راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • رمز جذابیت و محبوبیت زن
    رمز جذابیت و محبوبیت زن
    باری تعالی زن را ریحانه خلق کرد و مرد را عماد. زن را گلی برای مرد و مرد را ساقه‌ای برای زن آفرید. زن به مرد جلال و شکوه بخشید و مرد به زن راست‌قامتی و ایستادگی؛ و هر دو مایه‌ی آرامش هم شدند...
  • قدم قدم تا بی بند و باری
    قدم قدم تا بی بند و باری
    بياييم با خودمان فکر کنيم که حجاب داشته باشيم، اما چادر نباشد؛ اين فکر غلطي است. نه اينکه من بخواهم بگويم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من مي‌گويم چادر بهترين نوع حجاب است؛ يک نشانه ملي ماست؛ هيچ اشکالي هم ندارد؛
  • حجاب؛ افزایش التهاب برای مردان؟
    حجاب؛ افزایش التهاب برای مردان؟
    بیشترین آزاری که متوجه زنان می‌شود، از طرف طمع شهوانی مردان است و بدیهی است که نمایش جاذبه‌های جنسی، این طمع و حرص را بیشتر تحریک می‌کند چون غریزه جنسی جزو نیازهای نامحدود است و هرگز اشباع نخواهد شد...
  • تعداد بازديد :
  • 3845
  • دوشنبه 10/5/1390
  • تاريخ :

بی حجابی از نوع مدرن !؟


این روزها یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه ما مسئله حجاب است. حجابی که نیمی از اصالت آن در هجوم تجددگرایی و غرب‌زدگی از بین رفته و نیم دیگر هم در میان فلسفه‌بافی‌ها و تعاریف جدید، مدام رنگ عوض کرده و هر روز غریب‌تر و مهجورتر می‌شود. اما واقعا حجاب چیست؟ 


حجاب

معنای لغوی حجاب به پرده یا حائلی اطلاق می‌شود که وظیفه‌اش پوشاندن و محفوظ نگه داشتن است و در عرف جامعه ما، به طور خاص، به پوشش کامل اسلامی گفته می‌شود. بسیاری از ما با شنیدن این کلمه بی‌اختیار یک خانم چادری را به ذهن می‌آوریم که تنها نمود ظاهری حجاب است. اما آیا تعریف این واژه به همین جا ختم می‌شود؟ آیا می‌توان پوشش چادر و یا نفس «پوشیده بودن» را مطلق حجاب به حساب آورد؟ 

 

 

چندین آیه در قرآن به موضوع حجاب اشاره دارند که یکی از مهمترین آنها آیات 30 و 31 سوره نور است. ظرافت موجود در این آیات آن جاست که قبل از پرداختن به بحث «پوشش»، از حرمت و حفظ «نگاه» سخن به میان می‌آورد؛ و تاکید قرآن چنان است که روی صحبت اول به آقایان و پس از آن به خانمها برمی‌گردد. شاید به این دلیل که اهمیت این موضوع در آقایان بیشتر از خانمها باشد.

 

خیلی از ما فراموش کرده‌ایم که حجاب به غیر از نوع پوشش – فارغ از بحثهای مرتبط با آن- مراتب دیگر هم دارد و این مراتب دیگر، در بسیاری از موارد مقدم بر نوع پوشش هستند یا حداقل به عنوانپیش زمینه آن محسوب می‌شوند. 

خانواده‌ها و مربیان و دست اندرکاران امر تمام تمرکز خود را تنها صرف ظاهر کرده‌اند. هر جا که بحث حجاب پیش آمده از چادر گفته‌اند و از کیفیت پوشش و باید و نبایدهایی که اگر عمق مسئله حجاب پیش از این شکافته می‌شد، نیازی به تکرار و تذکر بیش از حد نداشت. و مهمتر از آن این که انگشت اشاره این نصایح و تذکرات فقط و فقط دختران هستند، به حدی که تصور می شود اسلام ما هیچ توصیه و سفارشی برای آقایان نداشته و ندارد! 

