تبیان، دستیار زندگی
اگر کوله باری از شکست های عاطفی و مشکلاتی که در کودکی داشته اید را به دوش خود می کشید، همین حالا آنرا به زمین بیندازید، خودتان را ببخشید چرا که تقصیر شما نبوده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلتو بزن به دریا

عشق به خود

" به خودتان اعتماد داشته باشید، شما خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کنید می دانید" اگر شما هم جزء افرادی هستید که دارای اعتماد به نفس پایینی می باشید، باید بدانید که به همان اندازه از عزت نفس پایینی هم برخوردار هستید و این مسئله ثابت می کند که دچار فقدان علاقه فردی به خودتان هستید. درون قلبتان حتی یک ذره مهر و محبت هم برای خودتان باقی نمانده! ذهن شما آنقدر درگیر فکرهای خوار کننده شده که عشق ورزیدن به خودتان را کاری غیر ممکن و غیر طبیعی قلمداد می کنید.

1- خودتان را ببخشید. اگر در گذشته دچار اشتباهاتی شده اید که احساس کم ارزشی در شما ایجاد می کنند، باید آنها را رها کرده و خودتان را ببخشید. همه ما دچار اشتباه می شویم، بنابراین دلیلی وجود ندارد که خودتان را به خاطر آن اشتباهات سرکوب کنید. اگر کوله باری از شکست های عاطفی و مشکلاتی که در کودکی داشته اید را به دوش خود می کشید، همین حالا آنرا به زمین بیندازید، خودتان را ببخشید چرا که همه اش تقصیر شما نبوده.

"بخشیدن یعنی آزاد کردن زندانی و این زندانی کسی نیست جز خود شما"

2- با خودتان صادق باشید. دوست داشتن فردی به آن معناست که با خود و احساسات درونی تان صادق باشید. اگر خوشحال هستید شادی خود را بروز بدهید. اگر هم ناراحت هستید غم و اندوه خود را پنهان نکنید. زمانیکه در مورد احساسات خود صادق باشید ، دیگر لازم نیست که به خودتان دروغ بگویید و احساسات منفی خود را دفن کنید. تازه این کار به شما کمک می کند که دامنه اصلی افکار خود را کشف کرده و ببینید که افکار منفی از کجا به سوی شما روانه می شوند. افکار منفی خود را تغییر داده و شفا و رشد شخصی را جایگزین آن نمایید.

3- از نظر معنوی خودتان را رشد دهید. زمانیکه مدتی را صرف می کنید تا از نظر معنوی خودتان را رشد و پرورش دهید، دوست داشتن فردی هم خودش به صورت اتوماتیک ایجاد می شود. شما فرد آرام تر، متصل تر، مهربانتر، دوست داشتنی تر و دلسوز تری خواهید شد. شما ذهنی را تقویت می کنید که هر روز زیبا تر از دیروز خواهد بود. چگونه می توانید در طول این فرایند خودتان را دوست نداشته باشید؟

4- تاییدهای مثبت روزانه داشته باشید. هر روز روی این مسئله تاکید داشته باشید که توانایی افزایش عزت نفس خود را دارید و برای تاکید هر چه بیشتر بر روی این مسئله کاری انجام دهید. به خودتان بگویید: "من خودم را دوست دارم و خودم را همانگونه که هستم، بدون هیچ گونه قید و شرطی می پذیرم" جمله های تاکیدی خود را چند مرتبه در روز با صدای بلند بخوانید.

5- شکرگزار باشید. به خاطر تمام چیزهایی که دارید قدردان باشید و به خاطر انسانیت خود سپاسگزار باشید. به خاطر استعدادها و توانایی هایی که دارید، اینکه سالم، زنده، و قادر به ایجاد تغییر در روند زندگی خود هستید، قدردان باشید.

6- آرزوهای خود را پرورش دهید. چرا به خودتان و آرزوهایتان بی توجهی می کنید؟ زمانیکه شما آرزوهای خود را تقویت می کنید، زندگی برایتان شیرین تر خواهد شد و راحت می توانید آن را به سمت دلخواه هدایت کنید. هر لحظه از زندگی لذت بخش است چرا که شما طی آن خودتان را به صورت کامل ابراز می کنید.

7- سال دیگر شما به خاطر کارهایی که می توانستید و انجام ندادید خیلی پشیمان می شوید تا کارهایی که انجام داده اید. بنابراین کمر به کار ببندید ، اسکله امن را ترک کنید و بادهای تند را به سوی خود جذب کنید. رویا پردازی کنید، جستجو کنید، کشف کنید.

8- اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. آگاهانه به دنبال موقعیت هایی باشید که به واسطه آن اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند. به عنوان مثال اگر در انجام کار خاصی تبحر دارید، وقت بیشتری روی انجام آن صرف کنید تا اعتماد به نفستان افزایش پیدا کند.

عشق به خود

9- استراحت کنید.. برای اینکه بتوانید نیروی تازه ای بیابید، نیاز به زمان دارید. اگر دائما در حال کار کردن باشید بدون اینکه به سلامت خود توجه کنید به آن معناست که خودتان را به اندازه کافی دوست ندارید که از خود مراقبت کنید. زمان خود را با سکوت، و یا هر چیزی که روحتان را تغذیه می کند، پر کنید.

10- خوش بگذرانید. قدری هیجان به زندگی خود اضافه کنید. زندگی باید لذت بخش باشد. زندگی و خودتان را بیش از اندازه جدی نگیرید. اگر دید خود را عوض کنید، خود به خود آرام شده و دیگر برای چیزهای بی ارزش نگران نمی شوید.

11- از بدن خود مراقبت کنید. باید با استفاده از یک رژیم غذایی مقوی و ورزش همواره سلامت فیزیکی خود را در حد مطلوبی نگه دارید. بدن شما معبد مقدسی است که باید با احترام با آن رفتار کنید. پس دوستش بدارید و برایش ارزش قائل باشید. دوست نداشتن فردی یکی از اصلی ترین دلایل اختلال غذایی، چاقی و خیلی بیماری های دیگر محسوب می شود.

12- یاد بگیرید که زیبایی ها را ببینید. زمانیکه یاد می گیرید تا زیبایی هر چیز را ببینید می توانید زیبایی های درونی خودتان را هم ببینید. گل ها را ببویید، زیبایی ها را احساس کنید، قرمزی گل ها، سبزی سبزه ها، زوزه باد، و غروب آسمان را حس کنید.

ندای مشاور

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

راز سعادت چیست؟

سرمشقی برای خوشبختی

بهترین زندگی با مفید ترین روش

هر روز بهتر از دیروز

عشق بماند، تنهای تنها

آئین عشق ورزی

تا حالا عاشق شدید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.