تبیان، دستیار زندگی
روزی چند داستان برایش بگویید،در حین تعویض پوشک، در حین غذا دادن به او، خواب و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس زندگی حین تعویض پوشک


روزی چند داستان برایش بگویید،در حین تعویض پوشک، در حین غذا دادن به او، خواب و ...

بازی

درقسمت اول تحت عنوان زندگی با طعم لمس و بازی، بازی با نوزادان تازه به دنیا آمده تا چهار ماهه را بررسی کردیم و درقسمت دوم تحت عنوان تازه واردهای به این دنیای عجیب  نوزادان شش ماهه تا یک ساله و اینک بازی تا دو سالگی کودکان را از نظر می گذرانیم.

با توجه به هوش و شیطنت کودکان، از یکی دو ماه قبل تر تا حدود یک سالگی ،معمولا پدر و مادر تزئینات و وسایل غیرضروری و خطرناک خانه را جمع آوری می کنند، اما همه وسایل خانه که سمی، برقی یا خطرناک نیستند،آنها را می توان برای معرفی به کودک انتخاب کرد. کودکان وسایل آشپزخانه، کتاب و مجله های عکس دار، بطری و قوطی های رنگی آب میوه و شامپو و ... را خیلی دوست دارند،اجازه دهید که با آنها البته با نظارت شما بازی کند.

بازی با کودک یک ساله

کودک نوپای شما چند شکل روی یک صفحه را تشخیص می دهد و اگر نام آن ها را ببرید به آن ها اشاره می کند. ممکن است تلاش کند برخی از کارهای کوچک را انجام دهد و سعی می کند کارهای شما را تقلید کند او می تواند درخواست هایی را که نیازمند حافظه است انجام دهد، مثلاً برو خرس عروسکی ات را برایم بیاور.

کارهایی که مادران می توانند انجام دهند:

- رشد زبانی بستگی به حافظه و ادراک دارد. توجه کنید که هر چه بیشتر با او صحبت کنید، زودتر به حرف می آید و دیگر نیاز به تخم کفتر پیدا نمی کنید! یادگیری او را از طریق تکرار تشویق کنید و در وضعیت های مختلف از ابتدا تا انتها با او صحبت کنید. مثلاً حالا اون کجاست؟ در حمام. بله اینجاست برش دار.

- به منظور وسیع شدن خزانه لغات کودک او را بمباران کلامی کنید.

- کلمات را به طور صحیح به کار ببرید.

- وقتی اصطلاحات را نادرست به کار می برد او را مسخره نکنید.

- او را با ضمایر ملکی آشنا کنید دست مرا بگیر، دستت را به من بده.

-این سن زمان خوبی برای اشنا شدن کودکتان با حیوانات است، می توانید از کتاب ها، اسباب بازی ها و حتی تلویزیون برای آشنا شدن او با حیوانات استفاده کنید.

شروع داستان گویی حرفه ای از این زمان است، او کاملا متوجه می شود، می توانید حتی روزی چند داستان برایش بگویید،در حین تعویض پوشک، در حین غذا دادن به او، خواب و ... در این کار از خلاقیت خود کمک بگیرید. اصلا لازم نیست داستانتان واقعی و یا کلیشه ای باشد، از خودتان بگویید و در ضمن هر داستان باید یک نکته آموزشی برای فرزندتان داشته باشد و همینطور یک سرانجام خوش

بازی با کودک یک و نیم ساله

کودک نوپای شما می تواند درخواست غذا، آب، اسباب بازی و ... کند. او می تواند چند درخواست ساده را برای شما انجام دهد و کم کم درخواست های پیچیده تر را نیز می فهمد مثلاً شانه ات را از حمام بیاور. او ممکن است برای جلب توجه شما، دستتان را بگیرد یا کارهای دیگری بکند.

کارهایی دیگری که مادران می توانند انجام دهند:

- برای کودک خصوصیات همه اشیاء را شرح دهید، مثلاً پرنده ها و هواپیماها پرواز می کنند، توپ گرد است و می غلتد، آجرها اسباب بازی گوشه دارند و نمی غلتند.

- رنگ تمام اشیاء را بگویید.

- او را با مفاهیم متضاد مانند زیر و نرم آشنا کنید.

- شروع به استفاده از اعداد کنید. البته با انگشتان خود نشان دهید و سپس از انگشتان کودکتان استفاده کنید.

-شروع داستان گویی حرفه ای از این زمان است، او کاملا متوجه می شود، می توانید حتی روزی چند داستان برایش بگویید،در حین تعویض پوشک، در حین غذا دادن به او، خواب و ... در این کار از خلاقیت خود کمک بگیرید و ترجیحا از نام ها و کلمات و شخصیت هایی استفاده کنید که کودک آنها را می شناسد، اصلا لازم نیست داستانتان واقعی و یا کلیشه ای باشد، از خودتان بگویید و در ضمن هر داستان باید یک نکته آموزشی برای فرزندتان داشته باشد و همینطور یک سرانجام خوش.

- در یک روز آفتابی به حیاط یا پارک بروید. در آن جا کودکتان چیزهای زیادی برای تماشا کردن دارد و صداها، برای مثال صدای پرندگان و صدای رقص برگ ها در وزش باد به او آرامش می دهد.

بازی با کودک دو ساله

گنجینه لغات، نام ها و اشیاء در ذهن کودک شما به سرعت رو به افزایش است او می تواند خصوصیات اشیای اشنا را شرح دهد و آن ها را شناسایی کند، او می تواند فرمان های پیچیده را اجراء کند و می تواند چیزی را که قبلاً با آن بازی کرده است، پیدا کند. او بدون وقفه صحبت و گاهی پرسش می کند.

کارهایی که مادران می توانند انجام دهند:

- به او نشان دهید چگونه از ابزار ساده ای مثل بیلچه یا چکش استفاده کند.

- کودک خود را به سایر بچه ها معرفی کنید ولی مجبورش نکنید با آن ها بازی کند.

- مداد و لوازم نقاشی به او بدهید و او را تشویق کنید نقاشی بکشد.

- داستان های طولانی تر و پیچیده تر و قصه های خیالی برایش بخوانید.

-بازی های دویدنی مثل دنبال بازی ، قایم باشک و ...برایش بسیار جذاب خواهد بود.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانوداه ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب آموزش مهارت های موثر در تربیت کودکان

مطالب مرتبط:

جوجو می خواد بیاد

آموزش خواندن در نوزادی

پله پله تا راه و رسم زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.