راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • شیرین ترین جهاد ،محبت به همسر
    شیرین ترین جهاد ،محبت به همسر
    نسبت به همسر خود دیدگاه مثبت داشته باشید و بکوشید همیشه در مرحله ی اول کارهای خوب او را ببیند و مورد تحسین قرار دهید؛ زیرا تشویق و تحسین یک کار خوب، باعث تثبیت و
  • احساس ،چاشنی لازم زناشویی
    احساس ،چاشنی لازم زناشویی
    غرور را در زندگی خود برای همیشه دفن کنید و عزای آن را بگیرید تا برای همیشه از خاطرتان برود. چرا این همه غرور؟! چرا خودتان را در آسمان‌ها می‌بینید؟
  • در اختلافات به تفاهم برسید
    در اختلافات به تفاهم برسید
    به یاد داشته باشید بعضی از آداب و رسوم و عقایدی که در خانواده ها وجود دارد، هیچ پشتوانه ی عقلی و قانونی و شرعی ندارد و فقط باعث هویت بخشی به مردم وابسته به آن فرهنگ می شود
  • تعداد بازديد :
  • 11740
  • شنبه 19/5/1387
  • تاريخ :

فقط آقایان مجازند ، بخوانند

پیش به سوی مرد سالاری منطقی(1)

 

خانواده

 

اگر به زندگی آدمهای دور و اطرافمان دقت کنیم متوجه این موضوع می شویم که تعداد مردهایی که در اصطلاح به آنها «زن ...» می گویند ، نسبت به گذشته رو به افزایش است، مخصوصاً در شهرهای بزرگ. این روزها کمتر خانواده ای پیدا می شود که اقتدار و ابهت مردهای قدیمی در آن وجود داشته باشد. بعضی ها معتقدند دلیل این امر رشد آگاهی و شعور اجتماعی زنان در شهرهاست که باعث می شود مثل زنهای قدیم، خودشان را کاملاً محتاج و وابسته به شوهرانشان ندانند ، و ارزش وجودی و حیاتی مرد برای اداره ی زندگی در نظر زنها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده.

 

بعضی دیگر معتقدند نفوذ فرهنگ غرب از طرق مختلف مثل پخش فیلمهای سینمایی خارجی و یا سریالها و فیلمهای ایرانی که در بعضی از آنها، زنها پرخاشگرانه با شوهرانشان رفتار می کنند و یا در بعضی دیگر از آنها، مردها را موجوداتی خودخواه و قلدر و بی منطق نشان می دهد که باعث آزار همسرانشان می شوند و به طور خلاصه نفوذ فرهنگ غرب و جریان زن سالاری در رسانه های دیداری و شنیداری و مطبوعات، باعث افزایش جسارت و پرخاش زنها نسبت به شوهرانشان شد. و آنها مثل قدیم حاضر نیستند اقتدار مرد را در خانواده بپذیرند.

 

البته این عوامل در ایجاد چنین وضعیتی کاملاً موثرند ، مخصوصاً نقش صدا و سیما را در بروز تنشهای خانوادگی را نمی توان نادیده گرفت. اما عامل دیگری هم وجود دارد که غالباً نادیده گرفته می شود و به نظر می رسد از سایر عوامل مهم تر و تأثیرگذارترست. برای یافتن این عامل مهم که باعث کاهش اقتدار و نفوذ مرد در خانواده های امروزی می شود، لازم است کمی به عقب برگردید، و روش تربیت و شیوه ی رشد پسرها و جوانهای یکی دو دهه ی اخیر در شهرها را مقایسه کنید با شیوه ی تربیت و رشد همین گروه سنی از پسران در دوران پدرها و پدربزرگهایمان.

 

در آن دوره پسربچه ها بعد از اینکه سنین طفولیت و بازیگوشی را طی می کردند به همراه پدر و یا برادرشان مشغول کار می شدند. حتی اگر مدرسه هم می رفتند در ساعات بعد از مدرسه و تابستانها یا پیش پدرشان کار می کردند و یا شاگرد افراد غریبه می شدند و سرکار می رفتند. بعد از اتمام تحصیلات و یا رسیدن به سنین آغاز جوانی باید خدمت سربازی را طی می کردند. سربازی های آن دوران هم که معروف است. سربازها غالباً در شهرهای غریب و دور از خانواده و احیاناً نقاط محروم و بدون امکانات و با سختگیری هایی که در گذشته نسبت به سربازها روا می داشتند، سختیها و مشقات فراوانی را تحمل می کردند. در بسیاری از اوقات، جوانان وقتی سربازی را تمام می کردند به دلیل اینکه در سنین کودکی و نوجوانی، شاگردی کرده بودند در یک حرفه و شغل، مهارت نسبی داشتند و آماده ی تشکیل زندگی می شدند.

