو این مقوله ها پرداخته شود و هیچ یک  از آنها نباید نادیده انگاشته شود و یا مورد توجه بیش از حد قرار گیرد. در برخی از دختران مشاهده میشود که غلبه افراطی منطق بر احساس و حسابگری شدید، موجبات تجرد یا ازدواج دیر هنگام آنها را ایجاد کرده است.این دسته از دختران خواستگاران خود را بیش از حد مورد ارزیابی های موشکافانه قرار می دهند و دایما مراقبند که مساله ای از نظر آنها جا نیفتاده و تصمیمی ناپخته و نسنجیده نگیرند.

البته در بیان علل تجرد دختران به عوامل بیشتری می توان پرداخت اما به نظر میرسد که مولفه های یاد شده بیش از دیگر عوامل مهم بوده و دارای فراوانی و شیوع بیشتری است.

بیشتر دخترانی که تجردشان انتخابی و خود خواسته بوده و از شرایط کنونی خود راضی هستند، رویکرد خاصی نسبت به زندگی دارند. این صفات گاهی اوقات شامل باریک بینی بیش از حد، استقلال و اعتماد به خود، طرز تفکر خاص و گاه داشتن هوش و استعداد بسیار بالا است.

در ضمن باید به این نکته توجه داشت که دختران مجرد از گروههای آسیب دیده و یا گروههایی که واجد برخی خصوصیات ظاهری و روانی خاص هستند، محسوب نمی شوند بلکه تجرد بیشتر این دختران به ویژه آنهایی که تجردشان انتخابی و خود خواسته بوده و از شرایط کنونی خود راضی هستند، ناشی از رویکرد خاصی است که به زندگی دارند و به همین علت آنها را از افراد دیگر متمایزو متفاوت می سازد. این صفات گاهی اوقات شامل باریک بینی بیش از حد، استقلال و اعتماد به خود، طرز تفکر خاص و گاه داشتن هوش و استعداد بسیار بالا است. پاره ای از مطالعات نشان داده است دخترانی که در دوره کودکی و نوجوانی، نسبت به همسالان خود از هوش و استعداد بالایی برخوردارند، در دوران جوانی نتوانستند همسر مناسبی برای خود انتخاب کنند.

اگر چه این ویژگی ها در بین بیشتر دختران مجرد تا حدودی مشترک است، اما شدت این ویژگی ها در بین این دسته از دختران متفاوت است و بسیاری از دختران مجرد، این صفات را فقط در دامنه محدودی از رفتارهای خود آشکار می سازند.

نوشته شده توسط: مریم عطاریان

مطالب مرتبط:

آمادگی رویارویی با جنس مخالف

اگر زود ازدواج نکنید...

آیا از مجرد بودن خسته شدید؟

 

