تبیان، دستیار زندگی
شاید چنین احساسی بیشتر از آن که به جسم شما مربوط باشد به روح و روانتان بستگی داشته باشد شاید شما به یک تلنگر روحی نیاز داشته باشید. در واقع همان طور که ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه ای برایم بپیچید!

برای رهایی از آرامش روحی و كاستن سردرگمی، چه باید كرد؟

کسالت

آیا احساس کسالت و بیهودگی می کنید؟ شاید چنین احساسی بیشتر از آن که به جسم شما مربوط باشد به روح و روانتان بستگی داشته باشد شاید شما به یک تلنگر روحی نیاز داشته باشید. در واقع همان طور که انرژی فیزیکی و جسمانی شما حاصل رژیم غذایی سالم، ورزش و استراحت مناسب است، انرژی روانی هم از طریق زیستن به انواع روش هایی حاصل می شود که به شما احساس امیدواری، اعتمادبه نفس، سرزنده بودن، عشق و نائل شدن به تمامی چیزهایی که دوست دارید، می بخشند.

همه ما گاهی غمگینی، دلمردگی و كسالت روحی را در زندگی تجربه می‏كنیم و شاید یكی از رموز نهفته در نظام آفرینش، برای بهره‏مندی و لذّت بردن بیشتر از لحظات زندگی، همین تجربه‏های ناخوشایند و كسالت‏های روحی باشد.

بیماری، امری ناخوشایند برای تمام انسان‏هاست؛ امّا برای پی‏بردن به ارزش سلامتی و استفاده لذت‌بخش از تندرستی و قدردانی و سپاس‌گزاری از آفریننده همه زیبایی‏ها، تذكر بسیار مهمی برای انسان است و به عبارت دیگر، برای پی‏بردن به ارزش هر نعمتی، ابتلا به فقدان آن، بهترین هشدار و مناسب‏ترین وسیله برای بیداری انسان و استفاده بهینه از نعمت‏های الهی است. بنابراین، بیماری و كسالت نیز یك نعمت است و اگر نگاه ما به زندگی و حوادث آن این‏گونه باشد، به طور كلی، همه چیز عوض خواهد شد و فشارهای روحی و افسردگی‏ها، تبدیل به نشاط و شادابی می‏شوند.

همه ما گاهی غمگینی، دل‌مردگی و كسالت روحی را در زندگی تجربه می‏كنیم و شاید یكی از رموز نهفته در نظام آفرینش، برای بهره‏مندی و لذّت بردن بیشتر از لحظات زندگی، همین تجربه‏های ناخوشایند و كسالت‏های روحی باشد

مشكل اساسی و محور همه پریشانی‏هایی كه بر زندگی شما سایه‏ افكنده است و همه چیز را تیره و تار و سیاه می‏بینید، نگرش منفی به زندگی، محیط اطراف و مهم‌تر از همه، نسبت به «خود» است. شما همواره روح و روان خود را آماج تیرهای سهمگین تفكرات منفی و منفی‏نگری‏های خود قرار داده‏اید و طبیعی است كه نتیجه این، چیزی جز تخریب روحیه و از دست دادن نشاط و ابتلا به افسردگی و پریشانی نیست. پرسش این است كه چرا خود را بدون دلیل متهم می‏كنید؟ چرا دنیا و زندگی در آن را برای خود، زندان تصور می‏كنید؟ چرا خود را سردرگم و گرفتار پیچ و خم‏های زندگی می‏كنید؟ چرا خود را در بن‏بست تفكرات منفی قرار داده، آیه یأس می‏خوانید؟

رفع بی حوصلگی

همه این سردرگمی‏ها، بن‏بست‏ها، ناامیدی‏ها، خستگی‏های روحی و بالاخره افسردگی‏ها، ناشی از همین منفی‏بافی‏هایی است كه شاید از دوران نوجوانی، به صورت ناخودآگاه، به دام آن گرفتار شده‏اید!

اگر روشهای زیر را انجام دهید کسالت دیگر در شما معنا نخواهد داشت. امتحان کردن روش های زیر نه تنها ضرری ندارد بلکه بسیار هم مفید است. پس زمان را از دست ندهید و امتحان کنید.

