راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • از جنسیت تان لذت ببرید!
    از جنسیت تان لذت ببرید!
    من هم یک زن هستم. زنی پرکار و پر مشغله در بطن جامعه با دوستان فراوان خانوادگی و کاری، و آنچه می نویسم دور از هر گونه تعصبی است که ممکن است با شنیدن این حرف ها از دهان یک مرد در مقابلش جبهه بگیریم.
  • مفتخرم که خانه دارم!
    مفتخرم که خانه دارم!
    فضای پارک پر بود از سر و صدای بچه‏ها. صدای خنده‏ها، جیغ‏ها، دعواها و... در کنار این فضای پر هیاهو مادرانی که بر صندلی‏های کناری پارک نشسته و فرزندانشان را نگاه می‏کنند
  • زن خانه دار بهتر است یا شاغل؟
    زن خانه دار بهتر است یا شاغل؟
    پديده «اشتغال» از ابتداى زندگى اجتماعى بشر مورد توجه بوده است. اشتغال زنان همراه با مردان در مزارع و در خانه، اَمرى عادى تلقّى مى‏شد؛ هر چند تفكيك نقش‏ها و وظايف، جزء اصلى اشتغال محسوب مى‏گرديد.
  • تعداد بازديد :
  • 5662
  • پنج شنبه 9/7/1388
  • تاريخ :

با شاغل بودن زن موافقيد؟

اشتغال زنان

شايد کمتر کسي باشد که متوجه تفاوت‌ فاحش نوع زندگي امروز با چند سال گذشته نشود. علاوه بر تغيير شکلي خانواده‌ها، روند حاکم بر زندگي آنها از نظر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نيز تغيير کرده است. در همه مشاغل شاهديم که زنان در کنار مردان مشغول کار و کسب و موفقيت‌اند. اين موضوع از نظر گردانندگان اجتماع نيز بسيار مطلوب است؛ چرا که جوامعي که از صددرصد نيروي کار خود (زن و مرد) استفاده مي‌کنند، در مقايسه با جوامعي که فقط از پنجاه درصد نيروي کارشان (فقط مردان) بهره مي‌گيرند، پيشرفته‌ترند. اما در کنار تمام اين محاسن، ورود خانم‌ها به عرصه اجتماع، زندگي خانوادگي و مسووليت‌هايي چون همسر بودن و مادر بودن را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد...قطعا اگر زنان نتوانند مهارت تطبيق و مديريت بين کار در منزل و کار بيرون را کسب کنند، در هيچ يک موفق نخواهند شد. به راستي، کدام يک از خانم‌ها در زندگي موفق‌ترند و مشکلات کمتري دارند: شاغل يا خانه‌دار؟ 

 قصه از کجا شروع شد؟

«من و همسرم هر دو کامپيوتر خوانديم. حالا او در يک شرکت مهندسي کارمند است و من در يک شرکت ديگر. من در کنار کار، توانستم ضمن رسيدن به کارهاي خانه و انجام وظايف همسرداري در کنکور فوق‌ليسانس قبول شوم و يک پيشنهاد مديريتي خوب و شغل خوب نصيبم شد. اکنون دختر دوساله‌اي دارم و زندگي‌ام خوب است اما وقتي خودم را با زن‌هاي ديگر، بعضي دوستانم يا خواهرم، مقايسه مي‌کنم؛ آرزو مي‌کنم کاش جاي آنها بودم؛ يک زن خانه‌دار ساده. شايد خستگي مفرط اين روزها، چشمم را به روي بعضي حقايق بسته است. لطفا بگوييد يک زن شاغل، از نظر سلامت رواني، اوضاع مطلوب‌تري دارد يا يک خانم خانه‌دار...»

گاهي به خاطر اينکه اين خانم‌‌ها هيچ‌ فکري به حال وقت و انرژي اضافي خود نمي‌کنند، اغلب دچار افسردگي مي‌شوند و يا براي مصرف آن در سيکل معيوب رفتارهايي قرار مي‌گيرند که صرفا براي وقت پر کردن است.

پاسخ خانم دکتر بهرامي

هيچ‌وقت در زندگي خودتان را با ديگري مقايسه نکنيد. اصولا هر کس بايد ياد بگيرد قهرمان ماهري براي فتح قله‌هاي مشکلات زندگي خود باشد. اينکه رفاه و استراحت خانمي که از صبح تا شب در خانه است از من و شما بيشتر است، درست است اما در عوض عزت نفس کساني که توانمندي خود را در جامعه به عرصه حضور مي‌رسانند در مقايسه با آنها افزايش يافته و اين حس ارزشمندي مزاياي بي‌شماري را در پي دارد که برخي از آنها را مي‌شمارم.

