راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 7241
  • دوشنبه 22/4/1388
  • تاريخ :

حتما خانم هاي تبياني بخوانند!

حجاب

دوستان شما در بخش خانواده و زندگي سعي دارند تا در قسمت بانوي شرقي مقالاتي را ارائه دهند که پيرامون مسائل و چالش هاي بانوان محترم تبياني باشد و در اين راستا مهم ترين موضوعي که به آن پرداخته شده است ،بحث حجاب و پوش است زيرا اصلي ترين شاخصه ي زن مسلمان ايراني حجاب و نوع پوشش و رفتار وحياي اوست.

سعي کرده ايم در مقالات گوناگون آنچه در حوزه ي حجاب بايد راجع به آن آگاهي داده شود را از قلم نياندازيم و البته هنوز راه زيادي در پيش است .از اينکه در اين بخش با ما بوده ايد ، سپاسگذاريم و از شما مي خواهيم نظراتتان را مطرح کنيد تا در آينده به آنچه شما مي خواهيد، پرداخته شود.

بخشي از مقالات حجاب که در اين بخش کار شده است به شرح زير مي باشد:

زن

حيا مهم است يا حجاب؟

زنان با حيا كساني هستند كه با پوشش كامل خود از نمايش بدن، موهاي سر و زينت‌هاي خود شرم مي‌ورزند. پاكي قلب زنان خودنما به سخن ستمكاري شبيه است كه لاف ترحم بلند كرده است. زناني كه اسرار زيبايي‌هاي جسماني خود را به نمايش گذارده‌اند ، پرده بين خود و خدا را دريده‌اند. كامياب كردن چشم‌هاي گرسنه نامحرمان كم‌ترين ساز ش با پاكي و نجابت ندارد و عفيف‌بودن زن بدحجاب از القائات بي‌اعتبار شيطان است. بدحجابي از آفات پاكدامني به شمار مي‌رود و اساساً زنان پاكدامني كه از موقعيت سالم روحي برخوردارند از گناهان جنسي پرهيز دارند و بي‌حجابي يك انحراف جنسي است.

 

 

بي حجابي

«خود نمايي»چرا و چگونه؟

انسان موقعيت‌طلب است و همواره مي‌خواهد در ميان مردم از جايگاهي درخور توجه برخوردار باشد. چنين جايگاهي به دو صورت حقيقي و كاذب محقق مي‌شود. موقعيت حقيقي در اثر تحصيل علم و فضايل اخلاقي به دست مي‌آيد ، اما برخي زنان كه فاقد اين ارزش‌ها هستند با نمايش زيبايي‌ها و جاذبه‌هاي طبيعي و ساختگي زنانه خود سعي در جلب توجه ديگران مي‌كنند تا به كمبودهاي باطني خود پاسخ دهند. غافل از آنكه هرگز كسي نمايش زيبايي‌هاي زنانه را دليل بر شخصيت و جايگاه ارزشي او نمي‌گيرد. بي‌حجابي، زن را صاحب فضيلت نمي‌كند بلكه از او عروسكي مي‌سازد كه با رشد و تعالي فاصله‌ها دارد ضمن اينكه موقعيت‌هاي حاصل از تحركات جنسي تنها نزد بيماردلاني به وجود مي‌آيد كه خود كمترين اعتباري ندارند.

 

زن

 

مزايده اي براي زيبايي زنان

دکتر هنري ارزش هاي اخلاقي حجاب و پوشش زن مسلمان را مي ستايد و مي گويد: «من کارشناس مسايل زنان مسلمان نيستم. من زيبايي زنان را دوست دارم، به همين دليل اينجا، انگيزه اي براي دفاع از حجاب ندارم ولي از برخي ارزش هايي که حجاب گوياي آن است دفاع مي کنم.» او اضافه مي کند: « حجاب از نظر من به اين معناست که زن خود را براي همسر و خانواده اش متمرکز کند. تنها کساني هستند که زن مسلمان را بدون حجاب مي بينند ، خانواده او هستند و اين مساله تأکيدي بر ويژه بودن زن مسلمان است.»

 

 

 

حجاب

چادر چه ربطي به حجاب دارد؟

برخي مدعي هستند که " چادر، حجاب ديني و مذهبي نيست " . در اين مقاله قصد داريم بدون جانب داري ، به اين بحث پرداخته و پاسخي شايسته ارائه دهيم :دقت و پژوهش در آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب، صحت ادعاي مذکور را مورد ترديد جدي قرار مي‎دهد.

 خداوند در اين آيه خطاب به پيامبرش فرموده است:اي پيغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خويشتن را با چادر خود فرو پوشند، که اين کار براي اين که آنها به عفت و حريت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوس‎رانان آزار نکشند؛ بر آنان بسيار بهتر است و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است.

«جلابيب» جمع «جلباب» است و جلباب در کتاب‌هاي لغت معتبر، مثل لسان العرب، صحاح اللغة و معجم الوسيط، به «ملحفه» معنا شده است   وملحفه پوششي گسترده است که زن خود را در آن مي‎پيچد.

