تبیان، دستیار زندگی
دیر زمانى بود كه زنان جز در پشت پرده‏هاى تعصب بیجا و تحقیر و توهین جایى نداشتند و اگر زنى به دنبال حقوق از دست رفته‏اش و ظلمى كه در حقش شده بود فریاد دادخواهى سر مى‏داد به او زنى سركش و بى‏قید و بند لقب مى‏دادند چرا كه زن محكوم به سكوت و تحمل بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان بزرگ ترین پشتوانه ی نظام

آنچه امام براى بانوان آرزو داشت

زن

«ما مفتخریم كه بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و كلان در صحنه‏هاى فرهنگى ، اقتصادى و نظامى حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند ... و از محرومیت‏هایى كه توطئه دشمنان و ناآشنایى دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها بلكه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند ، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتى كه دشمنان براى منافع خود به دست نادان به وجود آورده بودند خارج نمودند.»

بزرگ اندیشمند انقلاب اسلامى حضرت امام خمینى(قدس سره) زن را نه تنها موجودى ضعیف نمى‏دانست بلكه از او به عنوان موثرترین موجود در رشد و رسیدن به ارزش‏ها نام مى‏برد، چرا كه او نیز در دامان زنى شریف و بزرگ پرورش یافته است، زنى كه یقیناً از كودكى كفرستیزى و مبارزه با استبداد را به او آموخته و همچون كوهى استقامت را به او یاد داده است و همین‏ها باعث شد تا امام در جریان انقلاب و پس از آن زنان را دوشادوش مردان به حركت و تكاپو در آورد.

دراندیشه امام خمینى زن مربى جامعه است. پیدایش مرد و زن سالم از دامن زنى پاكدامن است. زن تنها موجودى است كه با دامن پاك خویش مى‏تواند بركاتى به جامعه بدهد كه نه تنها یك جامعه بلكه جوامع دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده و با استقامت و ارزش‏هاى والاى انسانى آشنا سازد.

دیر زمانى بود كه زنان جز در پشت پرده‏هاى تعصب بیجا و تحقیر و توهین جایى نداشتند و اگر زنى به دنبال حقوق از دست رفته‏اش و ظلمى كه در حقش شده بود فریاد دادخواهى سر مى‏داد به او زنى سركش و بى‏قید و بند لقب مى‏دادند چرا كه زن محكوم به سكوت و تحمل بود وقتى رضاشاه چادر عفت از سر زنان آزاده كشید و نداى زن آزاد و مترقى سرداد گویى آنها را تا حد موجودى مصرفى و بى‏ارزش تنزل داد. دیگر هیچ زنى با خیال آسوده پا به خیابان نمى‏گذاشت هرلحظه بیم بى‏حرمتى و توهین به آنها بود. چه زنان با استعداد و فرهیخته‏اى كه در خانه ماندند تا جزو زن مترقى رضاشاهى نباشند و چه بسا همان‏جا در كنج حسرت فراگیرى علم و دانش فراموش شدند و این آزادى بى بند و بارى رضاخان بود كه جز اسارت چیزى به دنبال نداشت.

از دیدگاه امام خمینى(ره) زنان در دوران پهلوى بیش از مردان از حقوق انسانى و اجتماعى محروم بودند و مورد آزار و اذیت و بیداد قرارگرفتند زیرا كه زن تا مرز كالاى تجارى سقوط كرده بود و ابزار سیاست‏هاى استبدادى و استعمارى وقت درآمده بود.

«اینها تربیت انسانى را از ایران به كلى از بین بردند و تربیت‏هاى غربى آن هم نه تربیت‏هاى صحیح غربى، بلكه تربیت فاسد غربى را بین ما رواج دادند.»

هرچند در همان ابتداى شكل‏گیرى انقلاب گروهى فریاد اسارت زنان و خانه‏نشینى آنها را سر دادند اما امام از موضع اندیشمندانه خود دست برنداشته و به زنان قول حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏هاى فرهنگى هنرى اجتماعى دادند تا در سایه امن و آرامش به تعالى و رشد واقعى دست یابند.

«خیال مى‏كنند اسلام آمده است كه فقط زن را خانه‏نشین كند، چرا با درس خواندن زن مخالف باشیم؟ چرا با كار كردن او مخالف باشیم؟ چرا زن نتواند در كارهاى دولتى شركت كند؟ زن چون مرد در همه این كارها آزاد است.»