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
محمد راستی
میگن پسر خوب پیدا نمیشه!!
با وجود اینکه سن و وضعیتم واسه ازدواج مناسبه یه دختر خوب پیدا کردم که با وجودی که به من ابراز علاقه میکرد بایکی دیگه ازدواج کرد!!
بابا دختر خوب افسانه شد!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 16/11/1390 - 17:26
معصومه
مشکل تربیت غلط پسران وکمی دختران است ومشکلات مادی که به مساله ازدواج دامن زده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 15/7/1390 - 13:47
نیلوفر
چیه که همه تقصیرا رو میندازین گردن دخترا؟یه خورده هم برای پسرای بی مسئولیت روضه بخونید و البته برای خانواده هاشون هم همینطور.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 7/7/1390 - 10:42
ناشناس
من به عنوان یه دختر حاضرم با یک آدم با وضع مالی متوسط بدون خونه و ماشین ازدواج کنم . اما
آدم پیدا نمی کنم (منظورم مذکر بودن نیست ، اعتقادات عملی و اخلاق منظورمه)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 4/7/1390 - 22:27
ن نطقی
مطلب خوبیه اما هیچ تناسبی با عنوانش نداره. ساعت ازدواج؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 30/6/1390 - 11:20
sisi
تمام رای هاونظرها راقبول دارم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/6/1390 - 13:16
مریم
اتفاقا توقع خانواده پسرها از دخترا خیلی زیاد شده.آن زمانی که من 15 ساله بودم خانمهایی که دنبال دختر برای پسری بودند فقط دنبال نجابت بودند و اینکه دختر آشپزی بلد باشه .اما یک دفعه مردم عوض شدند.وقتی نوبت من شد خانواده پسر از شغل دختر سوال میکنند .والا هر کس که در خانه ی ما را زد البته به خانه که نرسید از پشت تلفن تنها سوالی که میپرسیدند میخواستن بدونن من شاغلم یا نه.همش از آدم شغل میخواستن واصلا اجازه نمیدادن یک سوالم مادر پدر من بپرسن.تازه اکثر دخترانی هم که ازدواج کردن با دوست شون ازدواج کردن.بعد اون زمای که من دبیرستان میرفتم معلمامون به ما میگفتن به پسرها نگاه نکنین لبخند نزنید جوابشونو ندین که پسرها از دخترهایی که به اونا اعتنا نمیکنن خوششون میاد.همش دروغ بود .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/6/1390 - 11:21
gole narges
معضل سختگیری دخترا نیست !!!! بلکه برعکس بیشتر سختگیریهای غیر منطقی از طرف پسرا و خانواده هاشونه
مثلا ظواهر ، وضعیت مالی و اجتماعی مواردیه که برای پسرا و خصوصا خانواده هاشون مهمه در حالیکه برای دخترا اکثرا اعتقادات ، اخلاق و مسئولیت پذیری اهمیت داره .اما متاسفانه تمام تقصیرها و نگاه ها به سمت دختراست !!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 16/4/1390 - 2:31
اعظم
والا ما که نه من پرتوقع بودم نه فرد مورد علاقم. هردومون همو میخواسیم با همه کاستی های همم کنار اومدیم ولی پدر مادرمن نذاشتن با هم ازدواج کنیم گفتن باید با یه بهتر ازدواج کنی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 23/2/1390 - 15:51
مینا
برای چی پسرا از ابراز عشق می ترسن.به نظر من ابراز عشق قشنگتر از مخفی کردنشه حتی اگه جواب نه بشنون.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/12/1389 - 17:34
مهدی
ایا هرکی تحصیلاتش بالاتر بود الزاما بیشتر از بقیه می فهمه.وقتی ما تحصیلات بالا اینجوری فکر میکنیم پس هیچ درک و فهم و شعوری برای خود نمیزاریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/11/1389 - 21:56
ناشناس
پسرا واسه راحت طلبی میگن دخترا پر توقعن. خوب معلومه به پسر بیکار زن نمیدن که ببره اسارت.
من میگم پسر باید یه کار مفیدی تو زندگیش کرده باشه.یا تحصیل یا کار. که البته من از مرد اهل کار بیشتر خوشم میاد تا پسری که لیسانس گرفته و بیکار و مغروره. تو خانواده ما به پسر با خانواده که سربازی رفته و مشغول کاره بدون خونه و ماشین دختر میدن. واسه ما دخترا اخلاق و ایمان ودینداری و صداقت خیلی مهم و ارزشمنده.
