تبیان، دستیار زندگی
مرد در جست و جوی همسر (جفت) خود است؛ و هیچ پیشرفت علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جایگزین این نیاز فطری او نیست. یک زن نیز همواره به دنبال همسر (جفت) خود است و همیشه منتظر است که عاشقی از راه برسد؛ و آن نیاز مطلوب و معشوق بودن او را ارضاء کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسر خواهی ، نیاز فطری

پیوند زناشویی، آیت الهی(1)

گل

و من آیاته ی خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودةً و رحمة انّ فی ذالک لآیات لقوم یتفکرون (آیه 21 سوره روم)

و از نشانه های او این است که همسرانی (جفت هایی) از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش بگیرید، در بین شما (زن و شوهر) مودّت و رحمت قرار داد. در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.

این سنت الهی در نسل آدم و حوا تداوم دارد و همواره مرد در جست و جوی همسر (جفت) خود است و هیچ پیشرفت علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جایگزین این نیاز فطری او نیست. یک زن نیز همواره به دنبال همسر (جفت) خود است و همیشه منتظر است که عاشقی از راه برسد و آن نیاز مطلوب و معشوق بودن او را ارضاء کند.

پس از خلقت آدم ابوالبشر علیه السلام، خدای حکیم، برای خلیفه خود زوجی خلق کرد، و آنگاه به او امر کرد: آدم تو و همسرت در بهشت ساکن شوید (یا آدمُ اسکُن انت و زوجک الجنة) خلیفه ی خود را با همسرش حضرت حوا به کمال و آرامش رسانید.

این سنت الهی در نسل آدم و حوا تداوم دارد و همواره مرد در جست و جوی همسر (جفت) خود است و هیچ پیشرفت علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جایگزین این نیاز فطری او نیست. یک زن نیز همواره به دنبال همسر (جفت) خود است و همیشه منتظر است که عاشقی از راه برسد و آن نیاز مطلوب و معشوق بودن او را ارضاء کند ، تا او هم با دستان پرعاطفه و محبت خود موجبات آرامش و شخصیت طلبی او را فراهم آورد. همسرخواهی یک نیاز فطری انسان، از این رو در تمام ادوار تاریخ بشریت و تمام جوامع بشری ، ازدواج یک زن و مرد ، یک امر مقدس و مبارک به شما می آید ، برای این پیوند جدید جشن می گیرند و شادی می کنند.

ظرایف و لطایف آیه ی خلقت زوج (جفت)

در آیه 21 سوره ی روم ظرایف و لطایفی نهفته است، در این نوشتار قصد بر این است که با لطف خدای حکیم آن ها را برشماریم و در حد بضاعت ناچیز خود و با کمک از آیات و احادیث معصومین علیهم السلام تا حدودی کلام نورانی الهی را بشکافیم اللهم اخرجنا من ظلمات الوهم و اکرمنا بنور الفهم (خدایا ما از تارکی های وهم و خیال خارج بگردان  به نور فهم ما را اکرام نما)

ظرایف و لطایف آیه عبارت اند از:

1- خلقت زوج (جفت) آیت و نشانه ی الهی است (من آیاته)

2- خلقت زوج به نفع آن ها است (لکم)

3- زوج (جفت) از جنس خودمان خلق کرده است (من انفسکم)

4- زوج (جفت) مکمل یکدیگرند (ازواجاً)

5- علت خلقت زوج کسب آرامش و سکون در کنار یکدیگر است (لستکنوا الیها)

6- خدای حکیم مودّت (محبت توأم با عمل) و رحمت (رأفت و دلسوزی توأم با احسان) بین زن و شوهر «جعل» کرده است (جعل بینکم مودّة و رحمة)

7- خلقت زوج (جفت) نشانه هایی برای اهل تفکر است (انّ فی ذالک لأیات لقومٍ یتفکرون)

8- مودّت و رحمت بین زن و شوهر، نشان هایی برای اهل تفکر است (انّ فی ذالک لأیات لقومٍ یتفکّرون)

قصد بر این است که ان شاءالله طی مقالاتی، لطایف هشتگانه آیه را به طور مختصر بشکافیم.

امید است که بتوانیم جایگاه « ازدواج » را از دیدگاه دین مبین اسلام و علم عقل شفاف، نموده و این سنت الهی را به طور خداپسندانه ترویج دهیم. و علاوه بر شفاف کردن آن، چگونه دست یافتن به هدف خلقت زوج (جفت)، یعنی سکون و آرامش را بیان کنیم، تا شاهد به ثمر رسیدن میوه ی آن یعنی مودت و رحمت، در زندگی زناشویی جوانان در این آب و خاک باشیم (ان شاءالله)

برای بهره گیری کامل از این مقالات پیرامون ازدواج و روابط زناشویی اسلامی، توجه خوانندگان گرامی را به نکات ذیل معطوف می داریم:

الف – مقالات را پیگیری نمایید.

ب- سعی کنید پیرامون مطالب مطروحه را، با همسرتان گفتگو نمایید.

ج- اهتمام به عمل کردن آموخته ها داشته باشید.

د- تجربیات مثبت و خوبی که از عمل به آموخته های تان پیرامون دستورات الهی که در زندگی زناشویی خود کسب نموده اید، در اختیار دیگران قرار دهید. (از طریق سایت تبیان نیز می توانید در اختیار دیگر کاربران قرار دهید.)

هـ - با آموزش خود به زوج های جوان، زندگی آنان را سرشار از عشق نمایید.

و- با پیشنهادات و انتقادات سازنده ی خود ما را در پر بار کردن مقالات یاری نمایید.

تبیان – خانواده وزندگی

عباس خراسانی(مدرس دانشگاه علامه)

مقالات مرتبط :

خانواده عمیق ترین مفهوم عشق

شیرین ترین جهاد ،محبت به همسر

سرمایه از خدا،نگهبانی باتو!  

نیمه گمشده من

با ازدواج مناسب متعالی شوید

اندر فواید ازدواج!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.