تبیان، دستیار زندگی
حرف ها و کلماتی را که در دوران بارداری به او می زدید، هم اینک تکرار کنید تا شما را به یاد بیاورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی با طعم بازی


حرف ها و کلماتی را که در دوران بارداری به او می زدید، هم اینک تکرار کنید تا شما را به یاد بیاورد.

بازی با کودک

نوزاد از بدو تولد دوست دارد که بزرگ شود و زندگی کند و بازی برای او تمام زندگیست.البته بازی کودکان باید به گونه ای انتخاب شود که هم مناسب سن کودک باشد و هم ذهن و شخصیت او را پرورش دهد.

هدف ما از بازی با کودکان و به خصوص نوزادان این است که هوش آنها تقویت شده و یادگیری برایشان آسان تر و شیرین تر شود.یادتان باشد که نوزادتان با بازی های مناسب زودتر بزرگ می شود.

بازی با نوزاد

کودک شما از بدو تولد شروع به فهمیدن می کند روز اول گوش می کند و هوشیار است، روز سوم هنگامی که با او صحبت بکنید واکنش نشان می دهد و نگاه او عمدی است، روز نهم چشم هایش به سمت صدا حرکت می کند روز چهاردهم مادر خود را می شناسد، روز هجدهم صدا در می آورد و سرش را به طرف صدا می چرخاند، روز بیست و چهارم او دارای مجموعه واژگان صوتی است و وقتی مادرش صحبت می کند، دهان خود را تغییر شکل می دهد.

کارهایی که مادران می توانند انجام دهند:

- به تمامی علائم و صداهای کودک پاسخ دهید، اجازه بدهید حرکت دهانتان را ببیند، سر و بدن خود را به عنوان سلام زیاد حرکت دهید.برایش شکلک در بیاورید و بخندید.

- کودک فاصله 20 تا 25 سانتی متری را به وضوح می بیند، بنابراین صورت خود، اشیاء رنگی یا انگشتان در حال حرکت خود را در حدود همین فاصله برای او قرار دهید.مثلا سرتان را عقب ببرید و با لبخند و الفاظ محبت آمیز سرتان را تا نزدیک بینی کودک آورید.

و مهمترین نکته این که حرف ها و کلماتی را که در دوران بارداری به او می زدید، هم اینک تکرار کنید تا شما را به یاد بیاورد.

بازی با نوزاد یک ماهه

کودک شما حرکات صحبت کردن را می فهمد و دهانش را به تقلید از تکلم باز و بسته می کند. او رفتارش را با آهنگ صدای شما تطبیق می دهد، اگر با آرامش صحبت کنید ساکت می شود و اگر از صدای خشن یا بلند استفاده کنید، مضطرب می شود.

کارهایی که مادران می توانند انجام دهند:

- علاقه کودک به فعالیت های موزون را با صحبت کردن به شیوه آهنگین ارضاء کنید. لالایی بخوانید، زیاد بخندید.

- تماس جسمی داشته باشید. او را محکم بگیرید و تکان دهید، تاب دهید و بچرخانید از صندلی یا گهواره از نوعی که می توان کودک را تاب داد استفاده کنید.

- برای تقویت دید کودک، می توانید وسایل مختلف را اطراف خود جمع کنید. سپس یکی یکی آنها را به کودک نمایش دهید و با زبان کودکانه و با هیجان نام وسیله را ذکر کنید. وسیله را باید در فاصله 30 سانتی‌متری صورت کودک نگهدارید و آن را جلو و عقب ببرید تا بتواند آن را تشخیص دهد زیرا دید کودک هنوز تکمیل نشده است.

نوزاد از بدو تولد دوست دارد که بزرگ شود و زندگی کند و بازی برای او تمام زندگیست.البته بازی کودکان باید به گونه ای انتخاب شود که هم مناسب سن کودک باشد و هم ذهن و شخصیت او را پرورش دهد

بازی با نوزاد دو ماهه

اکنون کودک شما به راحتی و مکرر لبخند می زند. او با نگاه کردن در جهت صداها و حرکات، به محیط اطراف خود توجه نشان می دهد و به اشیاء مختلف خیره می شود چنانکه گویی می خواهد آن ها را با چشم بگیرد.

کارهایی که مادران می توانند انجام دهند:

- محیط اطراف کودک را با گذاشتن بالش در پشت او و قرار دادن اشیاء رنگی مختلف در اطرافش، جالب توجه کنید.

- فرفره و آئینه در رختخواب کودک بگذارید و اسباب بازی های متنوع کوچک و نرم در اختیار او قرار دهید.

- تکه ای روبان، پارچه یا نخ ضخیم را به یک قاشق چوبی گره بزنید و آن را در مقابل صورت کودک جلو و عقب ببرید.

- روسری نرم و نازکی را به طور مرتب در هوا حرکت دهید و روی سر کودک بگذارید و دالی بگویید.

- دست ها و پاهایش را به او نشان دهید.

بازی با نوزاد چهار ماهه

کنجکاوی کودک شما آشکار است. او به اسباب بازی های جدید، مکان های جدید، افراد جدید و حس های جدید علاقه مند است. او همچنین اشیاء و مکان های آشنا را می شناسد و کارهای همیشگی را درک می کند. او با دیدن سینه مادر یا بطری شیر هیجان زده می شود. دوست دارد در حالت تکیه کرده به اطراف خود نگاه کند.اجازه دهید که با گوش، ریش و سبیل پدرش ، عینک و موهای شما بازی کند.

کارهایی که مادران می توانند انجام دهند:

- به عنوان یک سرگرمی، نوزاد را بغل کنید و داخل کمد لباس های خود بروید. لباس های روشن، ابریشمی، سوئیشرت های پشمی، شلوارهای جین یا پیراهن های حریر خود را به او نشان دهید. پارچه های لطیف و نرم را روی پوست صورت، دست و پای کودک بکشید. لباس های پرزدار را روی زمین بگذارید و کودک را روی آنها قرار دهید.

پس از چند ماه کودک تمایل خواهد داشت تا به وسایل مهره دار، زینت دار و گلدوزی شده نیز دست بزند. اما اکنون او فقط به این لباس ها و پارچه ها نگاه می کند.

در قسمت دوم ،بازی با نوزادان شش ماهه تا یک ساله و در قسمت سوم تا کودکان دو ساله را بررسی خواهیم کرد.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب آموزش مهارت های موثر در تربیت کودکان

مطالب مرتبط:

جوجو می خواد بیاد

تئاتر درمانی در خانه

قدم‌های کوچک یک نوباوه!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.