تبیان، دستیار زندگی
اغلب اوقات، می‏توان از خرید كالایی، به خاطر تهیه كالای دیگر، صرف نظر كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یا این ، یا اون ...

بررسی مسائل و مشكلات اقتصادی زوج‏های جوان(2)

یا این ، یا اون...

مقاله ی قبل (با هم كنار بیایید! )

طبق نظر لیبرمن ، خانواده‏ها به چهار طریق می‏توانند با مشكلات ناشی از تورم مقابله كنند كه عبارتند از:

الف) افزایش درآمد

مسلم‏ترین راه برخورد با فشار اقتصادی، كار كردن خانم خانه در بیرون از منزل است؛ اما راه‏های دیگر افزایش درآمد را می‏توان در اضافه‏كاری، داشتن دو یا چند شغل همزمان و یا كار كردن در منزل، مانند مراقبت از فرزندان خلاصه كرد.

ب) كاستن از هزینه‏ها

یكی از راه‏های كاستن از هزینه‏ها، خرید كمتر مواد غذایی و یا خرید اقلام ارزان‏تر، كاستن از میزان تفریح و سرگرمی، صرف نكردن غذا در بیرون از خانه و خرید كمتر پوشاك است.

ج) استفاده بیشتر از منابع موجود

این سیاست یكی از مؤثرترین راه‏های برخورد با تورم است. صرفه جویی در خانواده، تعمیر كردن وسایل، تجدید نظر در طراحی اشیای موجود به جای كنار گذاشتن و یا تعویض آنها، همكاری دوستان برای حمل و نقل، نگه‏داری از فرزندان، لباس، غذا و غیره.

د) جایگزینی، مبادله یا سهیم شدن كالاها

بر اساس این روش، خانواده‏ها می‏توانند در خرید و استفاده از اشیا و لوازم خود، با دوستان و بستگان سهیم شوند و متقابلاً از اشیا و لوازم اضافی همدیگر استفاده كنند. سهیم شدن در لباس‏های بچه‏ها و نظایر آن، در بسیاری از خانواده‏ها، به‏ویژه در روستاها، رواج دارد. زوج‏های موفق ، اغلب میان هزینه‏های عمده و هزینه‏های روزمره، تفاوت قائل می‏شوند. به تصمیمات یكدیگر، برای خریدهای روزانه احترام می‏گذارند و بدون دلیل، بر سر این موضوعات، بحث نمی‏كنند؛ اما وقتی نوبت به خریدهای عمده‏ای مانند خرید مبلمان، اتومبیل، لباس‏های گران قیمت، مسافرت و نظایر آن می‏رسند، این زوج‏ها، احساسات، اولویت‏ها و برداشت‏های خود را با هم در میان می‏گذارند و راه همكاری و همفكری گشوده می‏شود.

خانواده‏های موفق، در برخورد با اضطراب، موضوع پول را به فرزندانشان آموزش می‏دهند.

خانواده‏ها در آموزش موضوع پول به فرزندانشان، از روش‏های مختلفی استفاده می‏كنند. در این میان، خانواده هر چه سالم‏تر و موفق‏تر باشد، پدر و مادر توجه می‏كنند كه فرزندان از پول استفاده مدبرانه بكنند. یكی از اشتباهات مهم پدر و مادر این است كه به صرف این كه «همه آن را دارند»، برای فرزندان خود خرید می‏كنند. روش بسیار بهتر، این است كه به فرزند خود امكان انتخاب بدهیم؛ مثلاً بگوییم: «می‏توانی به سینما بروی یا آن نوار را بخری؛ اما برای خرید هر دوی آنها پول نداریم». این سیاست، در سال‏های بعد، برای انتخاب میان راه چاره‏های مختلف به آنها كمك می‏كند؛ اما وقتی بچه‏ها با این برداشت رشد می‏كنند كه می‏توانند میان دو چیز، هر دو را داشته باشند، در زندگی زناشویی، هیچ چیز نباید از آنها دریغ شود.

یكی دیگر از اقدامات والدین علاقه‏مند به آموزش مدیریت پول، این است كه فرزندان خود را در جریان پول دریافتی، قبوض پرداختی، اجاره یا قسط منزل و... قرار می‏دهند و مشخص می‏كنند كه چه مبلغی برای خرج‏های غیر ضروری، سرگرمی و تفریح باقی مانده است. اقدام بسیار مؤثر دیگر، این است كه پدر و مادر، بخشی از هزینه كالاهای مورد علاقه فرزندانشان را تأمین كنند و از آنان بخواهند كه بقیه پول لازم برای تهیه آن را شخصاً تأمین كند. كار دیگری كه پدر و مادر می‏توانند انجام دهند، این است كه با فرزندانشان درباره ضرورت و میزان نیاز آنها به كالایی كه می‏خواهند، گفت‏وگو كنند.

اغلب اوقات، می‏توان از خرید كالایی، به خاطر تهیه كالای دیگر، صرف نظر كرد.1

پی‏نوشت:

1 . دكتر اسماعیل بیابانگرد، جوانان و ازدواج.

منبع:نشریه پرسمان - با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

-سنگ صبورم باش

همسر خوب

خوشبختی را به خانه بیاوریم

رهبر خانه کیست؟

آسیب شناسی خانواده و درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.