با دستور امام خمینى زنان هم به عرصه فعالیت‏هاى مختلف وارد شدند و همپاى مردان به مشاركت پرداختند.یكى از محورهایى كه در حضور اجتماعى بانوان سخت مورد تأكید امام قرار گرفته بود مسئله مشاركت سیاسى آنان بود:

«زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زن‏ها در جمهورى اسلامى باید رأى بدهند همان طورى كه مردها رأى مى‏دهند . زن‏ها هم حق رأى دارند. همان طورى كه مردها در امور سیاسى دخالت مى‏كنند و جامعه خودشان را حفظ مى‏كنند ، زن‏ها هم باید دخالت كنند و جامعه را حفظ كنند زن‏ها هم باید همدوش مردها باشند...»

حضرت امام مشاركت زنان را از موضع دین و در جایگاه معرفى اسلام بیان مى‏كنند و چهره‏اى كه از دین و شریعت ترسیم مى‏كنند جز این نیست كه زنان در عرصه‏هاى مختلف حضورى مسئولانه و فعال داشته باشند و از تمام قواى خود بهره بگیرند.

ایجاد ارتباط بین دین و فعالیت زنان بود كه به تمام بانوان توانمند و دلسوز زمینه فعالیت داد و باعث شد تا آن دیدگاه منفى كه از اسلام در بعضى اقشار وجود داشت از بین رفته و جاى آن را اعتماد و اعتقاد محكم‏تر پركند.

زن

دیگر همه فهمیده بودند فعالیت و تلاش زنان فقط به كارهاى هنرى و علمى محدود نمى‏شود بلكه كارهایى كه زن را با سیاست و مسائل مربوط به آن آشنا مى‏كند جزو فعالیت‏هاى اولیه و واجب زنان است.

این تأكید امام باعث مى‏شد كه هر زن با وضعیت كشورش كاستى‏ها و دارایى‏ها، پیشرفت‏ها و عقب‏ماندگى‏ها آشنا شود و درصدد رفع مشكلات و ترغیب موفقیت‏ها برآید. این بینش صحیح به همه بانوان اجازه مى‏داد تا خود را بشناسند برترى خود را نسبت به زنان غربى ببینند و تلاش‏شان را براى رسیدن به آرمان‏هاى بلند و رفیع امام بكار بگیرند.

جنگ تحمیلى زنان ایرانى را به گونه‏اى دیگر به جهان نشان داد زنانى را كه در عفاف و حجاب آموزش نظامى مى‏دیدند، براى وداع با فرزندان و همسران‏شان گل و نقل و شیرینى پخش مى‏كردند و یكى از افتخارات‏شان شهادت بود، زنانى نبودند كه در زمان تلخ شاه به دیگر كشورها معرفى شده بود و این مسئله مهم بر كسى پوشیده نبود مگر غرض‏ورزانى كه از این منظره سخت ناراحت و اندوهگین بودند. و این چنین بود كه یكى از محورهاى اساسى در بیانات حضرت امام درباره جنگ تحمیلى و دفاع مقدس ضرورت و نحوه حضور بانوان و تلاش جهادى آنان را تشكیل مى‏داد. از آموزش نظامى گرفته تا تداركات جبهه و تربیت فرزندان و تشویق همسر و بستگان براى حضور در میدان نبرد، حضور در سپاه و ارتش و حتى حضور خود بانوان در جهاد دفاعى كه مسئولیتى مشترك میان زن و مرد است كه اینها همه از نگاه دینى تحلیل و استدلال‏هاى روشن و انكار ناپذیرى دارد.

معلم بزرگ انقلاب زن را در انقلاب چه در پیدایش و چه در استمرار آن و نیز جایگاه او را در تكامل جامعه اسلامى و انقلابى آن بسى بزرگ مى‏داشت او زن را پشتوانه نظام اسلامى مى‏دانست و روح شریفش تا آخرین لحظات براى عزت و شرف زن ایرانى در تلاطم بود.

منبع : پیام زن - با تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

زمانی برای آزادی زنان...

زنان دراتحاد ملی و انسجام اسلامی

نگاه جنسیتى به زن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.