تبیان، دستیار زندگی
من و همسرم علی رغم مخالفت های زیاد با هم ازدواج کردیم. من حدود یک سال و نیم از همسرم بزرگترم. شوهرم برای ازدواج با من در برابر خانواده خود ایستاد. دوران نامزدی بسیار سختی گذراندیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهانه های همسرم ناامیدم کرده!


من و همسرم علی رغم مخالفت های زیاد با هم ازدواج کردیم. من حدود یک سال و نیم از همسرم بزرگترم. شوهرم برای ازدواج با من در برابر خانواده خود ایستاد. دوران نامزدی بسیار سختی گذراندیم....

زن

وقتی کاخ آرزوهای زوجین با سوت شروع زندگی مشترک بنا می شود،قرار است همه چیز خوب و زیبا باشد. همین که کمی از خط  آغاز زندگی  فاصله می گیرند،قول و قرارها کمرنگ می شود و توقعات یکی پس از دیگری به صف می ایستد.
زوجین توقع دارند زندگی مشترک، نیازها و تمایلات آنها را بر آورده کند.آنها درباره زندگی زناشویی مفروضاتی دارند که گاه این مفروضات کاملاً ایده آل گرایانه است.
حدوداً چند ماه از ازدواج من و همسرم می گذرد. من و همسرم علی رغم مخالفت های زیاد با هم ازدواج کردیم. من حدود یک سال و نیم از همسرم بزرگترم. شوهرم برای ازدواج با من در برابر خانواده خود ایستاد. دوران نامزدی بسیار سختی گذراندیم. مادر همسرم همواره مرا متهم می کرد که دروغگو هستم و پسرش را فریب داده ام.
قبل از ازدواج در اطراف شهرمان خانه ای خریده بودم که برای پرداخت هزینه جهیزیه آن را فروختم. از آنجا که همسرم هم پس اندازی نداشت و خانواده اش هم حمایتش نکردند، بقیه پول حاصل از فروش خانه را خرج مراسم عروسی کردم. حال که چند ماه از ازدواجمان می گذرد، اوضاع بدتر شده. خانواده همسرم بیشتر آزار و اذیت مان می کنند. همسرم هم مانند قبل حامی من نیست. دائماً بهانه گیری می کند ... . چرا بدون هماهنگی من خانه ات را فروختی.... چه لزومی داشت با این وضعیت مالی عروسی بگیریم و...
همسرم را بسیار دوست دارم اما پر توقعی ها و بهانه گیرهایش ناامیدم کرده ... .
تمام کسانی که می خواهند ازدواج کنند، قبل از شروع زندگی زناشویی، به تحقق زندگی مشترک پردوام و موفق امیدوارند. آنها علاقمندند خانواده شان سالم و سعادتمند باشند. توافق و تفاهم با همسر، رضایتمندی از زندگی و داشتن زندگی مشترک استوار و محکم از دیگر خواسته های کسانی است که می خواهند ازدواج موفق داشته باشند.اما واقعیت امر این است که زندگی زناشویی همیشه در معرض خطر بروز اختلافات متعددی است که یکی از این آفات و مشکلات جدی پر توقعی یکی از زوجین است. زندگی زناشویی را نمی توان به طور کامل در برابر اختلافات و مشکلات ارتباطی بیمه کرد. مرز بین چیزهایی که باعث پیشرفت و خرابی زندگی زناشویی می شود، مرز باریکی است.

شخصیت یکدیگر را تحلیل نکنید. فقط می توانید خودتان را تغییر دهید. حتی بدون همکاری یکدیگر هم می توانید رابطه خود را بهتر کنید

