تبیان، دستیار زندگی
ظاهراً هر فصلی گرفتاری‏های روان‏شناختی خودش را دارد؛ توی زمستان که باید فکری به حال افسردگی زمستانه کرد، توی تعطیلات عید هم افسردگی تعطیلات سراغمان می‏آید و وسط گرمای تابستان هم که کله‏ها آفتاب می‏خورد، داغ می‏کند و ممکن است از کوره در برویم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل خشم ،در این فصل گرم

گرما

بلد بودن مهارت کنترل خشم در گرمای تابستان حسابی می‏تواند از دعواهای احتمالی جلوگیری کند.

ظاهراً هر فصلی گرفتاری‏های روان‏شناختی خودش را دارد؛ توی زمستان که باید فکری به حال افسردگی زمستانه کرد، توی تعطیلات عید هم افسردگی تعطیلات سراغمان می‏آید و وسط گرمای تابستان هم که کله‏ها آفتاب می‏خورد ، داغ می‏کند و ممکن است از کوره در برویم و افسار خشم مان را رها کنیم.

اصلاانگار یکی از معضل‏های تابستان‏های داغ همین دعواهای تحت تاثیر جو است. اساساً دعواهای تابستانه یک جور استفاده از مکانیسم‏ دفاعی جابه جایی است. ما از هوای گرم اعصابمان خرد می‏شود و تلافی‏اش را سر هر بنده خدایی که توی اوج گرما به پست‏ ما می‏خورد در می‏آوریم. به هر حال،در هر فصلی که باشد بهترین راه پیروی از اصول مدیریت خشم‏ است که در بخش خانواده و زندگی مقالات زیادی در این موضوع بیان شده است.مانند :پیشنهادی برای غلبه بر خشم و شعله ای که می توان خاموش کرد.اما در این فصل بخاطر پائین بودن آستانه ی تحریک بهتر از به خودتان آماده باش بدهید!

گرم شدن هوا فقط وضعیتی است که آستانه تحریک خشم ما را پایین می‏آورد پس در این فصل باید به خودمان آماده باش دهیم . بیشتر مراقب اعمال و گفتار خود باشیم .

اولین قدم برای مدیریت خشم این است که همیشه یادمان باشد که خشمگین شدن می‏تواند چه ضررهایی به جسم و روان ما وارد کند این فهرست بلند بالای ضررها را بخوانید ، باشد که عبرت بگیرید و به بهانه گرم شدن هوای تابستان این‏قدر پرخاش نکنید.

1- خراب کردن رابطه با دیگران

خشمگین شدن و دعوا کردن می‏تواند رابطه ما را با آدم‏های دورو برمان تیره و تار کند . رابطه با دوستان، رابطه با والدین، رابطه با همسر، رابطه با زیردستی‏ها و بالادستی‏ها، رابطه  با معلم. پلیس، راننده تاکسی و هر کس دیگری که با او دعوا راه انداخته‏اید، می‏تواند به خاطر خشمگین شدن خراب شود.

2- از دست دادن وقت

واقعاً تا به حال فکر کرده‏اید به وقتی که به خاطر از کوره در رفتن‏ تلف کرده‏اید ، چقدر بیشتر از زمانی است که می‏توانستید با روش‏های مسالمت‏آمیز آن را پر کنید؟ بدبختی اینجاست که فقط همان اوج دعوا نیست که وقت آدم را می‏گیرد؛ حالتی که ذهن عصبی بعد از اوج خشم تجربه می‏کند ، باعث می‏شود که ما نتوانیم کارمان را درست انجام دهیم و همین بیشتر وقت گیر است.

عصبانیت و راه حل آن

3- لذت نبردن از فعالیت‏های مورد علاقه

وقتی که ما عصبی می‏شویم، دیگر نمی‏توانیم از کارهایی که قبلا برایمان لذت‏بخش بوده‏اند ، لذت ببریم. نه سینما رفتن، نه رمان خواندن، نه کوهنوردی، نه دوچرخه‏سواری، نه گپ و گفت با رفقا دیگر آن لذتی که همیشه داشته  است را نخواهد داشت؛ ضرر بزرگی است، نه؟

4- بالا رفتن میزان خطا

یک ذهن خشمگین نمی‏تواند روی چیزی تمرکز کند. اگر دانشجو هستید ، نمی‏توانید درس بخوانید ، اگر کار بدی می‏کنید مثل همیشه نمی‏توانید با مهارت کارتان را انجام دهید ، اگر راننده هستید احتمال تصادفتان می‏رود بالا و خلاصه هر کاری که قبلا مثل آب خوردن انجامش می‏دادید ، حالا از خوردن زهر سخت‏تر می‏شود.

5- به هم ریختن بدن

خشمگین شدن در کوتاه‏مدت شما را به نفس نفس می‏اندازد، فشار خون و ضربان قلبتان را بالا می‏برد، جریان خون پوست، کبد، معده و روده را به سیستم عصبی، قلب و عضلات می‏برد. سیستم گوارش را متوقف می‏کند ، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‏کند ، حرکت و گفتار را به صورت کاریکاتوری تند می کند ، عضله‏ها را سفت و چهره‏ها را قرمز می‏کند در بلندمدت هم آدم‏های عصبی سردرد می‏گیرند ، ناراحتی‏های گوارشی پیدا می‏کنند ، ممکن است آرتروز بگیرند ، اختلال پوستی می‏گیرند ، اگر بیمارند بیمارتر می‏شوند ، مشکلات قلبی پیدا می‏کنند و احتمال اعتیادشان هم می‏رود بالا.

منبع :همشهری جوان

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

آنچه باید خواند

دیگر فریاد نکشید!

کیش، مات در 8 حرکت

آیا ابراز خشم‌ می‌تواند مناسب‌ و مفید باشد؟

با آرامش در بحث ها پیروز شوید

عصبانیت ممنوع!

چگونه خشم خود را مهار کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.