راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • حجاب ،نه افراط نه تفریط
    حجاب ،نه افراط نه تفریط
    هنگامي كه «برهنگي» زن در جامعه به ارزش تبديل شود، پيامد طبيعي آن «افزايش» روزافزون آرايش و خودنمايي او در جامعه است. در چنين جامعه اي، زن ديگر از راه ارايه «علم»، «آگاهي» و «دانايي» ارزش نمي يابد
  • اسلام به زن ظلم کرده است!!
    اسلام به زن ظلم کرده است!!
    بعضی خانم‌ها در ایران نسبت به برخی مسائل اسلام معترض هستند. خودمانی بگویم شاید ته دلشان هم از دست پیامبر اکرم - صلی‌الله علیه و آله و سلم- گرفته باشد که چرا اولا :ً ارث مردان دو برابر زنان است!
  • فلسفه ی خودآرایی و حجاب
    فلسفه ی خودآرایی و حجاب
    بعضی ها تصور می کنند برداشته شدن حجاب باعث می شود به تدریج چهره ی بی حجاب زن برای مرد عادی شود. ممکن است چنین چیزی درست باشد به شرط اینکه میزان این بی حجابی ثابت بماند و تجربه نشان داده، هیچوقت چنین نخواهد شد
  • تعداد بازديد :
  • 6372
  • چهارشنبه 14/12/1387
  • تاريخ :

حجاب غیر منطقی است؟!

حجاب

1- حجاب غیر منطقی است .

از جمله ایرادات نسبت به حفظ حجاب آن است كه برخی پوشیدگی و حجاب زن را كاری غیرمنطقی و فاقد دلیلی قابل دفاع می دانند كه در پاسخی كوتاه از زبان شهید مطهری (ره) می توان بیان كرد: «حجاب در مفهوم اسلامی آن از جنبه های مختلف روانی و خانوادگی و حتی از جنبه بالارفتن ارزش زن، موضعی منطقی و معقول دارد.»

 

2- حجاب با آزادی منافات دارد .

برخی می گویند حجاب سلب كننده ی حق آزادی زن می باشد كه از حقوق طبیعی هر انسانی است و این پوشیدگی به نوعی او را محبوس و زندانی می كند و به حیثیت انسانی و عزت او لطمه وارد می سازد كه بر اساس عقل و منطق هم هیچ كس حق اسیر كردن و به بردگی درآوردن دیگری را ندارد.

از نظر اسلام ، آزادی انسان ها در عین محترم بودن در چارچوب دو امر اساسی باید محدود گردد. مراعات حریم انسانی و مراعات مصلحت دیگران (و نه منفعت آنان).

در پاسخ به این اشكال ابتدا باید دانست كه تعریف ایشان از آزادی چیست كه حجاب را محدود كننده ی آن می دانند. به حتم این تعریف ناظر به عقاید مكاتب غربی است، چرا كه از آن منظر است كه این انتقاد را می نماید. آنان معتقدند آزادی محترم است تا بدانجا كه برای آزادی دیگران محدودیت ایجاد نكند ، یعنی حد آزادی مساوی است با آزادی دیگران.

 

از نظر اسلام ، آزادی انسان ها در عین محترم بودن در چارچوب دو امر اساسی باید محدود گردد. مراعات حریم انسانی و مراعات مصلحت دیگران (و نه منفعت آنان). بر این اساس فرق بسیاری است بین به اسارت درآوردن زن، با مقید ساختن او در اتخاذ روشی خاص و پسندیده در معاشرت با دیگران به منظور رعایت پاره ای از مصالح اجتماعی. بدین معنا نه تنها وضع این قانون الهی منافی حیثیت انسانی و محدود كننده آزادی زن نمی باشد ، بلكه بدین وسیله عرصه را برای حضور اجتماعی و فعالیت مفید و مؤثر او در جامعه مهیا می سازد. در عین حال كه به افراد جامعه گوشزد می كند كه با در نظر گرفتن بعد انسانی زن با او تعامل نمایند ، نه با آن بعد از زنانگی زن كه معطوف به كانون خانواده است.

اسلام با اتخاذ این روش (حفظ حجاب) از خوی تجاوزگری مرد و مورد ظلم واقع شدن زن جلوگیری می نماید و تا آخرین حد ممكن مقام و شرافت انسانی زن را در اجتماع بالا می برد و بدین روش زن را در قالب حجاب تكریم می نماید.

