تبیان، دستیار زندگی
حتما برای شما هم پیش آمده که از دست کسی ناراحت شوید و کینه او را به دل بگیرید. این فکر برای مدت زیادی با شماست و آزارتان می‌ دهد و البته بیش از هر کس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متاسفم‌ که ناراحتت‌ کردم

بخشیدن


حتما برای شما هم پیش آمده که از دست کسی ناراحت شوید و کینه او را به دل بگیرید. این فکر برای مدت زیادی با شماست و آزارتان می‌ دهد و البته بیش از هر کس دیگر به خودتان صدمه می ‌زند. البته آن روی سکه هم وجود دارد. گاهی شما باعث رنجش و عصبانیت دیگری می ‌شوید و احساس گناه شما را اذیت می‌ کند. هر دوی این موارد باعث می‌ شود که روح لطیف و جوان شما دستخوش تلاطم شود و آشفتگی را برای شما به دنبال بیاورد، حتی ممکن است اعتماد به نفس خود را در برخی موارد از دست بدهید. پس چه باید کرد؟


شما به عنوان یک جوان، روحی لطیف و حساس دارید که نباید آن را با دلخوری یا احساس گناه خدشه ‌دار کنید. بخشش دیگران در مقابل کارهای نادرستی که از آن ها سرزده و نیز عذرخواهی از افراد به خاطر کارهای غلط خودتان، می ‌تواند آرامش درونی شما را موجب شود.

اگرچه بخشیدن فرد مقابل بخاطر رفتار نامطلوبش ممکن است برای فرد خاطی مفید باشد و او را شاد کند اما فایده این بخشش در درجه اول به خود شخص بخشنده برمی ‌گردد.

اما بخشش چیست؟

بخشش چیزی نیست که ما برای دیگران انجام می ‌دهیم، بلکه بخشش در واقع هدیه ‌ای به خودمان است. بخشش دارویی شفابخش است و به معنای فراموش کردن یا مصالحه نیست، بلکه تصمیمی است برای گذشتن از رنجش مداوم و فجر انتقام از طرف مقابل. برای بخشش نیاز به عذرخواهی از جانب طرف مقابل نیست. اگرچه بخشش در مقابل شنیدن عذرخواهی طرف خاطی، می‌ تواند ساده ‌تر باشد! عمل بخشش یک تصمیم شخصی است که می‌ تواند بدون هیچ‌ گونه عکس‌ العملی از جانب شخص مقابل، گرفته شود.

بخشش شکلی از کمک شفابخش درونی است. تصمیم به بخشش یک فرد یا چند نفر بخاطر گناه آنها در گذشته، مسیری به سمت آرامش روحی و فرآیندی موثر در جهت از بین بردن عصبانیت درونی ماست.

دلسوزی و رحم و شفقت در مقابل کسانی که در برابر ما اشتباهاتی مرتکب شده‌ اند، بجای عصبانیت در مقابل آنها ، بهترین راه برای یک زندگی آرام است.

اگرچه بخشیدن فرد مقابل بخاطر رفتار نامطلوبش ممکن است برای فرد خاطی مفید باشد و او را شاد کند اما فایده این بخشش در درجه اول به خود شخص بخشنده برمی ‌گردد.

فواید بخشش و عذرخواهی

وقتی شما بخشش را تمرین نکرده باشید ممکن است بیشتر به فکر تلافی و انتقام جویی از طرف مقابل باشید اما با بخشیدن، شما در واقع آرامش، امید، شادی و قدردانی را به دست می آورید.