 سلامت روان: شکي نيست که اشتغال زنان به معناي افزايش عزت نفس و ارزشمندي است. حتي اگر آقايان فقط آن را يک ضرورت براي تامين اقتصاد خانواده‌هاي امروز بدانند و هر چند آنها اين موضوع را يک امتياز تلقي نکنند اما سلامت روان زن شاغل بهتر از زن خانه‌دار است.

 مديريت زمان: امروزه به خاطر تسهيلات و ورود وسايل و حتي موادغذايي آماده، مي‌توان بدون اغراق گفت که فقط ظرف دو يا سه ساعت مي‌توان به همه کارها رسيد. مدت زماني که لباس‌ها در لباس‌شويي شسته مي‌شود و غذا روي اجاق است، به راحتي مي‌توان حتي به کارهاي شخصي خود نيز رسيد. اگر يک خانم خانه‌دار مهارت استفاده از اين وقت و انرژي زيادي را نداشته باشد و نتواند آن وقت را در کانال ديگر که مثبت و مناسب باشد، صرف کند، چه اتفاقي مي‌افتد. گاهي به خاطر اينکه اين خانم‌‌ها هيچ‌ فکري به حال وقت و انرژي اضافي خود نمي‌کنند، اغلب دچار افسردگي مي‌شوند و يا براي مصرف آن در سيکل معيوب رفتارهايي قرار مي‌گيرند که صرفا براي وقت پر کردن است. گاهي اين کارها به کانون خانواده‌شان ضرر مي‌رساند. اين گروه از زنان خانه‌دار حتي از خريد کردن و گذراندن ساعات طولاني در پاساژهاي مختلف به عنوان يک بخشي که وقت‌شان را پر مي‌کند، استفاده مي‌کنند.

عدم انسجام و هماهنگي در تربيت کودک که از معايب اشتغال مادر، خصوصا در سال‌هاي ابتدايي زندگي کودک است، در صورتي که چاره‌انديشي نشود، آسيب‌زا خواهد بود.

وسوسه شدن براي خريدهاي غيرضروري و تجملي، بار مضاعف اقتصادي به خانواده تحميل مي‌کند. به نظر شما علاوه بر اين يک زن خانه‌دار، براي پر کردن اين وقت زيادي چه کارهايي انجام مي‌دهد؟ حدس شما درست است. اول، پاي تلفن، که خود مي‌تواند موجب اختلالاتي در روابط دوستي و خانوادگي او شود. قطعا در ميان تماس‌ها هر روزه حرف و حديث، زيادتر خواهد بود. دوم، پاي تلويزيون، که اين نيز به خاطر دريافت اطلاعات ناقص (در رسانه، ما فقط مي‌توانيم، اطلاعات خاص و کمي را به بيننده بدهيم) موجب رفتارهاي آسيب‌زا شده و طبق تحقيقات دانشمندان مي‌‌تواند به ضرر فرد تمام شود. پس مي‌توان گفت در زندگي ماشيني امروز خانه‌داري مي‌تواند بيماري‌زا باشد. آمار بالايي از خانم‌هاي خانه‌دار امروز افسرده‌اند. در مقابل ما وقتي شاغليم به علت داشتن مسووليت‌هاي مختلف، مديريت زمان‌‌مان بهتر مي‌شود و سعي مي‌کنيم به بهترين نحو از لحظه‌هاي خود استفاده کنيم. برخلاف تصور عموم که احتمال مي‌دهند زن خانه‌دار، نسبت به زن شاغل، مديريت کارهايش را بهتر انجام مي‌دهد، تجربه ثابت کرده، زنان شاغل به خوبي ياد گرفته‌اند در مدت محدود وظايف متعددي را به درستي انجام دهند .

اشتغال زنان

 سلامت جسمي:

چون خانم‌هاي شاغل کار بيشتري از خود مي‌کشند نسبت به خانم‌هاي خانه‌دار کمتر دچار اختلالات زندگي ماشيني امروز مانند چاقي مي‌شوند و به دليل دامنه ارتباطي بيشتر و بازخوردهايي که از جامعه مي‌گيرند، در صورت چاق بودن نيز انگيزه بيشتري براي رسيدن به تناسب اندام دارند که اين علاوه بر جنبه زيبايي، جنبه سلامتي (چاقي مادر بيماري‌هاست) نيز دارد.

