تبیان، دستیار زندگی
شاید فکر می کنید، پایان کشمکش های زندگی تان را دیگر باید در خواب ببینید. مدتی است که تصمیم گرفته اید به قصه این تنش ها پایان دهید، اما هر کاری می کنید، اوضاع وخیم تر می شود. احساس می کنید چیزی که قدیمی ها از آن به عنوان نمک زندگی یاد می کردند، کمی طعم زند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانم ها لطفاً قهر نكنید


شاید فکر می کنید، پایان کشمکش های زندگی تان را دیگر باید در خواب ببینید. مدتی است که تصمیم گرفته اید به قصه این تنش ها پایان دهید، اما هر کاری می کنید، اوضاع وخیم تر می شود. احساس می کنید چیزی که قدیمی ها از آن به عنوان نمک زندگی یاد می کردند، کمی طعم زندگی تان را شور کرده است.  

قهر ، عشق ،

دعوا و درگیری‌های شدید و بی‌نتیجه بالاخره رابطه زناشویی را ویران می‌کند. وقتی شریک رابطه یک چیز می‌خواهد و شما دنبال چیز دیگری هستید، جنگ روانی شروع می‌شود.
هر کدام تان یک گوشه می‌ایستید، پشت یک دیوار فرضی سنگر می‌گیرید و بدون اینکه چیزی بشنوید، فقط می‌گویید و فریاد می‌زنید. هر کسی می‌خواهد پیروز میدان باشد. بخشیدن تنها جایی است که هر دوی شما را در یک موضع قرار می‌دهد اما این اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که یکی از شما بالاخره دست از این مبارزه بردارد و از جنگ کنار برود.‏ اما چه کار کنید، زمانی که تنشی ایجاد می‌شود،بتوانید پرچم صلح را بالا بگیرید و از آتش میدان مبارزه درامان بمانید.


عقب نشینی کنید
موقع تنش و درگیری شما می‌توانید تصمیم بگیرید که هیچ فشاری به دیگری وارد نکنید. حتی اگر او به شما فشار آورد می‌توانید موقعیت را ترک کنید تا زمانی که هر دو آرام تر شوید. هیچ کس نمی‌تواند در یک موقعیت فشار شما را گیر بیندازد، مگر اینکه خودتان این اجازه را بدهید.


روش تان را تغییر دهید
موقع دعوا همه آدم‌ها با توانایی و انرژی‌های هم می‌جنگند. اگر بتوانید انرژی‌تان را تغییر بدهید، دلیلی برای قرار گرفتن در موضع دفاعی برایتان وجود نخواهد داشت. با کمی سکوت و تحمل، به حرف طرف مقابل گوش بدهید. ببینید او به شما چه می‌گوید در این صورت شما می‌توانید مسأله را از منظر او تماشا کنید. وقتی می‌خواهید واکنشی نشان بدهید صدایتان را پایین بیاورید. در این صورت آرام‌تر به نظر می‌رسید و دیگری هم سعی می‌کند به حرف تان گوش بدهد و سلاحش را زمین بگذارد.‏

خیلی از تنش‌ها در ادامه تنش‌ها و دعواهای قبلی رخ می‌دهند. شما یا نتوانسته‌اید مسأله را حل کنید و یا به فکر انتقام هستید. بهتر است، ببخشید و فراموش کنید


ارتباط موثر
برای اینکه حرف تان را بزنید از منطق استفاده کنید. کمی دورتر از احساسات و عواطف‌تان بایستید. عواطف منشا بالابردن سطح انرژی هستند. نتیجه این خواهد بود که طرف مقابل کمی آرام شده و از میدان جنگ دور شود. ارتباط راحت تر است و شما را از معرض جنگ و درگیری دور نگه می‌دارد. زمانی که بخواهید درباره دلایل بالاگرفتن بحث حرف بزنید، حتماً به این مسأله فکر خواهید کرد که چه چیزی باعث شعله ور شدن آتش خشم‌تان بوده است. روی دلایل خشم و ناراحتی‌تان تمرکز کنید.

پرخاشگری نکنید
خیلی وقت‌ها بدون اینکه بفهمید قضیه از چه قرار است وارد یک بحث و درگیری جدی با همسرتان می‌شوید. این یعنی شما واکنش نامتناسب در برابر موضوعی نشان می‌دهید که حتی خودتان هم نمی‌دانید، دقیقاً چیست. به هم فرصت بدهید و سعی کنید مسأله را کاملا درک کنید. کمتر اتفاق می‌افتد که با علم به یک موضع باز هم به تنش و دعوا ادامه بدهید. خیلی از تنش‌ها در ادامه تنش‌ها و دعواهای قبلی رخ می‌دهند. شما یا نتوانسته‌اید مسأله را حل کنید و یا به فکر انتقام هستید. ببخشید، فراموش کنید.


