تبیان، دستیار زندگی
بدون شک جامعه ای از سلامت کامل برخوردار است که خانواده به عنوان جزء کوچک آن جامعه از سلامت و استحکام کامل و کافی برخوردار باشد، از این رو، اگر خواهان سلامت و تقویت بنیان جامعه هستیم، باید همه نیروهای خود را در جهت استحکام و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرزداری لذات برای حفظ خانواده


بدون شک جامعه ای از سلامت کامل برخوردار است که خانواده به عنوان جزء کوچک آن جامعه از سلامت و استحکام کامل و کافی برخوردار باشد، از این رو، اگر خواهان سلامت و تقویت بنیان جامعه هستیم، باید همه نیروهای خود را در جهت استحکام و تقویت پیوندهای خانوادگی بسیج کنیم. در جامعه ای که برهنگی بر آن حاکم است هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است مقایسه ی آنچه دارد با آنچه ندارد؛ واین موضوع در خیلی موارد کانون خانواده را می سوزاند.


حصاری برای حفظ خانواده
مرزداری لذات

یکی از مواردی که حجاب نقش بسیار سازنده ای دارد ، تاثیر مثبتی است که به حفظ بنیان خانواده می گذارد.به زن و مرد کمک می کند تا جسم و روح شان به یکدیگر متعلق باشد و از کنار هم  بودن لذت ببرند. در زیر به برخی فواید حجاب در تحکیم بنیان خانواده می پردازیم.

در فلسفه پوشش زن در اسلام، انحصاری بودن لذات را نیز می‌توان ذكر كرد. اسلام می‌خواهد همه گونه التذاذات جنسی، چه لمسی، چه بصری و چه سمعی، در قالب ضابطه و قانون و در انحصار خانواده باشد، تا زن و مرد با تمام وجود در كنار یكدیگر و در مسیر تشكیل خانواده و تداوم آن در حد سنگر محكم و قابل مسكن باشند تا در آن سنگر با خاطری مطمئن و آرامشی اندیشه‌پرور به سازندگی و رشد خود و نسل‌شان تا حد كمال، كوشش و اقدام نمایند .

آرایش صحیح و دلپسند در خانواده

 اگر زن چشمه عواطف خود را در كانون خانواده بریزد، زیبایی‌ها و آرایش خود را به خانواده محدود كند و در جامعه با متانت، وقار و پوشیدگی ظاهر شود، هم خانواده خود و هم خانواده‌های دیگر گرم، محفوظ و محكم می‌مانند، ولی اگر زن در جامعه پا را از حریم عفت و حجاب بیرون بگذارد، نه تنها اولین ضربه را به زندگی خانوادگی خود وارد آورده، بلكه خانواده مردان دیگری را هم كه با این خودآرایی و خودنمایی روبه رو می‌شوند، در معرض تباهی قرار می‌دهد، زیرا با مشاهده این صحنه‌ها، به تدریج موقعیت همسران آنها در نظرشان تضعیف می‌شود و از تعلق قلبی‌شان نسبت به خانواده خود كم می‌گردد (خسروی، 1370، ص 178).

براین اساس می‌توان گفت: حجاب، حصاری معنوی است كه پیرامون خانواده كشیده شده و آن را از بی‌فروغی و از هم پاشیدگی محفوظ می‌دارد.

استحكام و ثبات خانواده

 بدون شك سعادت هر جامعه‌ای در گروی سعادت خانواده‌های آن جامعه است. خانواده، كوچك‌ترین و در عین حال، حیاتی‌ترین و ارزشمندترین هسته و عنصر اجتماع است. خانواده، كانون پرورش نسل آینده و پناهگاه روحی و عاطفی برای افراد اجتماع است. اگر خانواده‌ها برای حفظ افراد خود جاذبه كافی نداشته باشند، جامعه روبه از هم پاشیدگی می‌رود. جامعه‌ای كه عنصر خانواده در آن متزلزل است، مثل ساختمانی است كه از آجرهای پوك و پوسیده بنا شده است، كمترین طوفان حادثه‌ای می‌تواند ساختمان جامعه را فرو بریزد، بنابراین، برای حفظ جامعه باید در حفظ و استحكام خانواده كوشید و راز نابسامانی غرب، هم تا حد زیادی در عدم توجه به همین عنصر سازنده است. اختصاص یافتن عواطف جنسی زن و شوهر به یكدیگر در محدوده ازدواج مشروع، مهم‌ترین عامل حفظ، استحكام و ثبات خانواده است.

