تبیان، دستیار زندگی
آمد به سرم از آنچه می‌ترسیدم، بد به دلت راه نده، سعی کن به چیزهای خوب فکر کنی، مرغ آمین در راه است، این‌قدر گفتی تا بالاخره سرت آمد؛ اینها جملات و عبارت‌هایی است که حاكی از اعتقاد ما به قدرت و تاثیر افکار و جملات مثبت و منفی در زندگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذهن زیبا داشته باشید !

تفکرمثبت

آمد به سرم از آنچه می‌ترسیدم،

بد به دلت راه نده،

سعی کن  به چیزهای خوب فکر کنی،

مرغ آمین در راه است،

این‌قدر گفتی تا بالاخره سرت آمد؛

اینها جملات و عبارت‌هایی است که حاكی از اعتقاد ما به قدرت و تاثیر افکار و جملات مثبت و منفی در زندگی است.

خیلی‌ها اعتقاد دارند قدرت تفکر بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم و هر چه در زندگی برای ما پیش می‌آید، نتیجه ی افکار و ذهنیات ما در گذشته است.

شما چقدر به این موضوع اعتقاد دارید؟

اگر عبارت Positive Thinking یا همان تفکر مثبت را در وب سایت جست‌وجوگر گوگل تایپ کنید، حدود 4 میلیون مورد یافت می‌شود. این به این خاطر است که صحبت‌کردن و نوشتن درباره ی این موضوع بسیار راحت‌تر از انجام‌دادن آن است.

هیچ‌کس نیست که نداند تفکر مثبت خوب و مفید است ، اما کمتر کسی پیدا می‌شود که به ما بگوید چطور می‌توانیم کنترل افکارمان را در دست بگیریم و مثبت فکر کنیم؛علتش هم این است که این یک موضوع معمولی و پیش‌پاافتاده است و آموزش و توضیح دادن درباره ی موضوعات عادی کار آسانی نیست. شما هر وقت آن را ببینید، آن را درک می‌کنید و هر وقت با آن مواجه شوید آن را انجام می‌دهید. به‌کاربردن موارد زیر برای آنهایی که می‌خواهند کنترل افکارشان را در دست بگیرند و بهتر و مثبت‌تر فکر کنند و از نتایج مثبت این افکار در زندگی بهره ببرند، مفید است.

افكار غیرارادی

پژوهشگران و محققان روان‌شناسی و علوم ذهنی می‌گویند بیشتر افکار و باورهایی که ما داریم، ناخودآگاه و غیرارادی است. پس ما چطور می‌توانیم افکارمان را تجزیه و تحلیل کنیم و متوجه شویم کدام بخش از این افکار مثبت و کدام قسمت منفی است.

فکرکردن درباره ی افکار در زندگی پرسرعت این دوره و زمانه کار آسانی نیست. اما شما باید از هر فرصتی برای این کار استفاده کنید. اگر می‌خواهید در زندگی موفق شوید و به خواسته‌هایتان برسید، باید این کار را یاد بگیرید. شما باید هر روز، زمانی را برای فکركردن درباره ی برداشت‌ها و تفکرات شخصی‌تان از افراد و اتفاقات روزمره درنظر بگیرید.

بعد از مدتی از نتیجه ی این کار بر احساسات و پیامدهای مثبت آن در زندگی‌تان شگفت‌زده خواهید شد. لازم نیست کار خاصی انجام دهید؛ فقط کافی است وقت مشخصی را برای این کار در نظر بگیرید و  به اتفاقات روزمره و افرادی که در طی روز با آنها برخورد داشته‌اید، دقت کنید. معمولا فكر می‌كنید قضاوت و احساس‌تان عادی و عادلانه  است اما با كمی دقت بیشتر، می‌فهمید این‌طور نیست و افکارتان منفی و مخرب است یا حداقل طوری است که به سمت افكار منفی و نتایج ناخوشایند گرایش دارد.

خواستن و تصمیم‌گرفتن برای غلبه بر یک بیماری، کاهش وزن، رقابت با همکاران دیگر، به‌خاطر گرفتن ترفیع یا نگرانی برای حفظ زندگی خانوادگی و رفع تضادها و مشاجرات، هیچ‌کدام افکار مثبتی نیستند و نتایج مثبتی هم در پی نخواهند داشت. در مقابل، فکرکردن به سلامت کامل ، کارمند وظیفه‌شناس‌بودن که لایق و شایسته ی ترفیع است و انجام‌دادن کارهایی برای داشتن خانواده‌ای شاد و سالم افکاری مثبت هستند. فکرکردن با این سبک و تمایز قائل‌شدن بین افکار مثبت و منفی، کار آسانی نیست و نیاز به دقت، توجه و نگاهی ظریف و نکته‌سنج دارد. روزی یک یا 2بار برای این کار زمان بگذارید و افکار خود را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا مطمئن شوید در مسیر درست قرار دارید.

