تبیان، دستیار زندگی
پرداختن به نشاط روحی و شادابی روان، در سایه لطایف و ظرایف، امری طبیعی و مقبول و مورد حمایت شرع و دین است؛ البته با مراعات هایی خاص.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاشنیِ حال خوب کن

پرداختن به نشاط روحی و شادابی روان، در سایه لطایف و ظرایف، امری طبیعی و مقبول و مورد حمایت شرع و دین است؛ البته با مراعات هایی خاص.

بخش خانواده ایرانی تبیان

شادابی

پرداختن به نشاط روحی و شادابی روان، در سایه لطایف و ظرایف، امری طبیعی و مقبول و مورد حمایت شرع و دین است؛ البته با مراعات هایی خاص. برخلاف تصور یا القای آنان كه می كوشند چهره ای خشن و عبوس از اسلام ارائه دهند، در فرهنگ دینی مسئله خوشحالی و ادخال سرور و شاد كردن دیگران، جزو خصلت های مثبت و پسندیده به شمار آمده است. از مزاح و شوخ طبعی به عنوان یك خصلت مومنانه یادشده است. اولیای دین و بزرگان مكتب نیز در عمل، اینگونه بوده اند. امام صادق(ع) فرمودند: هیچ مومنی نیست مگر اینكه در او دعابه است. راوی از امام پرسید: دعابه چیست؟ حضرت فرمودند: یعنی مزاح و شوخی.

شوخی كردن، اگر در حد و مرز مجاز و معقول باشد، شادی آور است و شادكردن مردم به فرموده حضرت رسول، كاری پسندیده است و در روایات، از ادخال سرور در دل اهل ایمان تمجید شده است؛ « از محبوب ترین كارها نزد خداوند متعال، وارد ساختن شادمانی بر دل مومنان است.»

پس مومن شوخی و بذله گویی باشید. اما باید خیلی مراقب بود كه شوخی وارد تمسخر یا عیب گیری و یا تحقیركردن دیگران نشود، چراكه برخی اوقات این شوخی ها حالت زخم زبان دارد و خیلی دور از شأن است.

متأسفانه طرف گاهی به عنوان شوخی چیزی را می گوید و ممكن است كه طرف مقابلش ناراحت شود و بروز ندهد ولی در حقیقت به شدت از درون به هم می ریزد و احساس تحقیر می كند. اصلا چرا ما سوژه های منفی را به عنوان شوخی می گیریم. چه اشكالی دارد كه ما آن شوخی ای كه می خواهیم بكنیم روی سوژه های مثبت باشد؟ چرا نمی آییم روی سوژه مثبت این كار را بكنیم. شوخی در فضای خانه هم بسیار مورد تأكید است. زنی كه با مردش شوخی نكند و مردی كه با زنش شوخی نكند این نیازشان پاسخ داده نمی شود و آن وقت یكدفعه می بینی كه خانم با نامحرمان شوخی می كند یا مرد با خانم نامحرم شوخی می كند. در رابطه با فرزندان نیز همین گونه است زیرا آنهایی كه در خانه خیلی غنی نمی شوند، می خواهند این فضا را در بیرون ایجاد كنند و چه بسا در رابطه با جنس مخالف ایجاد كنند كه زمینه خطر، دوچندان می شود. پس در مجموع می توان گفت كه ما باید نسبت به شوخی كردن چه در فضای خانه و چه بیرون از خانه، حالتی میانه و معقول را در پیش گیریم. نه از شوخی پرهیز كنیم و نه آنكه بی حد و مرز شوخی كنیم، بلكه باید عاقلانه و بجا، با شوخی فضا را به وقتش صمیمی كنیم.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.