تبیان، دستیار زندگی
برای ترس‌هایی كه بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد كردن ناگهانی و تلاش برای درگیر كردن بچه‌ها با آن قضیه و ترساندن كودك برای از بین بردن ترس اصلا توصیه نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایشگاه های ترسناک


برای ترس‌هایی كه بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد كردن ناگهانی و تلاش برای درگیر كردن بچه‌ها با آن قضیه و ترساندن كودك برای از بین بردن ترس اصلا  توصیه نمی‌شود.


آرایشگاه

ظرفیت روانی كودكان به اندازه افراد بزرگسال نیست و برای ترس‌هایی كه بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد كردن ناگهانی و تلاش برای درگیر كردن بچه‌ها با آن قضیه و ترساندن كودك برای از بین بردن ترس توصیه نمی‌شود. این كار نه تنها نتیجه درمانی ندارد بلكه سبب افزایش ترس كودك می‌شود. باید برای كودكان روش حساسیت‌زدایی تدریجی را امتحان كنیم.

در روش حساسیت‌زدایی تدریجی ما ابتدا كودك را با شرایط مشابه آشنا می‌كنیم. برخی كودكان از رفتن به آرایشگاه و كوتاه‌كردن مو می‌ترسند. برای از بین بردن ترس او كافی است بازی‌ای را طراحی كنیم و در آن عروسك یا شخص دیگری مانند یكی از دوستان كودك كه از كوتاه كردن مو ترس ندارد را بنشانیم و موهایش را كوتاه كنیم.

بعد از اینكه كودك به شكل خفیف با این موضوع آشنا شد بدون اینكه خود او را درگیر كنیم، می‌توانیم او را همراه با مادر یا پدر یا دوستان به آرایشگاه ببریم تا شاهد كوتاه كردن موی دیگران باشد تا حساسیت او كم شود بعد آرام آرام می‌توان كودك را درگیر كرد و به او كمك كرد تا ترس‌اش از بین برود یعنی به عنوان نمونه ابتدا تنها پایین موها را كوتاه كرد.

در مورد بچه‌هایی كه از كوتاه كردن موها بدشان می‌آید باید گفت هویت‌ها به تدریج در كودكان شكل می‌گیرد و این شكل‌گیری ابتدا به ظاهر است بعد مسائل باطنی و درونی شكل می‌گیرد. بهتر است والدین اجازه دهند كودك در مورد ظاهرش تا حدی كه غیرمعمول نیست تصمیم بگیرد.

نكته‌ای كه نباید فراموش كرد تشویق كودك است چون توانسته شرایط را تحمل كند، بعد از مدتی حساسیت كودك به این مساله از بین می‌رود و ترس او كاملا از بین می‌رود.

در مورد بچه‌هایی كه از كوتاه كردن موها بدشان می‌آید باید گفت هویت‌ها به تدریج در كودكان شكل می‌گیرد و این شكل‌گیری ابتدا به ظاهر است بعد مسائل باطنی و درونی شكل می‌گیرد. بهتر است والدین اجازه دهند كودك در مورد ظاهرش تا حدی كه غیرمعمول نیست تصمیم بگیرد.

آرایشگاه

اگر دختر‌بچه‌ای تمایل به كوتاه كردن مو ندارد بهتر است با او همگام شویم. ممكن است خانواده روی این موضوع تاكید داشته باشد كه موی بلند كودك از نظر نظافت و مرتب كردن سخت است اما در هر صورت می‌توان كودك را مسوولیت‌پذیر كرد. به عنوان نمونه به او گفت اگر موهایت همیشه شانه كرده نباشد نمی‌توانیم بیرون برویم یا نمی‌توانیم شما را با خود ببریم. باید نظافت و مرتب بودن را به كودك آموزش داد.

در مورد پسربچه‌ها گرچه تاكید داریم كه ظاهر برای ایجاد هویت فردی و اعتماد به نفس مهم است اما این موضوع را هم مدنظر می‌گیریم كه هویت جنسی هم در حال شكل‌گیری است. از آنجا كه شكل‌گیری جنسی حدود 2 سالگی شروع می‌شود لازم است به آنها كمك كنیم هویت جنس خود را بگیرند. در مورد پسربچه‌ها بهتر است با سیستم تشویقی آنها را به گونه‌ای بار بیاوریم كه ظاهر خود را شبیه جنس موافق خود یعنی پدر درست كنند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : سیمرغ

مقالات مرتبط :

ترس كودكان

ترس در دنیای کوچولوها!

ترس های کودکانه !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.