تبیان، دستیار زندگی
به خاطر یک مساله کوچک آن چنان به سمت من حمله ور می شود که فرصت فرار هم ندارم. در طی این هفت سال بارها و بارها قصد جدی برای طلاق داشته ام اما ان قدر گریه کرده و عذرخواهی نموده و به دست و پایم افتاده که مجددا پشیمان می شوم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوهری که خوب کتک می زند


به خاطر یک مساله کوچک آن چنان به سمت من حمله ور می شود که فرصت فرار هم ندارم. در طی این هفت سال بارها و بارها قصد جدی برای طلاق داشته ام اما آن قدر گریه کرده و عذرخواهی نموده و به دست و پایم افتاده که مجددا پشیمان می شوم....

کتک زدن

گاهی اوقات تصور می کنم دیگر این آخرین لحظات عمر من است. آن قدر زیر مشت و لگدهای بیرحمانه همسرم له می شوم که به یقین می رسم لحظه ای بعد را نخواهم دید. الان 7سال است از زندگی مشترک ما می گذرد و این سناریو حداقل ماهی یک بار تکرار می شود.

شاید این شکایت برخی از خانمها باشد. در یادداشتهای بخش مشاوره به میزان قابل توجهی شکایت از دست بزن برخی از مردان وجود دارد که به نظر می رسد این دست افراد در هنگام عصبانیت یادگرفته اند خشم خود را با آسیب زدن به دیگران فرونشانند و در آن لحظه خاص کاری به عاقبت و نتیجه رفتار غیر منطقی خود ندارند. این دست افراد به نوعی دچار انفجار خشم شده و در اصطلاح در کنترل تکانه خشم، بسیار ضعیف و ناتوان هستند. به نظر می رسد روشهای درمانی هم تاثیر دراز مدت ندارد و بعد از مدتی دوباره رفتارهای پرخاشجویانه از سر گرفته می شود.

البته خود پرخاشگر بعد از مدتی دچار پشیمانی می شود اما به هر حال این پشیمای هیچ سودی ندارد و تکرار این دست رفتارهاخلاهای ارتباطی جدی میان زوجین ایجاد می کند.

لذا برای کنترل خشم تان یک سری توصیه ارایه می دهیم:

سعی کنید در مورد خشم تان صحبت کنید. اما با فردی منطقی و در زمانی مناسب. وقتی موضوعی عصبانی تان می کند در مورد آن صحبت کنید اگر شنونده تان مناسب نیست موقعیت را ترک کنید و سعی کنید در اولین فرصت پیرامون این مساله با کسی صحبت کنید که توانایی همدلی با شما را داشته باشد.

تنش جسمی تان را بیرون بریزید: ورزش یا فعالیتی شدید پیدا کنید تا در تخلیه هیجانی تان کمک تان کند. مثلا می توانید یک بالش بردارید و به آن ضربه بزنید. حتی می توانید در خلوت حرفهایی را که در جمع مورد پسند نیست را بیان کنید. حتی یک عصا یا چوب دستی هم کمک می کند که شما عصبانیت خود را بر سر بالش خالی کنید.

از بازی نقش استفاده کنید: صندلی های خالی را جلوی خود بچینید و از آنها برای گفتن چیزهایی استفاده کنید که دوست داشتید به دیگران بگویید. مثل معلم یا همکلاسی هایتان را تجسم کنید و هر چه می خواهید بگویید.

تمام عواطف مرتبط با این موضوع را بپذیرید: مثلا شاید نیاز داشته باشید کمی در این مورد گریه کنید. پس راحت باشید و هر چه تمایل دارید انجام دهید.

به دیدگاهی معقول دست پیدا کنید: در نهایت می توانید از قدرت عقلانی تان بهره ببرید و به خودتان کمک کنید تا آسیب یا فقدان تان را در آن شرایط خاص درک کنید. مثلا رفتار خاص معلم تان را به نظام خاص اموزشی آن زمان نسبت دهید و .. می توانید این کار را از طریق صحبت کردن با افراد دیگری که به واسطه مطالعه، دیدن فیلمهای مرتبط و .. تجاربی مشابه دارند انجام دهید.

