تبیان، دستیار زندگی
رسول خدا (ص) قبل از تولد فاطمه موظف شد مدت چهل روز از خدیجه كبری فاصله بگیرد و به اعتكاف بپردازد . خدیجه كبری در این مدت از شوق و عشق رسول خدا ( ص ) بی تاب شده، اشكهای فراوانی از دیده فرو می ریخت ، رسول خدا برخی از مؤمنان را نزد خدیجه فرستاد و پیام داد كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به ما شدن بیاندیشید

زن و شوهر

زن و شوهر همچو دو بال برای  یک پروازند. پرواز به سوی کمال ، پیشرفت و سازندگی.  اما گاه این دو به دلایلی همچون ضعف در مهارت های ارتباطی، عدم حسن برداشت  از طرف مقابل ، عدم توجه به نیازهای همسر ، عدم ابراز محبت به زبان و ... نمی توانند عاملی جهت ارتقاء  و پیشرفت یکدیگر باشند. در این مطلب سعی داریم با ارائه پیشنهاداتی شما را برای بهبود زندگی مشترکتان کمک کنیم.

هدف اساسی پیامبر بزرگوار این بوده است كه برای همه زنان و مردان این واقعیت را تبیین كند كه كانون خانوادگی باید از مهر و محبت لبریز باشد تا زندگی مفهوم واقعی خود را از دست ندهد .

محبت نباید در دل احتکار و زندانی شود، رمز بقای محبت در زندگی، اظهار و ابراز هر روز و هر لحظه ی آن است. مردی که به همسر خود محبت می ورزد، آن را به زبان می آورد و با رفتار و کردار خویش، عملاً به همسرش اثبات می کند که دوستش دارد، طبق کلام ائمه(ع) از نشانه های مومن است. رسول خدا ( ص ) می فرمود : هیچ بنایی در نزد پروردگار محبوب تر از بنای خانوادگی نیست .

از امام حسن مجتبی نقل شده است : هیچ عیش و زندگی، برتر و والاتر از خوش اخلاقی نیست .

پرواضح است كه ارتباط استوار و صمیمی جز در پرتو مهر و محبت زن و شوهر به یكدیگر امكان پذیر نیست . پیوندهای عاطفی است كه زن و شوهر را به وحدت و یگانگی سوق داده هر دو یكی می شوند و دوگانگی و اختلاف و درگیری از میان برداشته می شود . در برخی از روایات اسلامی از همسر به انیس موافق تعبیر شده است.

رسول خدا (ص) می فرمود : من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم اول بوی خوش ، دوم زنان و سوم نماز را كه نور چشم من است . هدف اساسی پیامبر بزرگوار این بوده است كه برای همه زنان و مردان این واقعیت را تبیین كند كه كانون خانوادگی باید از مهر و محبت لبریز باشد تا زندگی مفهوم واقعی خود را از دست ندهد .

زن و شوهر

در تاریخ اسلام آمده است كه رسول خدا (ص) قبل از تولد فاطمه موظف شد مدت چهل روز از خدیجه كبری فاصله بگیرد و به اعتكاف بپردازد . خدیجه كبری در این مدت از شوق و عشق رسول خدا ( ص ) بی تاب شده، اشكهای فراوانی از دیده فرو می ریخت ، رسول خدا برخی از مؤمنان را نزد خدیجه فرستاد و پیام داد كه این فراقت و دوری به دستور پروردگار می باشد ومهر و محبت ایشان به او كماكان گرم و سوزان است. برای ایجاد صفا و صمیمیت باید رفتارهای خاصی در محیط خانوادگی حاكمیت داشته باشد. لذا به رفتارهایی كه موجب ایجاد صفا و صمیمیت می شود اشاره می كنیم .

1 - اولین عاملی كه موجب پدید آمدن صمیمیت می شود خوش اخلاقی است . بدیهی است كه منظور از حسن خلق نرمی وملایمت و تحمل و شكیبایی است . زن و مرد باید سعی كنند در ارتباط با همدیگر روحیات انسانی را در حد كمال مراعات كنند و از تندی و تیزی وعصبانیت و حساسیت ها جداً پرهیز نمایند .