کارکردنهای دوران کودکی و نوجوانی، پسرهای آن دوره را پخته و با تجربه بار می آورد. او یاد می گرفت با حقوق اندکی که می گیرد چطور هزینه های شخصیش را بپردازد و چطور پس انداز کند و درآمدش را مدیریت کند.

سختی های کار و دوران سربازی او را ورزیده و آماده ی مواجهه با مشکلات بار می آورد. و چون پیش یک نفر بزرگتر و با تجربه تر از خودش شاگردی می کرد، شیوه های سبک کار و تجربه های او را هم می آموخت. دوری از خانه و خانواده، آنهم به مدت های طولانی در مدت خدمت سربازی او را مستقل و مرد می کرد. در بین قدیمی ها یک جمله مصطلح شده بود که می گفتند: تا کسی سربازی نرود مرد نمی شود اما جوانها ی این دوره و زمانه چطور؟

البته در این دوران هم هستند کسانی که با سختی بزرگ می شوند و از ایتدا روی پای خود می ایستند اما کم نیستند آنهایی که دوران کودکی ونوجوانی شان فقط به درس وکلاس کامپیوتر و...می گذرد. سربازی های این دوره هم که تکلیفش روشن است. بیشتر در شهرهای محل سکونت و احیاناً فقط در ساعات اداری. تازه با همه ی اینها بسیاری از والدین حاضرند با پرداخت پولهای کلان معافیت پسرشان را بگیرند .

 

اگر درست دقت کنیم می بینیم دخترها هم تقریباً همین روال را طی می کنند. البته ممکن است در بعضی از خانواده های مقید، دخترها کمی محدودیت نسبت به پسرها داشته باشند ولی این تأثیری در اصل ماجرا ندارد. دخترها فقط سربازی نمی روند. با توجه به این جریان شما فکر می کنید مردهای این دوره و زمانه در آغاز زندگی چه ویژگیها و برتری هایی نسبت به زنها دارند که زن بتواند او را تکیه گاه خودش بداند و با اطمینان خاطر زندگی و و آینده ی خود را به او بسپارد و نگران هیچ چیز نباشد . بعضی از مردهای امروز تا موقع تشکیل خانواده هیچ سختی و مرارتی را تحمل نکرده اند ، شاید تنها سختی که با آن مواجه شده اند  ، قبول نشدن در دانشگاه باشد. نیاموخته اند چطور درآمدشان را مدیریت کنند. درباره ی شغل و کارشان تجربه ی کافی ندارند. هر چه خواسته اند توسط والدین برایشان فراهم شده و آنها به جای او تصمیم گرفته اند.

حضرت امام کاظم(ع) می فرمایند: « بهتر است بچه، در دوران کودکی با سختی و مشکلات که در زندگی اجتناب ناپذیر است رو به رو شود تا در جوانی و بزرگسالی، صبور و پخته باشد. »

همانطور که امام(ع) فرموده اند کسی که در کودکی با مشکلات برخورد نکرده باشد وقتی به تنهایی مجبور است با آنها مواجه شود آنهم با وجود داشتن زن و فرزند ، سر درگم و کلافه می شود و چنین مردی نمی تواند یک تکیه گاه محکم برای همسرش باشد. نظرات و ایده های چنین مردی ناکارآمد و نپخته است. چون تجربه ی کافی ندارد.

 

حضرت علی(ع) در این مورد مهم فرموده اند: "ارزش ایده و نظر هر انسان به اندازه ی تجربه ی اوست و کسی که از تجربیاتش استفاده کند، می تواند کارهایش را  سروسامان بدهد".