این نكته‌ كه زن‌ها با حجاب خود، هم در تحكیم خانواده شخصی خود نقش دارند و هم در ثبات خانواده دیگری، امری واضح و روشن است. اما نقش حجاب در تحكیم خانواده شخصی زن، به این لحاظ است كه اطمینان و اعتماد شوهر را به پاكی خود جلب می‌كند و قطعا چنین اعتماد و اطمینانی در حفظ خانواده موثر است

اما نقش آنها در ثبات خانواده‌های دیگر، بدین لحاظ است كه هرگاه مردها از تمتعات خارج از محدوده زناشویی و خانوادگی محروم باشند، طبعا به همسران خود بیشتر توجه دارندو در نتیجه، خانواده‌ها استوارتر می‌شوند.

"البته این نكته را هم باید توجه داشته باشیم كه حجاب، شرط لازم استحكام خانواده است و نه شرط كافی آن، بنابراین، آنها كه می‌خواهند بنیان خانواده تزلزل نیابد، باید به شرایط دیگر نیز توجه كنند، اما در عین حال، می‌توان گفت: حجاب از موثرترین عوامل تحكیم روابط خانوادگی و بی‌حجابی از مخرب‌ترین عوامل تزلزل خانوادگی است" (سازمان تبلیغات اسلامی، 1365، ص 56- 55).

حصاری برای حفظ خانواده
سلامت نسل

خداوند حكیم، امیال و نیازهای گوناگونی را در وجود انسان قرار داده است تا بشر به وسیله آنها، حیات مادی و معنوی خود را تكامل بخشد. میل جنسی، یكی از امیال و غرایزی است كه ایزد یكتا در وجود انسان قرار داده است تا به واسطه آن بنیان خانواده شكل گرفته و بقا و سلامت نسل و ادامه حیات جوامع بشری تضمین شود و تعالیم دینی نیز راه‌های معقول و مشروع برآوردن آن را مشخص نموده است. اگر میل جنسی در مسیر صحیح و سالم قرار بگیرد، علاوه بر اینكه سلامت نسل حفظ می‌شود، انسان نیز در مسیر كمال جسمی و روحی و نهایتا آرامش قرار می‌گیرد و اگر در مسیر غلط، انحرافی و افراطی بیفتد، باعث هلاكت و تباهی انسان می‌شود و ضربه‌ای سخت و جبران‌ناپذیر به سلامت نسل بشری وارد می‌آید (خسروی، 1370، ص 182).

برخی مانند برتراندراسل پنداشته‌اند كه جلوگیری از معاشرت‌های آزاد، صرفا به خاطر اطمینان مرد نسبت به نسل است، در صورتی كه بحث فقط پاكی نسل نیست، بلكه مسئله مهم دیگر، ایجاد پاك‌ترین عواطف بین زوجین و برقرار كردن یگانگی و اتحاد كامل در كانون خانواده است. تحریكات جنسی كه در حواس پنج‌‌گانه آدمی به وجود می‌آید، بر روی سیستم تولید نسل او نقش موثری دارد.

دانشمندان معتقدند تحریكاتی كه در چشم به وجود می‌آید،‌ بر غده هیپوفیز- كه غده كوچكی در زیر مغز است - اثر می‌گذارد. این غده، شش هورمون تولید می‌كند كه سه نوع آن روی سیستم تولید نسل تاثیر دارد. نگاه به زنان بدحجاب، چنین اثری را به همراه دارد و در نهایت به تاثیر منفی در فرزندان واختلالات وراثتی منتهی می‌شود.

فرآوری : داوودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع :

روزنامه جمهوری اسلامی- آفتاب

مقالات مرتبط :

زن ، حیا و میل به خودنمایی

استفاده همگانی ،ممنوع!

حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری

دلارام در خانه،با کرامت در جامعه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.