ما لیسانس گرفتیم اشناها بخاطر اینکه ما لیسانسه ایم و میترسن جواب رد بشنون پا پیش نمیذارن. یعنی اینقدر ترس داره؟ پسر اینقدر ترسو؟ چطور میخواد زندگی کنه؟
یه چیز دیگه: قدیما میگفتن دختر پاک وپاکدامن خوبه. ولی الان کسی سراغ دختر مومن و چادری وبا سوادو کم توقع نمیره. اونوقت دختری که هر روز با یکی بوده اخرش میره با یه پسر خوب ازدواج میکنه. چی بگم والا؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/11/1389 - 21:47
8815644719
فقط میتونم بگم ازدواج خوبه در صورتی که هردو باهم تفاهم داشته باشن و نیازهای همدیگروبشناسن و قلبشون برای هم بتپه گوپ گوپ گوپ
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 21/10/1389 - 15:27
محسن
بابا ول كنید این چیزا رو هر كی میخواد زن بگیره بیاد بره بگیره دیگه نه خونه میخواد نه كار نه پول قلمبه بیایید برید زن بگیرید همش درست میشه اگر منتظر بمونی پولدار بشی بعد زنگ بگیری باید پس از مرگت زن بگیری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/9/1389 - 12:56
حسین اسماعیلی
اگه میخوای 120سال عمر کنی زن نگیر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/8/1389 - 15:29
ناشناس
من به به عنوان کسی که مجرد است این مطالب را قبول میکنم ولی امروزه دیدگاه جوانان برای ازدواج تغییر کرده اکثریت به دنبال چیزهای دست نیافتنی هستند .به امید رفع این معضل در جامعه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/7/1389 - 11:54
baharaneh
بیشتر اقایان مخالف با پیشرفت همسرانشان هستند چه این پیشرفت تحصیلی باشد شغلی باشد اجتماعی باشد و ... در حالی كه در مورد خانم ها این قضیه برعكس است تمام خانم ها دوست دارند همسرانشان پیشرفت كنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 25/7/1389 - 17:10
منا منا
قانون غلط مهریه برای پسرا وصد تا قانون غلط واسه دخترا مثل هزانت و طلاق و....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 17/5/1389 - 14:30
شخصی
من فکر میکنم که مشکل عدم ازدواج .ازدواج نکردن پسران است و مشکل ازدواج پسران هم بهانه گیری ها ی به روز و راحت طلبی است مگرنه دخترا همه آماده ازدواجن و چون ازدواج نمیکنن به امید اینکه شاید از طریق دوستی یکی بگیردتشون با پسرا دوست میشن و پسرا هم که خیلی راحت هر دختری که بخوان میتونن باش باشن پس دیگه چرا خودشونو محدود به یکی کنن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 17/5/1389 - 12:6
ناشناس
پسرا پول تو جیبی ندارن کی میتونه ازدواج کنه زندگی مال پول داراست ما فقط جمعییت کره ی زمین رو زیاد کردیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/5/1389 - 15:43
hamidi115
خوبه اگر می شد دختر ان از خر شیطون پایین می آمد و كمی با مال شوهر خود كنار می آمد و می ساخت و دگر این همه همچشمی را كم می كرد دیگر این همه دختر جوان ولگرد نداشتیم كه باعث شود نسبت همه جوانان را بهم دیگر بی اعتماد كنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/4/1389 - 15:23
zeinab
من تا حدودی مطالب بالا رو قبول دارم.ولی به اینا ختم نمیشه.درسته که من ادامه تحصیل دادم ولی به این سن که رسیدم پسری با شرایط معمولی (هر از لحاظ)نبوده تا برسه به اینکه باهاش به نتیجه برسم یا نرسم.در ضمن اگه منم مثل بعضی جوونای این زمونه روابط بی قید و بند داشتم حالا حالا ها به ازدواج فکر نمی کردم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/4/1389 - 13:8
sana z
مطلب یه چیز تکراری بود که هیچ گره ای رو باز نمیکنه...
روزگار خوش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 9/2/1389 - 23:34
محبی
