تبیان، دستیار زندگی
یک نوزاد کوچولو می تواند زندگی تان را پر از شادی کند اما باید یادتان باشد برای تولد یک نوزاد سالم و آرام، لازم است شوهر خانم باردار، همسرش را درک کند و سختی های دوران بارداری را برای او هموار کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وظایف شوهر خانم باردار را بدانید

یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگی‌تان را پر از شادی کند اما باید یادتان باشد برای تولد یک نوزاد سالم و آرام، لازم است شوهر خانم باردار، همسرش را درک کند و سختی های دوران بارداری را برای او هموار کند.

فرآوری: ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
نوزاد

خانم باردار تنها کسی نیست که برای آمدن عضو جدید خانواده انتظار می‌کشد، زن و مرد هر دو با هم برای پیش بردن این پروژه تلاش می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی پدران به‌طور فعال درگیر پروسه بارداری می‌شوند، مادران بارداری بهتری را سپری می‌کنند. کارهای زیادی وجود دارد که مردان می‌توانند برای همسران باردار خود انجام دهند، اما مشکل اینجاست که اغلب آنها نمی‌دانند در چنین موقعیت‌هایی باید چه کار کنند. اگر همسرتان پا به ماه است و شما احساس سردرگمی می‌کنید، می‌توانید از نکات زیر برای کمک کردن به او استفاده کنید.

آرام باش همسرم

سعی کنید برنامه کاری خود را طوری تنظیم کنید که همراه همسرتان برای انجام سونوگرافی بروید. در حوالی زایمان مرتبا به همسرتان بگویید که چقدر او و زندگی کردن با او را دوست دارید و بی صبرانه تولد فرزندتان را انتظار می کشید

یکی از موضوعاتی که خانم‌ها در طول بارداری با آن مواجه می‌شوند تغییرات خلقی است. گاهی اوقات خانمی که همیشه آرام و صبور بوده بعد از حاملگی بداخلاق و پرخاشگر می‌شود و حتی قادر به کنترل رفتارهای نامناسب نیست. البته این حالت طبیعی و گذراست و جای نگرانی ندارد. چرا این اتفاق می‌افتد؟ بد نیست بدانید دلیل این موضوع، تغییرات هورمونی است. هورمون‌های استروژن و پروژسترون روی رفتار خانم‌ها تاثیر می‌گذارند و بویژه استروژن باعث می‌شود بدن دچار نوعی حالت تهاجم و پرخاشگری شود. حتی ممکن است خانم باردار با کوچک‌ترین بهانه‌ای ناراحت شود و گریه کند. 
نوع برخورد شما می تواند روحیه همسرتان را بهبود ببخشد یا برعکس، اوضاع را بدتر کند. بنابراین شما به عنوان همسر وظیفه دارید فضایی شاد همراه با آرامش و امنیت برای او ایجاد کنید. آقایان می‌توانند برای تغییر روحیه همسر خود، او را به سفرهای کوتاه یک‌روزه ببرند یا چند روز از مرخصی کاری استفاده کرده و با هم به مکان‌هایی که از آنها خاطره دارند، بروند.

سورپرایز کردن یادتان نرود

در این دوران بیش از پیش برای سورپرایز کردن همسرتان تلاش کنید. گاهی برای همسر و فرزندتان گل بخرید. البته به حساسیت او در این دوران نسبت به انواع بوها هم توجه داشته باشید. کمی خلاقیت داشته باشید و از روش های گوناگون برای سورپرایز کردن استفاده کنید.

کتاب بخوانید

این شما نیستید که در اتاق عمل زایمان می‌کنید، اما لازم است بدانید که مادر چه مراحلی را طی کرده و چه مشکلاتی را تحمل می‌کند. کتاب‌های مفیدی در زمینه بارداری و زایمان وجود دارند که می‌توانید برای به‌دست آوردن اطلاعات مفید از آنها استفاده کنید. به‌علاوه جست‌وجو در اینترنت و کمک گرفتن از منابع مختلف می‌تواند در این راه به شما کمک کند. پس بهتر است به‌جای سردرگمی و استرس، کمی مطالعه کنید.

در خانه آشپزی کنید

بهتر است بدانید که احساس تهوع صبحگاهی و حساسیت به بو و طعم بعضی غذاها یا عطر و ادکلن‌ها می‌تواند در 3 ماهه اول بارداری شرایط بسیار آزار‌دهنده‌ای برای همسرتان ایجاد کند. وظیفه شما در این دوران، دور کردن ادویه‌ها، عطرها یا حتی صابون‌های معطری که همسرتان به آنها ویار دارد، از محیط خانه است. اگر همسرتان دچار تهوع‌های شدید صبحگاهی است، از درست کردن صبحانه‌های بودار خودداری کنید. یک لقمه نان و پنیر و گردو با یک استکان چای برای خود و همسرتان تهیه کنید و از او بخواهید که در این مدت وظیفه تهیه صبحانه را به شما بسپارد. به علاوه در کارهای منزل به همسرتان کمک کنید و تا زمانی که ویار دارد سعی کنید تهیه کردن غذا را بر عهده بگیرید.

گاهی باید کمک کنید، نوزاد بادگلو بزند

در این دوران بیش از پیش برای سورپرایز کردن همسرتان تلاش کنید. گاهی برای همسر و فرزندتان گل بخرید. البته به حساسیت او در این دوران نسبت به انواع بوها هم توجه داشته باشید

شرکت در کلاس‌های آمادگی قبل از زایمان فقط مخصوص خانم‌ها نیست؛ همراه همسرتان در این کلاس‌ها شرکت کنید و این کار را فقط برای خوشحال کردن همسرتان انجام ندهید. بهتر است از فرصت پیش رو برای تبدیل شدن به یک پدر نمونه استفاده کنید. مطمئن باشید نکاتی که در این کلاس‌ها مطرح می‌شود، بعدها به کارتان می‌آیند. گاهی با فرزندتان تنها خواهید شد و لازم است پوشک بچه را عوض کنید یا کمک کنید بادگلو بزند.

همیشه در دسترس باشید

اگر می‌خواهید یک همسر و پدر خوب باشید سعی کنید همیشه حداقل از طریق تلفن در دسترس باشید. ممکن است همسرتان به چیزی نیاز داشته باشد یا بخواهد دوتایی برنامه زایمان را تنظیم کنید. زنان در دوران بارداری زیاد احساساتی می‌شوند، بنابراین هرچه بیشتر در دسترس او باشید بیشتر هوای احساساتش را خواهید داشت. هرقدر هم که کار و مشغله داشته باشید، اما سعی کنید به وقت نیاز در کنار او باشید.

بگویید بی صبرانه منتظر تولد فرزندتان هستید

سعی کنید برنامه کاری خود را طوری تنظیم کنید که همراه همسرتان برای انجام سونوگرافی بروید. در حوالی زایمان مرتبا به همسرتان بگویید که چقدر او و زندگی کردن با او را دوست دارید و بی صبرانه تولد فرزندتان را انتظار می کشید. حتی اگر در مورد سلامتی همسر و فرزند نقش تان به عنوان یک پدر خوب یا آینده فرزندتان احساس نگرانی می کنید، آن را با همسرتان در میان بگذارید. بدانید این افکار شما نه تنها باعث ناراحتی او نمی شود بلکه می فهمد که در این تغییر بزرگ زندگی و نحوه برخورد با آن تنها نیست.



منابع: سیب سبز، سلامت نیوز، جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.