تبیان، دستیار زندگی
جنین هاى چهارماهه نسبت به موسیقى واكنش نشان مى دهند و با آن در داخل رحم آرام مى شوند. بنابر اظهارات دكتر ابراهیم پور «نوزاد دوماهه قادر به درك اوج، بلندى و همچنین محتوى ملودیك صداها است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب باش ، می شنود

جنین

صحبت با كودكان یكى از مهمترین كارهایى است كه والدین درارتباط با فرزندانشان انجام مى دهند. صحبت با كودكان براى رشد آنها اهمیت حیاتى داشته و انجام هر چه زودتر آن نتایج بهترى به دنبال خواهد داشت.  زودترین زمانى كه مادران مى توانند با فرزندان خود صحبت كنند از ماه ششم حاملگى است، یعنى صحبت با كودك از دوران داخل رحمى آغاز مى شود. در این رابطه دكتر ابراهیم پور روانپزشك مى گوید: «جنین شش ماهه انسان قادر به تشخیص صداى انسان است. درواقع بلندترین و به یادماندنى ترین صدا براى جنین صداى مادر است. مطالعات نشان مى دهد جنین قادر به تشخیص صداى مادر بوده و صداى مادر را به هر صداى دیگرى ترجیح مى دهد.»  بنابر اظهارات وى توانایى تشخیص صدا توسط نوزاد پس از تولد نیز ادامه پیدا كرده و قویتر مى شود به طورى كه مى توان چنین عنوان كرد كه ارتباط كلامى با جنین از زندگى داخل رحمى شروع شده و به درازاى عمر ادامه پیدا مى كند.

جنین شش ماهه انسان قادر به تشخیص صداى انسان است

گفت وگو كردن با جنین، قصه گفتن، سلام كردن، شرح و بیان اتفاقات روزمره زندگى، گوش دادن به موسیقى و حتى دست نوازش كشیدن بر شكم مادر باردار تأثیرات بسزایى در شكل گیرى شخصیت سالم فرد دارد. دكتر محسن زمانى، پزشك و كارشناس ارشد مشاوره خانواده در این خصوص مى گوید: این قبیل مسائل مى تواند منجر به نوعى آرامش در جنین شود، كه جنین این آرامش را به دو طریق مى تواند از مادر دریافت كند نخست به طور مستقیم از طریق جفت و دوم پس از بیست و هشت هفتگى حاملگى با تكامل سیستم عصبى. دكتر زمانى مى گوید: در موارد استرس افزایش میزان هورمون هایى چون استیل كولین، اپى نفرین، كورتیزول در بدن مادر از طریق جفت به جنین منتقل شده و بالعكس در موارد آرامش، شادى و سرخوشى با ترشح موادى چون اندورفین ها روبرو هستیم كه منجر مى شوند جنین نیز چنین حالت هایى از خود بروز دهد. علاوه بر مقوله ارتباط خونى با ارتباطى دیگر نیز روبرو هستیم كه از حدود 28 هفتگى دوران باردارى شروع مى شود. ارتباطى كه با تكامل سیستم عصبى جنینى آغاز مى شود. درواقع در این دوران جنین قادر به درك محرك هاى محیطى مى شود هر چند قدرت تشخیص كلمه را ندارد اما لحن كلمات و جملات را مى تواند خوب درك كند.(به عنوان مثال حالت هاى پرخاشگرى، مهربانى و ...) مادرى كه مداوماً داستان و قصه براى جنین تعریف كرده و یا مطالعه مى كند آن پژواك ها و آواها در بچه قابل انتقال بوده و حتى در ناخودآگاه فرد جذب مى شود .

هر قدر جنین هر قدر در آرامش بیشتر و استرس كمتر قرارگیرد مى تواند بعدها پس از تولد و بزرگسالى شخصیت سالم ترى پیداكند.

موسیقى: در رابطه با ارتباط مادر با جنین یكى از هیجان انگیزترین كشفیات مادران باردار، شروع ارتباط نوزادانشان با موسیقى قبل از تولد آنهاست. به طورى كه امروزه محققین به خوبى مى دانند جنین هاى چهارماهه نسبت به موسیقى واكنش نشان مى دهند و با آن در داخل رحم آرام مى شوند. بنابر اظهارات دكتر ابراهیم پور «نوزاد دوماهه قادر به درك اوج، بلندى و همچنین محتوى ملودیك صداها است.این روانپزشك در ادامه افزود: «درحال حاضر توافق قوى وجوددارد كه موسیقى به رشد و تكامل مغز و توسعه زبان كمك مى كند، یادگیرى مهارتهاى خواندن را تسهیل مى كند، مهارتهاى رفتارى و شناختى را افزایش مى دهد و اعتمادبه نفس را تقویت مى كند.»  دكتر ابراهیم پور ضمن تأكید بر اهمیت قرارگرفتن كودكان درمعرض موسیقى هاى كلاسیك گفت: «به مادران توصیه مى شود در دوران باردارى بویژه از ماه چهارم به موسیقى گوش دهند و موسیقى هایى را انتخاب كنند كه موجب آرامش و راحتى درخود آنها شود. این عمل موجب كاهش استرس مادر و جنین مى شود.»

نوزاد

نقش پدر:

«دراكثر جوامع مادر تأثیر بیشترى بر شكل گیرى شخصیت بچه دارد تا بدانجا كه درواقع صداى قلب مادر مداوماً درگوش جنین طنین انداز است، ارتعاش صحبت ها و حرفهاى مادر ازطریق قفسه سینه به جنین منتقل شده و همچنین وجود ارتباط هاى بیوشیمیایى بین مادر و جنین نشان دهنده این مفهوم هستند كه جنین ارتباط قوى تر با مادر نسبت به پدر دارد. حتى بسیارى از روانشناسان معتقد هستند پدر نقش پررنگ و مستقیمی در دوران جنینی ندارد.»

قرارگرفتن كودكان درمعرض موسیقى هاى كلاسیك در دوران جنینى، بعد از تولد، در دوران رشد و حتى دوران دبیرستان موجب مى شود كه كودكان باهوش تر و زیرك تر باشند.

ارتباط كلامى مادر با جنین و وابستگى آن به هوش:

در پاسخ به این سؤال كه مطالعه مادر در دوران باردارى و یا صحبت هاى علمى در این دوران و حتى ذكر آیه هاى قرآنى و... آیا منجر به افزایش هوش در كودك مى شود یا نه، مشاور خانواده معتقد است مسأله هوش بیشتر جنبه ژنتیكى و گاهى محیطى دارد، مطالعه قرآن و صحبت هاى علمى، گوش دادن به موسیقى هاى خاص و... به مدت طولانى در باردارى، در ناخودآگاه جنین نقش بسته و بعدها در بزرگسالى فرد، تمایل بیشترى به این موارد پیداكند.

ایران

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نوزادان را طاقباز بخوابانید

تازه مادران آیا می دانید؟

نگاهی به افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان

دانستنی های مفید در بارداری

نکاتی برای بارداری سالم

رابطه فعالیت مادر باردار و هوش نوزاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.