من بقیه را نمی دونم ولی در اطراف خودم که دارم می بینم ، دخترا به چند تا گزینه برای همسر آیندشون اعتقاد دارند یکی تحصیلات در حد خودشون و اگه بالاتر بود چه بهتر دومی کار خوب و با کلاس و البته پر درامد سوم تیپ و قیافه و خانواده . اینها موارد کافی هستند ولی دخترا اگر پسری با تحصیلات بالا و خانواده ی خوب ، یا کار خوب با درامد بالا بدون تحصیلات و تیپ و قیافه بیاد سراغشون قبول می کنند منظورم اینه که شاید دختر خانوما یه خورده سختگیر باشند اما در اکثر موارد با یک گزینه ی مورد نظر هم راضی به ازدواج می شوند .ویک حرف با آقا پسرها و خانوادهشان : اول حد خودتون را بشناسید بعد برید خواستگاری مثلا شما که دیپلم ردی و کار درست حسابی هم نداری نرو خواستگاری یه دختر دانشگاه رفته کارمند .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/1/1389 - 8:1
مهدی
پسر ها تو بد دوره ایی گیر کردن خوش به حال پسری که تا ازدواج کردن پرهیز گار بمونه هم خدا همسری خوب براش انتخاب می کنه هم خوش بخت میشه پس دعا کنیم آقا ظهور کنه که مشکلات زیاده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/12/1388 - 2:41
ناشناس
سلام
از مطلب به روز وبحث داغ تون بسسسسسسیار ممنونم .راستش تا حدود 99درصد بنده خودم به شخصه این مسایل رو با چشم دیدم .
والبته جونها (هم دختر هم پسر)هم وقتی می بینن به این راحتی میشه ومیتونن با هم ارتباط داشته باشن و... مسلما به سمت ازدواج نمیرن .در ضمن فقط مشکل از سمت دختر ها هم نیست.حالا اگه اقا پسرها هم سعی کنن درس بخونن مثلا براشون اتفاق خاصی می افته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 29/11/1388 - 23:3
علی رحمت
دخترا پر توقع هستند و از اول خانه و ماشین می خواهند تو این دوره نمی شود به کسی اعتماد کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 11:9
نيكوكار
تمامی این عوامل بیشتر هم به اشخاص بر نمی گردد. علت عمده این مشكلات به دولت و مسولان نا كارامد در هر زمان مربوط می شود( نه به زمان آقای دكتر محمود احمدی نژاد) ، دولتی كه توان ایجاد اشتغال را چه برای تحصیل كرده ها و چه تحصیل نكرده ندارد . جوانی كه امنیت شغلی ندارد چطور بیاد دست یه دختر دیگه ای هم بگیره ، بدبختش كنه ؟ اكثر دخترا در ظاهر پرتوقع هستند وبیشترشون هم اهل زندگی ، ولی آون بیچاره ها دنبال تكیه گاه دایمی هستند نه موقتی ؟ جوانان ما الان موهاشون سفید شده ، یا معتاد شدن ، همش برمیگرده به بیكاری و وضع نا بسامان كشور ؟ كشور ما گنجایش 120 میلیون جمعیتو داره ، عرضه نداره برای چند میلیون جوان بیكار شغل ایجاد كنه ، چرا داره ، خودش نمی خواهد ! علت چیست فقط خدا می داند ؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/11/1388 - 22:0
آرزو
این روزها پسرها دیگه نمی خوان زیر بار مسئولیت برن و ازش هراس دارن، ازدواج تو دوره پدرهای ما هم یک سری مشکلات خودشو داشته الان فقط شکلش عوض شده و دیدگاه آدمها فرق کرده. همه دخترها هم پر توقع نیستن ولی پسرهای این دوره می خوان دخترها تو همه موارد کوتاه بیان اگرهم چیزی باب میلشون نباشه روحساب پرتوقعی میزارن. بهترین چیزدرک یکدیگره نه جنگ با هم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/10/1388 - 12:50
miilad_teh miilad_teh
سلام، مطالب شما مفید بود. اما من یه پسری هستم که با توجه به داشتن شرایط برای ازدواج هنوز نتوانستم دختری رو برای ازدواج بیابم.ای کاش کسی منو میتونست کمک کنه!!!!!!!!!! ای کاش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 8/10/1388 - 0:45
مطالب مرتبط
  • آمادگی رویارویی با جنس مخالف
    آمادگی رویارویی با جنس مخالف
    شیفتگی های افراطی در جوانان به تصمیمات ناگهانی منجر می شود و خانواده ها را هم درگیر مشکل خودخواسته ای می کند که تبعات زیادی دارد.
  • اگر زود ازدواج نکنید...
    اگر زود ازدواج نکنید...
    این بار دیگه از سنگ هایی که هر دفعه پدر و مادر دخترا جلوی پام می انداختن خبری نبود. شرایط دختر هم به نظر خوب میرسید.
  • آیا از مجرد بودن خسته شدید؟
    آیا از مجرد بودن خسته شدید؟
    اگر ... معمولا کمی زود عاشق می‌شوید. اگر ... از تنها بودن با خود لذتی نمی‌برید و ترجیح می‌دهید که با دیگران همراه باشید. این احتمال وجود دارد که از ازدواج به منظور اجتناب از پرداختن به زندگی خودتان استفاده می‌کنید.