حال تصور می کنید همسر و یا سایر اطرافیان فرد پرخاشگر چه می تواند بکنند؟ وقتی دایما در شرایط تنش و پرخاش به سر می برند، چه اقداماتی می تواند به آنها کمک کند تا کمتر آسیب ببینند ؟؟؟؟؟؟

در موقعیت خشم مراقب باشید که با همسرتان در یک سطح باشید مثلا اختلاف در سطح قرار گرفتن خودش می تواند ایجاد کننده حالت تهاجم باشد

در مواجهه با خشم اطرافیان

حفظ حالت" آرامش توام با هوشیاری"

وقتی با خشم تکانشی همسرتان مواجه میشوید با حفظ ارامش، تمرین بردن بدن خود به حالت ارامش توام با هوشیاری را به طور مرتب انجام دهید. برای این کار می توانید ماهیچه های تان را به مدت چند ثانیه منقض و سپس یه آرامی شل کنید. سپس دو یا سه نفس عمیق بکشید. در موقع بازدم به رها شدن از تنش ماهیچه هایتان توجه کنید. ضمنا اطمینان کسب کنید که به روشی مناسب نشسته یا ایستاده اید.

زبان بدن تان را کنترل کنید

در موقعیت خشم مراقب باشید که با همسرتان در یک سطح باشید مثلا اختلاف در سطح قرار گرفتن خودش می تواند ایجاد کننده حالت تهاجم باشد. ضمنا مراقب باشید که فضای شخصی کافی در اختیار داشته باشید هر قدر به هم نزدیک تر باشید بیشتر در معرض خطر هستید پس فاصله را حفظ کنید. همزمان مراقب باشید که ایا برای ترک اتاق در وضعیت خوبی هستید؟ در صورتی که احساس می کنید به یک خروجی خوب دسترسی ندارید و نگران خشونت احتمالی هم هستید دست کم اطمینان حاصل کنید که شی بزرگ یا خطرناکی در دسترس همسرتان نباشد.

درباره احساس ها و ترسهایتان صحبت کنید

این کار می تواند در کاهش تنش موثر باشد. فراموش نکنید نباید همسرتان را متهم کنید بلکه فقط بگویید چه احساسی دارید. برای مثال بگویید:وقتی فریاد می زنی، من خیلی می ترسم(نگویید تو مرا می ترسانی). می ترسم کنترلت را از دست دهی و شروع به کتک زدن من کنی( نگویید که: تو مرا به وحشت می اندازی و باعث می شوی فکر کنم می خواهی مرا بزنی)

نشان دهید که دارید گوش می دهید

بهترین راه برای این کار تکرار کردن خلاصه چیزهایی است که آن شخص به شما گفته است(مشاوران به این روش گوش دادن انعکاسی می گویند) بهتر است این کار را در قالب جمله ای مثل جمله زیر انجام دهید:

" متوجه شدم که دوست نداری دیر کنم"

" می دانم از کاری که انجام شده چندان راضی نیستی"

پس شرح و توضیح را متوقف کنید و آن را به زمانی بعد از طغیان خشم واگذار کنید.

حالت صلح جویانه به خودتان بگیرید

حالات قابل ارایه در این وضعیت می توان شامل:

- عذر خواهی صادقانه

- اظهار تاسف و پشیمانی

- مصالحه و سازش

- اعتراف به این که شخص مقابل حق دارد

- پذیرش اینکه شما هم در برز این وضعیت سهم دارید

- گفتن حرفی که نشان دهد دوست دارید این تعارض نتیجه مثبتی برای هر دو طرف داشته باشد و ..

ضمنا برای افرادی از این دست توصیه جدی به مدتی دارو درمانی می گردد.لذا در کنار تمام مواردی که خود شخص پرخاشگر و اطرافیان وی رعایت می کنند، دارو درمانی نیز از اهم امور خواهد بود.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان

مطالب مرتبط:

وقتی تفاهم کمیاب می شود

لحظات زن وشوهری

صبر یا جدایی،مسئله این است!

استقبال از شوهر،چرا؟

صمیمی باش و صمیمی بمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.