 

حجاب

حجاب در ملل و اقوام گذشته

 از کتاب مقدّس برمي آيد که در عهد حضرت سليمان عليه السلام زنان علاوه بر پوشش بدن، روبند بر صورت مي انداختند و بر طبق گفته ي قرآن در عهد حضرت سليمان عليه السلام حتي ملکه سبا، که خورشيدپرست بود، پوشش کامل داشت؛ زيرا از آيات مربوط به داستان ملکه سبا چنين به دست مي آيد که وقتي او وارد قصر حضرت سليمان عليه السلام شد و خواست به نزديک تخت او برود، چون حضرت سليمان عليه السلام دستور داده بود کاخ را از سنگي آبگينه فرش نمايند، بلقيس دامنش را بالا کشيد تا هنگام رد شدن خيس نشود.در زمان حضرت ابراهيم عليه السلام نيز حجاب رايج بود. نامزد اسحاق وقتي او را ديد ، برقع بر صورت انداخت.

زنان ايراني در دوره هاي گوناگون، از مادها، هخامنشيان، اشکانيان و سامانيان داراي پوشش بودند.

طبق قراين و شواهد موجود در ايران باستان و در ميان يهود و احتمالاً در هند ، حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده، به مراتب سخت تر بوده است.

 

حجاب گل عفاف

حجاب غير منطقي است؟!

برخي مي گويند حجاب سلب كننده ي حق آزادي زن مي باشد كه از حقوق طبيعي هر انساني است و اين پوشيدگي به نوعي او را محبوس و زنداني مي كند و به حيثيت انساني و عزت او لطمه وارد مي سازد كه بر اساس عقل و منطق هم هيچ كس حق اسير كردن و به بردگي درآوردن ديگري را ندارد.

از نظر اسلام ، آزادي انسان ها در عين محترم بودن در چارچوب دو امر اساسي بايد محدود گردد. مراعات حريم انساني و مراعات مصلحت ديگران (و نه منفعت آنان).

در پاسخ به اين اشكال ابتدا بايد دانست كه تعريف ايشان از آزادي چيست كه حجاب را محدود كننده ي آن مي دانند. به حتم اين تعريف ناظر به عقايد مكاتب غربي است، چرا كه از آن منظر است كه اين انتقاد را مي نمايد. آنان معتقدند آزادي محترم است تا بدانجا كه براي آزادي ديگران محدوديت ايجاد نكند ، يعني حد آزادي مساوي است با آزادي ديگران.

 

تبيان - داوودي

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
پاسخ گوي خواهري كه مي خواست محجب شود و*دنبال دليلي براي بهانه هجرت مي گشت
سلام
به نام خدای زیبایی ها؛ خدای حیا؛ خدایی كه زن را مظهر عشق و زیبایی قرار داد.
دوست من خواهر خوبم!
كسی با تو حرف می زند كه خود زنست و اهمیّت و ضرورت حفظ امنیتش را خوب درك می كند!
فرض كن دو رستوران مجلل در جوار هم وجود دارد و یا دو بانك پر پول ؛ یكی بی قفل و حفاظ و در و حصار و اندیگری مجهز به سیستم حفاظتی و ایمنی كامل(قفل و سیستم مدار بسته و....)
حال سوالم زتو: كدامیك بیشتر در معرض تعارضات افراد خدا نشناس ودزدان و بد طینتانست؟
جوابت حتما منطقی است و حق.
ایا زنی كه حجابش را رعایت می كند بیشتر مجهز به عوامل ایمنی نیست؟
موفق باشی!
یاعلی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/6/1388 - 16:0
alsal58
حجاب مایه عزت زن است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 24/4/1388 - 16:17
سارا تبياني
عالی بود مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 24/4/1388 - 10:22
شیما تقیان
ماخودمون هستیم امابدنبودماهم یکم تکون خوردیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 20:39
hossinamir
حجاب (اختیار است اختیار است اختیار.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 19:56
زهرا شايسته
به من گفتند این سایت میتونه بهم كمك كنه آخه وقتی من هنوز نمیدونم خداواقعاوجودداره یا نه چیجوری حجاب داشته باشم.چراكسی جواب منو نمیده.منو قانع نمیكنه.
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما میتوانید سوالات تان را در بخش مشاوره تبیان مطرح نمایید تا راهنمایی لازم به شما ارائه گردد. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 18:59
محجوبه تاج ابادی
تلاشتان برای پر رنگ کردن فرهنگ حجاب قابل تحصین بود اما می شه مطالبی نوشت که تاثیرگذارتر باشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 16:33
محمدعلی حیدری
خیلی خوب بود مطلبتون امیدوارم خانوم هایی هم که خیلی مراعات نمی کنند سایتتون رابخونند .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 14:40
طیبه پوردهقانی
حجاب صدفی است که مروارید وجودی زنان را از گزند صیادان بی حیا مصون نگه میدارد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 13:49
yasnabi110
با عرض سلام و خسته نباشید.می خواستم بگم از اینکه به این مطلب مهم پرداخته اید ممنونم. امیدوارم روزی تمامی خانمها به این اعتقاد برسند.انشاءالله
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 11:30
halkdj
خوب نبود اصلآ
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 10:32
مریم عبدلی سنجانی
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/4/1388 - 1:40
ناشناس
جالب!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/4/1388 - 10:39
منصور احمدي نژاد
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/4/1388 - 0:18