 

البته منظور از ارائه این مطلب این نیست که مردها از موفقیت در اداره ی زندگی و مدیریت درست خانواده شان ناامید شوند و قافیه را بیش از پیش ببازند. بلکه منظور از طرح این موضوع رسیدن به سه هدف مهم است. یکی اینکه مبادا مردهای امروزی خودشان را خیلی دست بالا بگیرند و با پدرها و پدربزرگهایشان مقایسه کنند، بلکه اگر می خواهند مثل آنها باشند باید نقایصشان را رفع و برای بهبود اوضاع کوشش کنند. در ادامه ی این سلسله مقالات نکاتی به استحضارتان می رسد که می تواند برای بهتر شدن وضعیت موثر باشد.

 

دوم اینکه مردها فکر نکنند فرآیند کاهش نفوذ و اقتدار مرد در خانواده امری لازم و اجتناب ناپذیر در این دوره و زمان است و مثل خیلی دیگر از تحولات هیچ گریزی از آن نیست. بلکه اگر درست عمل کنند و برخی نکات را که در ادامه خواهد آمد مدنظر داشته باشند می توانند مثل مردهای با وقار و با معرفت قدیمی اداره ی امور زندگی را در دست بگیرند و از احترام کافی در خانه برخوردار باشند. چون شخصاً آرزومندم دوباره در خانواده های ایرانی نظام «مردسالاری منطقی» حاکم شود.  فقط به این روش است که هم زن و هم مرد از زندگی در کنار هم لذت می برند و پایه و اساس خانواده محکم و استوار می ماند.

 

اما هدف سوم از طرح این موضوع اینست که مبادا کاری را که بسیاری از والدین ما انجام دادند و ما را لوس و ناز پرورده تربیت کردند ما هم با فرزندانمان انجام دهیم. بلکه طبق فرمایش امام کاظم(ع) از همان دوران کودکی بچه هایمان را با مشکلات زندگی آشنا کنیم تا درآینده برای رویارویی با زندگی آماده تر باشند .

موفق و مرد و با معرفت باشید

 

تبیان - خانواده وزندگی

احسان رادمند

 

مقالات مرتبط :

سلیقه های دردسر ساز!

