تبیان، دستیار زندگی
خیلی ها فکر می کنند بچه ها یادگیری خواندن را از سال های دبستان شروع می کنند . اما واقعیت این است که کودکان از روز تولد خود ،آموختن این درس مهم را شروع می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش خواندن در نوزادی


خیلی ها فکر می کنند بچه ها یادگیری خواندن را از سال های دبستان شروع می کنند . اما واقعیت این است که کودکان از روز تولد خود ،آموختن این درس مهم را شروع می کنند.

آموزش خواندن در نوزادی

شاید این سوال به ذهن شما رسیده باشد که از چه زمانی می توانیم کودکان را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم و کودکان از چه زمانی اولین درس های خواندن را می آموزند.

بچه ها از همان اولین لحظه ای که صدای پدر و مادر را می شنوند، یا آن ها را در حال خندیدن و آواز خواندن می بینند، وقتی که به همه صداهای دنیای اطرافشان پاسخ می دهند، آموختن زبان گفتار را شروع می کنند. اما آن ها درک زبان نوشتار را زمانی شروع می کنند که والدین برایشان قصه می خوانند و یا زمانی که بزرگ ترها در حال خواندن روزنامه، مجله یا کتاب هستند.این تجربیات در همان مراحل ابتدایی زندگی، اساس کتابخوانی آینده آن ها را بنا می گذارد و به هنگام نوشتن به کمک شان می آید.

پس برای افزایش علاقه کودکان به مطالعه باید از همان آغاز زندگی شان شروع کنیم و فرصت هایی را برایشان فراهم کنیم تا اهل مطالعه شوند:

حرف زدن و گوش دادن: حرف زدن و گوش دادن، شرایط بسیار مناسبی برای گرایش کودک به مطالعه فراهم می کند. کودک در حدود یک سالگی از طریق گوش دادن به صدای اطرافیان، زبان گفتاری را می آموزد که به آن "زبان گویش کودکانه" می گویند. مثلاً وقتی مادر از او می پرسد: شیر می خوای؟ کودک کلام مادر را تقلید می کند و مثلاً می گوید "دی" یعنی شیر. حتی همین گویش کودکانه که در آن صداها و آهنگ کلمه ها تشدید می شوند، بچه ها را در فهم زبان شرکت می دهد. کودکانی که در سال های اول زندگی در محیط اطراف خود گفت و گوهای زیادی را نمی شنوند و به حرف زدن تشویق نشده اند، در یادگیری خواندن متون دچار مشکل خواهند شد.

نوشته ها و کتاب‌ها: هر چه از همان کودکی نگاه آن ها را به نوشته ها جلب کنیم، آن ها را به خواندن عادت می دهیم. آن ها حتی در همان ماه های آغازین زندگی با دیدن تابلوها، کتاب ها و مجلات و ... با دنیای نوشته ها آشنا می شوند و گاه و بی گاه اعضای خانواده خود را می بینند که این نوشته ها را می خوانند و می آموزند که هر کدام از این نوشته ها به کار خاصی می آیند.به زودی می فهمند که کلمه هایی را که در قالب نوشته ها می بینند با کلمه هایی که در گفت و گو های اطرافیان می شنوند به یکدیگر مربوطند.

الفبا را با آهنگی جذاب برای کودک خود بخوانید و حروف را یکی یکی به او نشان دهید.

تشویق کودکان به حرف زدن از همان ماه های اول زندگی دارای اهمیت ویژه ای است. اگر کودکتان دیر زبان به سخن گفتن باز می کند، حتماً پیگیر باشید و به متخصص مراجعه کنید

با صدای بلند خواندن: خواندن مطلبی یا داستانی با صدای بلند به بچه ها کمک می کند که:

* کلمات تازه بیاموزند

* درباره دنیا چیزهای بیشتری یاد بگیرند

* زبان نوشتار را بهتر بشناسند

* ارتباط و اختلاف بین کلمه هایی که در گفتار استفاده می شود با آن هایی که بر صفحات نوشته می شوند را درک کنند

* و از همه مهم تر نوشته ها را بخشی از زندگی خود بدانند و ضرورت برقراری و حفظ رابطه با آن ها را باور کنند.

در پایه ریزی گرایش کودکان به کتابخوانی و آماده سازی آن ها برای دوست شدن با کتاب دو عامل نقش مهمی دارند:

1. پرورش زبان گویش کودکان از همان بدو تولد

2. تکرار عمل خواندن برای نوزادان و کودکان به منظور تشویق آن ها به مطالعه

کودک و کتاب

تشویق کودکان به حرف زدن از همان ماه های اول زندگی دارای اهمیت ویژه ای است. اگر کودکتان دیر زبان به سخن گفتن باز می کند، حتماً پیگیر باشید و به متخصص مراجعه کنید. بروز احساسات، دفاع از حقوق و رسیدن به علاقه مندی ها، قدرت تصمیم گیری خوب و ارزیابی آنچه می شنوند، از مزایای زودتر زبان باز کردن است. هر چه قدر کودکان زبان گفتار قوی تری داشته باشند، توانایی بیشتری در برقراری ارتباط با دیگران دارند.

والدین باید چگونگی رشد زبان در کودکان خود را بیاموزند و این توانایی را با خواندن کتاب برای کودکان کامل کنند.

از همان اولین لحظه های تولد نوزادتان تا می توانید با او حرف بزنید و برایش شعر بخوانید تا پایه زبانش را محکم تر کنید. او به جزئیات صدای شما گوش می دهد و هر لحظه چیز تازه ای می آموزد. به زودی صداهایی شبیه صداهای شما خواهد ساخت و ظرف سه تا چهار ماه آینده صداهایی چون "گووو" یا "ق ق ق" را از او خواهید شنید. حتی همین صداها را تکرار کنید و با خنده او بخندید تا در این تجربه به رشد بهتری از مهارت زبانی برسد.

فرآوری: زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: روانشناسی خواندن، نوشته دکتر اکرم پدرام نیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.