 

برخی از آقایان  ما نسبت به کیفیت و نوع برخوردهایشان با نامحرم به طرز اسفناکی بی‌اعتنا هستند. پندار ایشان بر این است که حجاب مختص خانم‌هاست و هیچ مرتبه‌ای از آن شامل آنها نمی‌شود. ابعاد دیگر حجاب هیچ گاه برایشان تبیین نشده. کسی از پاکی ذهن و نجابت قلب و وقار سخن صحبت نکرده. مسایل مهمی چون «ضرورت یا عدم ضرورت صحبت با نامحرم» و «کیفیت نگاه» برای آنها مطرح نشده و چه بسا که نداشتن همین پیش‌زمینه‌ها، از جمله دلایل گسترش پوشش‌های غلط و غیرمعقول مردانه‌ای باشد که امروزه شاهد آن هستیم. 

 

متاسفانه فضای مجازی به علت حذف رویارویی مستقیم، پتانسیل زیادی برای ایجاد خطا دارد. آشنایی‌های ساده از گودر و فیس‌بوک و وبلاگ و هزار مجرای دیگر آغاز می‌شود و گاه این آشنایی اساسا عمیق‌تر از آشنایی‌های حقیقی است

«بی‌حجابی‌های مدرن» -اصطلاحی که شاید بتوان به بعضی رفتارهای ناهمگون دینداران امروزی اطلاق کرد- از چنین مسائلی نشات می‌گیرد. از لحن صحبت با نامحرم تا خنده و شوخی‌های بی‌جا و حتی وقیح و نگاه‌های بی‌پرده. در این میان فرق چندانی نمی‌کند طرف مقابل خویشاوند باشد یا یک فروشنده صرف. همکلاسی باشد یا همکار. حتی مجازی یا غیرمستقیم بودن ارتباط هم ضمانی بر بی مشکل بودن آن نیست. متاسفانه فضای مجازی به علت حذف رویارویی مستقیم، پتانسیل زیادی برای ایجاد خطا دارد. آشنایی‌های ساده از گودر و فیس‌بوک و وبلاگ و هزار مجرای دیگر آغاز می‌شود و گاه این آشنایی اساسا عمیق‌تر از آشنایی‌های حقیقی است؛ زیرا فضای بیرون اقتضا می‌کند که تنها ظاهر عمومی فرد جلوه کند و نه ابعاد محرمانه زندگی او، ولی در دنیای مجازی، همین ابعاد محرمانه به سادگی و بدون هیچ ترسی آشکار و زمینه مستعدی می‌شود برای ایجاد اشتراک و هم صحبتی با دیگران. 

 

پنهان کردن نام یا چهره هرگز نمی‌تواند مصونیتی در پی داشته باشد، چون در یک رابطه مجازی تفکر فرد و درونیات اوست که اطرافیان را جذب می‌کند و از سوی دیگر، جاذبه جنس مخالف نیز باعث می‌شود که اطرافیان غیرهمجنس بیشتر به سمت فرد جذب شوند. بارها دیده‌ایم که در همین دنیای مجازی بسیاری از ملاحظات و حرمتها فراموش می‌شود و آدمهای متدین اطرافمان چهره‌ای کاملا متفاوت پیدا می‌کنند.

 

آن چه در هنگام رابطه با نامحرم، هم مهم است و هم دشوار، حفظ صحیح حدود شرعی است و هر دو طرف نیز موظف به رعایت آن هستند و چه بسا که وظیفه مرد سنگین‌تر هم باشد. زیرا حیای ذاتی زن در بسیاری از موارد خود عامل بازدارنده بسیاری از خطاهاست، ولی حیا و عفاف در جنس مذکر نیاز به آموخته شدن دارد و تذکر فراوان‌تر. 

کانون خانواده گاهی به خاطر همین رعایت نکردن های کوچک از هم پاشیده و تبعات و اسیب های زیادی به همراه داشته است، پس بهتر هم خودمان مراقب بی حجابی های مدرن باشیم و هم به فرزندانمان بیاموزیم....

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: دخت ایران

 

مقالات مرتبط :

پوشش یا برهنگی ،مسئله این است

حجاب هایی که کمرنگ می شوند

چادر ، انتخابی نه از روی احساس

کشف حجاب به سبک مدرن

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
بخاطر اجبار نیست.اگه زمان رضا شاه مردم مقابله کردن به هیچ وجه بخاطر منع شدن نبوده بخاطر اعتقاداتشون بوده.درصورتی میشد گفت بخاطر منع شدن هست که تعدادی بی حجاب هم در جامعه بود بخاطر منع شدن میپوشیدن نه وقتی که جامعه یک دست بوده با حجاب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 30/8/1390 - 20:49
mrmehran
حجاب به هیچ عنوان یک مسئله شخصی نیست.حجاب بر آرامش جامعه تاثیر می گذارد.برای مردم کشور متمدنی چون کشور ما که هزاران سال است حجاب در آن رعایت می گردد و علاوه بر آن حدود هزار و چهارصد سال است اسلام مردم را به رعایت حجاب امر فرموده خیلی بد است که تحت تاثیر فرهنگ و تمدن نداشته ی کشور های غربی قرار بگیرند و از مدل های مبتذل آنان استفاده کنند. چرا مردم به جای این که به حجاب در این کشور در طول سالیان دراز نگاه کنند به زنان و مردان کشوری نگاه می کنند که «فقط 500 سال از کشف» آن می گذرد.

خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 30/8/1390 - 20:0
ناشناس
اینقدرسخت گرفتندومجبوركردندكه آخرش شداین.........
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/5/1390 - 19:5
شقایق
باید به روش صحیح با این معضل برخورد کرد،بوجود آوردن مد و تیپ های بومی و زیبا و محجبه یکی از بهترین راه هاست که البته کار زیادی میبره ...
کار مداوم فرهنگی و... به خصوص بها دادن به افراد محجب جامعه هم لازمه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/5/1390 - 9:27
علی كماندو
زمان رضا شاه را به خاطر آورید دولت با حجاب جنگید مردم هم به خاطر خصوصیت خاص خود که جنگ با حرف زور است با آن مخالفت کردند و چه شورشها و اعتراضاتی بود اما حالا که می خواهیم حجاب را اجباری کنیم باز همین مردم با آن میجنگند به نظر شما باید چه کنیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/5/1390 - 9:27
al ahw
وقتی که ما تو جامعه تو مدرسه تو دانشگاه تو خانواده هیچ کاری واسه حجاب دخترمون یا خواهرمون نکردیم اتتظار محجبه بودن اونا یک انتظار غیر عاقلانست!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 12/5/1390 - 14:20
ناشناس
فکر می کنی کسی که حجاب ندارد از دزد و کیف قاپ بهتر است؟ او اگر مال دیگران را می دزدد بی حجاب فکر دیگران را می دزدد، فقط به خطر خودخواهی های ناشی از نیاز به توجهی که در خود احساس می کند. این بدحجاب های رنگارنگ باعث ناامن شدن محیط جامعه می شوند. مگر یک زن چقدر می تواند برای شوهرش تنوع ایجاد کند که دیگران را در چشم شوهرش بی رنگ کند. بی حجاب دزد آرامش خانواده و دین وایمان دیگران است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/5/1390 - 15:51
neli yahyavi
چرا وقتی ما نمی خوایم حجاب کنیم ما رو مجبور می کنید لطفا جای این کارا بربد جلوی این کیف قاپها و دزدا رو بگیرید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 23:45
532532
چرا مسابقه نداشت !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 22:12
E.K
من فکر می کنم در کشور ما به دلیل نبودن مد های مناسب داخلی بیشتر دخترها به مدهای شبکه های ماهواره ای رو اوردن اگه ما هم یه شبکه به تلویزیون اضافه کنیم که در اون ژورنالهای اسلامی معرفی بشه می تونیم مد های داخلی رو رواج بدیم.
ژورنال های اسلامی کشورهای عربی که خیلی زیبا و موفق بودن ما هم می تونیم امتحان کنیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 16:3
malinaz
باید از مغازه داران وتولید کنندگان شروع کنند وقتی می خوای یه مانتو بخری همه مانتو ها تنگ و کوتاهند اصلا مانتو مناسب پیدا نمی شه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 14:32
مهدی
بابا عده زیادی از این ها پول میگیرن تا با این تیپ جوون های ما را منحرف کنند این ها تهاجم فرهنگی غرب هستند عده ای هم کور کورانه از اینا پیروی می کنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 13:25
superquasar
حجاب اختیاری یکی از دستورات مسلم اسلام وحفظ کننده جامعه است. ولی یادمان باشد به همان دلیلی که نماز را اجبار نمی کنیم، حجاب هم نباید اجباری شود. البته این نظر من است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 12:9
zahraelham
اگر مانتو های كوتاه وتنگ را از مد خارج كنند وبه جای آن مدل مانتوهای گشاد را مد كنند بهتر می شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 10:3
roninhide
انسان به طور عجیبی با نهی شدن از کاری مقابله میکند اگر بانوان عزیز کشور از حجاب دوری میکنند به خاطر همین فعل اجبار است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/5/1390 - 10:0