منفی‌ها به نفع مثبت‌ها

برای درک بهتر مثبت‌ها باید منفی‌ها را تجربه کرد. فرازو نشیب‌های زندگی هم مثبت‌اند و هم منفی یا حداقل مانند یک شمشیر دولبه‌اند. ما می‌توانیم تجربه‌های خوب و مثبتمان را با تجربه‌های تلخ و منفی مقایسه کنیم. ما خیلی راحت و آسان موقعیت‌های متضاد را با هم مقایسه می‌کنیم و در برابر هم قرار می‌دهیم؛ مثل موقعیت‌های متضادی چون ثروت و فقر، زشتی و زیبایی و دروغ و حقیقت. کمترکردن تمایل به تفکیک موقعیت‌ها به 2 گروه منفی و مثبت راه مناسبی برای رهایی از افسردگی نیست.

چند روز ابری و بارانی باعث می‌شود شما قدر روزهای آفتابی را بدانید. افراد موفق و مثبتی که در اطراف خود می‌بینید - قبل از اینکه موفق شوند و بتوانند کنترل افکارشان را در دست بگیرند و از نتایج مثبت آن بهره ببرند – بر افکار منفی زیادی غلبه کرده‌اند. آنها برای کسب موفقیت‌هایشان سال‌ها تلاش کرده‌اند. این کار سخت و دشوار، یک فرایند تدریجی است؛ بنابراین صبور باشید و لحظات گذر از شکست و ناکامی تا رسیدن به موفقیت را با صبر، دقت و حساسیت بیشتری پشت‌سر بگذارید.

اگر درحال‌حاضر، یک فرد شکست‌خورده با افکار منفی هستید، ناامید نشوید؛ فراموش نکنید كه با افکار مثبت، می‌توانید خودتان را از این موقعیت بیرون بکشید. ممكن است همه‌چیز لزوما آن‌طور که شما فکر می‌کنید، نباشد. بنابراین بهتر است برای درک حقیقت، درباره ی موضوعات ساده و پیش‌پاافتاده‌ای که فکر می‌کنید درست است، دوباره فکر کنید. یکی از مواردی كه بهتر است درباره‌اش فکر کنید، نتایج کارهایی است که بر اثر تفکرات و ذهنیت‌های گذشته ی خود انجام داده‌اید؛اگر از این نتایج راضی نیستید و می‌خواهید آنها را تغییر دهید، ابتدا افکاری که آنها را به‌وجودآورده، شناسایی كرده و با افکار مثبت جایگزین کنید.

شما به چیزهایی که می‌خواهید نمی‌رسید؛ مگر آنكه چیزهایی را که دوست دارید، واقعا و از صمیم قلب بخواهید. درست است که پذیرش این موضوع کسل‌کننده است ، اما خود را دست کم نگرفتن و کفران نعمت‌نکردن، درسی است که باید یاد بگیرید.

این موضوع راه بسیار خوبی برای تشکر و قدردانی از نعمت‌هایی است که دارید؛ حتی اگر خانه، شغل و پول ندارید، به خاطر داشتن دوستان خوب و سلامت خود شکرگزار باشید. ممکن است در زندگی‌تان چیزهایی را نداشته باشید اما شکرگزاربودن و قدردانی از داشته‌‌هاست که موجب می‌شود چیزهای بهتر و بیشتری به دست بیاورید.

فراموش نکنید كه ما معمولا بهتر از آنكه تصور کنیم، کار می‌کنیم و برای رشد و پیشرفت و رسیدن به کمال تلاش می‌کنیم؛ این شامل تلاش برای رسیدن به قدرت تفکر مثبت و بهره‌بردن از آثار مثبت آن هم می‌شود. تنها زمانی که ممکن است لازم باشد خودتان را سرزنش کنید، زمان‌های غفلت و تنبلی و فراموش‌کردن تلاش و طولانی‌شدن استراحت و ناامیدی است. تلاش کنید به پیش بروید، پیشرفت کنید و موفق شوید.

منبع : همشهری – با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

از کوزه،همان برون تراود که در اوست

زندگی مانند قهوه است

هر بار که می‌روی، رسیده‌ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.