چگونه روابطمان را فرو بپاشیم

عشق حقیقی ، بدون گل سرخ

چگونه "من" ، "ما" می شود ؟

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
رامین
به نظر من مرد باید اقتدار داشته باشه تا بتونه مدیریت کنه شما دقت هم کرده باشین اسمهای خدا از جنس مذکره و این اقتدار مرد نسبت به زن رو میرسونه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 27/10/1390 - 9:20
fخوزستانی باغیرت
عالی است ومن باداداش حسام موافقم مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/6/1390 - 6:36
omid
مطب خوبی بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 10/2/1390 - 10:52
ناشناس
همه ی آقایان بدونند که تا لیاقت و توانایی و جنم سالار بودن را از خودشون نشون ندن هیچ کس رئیس بودنشون را قبول نمی کنه. کسی زیر بار رئیس بی کفایت نمی ره .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 2/7/1389 - 22:12
نسیما
ما دخترا شاید به ظاهر نشون ندیم اما همیشه عاشق اقتدار مردها هستیم و مردهای مقتدر رو به مردهای لوس ترجیح میدیم.هر چند مردایی که بتونن فرق اقتدار و زور گویی رو بفهمن کمن!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 19/7/1388 - 11:12
موخچول
خیلی خیلی خیلی خوب بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 4/7/1388 - 13:29
hossein_mn
برام جالب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 15/6/1388 - 15:9
اصغر لطفى
عالى و منطقى بود باز هم منتظر مطالبتان هستم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 30/5/1388 - 13:3
مریم
اقتدار برای مرد یه حق طبیعیه.درمورد همه موجودات هم این اقتدار برای جنس مذکر هست.جنس مقابل یه جورایی حساب می برد ازجفت مذکر.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/5/1388 - 10:46
ناشناس
نماز و یاد خدا تنها چیزی است که به انسان آرامش می دهد. خدا تو را دوست می دارم و تنها به یاد تو دلم آرام می گیرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 28/4/1388 - 17:15
jamali_6
به نظر من همه چیز بسته به شرایط فرق میکنه ویک نسخه برای همه نمیشه پیچید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 28/3/1388 - 17:38
hesam24
ممنون از مطالبتون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/12/1387 - 23:17
ناشناس
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/12/1387 - 0:19
ناشناس
مطلب خوبیست اما بنظر من این مسئله ریشه در عوامل زیادی دارد و باید از تمام جهات بررسی شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/10/1387 - 15:0
arallami
عالی بود ممنون
و داغ دلم از این همه نابخردی در صدا و سیما و نابود کردن ارزش مرد ... ، در این مقاله همدرد دیدم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/8/1387 - 22:40
ناشناس
تا معنای مرد سالاری منطقی مشخص نشه نمیشه نظر داد.ام واقعت اینه که مردهای امروزی باید مسولیت پذیرتر بشن0 و مرد و زن به هم احترام بذارن.لازم نیست کسی سالار باشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 16/6/1387 - 11:25
hadia
very good
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 15/6/1387 - 2:27
سیدایمان مرتضوی
سلام"
امیرالمؤمنین درمورد(حق)فرموده اند:هرچیزی راسر جای خودش قرار دادن. پس اینکه هرکسی در زندگی جایگاه خودش را داشته باشد بسیار مهم است؛ البته (مقاله بالا) بدین معنا نیست که مردها خدایی ناکرده به همسرانشان ستم روادارند بلکه به این معناست که مردان برای اداره یک زندگی از اقتدار وتدبیر کافی برخوردار باشند(قابل توجه جناب حسام که از مقاله بالا ناراحت شده بودن!؟)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 1/6/1387 - 0:48
useful
بچه ها (آقایون) . خواهشا چند بار از روی متن بخونید و بعد هم زندگی های ناز نازی رو با مردای مقتدر منطقی قدیم مقایسه کنید .
عالی بود .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 22:42
ناشناس
مردسالاری بامنطق
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 22:15
سایه صلح منش
من یک دخترم و اگر قرار شد ازدواج کنم دوست دارم با مردی ازدواج کنم که بتونم بهش تکیه کنم البته معنای یک مرد فقط دیکتاتور وخشن بودن (خصو صیات مطلب بالا را داشتن) نیست بلکه کافی از مولا الگو بگیره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 22:7
ناشناس
به نظر من مرد باید مرد باشد وزن باید زن باشد وهرگاه جای این دو عوض شود مشكلات زیادی پیش می آیدشما فرض كنید فرزندی پدر خود را درحالی ببیند كه پیش بندپوشیده وظرف ها را میشورد آیا در موقعیت های اززندگی كه این فرزند دوست دارد اقتدار ومردانگی پدر خود را ببیندمیتوان چنین توقعی از پدر اوداشته باشیم قطعا نه وبعضی از خانم ها به این میگویند كمك دركارهای خانواده درحالی كه چیزی به جز سركوب ارزشها نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 18:51
سیامک شهابی
اگرچه قرار بود فقط آقایان بخوانند، اما اتفاقاً خانمِ«ناشناس» که مطالعه کرده بودند بهترین اظهار نظر را هم درج کرده اند. بنظر می رسد باید پذیرفت که این دیدگاه که «خانم های محترم دوست دارند همسرانشان مردانی با اقتدار باشند»، واقعیت دارد. لطفاً ادامه ی این مطالب را نیز درج بفرمائید. با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 10:51
564231
عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 10:47
danimah
خوب بود استفاده کردم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 9:39
ناشناس
زخم من رو تازه کردین
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 8:58
rft5211
سلام
مفید بود
معصوم فرمود:« بهتر است بچه، در دوران کودکی با سختی و مشکلات که در زندگی اجتناب ناپذیر است رو به رو شود تا در جوانی و بزرگسالی، صبور و پخته باشد. »
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 1:54
حسام
به نظر من باید بین زن و مرد روابط معقولانه باشه
به نظر من حساب بردن زن از مرد یا مرد سالاری یه جور فکر عقب موندست .چه دلیلی داره زن از مرد بترسه یا ازش حساب ببره ! ! !
دنیای امروز حق مساوی را قبول داره به نظر من زنها هم باید آزاد باشن نه تحت سلطه مرد این طرز فکر واقعا غیر منطقی است و به نظر من نوعی نادیده گرفتن حق انتخاب و آزادی اونها
با تشگر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 1:20
ناشناس
مطلب به روزی بود ممنونم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 0:51
pari
خیلی خوب بود مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/5/1387 - 23:32