تبیان، دستیار زندگی
بعضی اشتباهات در زندگی زناشویی مانند پاشیدن اسید به چهره ی همسر است ، ترمیمش سخت و گاهی محال است.......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسید پاشی به صورت همسر


بعضی اشتباهات در زندگی زناشویی مانند پاشیدن اسید به چهره ی همسر است ، ترمیمش سخت و گاهی محال است.......

زن

خانواده یکی از مهم ترین تشکل های اجتماعی است که بر اساس آن دو جنس مخالف با یکدیگر ازدواج می کنند و یک خانواده شکل میگیرد.

حفظ و تداوم خانواده برای اجتماع بسیار با اهمیت است زیرا خانواده هم می تواند بستر شکوفایی اعضایش باشد و هم بستر فرو پاشی اعضایش.

در خانواده سالم زن و شوهر نسبت به یکدیگر و کیان خانواده تعهد دارند و این رابطه براساس ارزشهای انسانی ،عواطف ،احساسات و تعهد بنا شده است و از احساسات زودگذر و موقت خبری نیست.

بعضی از محققان معتقدند که هر چند عشق رمانتیک می تواند کشش های متقابل شدیدی بین زن و مرد جوان به وجود آورد ولی این عشق معمولا از عمر چندانی برخوردا نیست و زمانیکه شور اولیه آنها از بین برود می توان انتظار داشت که رابطه زناشویی که بر چنین عشقی استوار گردیده متزلزل و از هم بپاشد.(1)

در این زمان است که خانواده با مشکل بی وفایی همسران رو به روست . بی وفایی به رفتاری گفته می شود که فرد متاهل خارج از چارچوب خانواده ارتباطی دوستانه و صمیمانه و حتی عاشقانه را با شخص دیگری برقرار کند که این باعث بوجود آمدن مشکلات و هیجانات خاصی برای همسر فرد می گردد .این بی وفایی ممکن است تا مرحله خیانت نیز پیش رود منظور از خیانت در اینجا برقرار کردن هرگونه رابطه جنسی و عاطفی خارج از چارچوب خانواده است در اینجا لازم به ذکر است که بی وفایی مرحله خفیف تر از خیانت است و بخشش بی وفایی از سوی همسر در مقایسه با خیانت به مراتب آسان تر است .

خیانت و بی وفایی میان همسران پیامدهای جبران ناپذیری دارد که مهمترین آنها طلاق و پایان زندگی مشتر ک است. بر اساس مطالعات انجام شده خیانت مهمترین دلیل طلاق زوجین گزارش شده است ،خیانت و بی وفایی نه تنها برروابط زناشویی بلکه بر روان فرد خیانت دیده نیز تاثیرات مخربی دارد از قبیل کاهش عزت نفس ،اضطراب ، افسردگی ، خشم ،مشکالات عاطفی ،آسیب دیدن سایر روابط فرد ، احساس قربانی بودن و احساس رها شدگی و... همچنین خیانت می تواند مسائلی را به وجود آورد که جامعه را نیز دستخوش مشکلاتی نماید نظیر ضرب و شتم ، قتل همسر و حتی خودکشی.

اگر ناراحت و عصبانی هستید و دچار افسردگی شدید شده اید این مسئله کاملا طبیعی است اگر گریه کردن و یا حتی فریاد زدن به شما آرامش می دهد حتما این کار را انجام دهید .سعی کنید در این زمینه مسئله رازداری را به طور کامل مدنظر داشته باشید علی الخصوص در مقابل فرزندان

عواملی که در بروز خیانت موثرند بسیارند ولی شاید بتوان گفت مهمترین آن فقدان باورهای مذهبی است و از عوامل دیگر می توان به سکونت در شهرهای بزرگ ،نارضایتی از روابط زناشویی ،ازدواج تحمیلی ،جلب توجه و ..... اشاره کرد.

ممکن است بی وفایی و یا خیانت برای هر زوجی و به هر دلیلی اتفاق بیفتد ولی نحوه برخورد با این مشکل می تواند تاثیر به سزایی در آینده و همچنین روان فرد و فرزندانش داشته یاشد. حال اگر به صورت ناباورانه متوجه شدید که همسرتان به شما بی وفایی کرده و مرتکب خیانت شده چه باید بکنید؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به خودتان فرصت دهید و به صورت آنی و لحظه ای تصمیم نگیرید شما نیاز به زمان دارید تا به یک نتیجه صحیح برسید .

اگر ناراحت و عصبانی هستید و دچار افسردگی شدید شده اید این مسئله کاملا طبیعی است اگر گریه کردن و یا حتی فریاد زدن به شما آرامش می دهد حتما این کار را انجام دهید .سعی کنید در این زمینه مسئله رازداری را به طور کامل مدنظر داشته باشید علی الخصوص در مقابل فرزندان .

در صورتیکه آرام تر شدید با همسرتان در این زمینه گفتگو کنید و مسائل را میان خودتان حل کنید از داد و بیداد و تخلیه هیجانات خود اجتناب کنید و همچنین از سکوت که هر دو مشکل ساز است . و حتما از مشاور مجرب در این زمینه استفاده نمایید ، به این مسئله فکر کنید که شاید شما در به وجود آمدن زمینه های خیانت مقصر باشید . اگر تصمیم به جدایی گرفتید به تمام عواقبی که ممکن است دامان شما و فرزندان و خانوادیتان را بگیرد بیندیشید این حق شماست که از این زندگی خارج شوید ولی همیشه گرفتن این حق به صلاح نیست.

ولی اگر بعد از تامل و تفکر تصمیم به ماندن و بخشیدن گرفتید با ید سعی کنید اعتماد از رفته را بازسازی کنید درست است که قلب شما جراحتی دیده که شاید هیچگاه التیام نگیرد ولی اگر بخواهید با عدم اعتماد با همسرتان بمانید به مراتب شرایط شما سخت تر از گذشته خواهد بود .اجازه دهید زمان خاطراتی را که موجب تحریک احساس آزردگی شما میگردد را کم رنگ کند شاید ما نتوانیم هرگز به طور کامل خیانت همسرمان را فراموش کنیم اما می توانیم سعی کنیم با این رخداد زندگی نکنیم.

پی نوشت

1)کتاب اسلام و جامعه شناسی خانواده

مرضیه ولی حصاری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

واکسن‌هایی برای خیانت زنان

جهنمی از جنس خیانت

خط قرمزهای خانوادگی را بشناسید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.