تبیان، دستیار زندگی
یکی از امتیازات زندگی انسان‏ها، داشتن هدف است . کوشش‏ها و تلاش‏ها، بر حول محور هدف‏های گوناگون افراد، دور می‏زند. شخصیت افراد انسانی، وابسته به داشتن هدف‏های عالی و ارزنده است و علاوه بر اینکه در تشخیص هدف، باید به جنبه‏های مادی و عمومی آن توجّه داشت اصول
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدفمند سازی توانایی ها

دستیابی به هدف

یکی از امتیازات زندگی انسان‏ها، داشتن هدف است . کوشش‏ها و تلاش‏ها، بر حول محور هدف‏های گوناگون افراد، دور می‏زند. شخصیت افراد انسانی، وابسته به داشتن هدف‏های عالی و ارزنده است و علاوه بر اینکه در تشخیص هدف، باید به جنبه‏های مادی و عمومی آن توجّه داشت اصولاً باید استعداد و آمادگی خود افراد نیز در نظر گرفته شود؛ زیرا هر کسی برای کاری آفریده شده است، لذا از هر فردی نمی‏توان انتظار انجام دادن هر کاری را داشت. بررسی این حقیقت را آشکار می‏سازد که عده‏ای از شکست خوردگان از کسانی هستند که بدون در نظر گرفتن ظرفیت استعداد ذاتی خویش، برای خود هدفی انتخاب نموده‏اند، و سالیان متمادی برای رسیدن به آن تلاش می‏نمایند ولی چون از اوّل، آمادگی انجام چنین کاری را از نظر استعداد نداشته‏اند، با همه کوشش‏ها دچار شکست می‏گردند.

انتخاب هدف کار ساده و آسانی است، ولی شناخت استعدادهای خدا داد دشوار است، و به طور مسلم سهل‏انگاری و مسامحه در این راه سبب می‏گردد، که نیروهای اصیل انسان‏ها بی‏جا مصرف شده، سرانجام گرفتار یاس و ناامیدی شوند.

بنابراین برای کسب موفقیت ، ضروری‏ترین کار در درجه اول، شناسائی استعدادهاست. پس از روشن شدن نحوه استعدادها، و انتخاب هدف؛ در درجه دوم باید سعی کنیم که در راه رسیدن به هدف دچار هیچ نوع انحرافی نگردیم ، چه منحرف شدن از هدف ، خود یکی از عوامل شکست بشمار می‏آید.با تمرکز برروی هدف می توان موفقیت را تضمین کرد.

عده بی‏شماری که آمادگی تحصیل علم را دارند دنبال آن می‏روند؛ ولی عده کمی می‏توانند خود را به خواسته خویش برسانند و بقیه دچار شکست شده از رسیدن به هدف باز می‏مانند. بررسی و دقت روشن می‏سازد که یکی از عوامل پیشرفت تمرکز قوا است، زیرا از این شاخه به آن شاخه پریدن آدمی را از وصول به هدف باز می‏دارد. پس از تشخیص هدف باید تمام نیروها متمرکز همان کار شود و از انجام دادن هر نوع عملی که مغایر با کار پیشین باشد، جداً باید خودداری کرد.

عده‏ای از دانش‏آموزانی که در دوران تحصیلی دچار شکست می‏شوند، جزء کسانی هستند که در ضمن درس خواندن، می‏خواسته‏اند تاجر خوبی هم باشند، و یا به مقام قهرمان ورزش نائل گردند، غافل از اینکه جمع میان این دو کار، مشکل بوده، و نمی‏توان با یک دست دو هندوانه را برداشت.

برخی از افراد خیال می‏کنند که با داشتن ابتکار و قدرت می‏توانند به کار‏های گوناگون دست بزنند، بدون شک علاوه بر مشکلات فراوانی که در اثر این نوع طرز تفکرها بوجود می‏آید، اصولاً نیروهای اصیل چنین افرادی هدر رفته، کارشان پیشرفتی نخواهد کرد و حال آنکه اگر مطابق استعداد خود یکی از این کارها را انتخاب می‏کردند، در آن کار به ابتکارات فراوانی نائل می‏شدند.

اگر نیروهای انسان در مجرای واحدی به کار روند، مسلماً پیروزی نصیب او خواهد شد؛ و اگر تجزیه و تحلیل شود، نتیجه شایان به دست نخواهد آمد.

کودک در هنگام بازی نیروهای خود را متوجه بازی می‏کند و به هیچ چیز دیگری توجه ندارد. مشابه این نوع تمرکز باید در انجام کارها بوجود بیاید تا تلاش‏ها نتیجه‏بخش باشد. در اجتماع افرادی هستند که در مدت کوتاهی، به کارهای ضد و نقیضی دست زده، بدون اینکه به‏موفقیتی نائل شوند، آنها را به طور ناقص رها کرده، دوباره طرح جدیدی برای آغاز کردن  کاری تازه، پی‏ریزی می‏نمایند. حال آنکه اگر تمام نیروهای این‏گونه افراد در مسیر واحدی صرف می‏شد، در همان قسمت پیشرفت‏های قابل ملاحظه‏ای نصیب آنان و اجتماع می‏گردید.

معروف است که می‏گویند: اگر ذرّه‏بینی را در برابر اشعه آفتاب قرار دهیم هرگز قادر نیست که صفحه کاغذ را بسوزاند مگر در صورتی که ذرّه‏بین را بر یک نقطه‏ معینی  متمرکز سازیم، در این صورت بلافاصله کاغذ مشتعل خواهد شد.

بنابراین باید کاری را که با ذوق و استعداد ما مطابقت دارد، انتخاب کنیم و در موقع انجام دادن آن کار، تمام نیروهای ما متمرکز در همان کار شده از تشتت و پراکندگی نیروها خودداری کنیم، تا فردی پیروز باشیم.

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان - فرآوری: ندا داودی

منابع : کتاب چگونه باید بود - مجله موفقیت

مقالات مرتبط :

فرمول شناسایی اهداف انحرافی

بدانیم که چه می خواهیم

چند راه برای رسیدن به هدف

اراده کنید تا متحول شوید

تمركز و به دست آوردنش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.