3- حجاب با اجتماعی شدن در تضاد است .

حجاب

مطلب دیگری كه برخی بیان می كنند این است كه حجاب سبب ركود فعالیت های زن و عدم حضور او در فرآیند كار و تولید و به تبع آن فلج شدن نیروی نیمی از افراد اجتماع می شود. و از آن رو كه سعادت بشر در گرو پرورش كلیه استعدادهاست، اسلام با این وسیله مانع به فعلیت رسیدن استعدادهای خدادادی زن در این حوزه می شود.

باید پاسخ داد كه اسلام با پرورش استعدادها موافق بوده وهرگز باعث تضییع آن نشده است. با توجه به پاسخی كه بر مطلب قبل دادیم استعمال حجاب به منظور حبس زن در خانه و ممانعت از حضور او در اجتماع به هیچ وجه جایگاهی ندارد.

مبنای حجاب در اسلام آن است كه التذاذات جنسی در محیط خانوادگی و به همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع با در نظر گرفتن بعد انسانی زن و مرد ، به صورت خالص منحصر به كار و فعالیت باشد. قوانین اسلام در این حوزه به زن اجازه نمی دهد كه پس از خروج از خانه در اجتماع موجبات تحریك مردان را فراهم سازد و همچنین به مرد هم اجازه چشم چرانی نمی دهد. چنین حجابی نه تنها نیروی كار را فلج نمی كند ، بلكه موجب تقویت این نیرو در اجتماع نیز می گردد و به بهانه فلج شدن نیمی از افراد جامعه نمی توان با بی حجابی و بی بند و باری، نیروی تمامی افراد از زن و مرد را فلج كرد.

 

4- حجاب بر حرص آدمها می افزاید.

بعضی ها می گویند ایجاد حریم میان زن و مرد به اشتیاق ها و التهاب ها می افزاید و طبق اصل "الانسان حریص علی ما منع منه" منع و ردع باعث ایجاد حرص و ولع نسبت به مسایل جنسی می گردد و علاوه بر آن سركوب كردن این غرایز نیز به بروز انواع بیماری و اختلالات روحی و روانی می انجامد. پس برای تقلیل این حرص و جلوگیری از ایجاد آن، روابط میان افراد باید آزاد و بی هیچ قید و بندی باشد و با برداشته شدن حجاب معتقدند كه پس از مدت كوتاهی چونان جوامع غربی و اروپایی همه چیز عادی شده و دیگر كسی معترض دیگری نمی شود و از درصد بالای تعدی و تجاوزاتی كه محدودیت حجاب موجب آن می شود ، كاسته می گردد.

در مقام پاسخ باید پرسید ریشه جمله "الانسان حریص علی ما منع منه" از كجاست؟ و این حرص و ولعی كه از آن یاد می كنند آیا قابل كنترل هست و یا اصلاً می توان از این حرص به نفع انسان بهره برد یا خیر؟ و جایگاه خانواده در كنترل این حرص و ولع به چه میزان است؟

انسان نسبت به چیزی حرص می ورزد كه هم از آن منع شود و هم به سمت آن تحریك گردد.

تا به آنجا كه بررسی شده این جمله منتسب به فرد خاصی نمی باشد و تنها به علت استعمال فراوان توسط عموم مردم به فراخور برخی موضوعات مورد استفاده قرار می گیرد. اما اینكه آیا صحیح است یا خیر، باید گفت كه غلط است اگر بگوییم انسان نسبت به "هر آنچه" از آن منع می شود "همیشه" ولع خواهد داشت، بلكه باید توضیح داد كه انسان نسبت به چیزی حرص می ورزد كه هم از آن منع شود و هم به سمت آن تحریك گردد ، اما اگر امری اصلاً عرضه نگردد و یا كمتر موجب بیداری تمنایی در فرد شود این حس هم كمتر بدان جلب خواهد شد و با فرض چنین امری، بدون شك تبرج و خودنمایی زن در اجتماع و معاشرت های آزاد به مراتب بیشتر از محرومیت و عدم دسترسی سبب انحراف جنسی می شود. كه دلیل آن هم كاملاً مشخص است، چرا كه غریزه جنسی در انسان دارای دو جنبه جسمانی و روحانی است كه غرب از جنبه روحانی آن غافل مانده و به همین دلیل بی حجابی و روابط آزاد را راه حل نهایی فروكش كردن حرص در این زمینه می داند. چرا كه برخلاف بعد جسمانی انسان كه این غریزه در آن اشباع پذیر است، در بعد روحی این احساس به دلیل عدم اشباع پذیری خود را به صورت میل به تنوع طلبی نمایان می سازد و این عطش روحی (هوس) در این غریزه انسان را تا بدانجا پیش می برد كه روح دیگر با هیچ چیز آرام نمی گیرد و عشق به معنای واقعی آن در آدمی می میرد و جای خود را به طبیعتی هرزه و بی بند و بار می دهد.

