تبیان، دستیار زندگی
سارا حسینی روان شناس با اشاره به تأثیر وسواسی بودن بر اعضای خانواده، گفت: افراد وسواسی گرفتار افکار و تصوراتی مکرر، مداوم و ناخواسته هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت تک بعدی باعث وسواسی شدن فرد می‌شود

وسواس

سارا حسینی روان‌شناس  با اشاره به تأثیر وسواسی بودن بر اعضای خانواده، گفت: افراد وسواسی گرفتار افکار و تصوراتی مکرر، مداوم و ناخواسته هستند. مثلا دست‌های خود را در یک زمان چندین بار می‌شویند. تکرار این اعمال در نهایت سبب افزایش اضطراب و نگرانی می‌شود. فرد شخصیت قبلی خود را تخریب می‌کند و اطرافیان و اعضای خانواده به چشم فرد مریض به او نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه خانواده در رشد شخصیت وسواسی اذعان کرد: به علت تربیت تک بعدی و انعطاف ناپذیری، تحقیر فرزندان، نادیده گرفتن توانایی‌ها، بی‌ارزش دانستن نیازهای فرزند و الگو برداری از رفتار پدر و مادرها جایگاهی مشخص و مطمئن برای رشد و شخصیت وسواسی پدید می‌آورد. بنابراین برای بهبود حال این بیماران ابتدا باید به درمان والدین توجه کنیم.

حسینی با بیان راه‌های درمان بیماری وسواس، گفت: برای درمان وسواس، می‌توان از روان درمانی و رفتارشناختی کمک گرفت. در این روش، فرد به تدریج با عامل ترس رو به رو می‌شود و این تکرار به مرور از اضطراب فرد می‌کاهد. مثلا اگر فردی بر شستشو اصرار دارد، شی آلوده را تصور می‌کند و آن را لمس می‌کند و پس از آن دست‌های خود را نمی‌شوید و تکرار این کار به تدریج اضطراب بیمار را کاهش می‌دهد. همچنین ارتباط دائم با درمانگر از عوامل موفقیت فرد درمان شونده است.

منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.