زندگی جایی برای خود پسندی و پرتوقعی نیست
در این نوع زندگی، زن و شوهر باید خطر کنند و با کسب مهارت های مناسب می توانید زندگی زناشویی خود را تا حدودی در برابر مشکلات بیمه کنید.
در یادداشت فوق کاملاً روشن است که خانم با زیاده روی هایی که در حمایت از همسرش نموده، به نوعی مردانگی و احساس ارزشمندی همسرش را زیر سوال برده اند. پرداخت تمام هزینه های عروسی توسط دخترخانم نه تنها احساس مثبتی در همسرشان ایجاد نکرده است، بلکه غرور ایشان را هم مورد آسیب قرار داده است. خصوصاً که در زندگی این دو نفر به خاطر مخالفت های جدی که والدین دو طرف داشته اند، این سبک تصمیم گیری و گرفتن یک مراسم مجلل اصلاً جایی نداشته است. به مرور این ناراحتی ها بر روی هم انباشته شده و این آقا برای بازگو کردن کدورت ها و ناراحتی خود به نوعی جبهه گیری کرده و به جای پذیرش کاستی های واقعی، محبت های همسرش را به شدت زیر سوال برده است.
البته در ابتدای زندگی مشترک این سبک بی مهارتی ها زیاد اتفاق می افتد که با کسب مهارت های جدید می توان زندگی مشترک را در برابر این دست مشکلات محافظت کرد. در ادامه راهکارهایی ارائه می دهیم که با توجه به آن زوجین بتوانند زندگی آرام و شادتری را تجربه کنند و از همنشینی با یکدیگر لذت ببرند.


شاید بهتر است هنگام بروز مشکل و اختلاف نظر در رابطه تان به این موارد توجه کنید:


حل اختلاف نظرها
هر بار روی یکی از مشکلات، سوء تفاهم ها و اختلاف نظرها کار کنید و سعی نکنید تمام مشکلات را در یک نشست و در فاصله کوتاهی رفع کنید. این موارد به تدریج به اختلاف نظر مبدل شده اند و حل آنها زمان بر است.


یکدیگر را تحلیل نکنید
وقتی حرف می زنید، فراموش نکنید در حال ارزیابی رابطه تان هستید. سعی کنید ارتباط گر بهتری باشید. ارتباط  رد و بدل کردن یک مشت کلمه نیست، بلکه فرآیندی پویاست. شخصیت یکدیگر را تحلیل نکنید. فقط می توانید خودتان را تغییر دهید. حتی بدون همکاری یکدیگر هم می توانید رابطه خود را بهتر کنید، به شرط آنکه یکی از شما تغییر کند. وقتی یکی از طرفین رشد و تغییر کرد، دیگری هم انگیزه تغییر پیدا می کند.


احساسات تان را بیان کنند
معضلات و مشکلات خود را طوری بیان کنید که همسرتان فکر نکند او را تهدید می کنید. به جای سرزنش همسرتان، احساسات تان را بیان کنید و به همسرتان خوب گوش دهید.

گاهی اوقات متوجه می شوید کارهایی می کنید و حرف هایی می زنید که احساس ارزشمندی و صداقت همسرتان را زیر سوال می برند

در کمال آرامش نظر دهید
 به آرامی و در مورد موضوعات واقعاً مهم، ابراز وجود کنید. شما می توانید در کمال آرامش ، احساس و نظر و اقدام بعدی خود را بیان کنید.


یک نفره تصمیم نگیرید

روشی را دنبال کنید که یک نفر مسئول کل تصمیم ها و تبعات آن نباشد. وقتی هر دو شما در تصمیم گیری ها دخالت کنید، تصمیمات با موفقیت همراه خواهند بود.


صحبت همسرتان را تکرار کنید
برای اینکه مطمئن شوید منظور همسرتان را متوجه شده اید، صحبت های او را تکرار کنید. مثلاً وقتی همسرتان می گوید: «تو فکر می کنی همه چیز را می دانی. تو هیچ وقت به حرف های من گوش نمی دهی» بگویید: «اجازه بده ببینم منظورت را درست فهمیدم. تو فکر می کنی همیشه خودم را بر حق می دانم و به نظرات تو گوش نمی دهم؟»
به این ترتیب می توانید منبع اختلاف نظر را به درستی بشناسید و آن ها را رفع کنید. یادتان باشد خیلی از موضوعات که به نظر، خود را به صورت پرتوقعی همسر نشان می دهد، تنها اشتباهات رفتاری است که بر روی هم انباشته شده و حل نشده باقی می ماند. پذیرفتن نظر همسرتان و صادقانه و راحت بحث کردن، در رفع مشکلات پیچیده بسیار لازم و تأثیرگذار است.

مریم عطاریان
بخش خانواده ایرانی تبیان

مطالب مرتبط:
اختلافات دوست داشتنی با همسر
به چالش کشیدن اختلافات زناشویی
حل اختلافات زناشویی بدون باخت

فیلم مرتبط:

پیشگیری از گسترش اختلافات خانوادگی

حرف همسرمان را بشنویم

صوت مرتبط:

ملاکهای همسر خوب در زندگی
انتخاب همسر دانا

مشکل با خانواده همسر


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.