تبیان، دستیار زندگی
بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه اینکه من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدم قدم تا بی بند و باری


موضوع حجاب و پوشش بانوان در جامعه ما همواره محل مناقشه بوده است به ویژه در سال‌های اخیر که تمامی نهادها و دستگاه ها تلاش کردند با انواع و اقسام برنامه ها، همایش ها و سمینارها در کنار برگزاری نمایشگاه های لباس نسبت به بهبود وضعیت موجود در جامعه اقدام کنند اما با وجود تلاش هایی که از سوی این مراکز انجام شده و حتی با اجرای طرح‌های قهری و انتظامی مانند گشت ارشاد و مبارزه با بد حجابی هم نتوانسته ایم آنچنان که باید نتایج چشمگیری در این حوزه بدست آوریم.


حجاب برتر

شاید نوعی ناهماهنگی میان نهادها باعث این امر شده به صورتی که گروهی موضوع حجاب و پوشش را مسئله اصلی کشور نمی‌دانند، گروهی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی را تنها راه چاره عنوان می‌کنند و گروهی نیز برخوردهای قهری و فیزیکی را می‌پسندند.

امروز موضوع عفاف و حجاب به دغدغه ای برای مسئولان کشور در عرصه های مختلف تبدیل شده است شاید مراجعه دوباره به مواضع و سخنان رهبر انقلاب در این زمینه بتواند راهگشابی برای این مسیر باشد.

بیانات رهبر درباره نماد ملی حجاب بانوان ایرانی

*باید مسائل ارزشی اسلام در جامعه ما احیاء بشود. مثلا مسئله حجاب، یک مسئله ارزشی است. مسئله حجاب،‌ مسئله‌ای است که اگر چه مقدمه‌ای است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسئله ارزشی است.

*ما که روی حجاب این قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می‌کند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های بسیار لغزنده‌ای که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.

ما که روی حجاب این قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می‌کند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های بسیار لغزنده‌ای که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.

*... به نظر ما، بحث‌هایی که در باب پوشش زن می‌شود،‌ بحث‌های خوبی است که انجام می‌گیرد؛ منتها باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه‌های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد، اگر متأثر از آن باشد، خراب خواهد شد.

*مثلا بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه اینکه من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد. اگر واقعا بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن می‌تواند چادر باشد و - همان طور که عرض کردم - چادر بهترین نوع حجاب است.

*البته می‏توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همین‏جا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار می‏کنند، به خاطر این‏که هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار می‏کنند، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‏آورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‏دهد!

شما خیال کرده‏اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‏ کذایی و آن لباسهای «و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ » و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‏دارند؟ نه، آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‏خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‏جا عمل بشود

*شما خیال کرده‏اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‏ کذایی و آن لباسهای «و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ » و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‏دارند؟ نه، آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‏خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‏جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل می‏شد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابی نداشت؛ حتّی در این‏جاها وقتی نوبت به این کارها می‏رسد، بی‏بندوباری خیلی بیشتر هم می‏شود؛ کمااین‏که در زمان شاه، بی‏بندوباری‏یی که در همین شهر تهران و بعضی دیگر از شهرهای کشور ما بود، از معمول شهرهای اروپا بیشتر بود! زن معمولی در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در این‏جا آن‏طوری نبود. آن‏طور که دیده بودیم و شنیده بودیم و می‏دانستیم و مناظری که از آن وقت الان جلوی نظر من هست، انسان واقعاً حیرت می‏کند که چرا بایستی این‏گونه بشود؛ کمااین‏که در خیلی از کشورهای متأسفانه عقب‏مانده‏ی مسلمان و غیرمسلمان هم همین‏طور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوی و بدون اغماض، مسائل ارزشی را رعایت کرد.

توجه به بیانات رهبر انقلاب با نشان دادن اهمیت و حساسیت ایشان را در موضوع حجاب و به خصوص «چادر» به خوبی نشان می‌دهد و این جا است که علامت‌های سؤال‌، پر رنگ‌تر از قبل در مقابل حال و هوای امروز فیلم‌های سینمایی‌، سریال‌های تلویزیونی‌، کتاب‌های درسی و خلاصه عملکرد مسئولان بیشتر از هر زمان دیگری نمایان می‌شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : شمیم

مقالات مرتبط :

حجاب برتر، چادر است؟

ارزش زن و جاذبه ی جنسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.