اینجاست كه بر خلاف مسیحیت كه نفس را با ریاضت و سختی سركوب می كند ، اسلام به انجام مسایل جنسی در حد طبیعی و در چارچوب مشخص آن و جلوگیری از طغیان و سركشی این میل به وسیله تهییج آن، دستور می دهد. چنان كه گفتیم در این مكتب اصل بر پروراندن استعدادهای انسان بنابر مصلحتش است

بد نیست كه افراد ی که معتقدند غرب از این روش خود پاسخ گرفته است ،هر از چندگاهی سری به آمارهای واقعی، پلیسی و یا قضایی آن كشورها زنند و خود نظاره كنند كه نسخه غرب برای جلوگیری از عقده های ناشی از محدودیت جنسی كه پیروی و اطاعت مطلق از این غریزه طغیان گر و معاشرت های آزاد و بی بند و باری می باشد ، چه آمار تكان دهنده ای از فجایع و تعرضات در آن جوامع را به بار آورده است.

و چه زیباست فلسفه ایجاد حریم ها، این حفظ پوشش از جانب زن و كنترل و خودنگهداری توسط مرد كه نتیجه اش رشد احساسی عالی و لطیف و رقیق در انسان باشد كه رغبت به ازدواج را در او بالا برده و با جلوگیری از تبدیل این تمنای شدید به حرص و آز و شهوت رانی، مبدل شدن آن به شور و عشق و تغزل در صحنه عفاف در كانون خانواده ای مستحكم را به تصویر كشد.

 

منبع : كانون اندیشه جوان – با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان:داوودی

 

مقالات مرتبط :

ردی بر نظریه ی مخالفان حجاب

حجاب بی حجاب چون....

حجاب قدیمی شده!

