تبیان، دستیار زندگی
ممکن است گاهی اوقات کار چندان لذت بخش نباشد و صبح که از خواب بیدار می شوید، بگویید «وای! اصلا دوست ندارم امروز برم سر کار.» حال ببینیم رویکرد خوب در محل کار چه فوایدی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


رویکرد مثبت در محیط کار داشته باشیم

ممکن است گاهی اوقات کار چندان لذت بخش نباشد و صبح که از خواب بیدار می شوید، بگویید «وای! اصلا دوست ندارم امروز برم سر کار.» حال ببینیم رویکرد خوب در محل کار چه فوایدی دارد؟


فرآوری:ه. منفرد- بخش خانواده ایرانی تبیان

رویکرد مثبت در محل کار داشته باشیم

کار، این کلمه تصورات مختلفی را در ذهن ایجاد می کند: از نشستن پشت میز گرفته، خیره شدن به کامپیوتر، ایستادن پشت یک کانتر، یادداشت برداری، دستور گرفتن، مورد اذیت کارفرما قرار گرفتن، نوشتن و نوشتن، بلند کردن، حمل کردن، بسته بندی کردن، تخلیه کردن و خیلی وقت ها سردرد گرفتن و حتی داد کشیدن. یک چیزی که اکثر افراد هیچوقت درمورد کار تجسم نمی کنند، محیطی آرام است که تمام روز آرام و شاد هستید، بدون استرس به خانه برمی گردید و با شوق و هیجان فردا صبح برای رفتن دوباره به سر کار از خواب بیدار می شوید. اما داشتن رویکرد خوب در محل کار دلایل مختلفی دارد.

استرس کمتر

همه چیز برای خودتان و اطرافیانتان سالم تر خواهد شد. تحقیقات بسیار زیادی نشان می دهند که استرس مشکلات بسیار زیاد جسمی و روحی مثل بی خوابی، خستگی و نداشتن تمرکز تا مشکلات و بیماری های جدی تر مثل افسردگی حاد، دردهای جسمی، فشارخون بالا، مشکلات گوارشی و حتی حمله قلبی و سکته را به دنبال خواهد داشت.

اینکه زندگی شخصی و رابطه ای که با همسرتان دارید بسیار خوب و رویایی یا حتی بد و تاسف انگیز است، واقعا موضوعی نیست که جای صحبت آن در محل کار باشد

همکاران شاد

چه به دلیل پریشانی حواس شما برای فرستادن یک ایمیل باشد یا خستگی و عصبانیت مفرط تان در محل کار، سطح استرس تان مطمئنا بر اطرافیانتان اثر می گذارد. تقویت رویکردتان تاثیر بسیار مثبتی بر تمام کسانیکه در محل کار با شما در تماس هستند خواهد داشت.

امنیت شغلی

داشتن رویکرد منفی (و عوارض جانبی ناشی از آن) ممکن است باعث اخراج شدن شما شود پس این را یک تذکر اساسی بدانید، یک نفس عمیق بکشید ، قبل از اینکه عذرتان را بخواهند، رویکردتان را تغییر دهید.

افزایش قدرت

نباید بگذارید کسی تحقیرتان کند. مطمئنا زمان هایی خواهد بود که مجبورید کارهایی انجام دهید که از آن لذت نمی برید، ضرب العجل های مسخره و تقاضاهای مفرء همکاران یا کارفرمایان پررو و پرتوقع. یک راه عالی برای غلبه بر اینها این است که با «نه» گفتن قدرت خودتان را بالا ببرید. وقتی نمی خواهید یا نمی توانید کاری را انجام دهید، خیلی راحت بگویید «نه». آسان نیست اما مطمئن باشید احساس بسیار خوبی به شما خواهد داد.

رفتارهای موثر در محل کار

یکی از نکاتی که بر زندگی شغلی شما تاثیر می گذارد این است که محل کار خانه شما نیست و همکار شما بهتر است، به عنوان یک همکار باقی بماند. افشای هر چیزی در محل کار، نه تنها ضرورت ندارد، بلکه گاها مشکل ساز نیز می شود چرا که آشکار ساختن چیزهای اشتباه می تواند تاثیر مخربی بر زندگی شغلی شما داشته باشد. نکته اصلی این است که پیش از آنکه از برخی حد و مرزها بگذرید جلوی خود را بگیرید که همه چیز را نگویید زیرا زمانی که حرفی از جانب شما گفته شود دیگر قابل برگشت نیست.

صحبت درباره این موضوعات در محل کار ممنوع

افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، قادر به خواندن افکار و احساسات دیگران هستند؛ از این رو می دانند در محل کار چه چیزهایی را باید و نباید در مورد خودشان افشا کنند. در ادامه لیستی از موارد اشتباه های رایجی بیان شده که مردم در محیط کار و درباره آنها صحبت می کنند و همین صحبت ها شغل شان را به مسیر اشتباهی هدایت می کند.