2 - دومین عاملی كه صفا و صمیمیت را در محیط خانوادگی فراهم می آورد خوش زبانی است . زن و مرد خانواده باید از ابراز هر نوع كلمات و الفاظ زننده و كوبنده اجتناب كنند و هرگز نسبت به یكدیگر زخم زبان نزنند زیرا هیچ عاملی همانند نیش زدن به صمیمیت خانواده لطمه وارد نمی كند .

رسول خدا در طول زندگی خود در ارتباط با مسائل شخصی و خانوادگی هرگز زبان به انتقاد نگشود و اگر اعتراض و انتقادی می كرد در انحصار مواردی بود كه به حدود و قوانین الهی تجاوزی به عمل آمده بود و در غیراین صورت با سكوت و نادیده گرفتن گذشت می كرد .

3 - سومین نكته كه بسیار حساس است و در ایجاد و حفظ صمیمیت ها نقش مؤثر را عهده دار است خوش برخوردی است . همه افراد علاقه دارند كه دیگران با آنان برخورد خوبی داشته باشند . بنابراین زن و مرد هم از این قاعده كلی مستثنی نیستند. هر مردی دوست دارد وقتی به خانه قدم می گذارد همسرش با چهره ای خندان و با گشاده رویی با او برخورد كند . چنانكه زن خانه نیز متوقع است وقتی مرد وارد خانه می شود سختی ها و دشوارهای زندگی را فراموش كند و با چهره ای متبسم و خندان با همسرش مواجه شود . فراموش نكنیم كه برخوردهای اولیه افراد بسیار مؤثر و نقش آفرین است . به عنوان مثال سبقت گرفتن در سلام و افشای سلام در برخوردها تأثیر بسزایی در دیگران دارد و روحیه ها و رفتارها را تغییر می دهد .

4 - نكته چهارم كه در ابقای صمیمیت ها بسیار مؤثر می باشد این است كه در زندگی خانواگی ، زن و مرد احترام یكدیگر را حفظ كنند و در برابر اعضای خانواده و بیگانگان رفتارشان با یكدیگر آنچنان گرم و صمیمی باشد كه همه گمان كنند آن دو از كثرت گذشته به وحدت و یگانگی واقعی رسیده اند . در انجام امور خانوادگی و فامیلی از تك روی پرهیز نمایند و تا رضایت و تمایل طرف مقابل را به دست نیاورده باشند به اظهار نظر اقدام نكنند .

5 - نكته پنجم اینكه زن و مرد موظف هستند یكدیگر را تأیید و تثبیت كنند و این كار علاوه بر اینكه عملاً انجام می گیرد باید در گفتار و رفتار هم انعكاس یابد به عبارت ساده تر زن و مرد رسماً باید اعتراف كنند كه منهای طرف مقابل قادر به زندگی كردن نیستند . این تأیید و پذیرش موجب افزایش صفا و صمیمیت خواهد بود. همه انسانها وقتی مورد تأیید دیگران قرار می گیرند جان و توان تازه ای بر آنان دمیده می شود.

امام علی(ع) : با نیکی کردن دل ها تصرف می شود.

برای اظهار محبت به دنبال بهانه یا موقعیت خاص نگردید. شاید بعضی از مردها احساس کنند برای جلب رضایت همسر و کسب امتیاز از زن، حتماً بایست کارهای بزرگ انجام داد. در صورتی که از دیدگاه یک زن، اثبات محبت و حصول اطمینان از علاقه ی شوهر، به ریزترین و کوچک ترین امور روزمره ی زندگی بستگی دارد.

قال رسول الله(ص): به زن خود خدمت نکند، مگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد.

وقتی زنی احساس کند برای همسر خود «مهم» است و شوهر او ارزشی بسیار والا برای او قائل است، آن هنگام است که می تواند با شور و اطمینان به محبت ورزیدن بپردازد.

قال الصادق(ع) : هر چه محبت همسر در قلب بنده زیادتر شود، فضیلت ایمانش زیادتر گردد.

خانواده سبز

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

ازدواج پر فایده ترین اشتباه دنیا

در قلب او بکارید

بهترین هدیه برای همسر شما

همدل و همراه ،تا ته دنیا

بی تو ،هرگز!

تداوم عشق با کاهش استرس

نقش آسپیرین در ازدیاد عشق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.