 تامين نيازهاي عاطفي:  ما نيازهاي عاطفي خود را از افراد مختلف و در اشکال مختلف تامين مي‌کنيم نه از يک نفر. خانم خانه‌دار، تنها منبع تغذيه عاطفي‌اش محدود به همسرش مي‌شود بنابراين ممکن است در محروميت عاطفي قرار بگيرد اما شما در محيط کار از منابع مختلفي نياز عاطفي‌تان را دريافت مي‌کنيد. مثلا رييس شما در حضور همگان مي‌گويد: « من اين کار را فقط به شما محول مي‌کنم چون توانايي شما را در ميان همه باور دارم.» يا تشکر ارباب‌رجوع، و يا تحسين و تبريک همکارانتان، به خاطر کسب موفقيت، نيز لذت مي‌بريد.

... و اما تربيت فرزندان: گفتيم خانم خانه‌دار وقت و انرژي بيشتري دارد، پس به نظر مي‌رسد، اگر مادر آگاهي باشد، بتواند بچه‌هاي سالم‌تر و بهتري از يک خانم شاغل تربيت کند. بچه‌هاي زن خانه‌دار از تربيتي يکنواخت و منسجم بهره‌مند هستند. مقصودم اين نيست که بچه‌هاي زنان شاغل، فقدان عاطفي دارند بلکه آنها به دليل مرتبط بودن با افراد مختلف در طول روز مثل مادربزرگ، عمه و مربي مهدکودک و ...  مي‌توانند تاثيرات منفي بالقوه‌اي از آنها بگيرند. اين عدم انسجام و هماهنگي در تربيت کودک که از معايب اشتغال مادر، خصوصا در سال‌هاي ابتدايي زندگي کودک است، در صورتي که چاره‌انديشي نشود، آسيب‌زا خواهد بود.

با همه اين تفاصيل نمي توان گفت که تمامي اين محاسن در مورد همه افراد شاغل صدق مي کند چرا که به عنوان مثال  همه خانم ها از ويژگي مديريت زمان برخوردار نيستند و همين يک مسئله ميتواند عاملي آسيب رسان براي زندگي هاي خانوادگي باشد . بنابراين خوب است پيش از آنکه شاغل بودن را ارزش فرض کنيم آن را با توجه به شرايط زندگي و توانايي افراد تجويز نماييم.  

سلامت - با تلخيص و اضافات

تنظيم براي تبيان: کهتري

 

مقالات مرتبط

زنان با مردان برابرند؟

حصاري از پاکي ها

تبياني هاي باحيا ،بخوانند!

زن ،آرامش دل است يا شيطان؟

زنان و فراموش کردن وظايف...

اسلام به زن ظلم کرده است!!