فواید بخشش بسیار زیاد است و از جمله آن ها می ‌توان به این موارد اشاره کرد:

بخشیدن

1ـ کاهش فشارخون

2ـ کم شدن اضطراب

3ـ افت حس عداوت و خصومت

4ـ بهبود مهارت‌ های مدیریت عصبانیت

5ـ کاهش ضربان قلب

6ـ کم شدن خطر روی آوردن به اعتیاد

7ـ افت نشانه ‌های افسردگی

8ـ کم شدن نشانه‌ های آشفتگی و سردرگمی

9ـ کاهش دردهای مزمن

10ـ افزایش دوستی‌ ها

11ـ روابط سالم ‌تر

12ـ افزایش ارتباطات معنوی قوی‌ تر با خالق هستی

13ـ بهبود سلامت روان

اما چگونه ببخشیم و به آرامش درونی دست یابیم؟

برای این کار 4 خصوصیت لازم است. این چهار خصوصیت عبارتند از:

1ـ بیان احساسات: به خودتان اجازه دهید که احساساتتان را در هنگامی که دچار رنجش در مقابل دیگران می ‌شوید به طور کامل بیان کنید. حتی اگر ممکن است، احساسات خود را برای فرد خاطی نیز بازگو کنید.

2ـ دلیل را پیدا کنید: مغز نیازمند یافتن دلیل برای خطاست. لازم نیست این توضیح خیلی طولانی باشد.

حتی اگر این دلیل، یک اتفاق تصادفی باشد که برای هر کس امکان رخ دادن را داشته باشد، نیز می ‌تواند مفید باشد.

3ـ امنیت و ایمنی را دوباره بسازید: فرد بخشنده باید از اتفاقات آینده احساس ایمنی کند. یک عذرخواهی صادقانه از طرف فرد خاطی این موضوع را کامل می‌ کند و باعث می ‌شود که فرد در مقابل اعمال مشابه بتواند قوی ‌تر ظاهر شود.

4ـ رها کنید: رها کردن تصمیمی است که فرد بخشنده می ‌گیرد تا از اکراه، رنجش و نیاز به انتقام رها شود. رها کردن به معنای این نیست که شخص انتظار اتفاق افتادن ماجرای مشابهی را نداشته باشد، بلکه به این مفهوم است که شخص تحت تاثیر رفتارها و افکار آینده قرار نگیرد و در مقابل آنها قوی ‌تر باشد. اگر رها کردن برایتان غیرممکن است بدانید که سه‌ گام قبل نیز به نتیجه نخواهد رسید.

چگونه عذرخواهی کنیم؟

اگر شما فردی خاطی هستید که گناهی را مرتکب شده‌ اید و نسبت به کرده خود احساس گناه و پشیمانی می ‌کنید، عذرخواهی صادقانه شما می‌ تواند موجب به ارمغان آوردن آرامش درونی و سلامت روان برای شما شود. خلوص عذرخواهی بسیار مهم است و حتی اهمیت آن از کلماتی که استفاده می ‌کنید نیز بیشتر است، اگر چه پذیرش مسوولیت رفتارهای شخصی هم بسیار مهم است.

بخشیدن

گفتن «متاسفم که ناراحت شدی وقتی من آن کار را انجام دادم» باعث سلب مسوولیت از شما شده و به عنوان یک عذرخواهی صادقانه، پذیرفته نخواهد شد. بهتر است هیچ‌ گاه برای توجیه رفتار نادرست خود تلاش نکنید چرا که این موضوع باعث می ‌شود طرف مقابل تصور کند که شما مسوولیت رفتار خود را نپذیرفته‌ اید.

بهتر است بگویید «متاسفم که باعث ناراحتی تو شدم وقتی آن را کار را کردم و قول می ‌دهم که دیگر این کار تکرار نشود.» این نوع عذرخواهی، صادقانه‌ تر جلوه می‌ کند.

بخشش خود و دیگران بخاطر خطاهای گذشته و نیز عذرخواهی بخاطر اعمال و رفتارهایتان در مقابل دیگران، یکی از برنامه‌ های رشد شخصی است. با این کار آرامش درونی و سلامت روان را پیدا می‌ کنید در حالی که روابط‌تان بهتر شده و به رشد شخصی دست یافته‌ اید.

در احادیث و روایات دینی ما نیز به بخشش تاکید زیادی شده است. پس از هم‌ اکنون با بخشیدن دیگران از حس ناراحتی و رنجش رها شوید. روح شما باید بدون کوچک ‌ترین لکه‌ های ناشی از رنجش و حس انتقام باقی بماند، همچون آیینه ‌ای پاک!

بخش خانواده ی ایرانی تبیان


منبع: روزنامه نسل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.