برای این که به زندگی احساس بهتری ببخشید و حسی جدید داشته باشید باید روش هایی را در زندگی به کار ببندید. این روشها عبارتند از:

- اجتناب از تنهایی؛ بكوشید به جز مواقعی كه ضرورت دارد، در تنهایی قرار نگیرید. البته ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که از افرادی که مدام نق می زنند و شاکی هستند یا این که شما را درگیر مشکلات شخصی خود می کنند، حذر کنید. بیشتر وقت خود را با افرادی سپری کنید که به شما از خودتان احساس خوبی بدهند یا این که به طریقی شما را احیا کنند و نیروی تازه ای ببخشند. به عبارتی دیگر با افرادی معاشرت کنید که موج مثبت تولید می کنند

با افكار منفی خود مقابله كنید؛ یعنی هر وقت این افكار به شما هجوم آوردند، به هر صورت ممكن، خود را از چنبره آنها نجات دهید؛ برای مثال، خود را به كاری مانند مطالعه یا هر كار دیگری كه امكان انجام آن برای شما هست، مشغول كنید و نگذارید ذهن شما جولانگاه افكار منفی باشد.

- به جنبه‏های مثبت خود فكر كنید و بكوشید آنها را در برگه‏ای به صورت فهرست‌وار بنویسید.

-  به جای این كه به كمبودها، عیب‏ها و ناكامی‏های خود بیندیشید، به موفقیت‏ها و آن امكاناتی كه در زندگی از آن بهرمند هستید، فكر كنید . به عبارت دیگر، امكانات و شرایط زندگی ما مانند یک لیوانی است كه بخشی از آن پُر است و بخشی خالی؛ به آن بخش پُر فكر كنید و از آن بهره ببرید و غصه نیمه خالی را نخورید. فرصت‏های زندگی را مغتنم بشمارید و از آن چه در آینده پیش خواهد آمد، نگران نباشید.

-  با افراد شاداب، فعال، اجتماعی، متدین و در عین حال مثبت‏نگر، معاشرت كنید و از افرادی كه وقتی با آنها مواجه می‏شوید از زندگی شكایت می‏كنند، دوری گزینید.

-  ورزش را جزء ضروری‏ترین فعالیت‏های خود قرار داده، روزی حداقل نیم تا یک ساعت ورزش كنید.

رهایی

-  هر چه می‏توانید قرآن بخوانید و از دعاهای اهل‏بیت‏علیهم السلام، بهره بگیرید؛  البته سعی کنید قرآن را با تأنی و توجه به معنا تلاوت كنید.

- از بیكاری و بی‏برنامگی بپرهیزید و همه اوقات خود را به صورت منطقی پر كنید.

- برای برنامه‏ریزی اوقات شبانه‏روزی، حتماً با یک مشاور گفت ‌و گو كنید یا از دوستان موفق خود كمک بگیرید.

-  به تغذیه خود - به ویژه صبحانه - اهمیت بدهید و هیچ‏گاه بدون خوردن صبحانه، مشغول تحصیل یا مطالعه نشوید.

-  هر وقت احساس دلتنگی می‏كنید، حدود ده دقیقه دوش آب ولرم بگیرید و در صورت امكان، شنا كنید.

- به مسائل معنوی - به ویژه نماز اول وقت - اهمیت فوق‏العاده بدهید.

- با توسل به اهل‏بیت‏ علیهم السلام از آنها بخواهید كه شما را كمک كنند و همواره امیدوار به لطف و رحمت خدا باشید.

اگر از جمله افرادی هستید كه دچار مشكل بزرگ كسالت شده‌اید و دائما احساس بیهودگی می‌كنید سریعا برای درمان خود اقدام نمایید، اما این بار نیازی نیست كه به پزشک و مشاور مراجعه كنید چرا كه با رعایت همین اصول ساده و  در دسترس می‌توان بر این معضل فردی و اجتماعی غلبه نمود.

پرسمان- ابولقاسم بشیری

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- تنظیم و فرآوری: مریم عطاریان

مقالات مرتبط

هزاران چرای بیهوده

کسب با ارزش ترین ثروت دنیا

فرار نکنیم و انتخاب کنیم

خوشبختی بدون هزینه

آنچه شما خواسته اید

راه تبدیل ناکامی به کامیابی

آنها که در مشکل گم می شوند

طرز پخت احساس خوب

بهترین راه سلامت روان

روحتان سرما خورده؟

کاربران محترم می توانند مطالب خود ر این زمینه را در بخش انجمنهای تخصصی به بحث بگذارند.

مطالعه کتاب  10 راز برای کسب موفقیت و آرامش درون موجود در فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران محترم توصیه می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.