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
مهدی
این در فطرت مردهاست که برای همسرشون که دوستش دارن تلاش میکنن و پول در میارن و این خودش یک ابراز علاقه است. حالا اگر زن دستش توی جیب خودش باشه بسیاری از زحمات همسرش براش کم ارزش میشه و مرد هم انگیزه ای نداره.
حالا اگر مرد مشکلات مالی هم داشته باشه هم خود مرد سر خورده میشه و هم زن توقعاتش بر آورده نمیشه.چون زن هر چقدر هم که اتکائ به نفس داشته باشه فطرتا نیاز به یک حامی و تکیه گاه عاطفی داره.(این موضوع مربوط به فرهنگ یا دین یا جامه خاصی هم نیست)در مقابل مرد هم به محبت زنانه وابسته است.اشتغال زن با شرایطی مانند کارمندی یا کار طولانی به شدت روابط دو طرف را متاثر میکند.البته کارهای پاره وقت یا در منزل علاوه بر اینکه باعث تقویت روحی و تنوع در زندگی زن میشه میتونه عزتنفس لازم رو هم در زن ایجاد کنه و موجب بهبود روابط در بین اعضای خانواده هم بشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/2/1391 - 23:32
صباح
سلام... از همین روانشناس محترم سئوال کنید برهه سنی شکل گیری شخصیت کودک چه زمانی است؟! جواب می دهد از :"از آغاز چهار ماهگی در رحم مادر تا پایان شش سالگی."این گفته در متون هم علمی و هم دینی ذکر شده است. خواه ناخواه مادران شاغل این فرصت طلایی را به مربیان مهد..مادر بزرگ..یا کسان دیگر واگذار کرده اند و از آنجاکه هیچ کس جای آغوش مادر را نمی تواند برای کودک پر کند در نهایت این بچه است که صدمه می بیند. فکر می کنید بعدها جبران این صدمه با چقدر پول ممکن است؟
در ضمن بهترین "منبع تامین نیاز عاطفی "بهتر بچه خود آدم باشه یا تعریف حضراتی که معلوم نیست چقدرش به خاطر منافع خودشونه و یا مسائل دیگه است؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/6/1390 - 1:54
na shekas
با این مقاله صد در صد به خانوم های خانه دار توهین کردین و فقط در صدد دلداری فرد سوال کننده بر آمده اید.واقعا متاسفم چون روانشناس ها سریع می خوان به همه انگ افسردگی بزنن و مسایل نسبی را کاملا مطلق مطرح کرده اند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 18/10/1389 - 17:48
آزاده
من دیده ام و از خود زنان کارمند شنیده ام که زنان کارمند بهتر می توانند به زندگیشان رسیدگی کنند البته کار نیمه وقت زنان خیلی بهتر است مثل معلمان که تا ظهر بیشتر کار نمی کنند.
نکته دیگر این که زن خانه دار وقتش را واقعا به حرف زدن و خرید کردن می گذراند. زنان بدحجاب همیشه خانه دار هستند چون زنان کارمند نمی توانند با هر لباسی سر کار بروند.
زنان خانه دار همه روز را منتظر شوهرشان می مانند تا به خانه بیاید و به آنها محبت کند اما شوهران اغلب خسته اند و جز نیازهای غریزی خودشان به نیاز روحی زن توجهی ندارند. در نتیجه زنان به مرور زمان یاد می گیرند که نیازهایشان را در کوچه و خیابان با مرد فروشنده و .. برطرف کنند
یک زن کارمند تا زمانی که فرزندش به مدرسه نمی رود مشکل ارتباط با او را دارد چرا که فرزندش در خانه است اما او سر کار است اما با مدرسه رفتن فرزند این مشکل حل می شود. در ضمن می شود تدبیری اندیشید که زنان فرزندانشان را در محیط کار کنار کودکان دیگر نگه دارند
من دیده ام که زنان خانه دار فکر گردش و تفریح شان هستند و کار زیادی با فرزندشان ندارند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 23/7/1389 - 4:25
اسمان ابی
خانمی که بیرون کار میکنه ومتاهل هم هست تمام فکرش به خونست.مخصوصا اگه بچه داشته باشه.من تحصیل کرده هستم طعم کاره بیرونو چشیدم .فقط اضطراب میاره اول برای خودت بعد برای سایر افراد خانواده.خدا زنو افرید تا منبع ومبدا مهر باشه نه کانون اضطراب. من با کار بیرون سخت مخالفم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 23/3/1389 - 1:19
علی
من فکر میکنم به طور طبیعی و ناخواسته کار خارج از منزل باعث افزایش استرس و درگیری های فکری برای زن میشود پس باعث افسردگی و پریشانی وی خواهد شد همچنین نرسیدن به امور منزل هم اصلا دور از تصور نیست صحبت خانم دکتر درباره اینکه دو سه ساعته میتوان به همه کارها رسید فقط با همان "موادغذایی آماده" و این قبیل روش های غیر صحیح امکان دارد و مطالب قسمت مدیریت زمان فقط از یک خانم فولادی که در هر روز 48 ساعت فرصت دارد بر می آید . در ضمن در مورد این قسمت که گفته شد "ما نیازهای عاطفی خود را از افراد مختلف و در اشکال مختلف تامین می‌کنیم نه از یک نفر ... " اصلا صحیح و اصولی نیست .
