تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از زن و شوهرها از سردی و یکنواختی رابط خود با همسر گله مند هستند و از اینکه رابطه آنها مانند سالهای اولیه زندگی شان نیست و کمتر نشانی از ابراز علاقه می بیند، ناراحت هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردی و یکنواختی روابط زن و شوهر


آنچه که موجب سردی و یکنواختی روابط زن و شوهر است عدم ابراز محبت است. عاطفه که به زبان نیاید همچون سرمایه راکدی است که قدرت خرید آن روز به روز کاهش می یابد.


خوشبختی

بسیاری از زن و شوهرها از سردی و یکنواختی روابط خود با همسر گله مند هستند و از اینکه رابطه آنها مانند سالهای اولیه زندگی شان نیست و کمتر نشانی از ابراز علاقه می بیند، ناراحت هستند. آنچه که پس از گذشت سالها زندگی، در خانواده کمرنگ می شود، عدم ابراز محبت و وقت گذاشتن زن و شوهر برای یکدیگر و اولویت و اهمیت دادن به نیازهای یکدیگر است. مشخص نبودن وظایف و انتظارات زن و شوهر، روابط آنها را آسیب پذیر می کند و با انتظارات نابجا، افراط و تفریط در انجام وظایف، فضای کینه جویانه و نامساعدی را بوجود می آورد.

ارتباط کلامی نامناسب از حرمت و احترام زن و شوهر می کاهد و موجب بی علاقگی می شود. از آنجا که در مشاجره، زن و شوهر از انجام رفتارهای مناسب سرباز می زنند، بهتر است از جدالهای بی مورد، بی فایده و تکراری خودداری کنید.

کم شدن ارتباطات کلامی در خانواده که متاثر از قدرت رسانه و تغییر الگوهای ارتباطی و فشارهای شغلی است، صدمه زننده به رابطه ی زن و شوهر است و با تغییر سطح مطالبات زن و شوهر از یکدیگر زمینه توافق و هم سازی طرفین را کاهش می دهد. عدم همدلی زن و شوهر و اهمیت ندادن به نگرش و احساس یکدیگر، جو بیگانگی و سردی عاطفی را به همراه دارد. در حالیکه همدلی موجب جلب اعتماد همسر، شناخت بهتر او، امنیت روانی، آرامش و صمیمت هر دو را افزایش می دهد. آنچه که بیش از همه موجب رضایتمندی، ثبات زندگی زن و شوهر و مانع یکنواختی و سردی رابطه می شود، ابراز محبت و علاقه به یکدیگر است.

پیامبر اکرم فرمود : " آَبدِ الَمودَهَ لِمَن وادک تَکن اَثبت. دوستی خود را نسبت به آن که تو را دوست دارد، اظهار کن تا این دوستی استوارتر شود. "

به تقاضای منطقی همسرتان پاسخ مناسب بدهید تا او هم از زندگی احساس رضایت نماید. همچنین حرفهای درونی خود را به زبان بیاورید تا ضمن تسکین روحی، از مطالب مفید همسرتان نیز استفاده کنید و بر بینش زندگیتان بیفزاید

محبت و علاقه خود را به بهانه های مختلف به همسرتان ابراز کنید و از هر فرصتی برای تبادل ارتباطات عاطفی خود بهره بگیرید. همچنین تقویت روح ایمان، معنویت و معنا دادن به زندگی موجب زلال شدن روح و روان افراد خانواده می شود.ارزیابی مستمر روابط خانوادگی یعنی، زن و شوهر به بررسی عملکردهای خود، نقاط مثبت و منفی رابطه ی خود بپردازند. ارزیابی دائمی رفتار خانوادگی و رفع نواقص آن، زن و شوهر را از آسیب ها و مشکلات پیچیده دور می کند.

به تقاضای منطقی همسرتان پاسخ مناسب بدهید تا او هم از زندگی احساس رضایت نماید. همچنین حرفهای درونی خود را به زبان بیاورید تا ضمن تسکین روحی، از مطالب مفید همسرتان نیز استفاده کنید و بر بینش زندگیتان بیفزاید.برخی از خواسته ها و نیازهای همسرتان را پیش بینی کنید، قبل از اینکه او آنها را بیان کند و با انجام کارهای مورد نظر او را شگفت زده کنید.

آرامش زندگی را، فراهم کنید. البته آرامش زندگی به تنهایی موجب رونق عاطفی نمی شود بلکه مسئولیت پذیری، همدردی،همدلی و پشتیبان یکدیگر بودن در رونق عاطفی و روانی محیط خانواده تاثیر گذار است. به جای مقصر و تحقیر کردن یکدیگر، با دید و نگرش مثبت و حق شناسانه، در پی تمجید از آنچه که بیانگر قوتها و خوبی های همسر است، باشید تا روح قدرشناسی و صمیمیت در خانواده حکم فرما شود.

زهرا خسروجردی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

شوهری که خوب کتک می زند

حل اختلافات زناشویی بدون باخت

اختلافات دوست داشتنی با همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.