اینکه از شغل شان بیزارند

قطعا آنچه که همه در محل کار از آن بیزارند و ترجیح می دهند آخرین چیزی باشد که می شنوند این است که کسی از اینکه تا چه اندازه از کارش بیزار است شکایت کند. با این کار برچسب های مختلفی به خود می چسبانید؛ از اینکه فرد منفی نگری هستید گرفته تا اینکه اصلا روحیه کار تیمی ندارید. گله و شکایت و بدتر از همه ابراز نارضایتی مدام از کاری که در حال انجامش هستید باعث تضعیف روحیه گروه می شود.

اینکه چقدر حقوق می گیرند

توزیع حقوق همیشه عادلانه نیست. اینکه بخواهید میزان حقوق خود را بازگو کنید، در واقع معیار مستقیمی به همکاران تان می دهید که خودشان را با شما مقایسه کنند. به محض اینکه همه بدانند حقوق شما چقدر است، هر کاری که انجام می دهید در برابر درآمدتان ارزیابی می شود. شاید بسیار وسوسه انگیز است که بخواهید ارقام حقوق و دستمزد خود را با دوستان تان در محل کار در میان بگذارید اما به محض اینکه این کار را انجام دهید، هرگز رابطه تان مانند سابق نخواهد بود.

درباره رابطه زناشویی صحبت نکنید

اینکه زندگی شخصی و رابطه ای که با همسرتان دارید بسیار خوب و رویایی یا حتی بد و تاسف انگیز است، واقعا موضوعی نیست که جای صحبت آن در محل کار باشد. شما در محیط کار در حال انجام کارهای جدی و مهمی هستید که به بهتر شدن مجموعه ای که در آن کار می کنید کمک می کند. جای چنین صحبت هایی در مهمانی یا جمع های دوستانه است نه در محل کار!

نگویید به دنبال کار دیگری هستید

خاطره ای از دوستم را بشنوید. او می گفت زمانی در تیم فوتبالی بازی می کرد. یک روز به مربی اش گفت که قصد دارد تا دو هفته دیگر آن تیم را ترک کند. در این دو هفته تمام مدت مربی او را روی نیمکت ذخیره ها می نشاند. زمانی اوضاع بدتر شد که او بعد از دو هفته به این نتیجه رسید که نمی خواهد از آن تیم برود و قصد ماندن دارد.

افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، قادر به خواندن افکار و احساسات دیگران هستند؛ از این رو می دانند در محل کار چه چیزهایی را باید و نباید در مورد خودشان افشا کنند


او در این خصوص می گفت: «من خرد شدم اما می دانم که تقصیر خودم بود چون پیش از اینکه از تصمیمم مطمئن باشم آن را با مربی خود در میان گذاشتم.» پس بهترین کاری که در این شرایط می توانید انجام دهید این است که پیش از مطرح کردن این موضوع در محل کار، صبر کنید که ابتدا شغل دیگری پیدا کنید، سپس به دیگران بگویید؛ در غیر این صورت ممکن است نیمکت نشین شوید.

محیط کارتان را تمیز نگه دارید

تمیز نگه داشتن محیط کار و کمک به زیبایی بیشتر فضای اطرافتان مهم است. دست کم میز کار خودتان را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید. زدودن گرد و غبار، رعایت نظم و ترتیب، قرار دادن گلدانی کوچک یا گیاهی سبز و وجود شیئی زیبا در جذب انرژی مثبت به اطرافتان معجزه می کند.

مهربان باشید

با اطرافیانتان مهربان باشید؛ زیرا به آنها احتیاج دارید. اگر بحثی منفی درگرفت، ظریف عمل کرده و آهسته از کنار آن عبور کنید. اگر نمی توانید بروید، بیطرفانه گوش دهید و واکنش نشان ندهید، گوش دادن صبورانه عملی حاکی از عشق است و در دفع انرژی منفی بسیار موثر است.

صرفا مشاهده کنید

در محیط های کاری هر روز انواع و اقسام بحث های جزیی و غیرجزیی درمی گیرد که الزاما نیازی به درگیر کردن خودتان در آنها نیست. اولویت خود را تشخیص دهید و بر روی کارتان تمرکز کنید. صرفا ببینید و آنچه را که اطرافتان اتفاق می افتد، جذب نکنید.
به طور کلی در محیط های کاری، مشکلات بزرگ و کوچک زیاد است؛ به طوری که خیلی ها را وادار به ترک کارشان می کند و بسیاری دیگر را از کارشان دلزده می کند و دست کم انرژی و شور و شوق فرد را از او می گیرد و در نتیجه بازده کاری را کاهش می دهد و صدمات محسوس و نامحسوس بر جای می گذارد و در نهایت وضع مالی را تحت تاثیر قرار می دهد، بهترین کار این است که رویکردهای مان را در محل کار اصلاح کنیم.


منابع: هفته نامه آسیا،مردمان،مجله موفقیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.