افسردگی و سلامت روان و سلامت عاطفی و عزت نفس لزوما با کار کردن یا نکردن به دست نمی آید این مسائل شخصی است خانم خانه دار و زرنگ در خانه هم میتواند اینها را داشته باشد یعنی مطالعه کند ، مدیریت کند ، رشد کند و در تربیت فرزندانش موفق باشد.
در کل موافق نیستم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/10/1388 - 20:39
farzaneh1313
زنی كه شاغل باشه بهتر میتونه بچه هاش رو تربیت كنه چون از یكنواختی دراومده وبیشتر در اجتماعه ودر واقع به روزه. البته زنان خانه دار هم میتونن از این یكنواختی دربیان.ولی زن شاغل استقلال بیشتری داره.ویه مادر مستقل بهتر میتونه استقلال رو به فرزندانش یاد بده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 1/8/1388 - 8:27
mojy71
در بعضی موار مثل نیاز عاطفی حق با محسنه. به اون چیزا نمیگن منبع عاطفی. منبع تامین نیاز عاطفی نباید بیرون باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 19/7/1388 - 16:22
ناشناس
اقا محسن واقا صادق لطفا اینقدر متعصبانه به قضیه نگاه نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 11/7/1388 - 11:16
SolarEclipse
thanks
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 10/7/1388 - 17:6
lotfi64431
من با شاغل بودن نیمه وقت زن موافقم چون خودم شاغلم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 10/7/1388 - 16:46
صادق
سلام
اشتغال زنان فقط و فقط توافقی با همسرش است کسی نمی تواند برای کسی دیگر تکلیف کند که زنش باید شاغل باشد یا نه و شما هم نمی توانید با این مطالب به طرز فکر دیگران تعرض کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 10/7/1388 - 10:44
100057
من و همسرم هردو معلم هستیم و 2 تا بچه داریم فقط به خاطر مشكلات مالی اجازه دادم سر كار برود چون خیلی مشكل ایجاد میكنه زن اگر خانه دار باشه همه اسایش دارن مخوصا بچه ها
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 10/7/1388 - 10:9
محسن
به نظر حقیر انتشار این گونه مطالب خاص که در جواب یک عضو کوچک از خانواده خانم های شاغل است در سایتی با این همه بازدید عمومی کاملا اشتباه است. پاسخ به سوال آن خانم باید خصوصی و مشاوره ای باشد. شما با این مطلب سعی کردید ثابت کنید که زن شاغل بهتر و موفق تر از زن خانه دار است. درحالی که نمی توان این مساله را به این سرعت توضیح و نتیجه گرفت.
دلایل زیادی از قبیل دلایل اجتماعی ، عاطفی و مذهبی وجود دارد که زن خانه دار را در رتبه بالاتری از زن شاغل قرار میدهد. تنها در بعضی مشاغل زنان شاغل می توانند جمع بین دو ضد را به خوبی انجام دهند.
با افزایش اشتغال زنان در بیرون خانواده بدون برنامه ریزی ، مشکلات زیادی رو در سطح خانواده ها ، و در سطح جامعه و متعاقب آند در نسل آینده شاهد هستیم و خواهیم بود. نسل کودک امروز دچار بی احترامی از سوی مادران مهاجرت کرده از خانه به اداره قرار گرفته اند و خوب میدانیم که کارهایی هم که امروز اکثریت زنان مشغولند ارتباطی با روحیه آنان نداشته و شاید تخریب روحیه را در اکثر موارد به همراه دارد.
ضمن اینکه یک زن خانه دار امروزی که تربیت دینی شده به هیچ وجه در قالبی که خانم دکتر گفتند لزوما نمیگنجد . می تواند از وقت خود به راحتی با توجه به ازدیاد وسایل رسانه ای و آموزشی بهترین سود را برده و اولین وظیفه خود که همانا تربیت فرزند صالح و همسرداری است را به بهترین نحو انجام دهد.
و در آخر اینکه زنی نیاز عاطفی خود را بجز از طریق شوهر برطرف کند نمی دانم به چه معناست !!! و می سپارم به خوانندگان تبیان.
درپایان خواهش میکنم مطالبی از این قبیل را زود نبندید و نتیجه گیری نکنید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 9/7/1388 - 9:22
ناشناس
با سلام
مطلب خوبی بود .من یک خانم شاغل والبته مجرد هستم ،شغلم رو هم خیلی دوست دارم ،اما اگر ازدواج کردم و متوجه شدم شاغل بودن من داره به رابطه ی من با همسر و فرزندم لطمه می زنه یا شغلم رو تغییر میدم یا اینکه اسلا سر کار نمی رم چون من معتقدم یک زن قبل از اینکه مثلا معلم یا پزشک خوبی باشه باید همسر و مادر خوبی باشه تا بتونه بیشتر به خانواده اش امید و آرامش بده .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 9/7/1388 - 8:53