حجاب وافزایش اعتما دبه نفس

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
tofan22
حجاب فقط با چادر کامل میشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/6/1390 - 16:34
ناشناس
با این شل و سفت کردن به هیج جا نمی رسید یا زور برای رعایت حجاب یا که ول کنید دست از سر مردم بردارید هر کی هر جوری می خواد راه بره مگه کشورهای مسلمان دیگه مثل مالزی و ... چیکار می کنند حداقل اینجوری تکلیف خودمون رو می دونیم همه یاد گرفتن فقط حرف بزنند !!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 16/4/1390 - 9:15
ناشناس
بد نبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 5/9/1389 - 12:22
ناشناس
با سلام
مستفاد از جمله خودتان انسان به چیزی حریص می شود که به آن تحریک شود وهمین طور منع شود یعنی دو حوزه تحریک ومنع، حال سوال این است که راه حل موضوع در شرایط کنونی جامعه ما چیست؟ آیا فکر نمی کنید قوه قاهره کنونی تنها در حوزه منع فعال است در صورتی که تحریک به وفور در جامعه جهانی آن هم در عصر ارتباطات وجود دارد و دیگر از دست همه خارج است؟، آیا وقت آن نرسیده که تغییر نگرش دهیم وبه جای فعالیت صرف در حوزه منع در جایی که دستمان از کنترل حوزه تحریک خالی است فعالیت را متمرکز در حوزه مصونیت سازی افراد که لوازم گوناگونی چون تسهیل ازدواج،ثبات اقتصاد،تزریق حس امید وهیجان و شادابی در جامعه است کنیم بهتر است موضوعات را کاربردی تر و ملموس تر مطرح کنیم نه فقط به صورت تئوری قطعاً هیچ انسانی نظریات شکست خورده فروید ومانند آن را نخواهد پذیرفت اما باید بپذیریم که آنها هم تا حدود زیادی آن نظریاتی را که به آنها نسبت داده می شود را اصلاح وحتی تغییر داده اند کافی است شما به یک کشور خارجی وارد شوید وبه راحتی تعامل دو جنس مخالف را به دور از نگاه آلوده وهمراه با حیا مشاهده نمایید ومتاسف هستم که بگویم مسافرت برخی هم کیشان جامعه مان به آن کشورها مایع شرم جامعه می باشند و در جامعه خودمان فضا انقدر حرص آلود است که دیگر یک خانم متاهل نیز مجال فعالیت سالم ندارد از اطاله کلام پوزش می خواهم امیدوارم خداوند جامعه مان را هر چه بیشتر پر ظرفیت نماید امین یارب العالمین ذ-ف کارشناس حقوق قضایی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/9/1389 - 17:6
ايران
هر كسی شعورش میرسه چطور بپوشه و این یه مساله ی شخصیه و با خشونت چیزی درست نمیشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 25/4/1389 - 11:47
محدثه
حجاب با بودن چادر کامل میشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 1/4/1389 - 14:56
talangorroom
حجاب منحصر به جنسیت خاصی نیست ولی متأسفانه در جامعه ما برخی زنان و دختران گوی بی عفتی و بی حیائی را از مردان و پسران ربوده اند و چوب حراج زده اند به تمام ارزشها...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 16/3/1389 - 0:32
ناشناس
حجاب نوعی احترام به حقوق دیگران است و باید در موردش قانونی وجود داشته باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/9/1388 - 22:58
hadis24
در جواب آقای کلانتری میخواستم بگم اولا کسی رو مجبور به سه لایه پارچه مشکی نکردن!!
دوما ظلم اینه که مردی بدون توجه به زن و بچه اش به فکر چشم چرانی و هرز گردی باشه!!!!!!!!
سوما حجاب فقط 3لایه پارچه مشکی نیست!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/9/1388 - 11:8
مسعود کلانتری
حجاب باید اختیاری بشه!!!
هر زنی در هر زمانی و موقعیتی صلاح بدونه بلده چجوری خودشو بپوشونه ونیازی به اجبار 3 لایه پارچه مشکی نیست...!!!
در جامعه ما به خانم ها ظلم میشه..!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/8/1388 - 21:27
shahinf
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 31/5/1388 - 15:56
fahimy
عالیه بازم در مورد حجاب مطلب بگذارید
تشكر از زحمات فراوانتون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 16:47
مهتاب جوون
حجاب نه فقط برا خانم هاست و نه فقط چادر
یک الگوی مناسب فرهنگتون انتخاب کنید
فقط یه ذره در موردش فکر کنید راه درست رو پیدا می کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 19/12/1387 - 0:23
yashl2020
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/12/1387 - 15:6
ناشناس
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/12/1387 - 15:5
yashl2020
حفظ حیا و عفت در زنان ارزش ومنزلت وجودیشان را بالا می برد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/12/1387 - 13:57
ناشناس
تشکر
این بخش نیازمند مطالب بیشتری میباشد...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 16/12/1387 - 11:10
halkdj
اولآ حجاب برای خانمهاست دومآ اگر جامعه کمی با فرهنگ باشد نیازی به سختگیری نیست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 16/12/1387 - 9:44
punisher2007
خدا خیرتان دهد ممنون از همه ی زحمت کشان تبیان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 15/12/1387 - 21:38
malinaz
شاید دل خیلی ها پاک باشد ولی ازدل دیگری که خبر نداری علاوه برآن حجاب چادر نیست حجاب چادر از اسلام نیامده . اسلام پوششی را می پسندد که باعث تحریک و چشم چرانی نشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 15/12/1387 - 18:16
مريم
هر چقدر راجع به خوبی های حجاب می نویسند و می گویند من می گویم اگر دل آدم پاك باشد نیازی به حجاب سخت نیست . اگر نباشد هم كه زیر روبند هم كاری از كسی ساخته نیست !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/12/1387 - 22:54
windowsmedia
بابا تودیگه كی هستی...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/12/1387 - 20:26
ناشناس
آیا حجاب فقط برای زن است؟ آیا حجاب فقط در پوشش ظاهری است؟ چرا وقتی كلمه حجاب را می شنویم یاد چادر می افتیم؟
آیا درست است؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/12/1387 - 13:45
ناشناس
انسان در سه چیز باید حجاب و حیا داشته باشد:منش-روش-گویش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/12/1387 - 11:42