قهر , عشق ,

زاویه دید تان را تغییر دهید
خیلی وقت‌ها شما همه چیز یک رابطه را از نگاه خودتان بررسی می‌کنید. راجع به یک مسئله بحث می کنید، چون متوجه نیستید این موضوع می‌تواند برای شما تعریفی داشته باشد در حالی که دیگری برداشتی کاملا متفاوت از آن داشته باشد. از خودتان بیرون بیایید و جنبه‌های دیگری از موضوع را مشاهده کنید. شاید درک بهتری از احساس، افکار و رفتار دیگری پیدا کنید.‏

پرگویی نکنید
عجولانه قضاوت نكنید و در لحظه عصبانیت با نامزدتان یكی به دو نكنید. مطمئن باشید جواب های بدون فكری كه در آن لحظه به او می دهید به شما آسیب خواهد زد. سعی كنید هیچ ردی از عصبانیت تان به جا نگذارید كه بعداً علیه تان استفاده شود. اگر نمی توانید برای بیشتر فكر كردن چند روز صبر كنید، حداقل چند ساعتی سكوت كنید و روال طبیعی زندگی تان را طی كنید تا تصمیم بهتری بگیرید.


در محفل عمومی دعوا نكنید
صحبت های جدی را در خلوت تان مطرح كنید. حتی اگر تمام وجود شما خشم است و دوست دارید برای یك موضوع بجنگید، این دعوای زن و شوهری را علنی نكنید. بزرگترها هیچ وقت دعواهای شما را فراموش نمی كنند و حتی اگر به خوشبخت ترین زمان زندگی تان برسید، تصوری كه در گذشته با دعواهایتان برایشان ساخته بودید، هیچ وقت محو نمی شود. پس مقابل دیگران از همسرتان یا زندگی مشترك تان گلایه نكنید.


زمان مسائل را حل می کند
مشكلات میان زوج ها گاه پیچیده و چند بعدی است، برای همین نباید انتظار داشت خیلی سریع حل شوند. باید بدانید یك مشكل ممكن است در چند ثانیه رقم بخورد، اما حل آن به چند هفته و چند ماه زمان نیاز داشته باشد. به خودتان و همسرتان زمان بدهید. این جمله را با خود تكرار كنید كه «زمان می تواند شدیدترین عصبانیت ها را آرام كند.»

سعی كنید هیچ ردی از عصبانیت تان به جا نگذارید كه بعداً علیه تان استفاده شود. اگر نمی توانید حداقل چند ساعتی سكوت كنید


خوب گوش کنید
همه ما دوست داریم شنیده شویم، اما همه ما بلد نیستیم گوش كنیم. دكتر ریوكین می گوید: یكی از مشكلات اساسی زوجین مشكل دار این است كه آنها به حرف همدیگر گوش نمی دهند. وقتی خوب به طرف مقابل گوش ندهیم، فقط چیزهایی را می شنویم كه دوست داریم، ممكن است از چند جمله طرف مقابل فقط یكی كه ما را عصبانی می كند، بشنویم و آن وقت دچار خشم بیشتر شویم.


خانم ها لطفاً قهر نكنید
قهر كردن از شیوه هایی است كه زنان بعد از جر و بحث به كار می گیرند كه در واقع سنگین ترین نوع خشم همین قهر كردن است، زیرا قهر رابطه را به سمت سردی و سنگینی می كشاند.شما می توانید برای آرام شدن اوضاع زمان کوتاهی همسرتان را تنها بگذارید.


زمان آشتی کنان
آنچه بعد از مشاجره ها باید در نظر گرفت، زمان مناسب برای آشتی كردن است. زن و شوهر ابتدا باید به خود اجازه دهند تا هیجاناتشان فروكش كند، زیرا وقتی در اوج هیجانات هستند، رابطه بین قشر عالی مغز (كورتكس) با قسمت مغز میانی (مغز اولیه) قطع می شود كه در این مواقع فرد رفتارهای بدون فكر انجام می دهد. در این اوقات هیچكدام از زوج ها نباید به آشتی كردن رو آورند بلكه باید به خود و همسرشان زمان دهند و خود را آرام كنند.
همه اینها فقط وقتی راهکار موثری است تا زمانی که وارد میدان مبارزه نشده باشید و آنها را انتخاب کنید. وگرنه در وسط دعوایی که به خشونت کشیده شده است گفتگوی موثر اتفاق نمی‌افتد،کمتر کسی قادر است از جنگیدن دست بکشد.‏


فرآوری:ه. منفرد
بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:
روزنامه اطلاعات، خانواده موفق


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.