تبیان، دستیار زندگی
اگر شما پدر و مادران در رفتارهای درسی فرزندان با واکنش‏های نامناسبی مواجه می‏شوید. از جمله اینکه در او ترس یا اضطرابی از مدرسه احساس می‏کنید به هنگام خواندن کتاب با مکث‏ها و حدسیات او روبرو هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با تنبلی اشتباه نگیرید

تنبلی

فرزند 9 ساله من علیرغم اینکه در ریاضی نمرات خوبی کسب می‏کند. در درس املاء ضعف خاصی دارد و هیچ‏وقت تا به حال نمره قابل قبولی به دست نیاورده. به غلط‏های املائی او که نگاه می‏کنم حکایت از بی‏دقتی او دارد. در اثر همین بی‏دقتی‏ها اعتماد به نفس خود را از دست داده و پشتکار لازم را در انجام تکالیف ندارد. گاهی حتی در به خاطر سپاری طولانی مدت بعضی مطالب نیز ضعیف عمل می‏کند. چه باید کرد؟ به همین خاطر به مرکز روانشناختی مراجعه کرده‏ام تا با روانشناسان این مرکز مشورتی داشته باشم و راهکار مفیدی را دریافت کنم.

تشخیص اختلال یادگیری در کودکان باید براساس معلولیت‏های حسی و جسمی، آموزش‏های ناکافی، مسائل عاطفی نباشد و این نوع از کودکان علائمی همچون نقص در تمرکز، عدم انگیزه‏ کافی، عدم پیشرفت درسی مطابق با هوش و سن تقویمی و عدم هماهنگی چشم و دست را با خود به همراه دارند.

نظرات روانشناس

غالباً ضعف در توانایی های ذهنی یا هوشی نخستین تصوری است که به ذهن بیشتر معلمان و والدین در مورد چنین شاگردانی خطور می‏کند. اما به تدریج  به این نتیجه می رسند که این دانش‏آموزان با وجود هوش کافی و بهره هوشی معمولی و متوسط در یک یا چند درس ضعیف هستند.

اختلال یادگیری

تکرار پایه تحصیلی، وابستگی بیش از حد به معلم و والدین در هنگام انجام تکلیف، اعتماد به نفس پایین، ناهماهنگی‏های حرکتی، از علائم کودکانی است که در مقایسه با دیگر همکلاسان خود از سرعت یادگیری و آموزشی پایین‏تری برخوردارند.

اگر شما پدر و مادران در رفتارهای درسی فرزندان با واکنش‏های نامناسبی مواجه می‏شوید. از جمله اینکه در او ترس یا اضطرابی از مدرسه احساس می‏کنید به هنگام خواندن کتاب با مکث‏ها و حدسیات او روبرو هستید. به هنگام نوشتن و نگارش احساس مشکل دارد. در هنگام نوشتن خط خوب و خوانایی ندارد و از نوشتن جملات بر روی یک خط به صورت صاف  و منظم ناتوان است.

و حروف را جابجا و یا حذف می‏کند. به جاست که نسبت به بررسی و پی‏گیری این امر تلاش بیشتری داشته باشید. برای پی‏گیری امر لازم است پس از مراجعه به مراکز روانشناختی و انجام تست هوش و اطمینان از بهره هوشی کافی، روانشناس با تکمیل پرسش‏نامه و شرح حال مربوطه نسبت به تشخیص مناسب اقدام نماید.

آنها گاه در درک شنوایی مشکل دارند و از درک حروف شبیه به هم ناتوانند. گاه در درک بینایی ضعف دارند و به عنوان مثال در درک تصویر اصلی از زمینه به مشکل برخورد می‏کنند و گاه در حفظ توالی دیداری ضعیف هستند و حروف کلمات را جابجا می‏نویسند و یا می‏خوانند و...

باید در نظر داشته باشید که تشخیص اختلال یادگیری در کودکان باید براساس  معلولیت‏های حسی و جسمی، آموزش‏های ناکافی، مسائل عاطفی نباشد و این نوع از کودکان علائمی همچون نقص در تمرکز، عدم انگیزه‏ کافی، عدم پیشرفت درسی مطابق با هوش و سن تقویمی و عدم هماهنگی چشم و دست را با خود به همراه دارند. به نظر اکثر والدین ضعف اصلی آنها بی دقتی است در صورتی که آنها گاه در درک شنوایی مشکل دارند و از درک حروف شبیه به هم ناتوانند. گاه در درک بینایی ضعف دارند و به عنوان مثال در درک تصویر اصلی از زمینه به مشکل برخورد می‏کنند و گاه در حفظ توالی دیداری ضعیف هستند و حروف کلمات را جابجا می‏نویسند و یا می‏خوانند و...

اختلال یادگیری

بنابراین به جای هر گونه تشخیص‏های غیرتخصصی و تهدید و تنبیه کودکان بهتر است با مراجعه به هنگام، درمان‏های ترمیمی را سریع‏تر آغاز نمایید. چرا که متاسفانه این دانش‏آموزان معمولاً زیاد مورد مقایسه با دیگران قرار می‏گیرند، صفات منفی همچون تنبلی، بی‏استعداد بودن و مورد سرزنش قرار گرفتن نیز در آنها زیاد اتفاق می‏افتد.

و مهم است که بدانید. در صورتی که چنین ضعف‏هایی در این دانش ‏آموزان در یک درس خاص مورد درمان قرار نگیرد به مرور زمان دیگر دروس آنان را نیز درگیر خواهد کرد و به تدریج زمینه‏های افت تحصیلی و ترک تحصیل را برای آنان فراهم می‏کند.

فهیمه کهتری -خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

نمی خوام به مدرسه برم

انگیزه موفقیت در كودكان

دونه دونه مهارت کودکانه

ترس از مدرسه

چرا برخی از كودكان نمی خواهند به مدرسه بروند؟

کابوسی به نام امتحان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.