تبیان، دستیار زندگی
«یکروز صبح روباه قرمزی از دست خواهر و برادرش عصبانی شد و تصمیم گرفت از لانه بیاد و به جنگل برود، او همین کار را کرد و دوان دوان از لانه دور شد و دور شد. ناگهان صدائی وحشتناکی شنید فکر می کنید صدا از چه بود؟ بیا بخوان و بدان. مامان: من می توانم بخوانم اما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من می توانم بخوانم، اما .....

من می خوانم ،تو می خوانی ،ما می خوانیم (5)

کودک

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

کودک 5 ساله شما می گفت مامان من گوش می کنم، تو تکرارش کن، خواندید؟ تکرار کردید؟ حالا تا چه حد به شخصیت های کتاب علاقمند شده است؟ چه نوع قصه ای را دوست دارد؟ آیا ماجراهایی که در پارک اتفاق می افتد؟ و یا در منزل؟ از داستان خرسی که خوابش گرفته چطور؟ و یا موشی که می خواست بداند پشت این دیوار بلند چه خبر؟ و یا دخترکی که لبخندش را گم کرده بود؟ آیا او را با خود به کتاب فروشی برده اید؟ عکس العمل او چگونه بود؟ چه کتابی را انتخاب کرد؟

چنانچه به چیز خاصی علاقمند است، به او یاد بدهید تا در کتاب ها جستجو کند. به او کتاب هدیه دهید و یا قهرمانان کتاب سفر در مکان های گوناگون را تجربه کنید. مثلاً خرسی که در جنگل زندگی می کند اگر به شهر بیاید چه اتفاقی می افتد؟ اگر بخواهد رانندگی کند چه می شود؟ اگر روی صندلی بنشیند، آن صندلی باید چه قدر باشد؟

به فرزندتان پرواز فکر را آموزش دهید و بگذارید تفکراتش او را به همه جا ببرد. هرگز با واژه های « نه اینکه نمی شود » « خرس نمی تواند رانندگی کند» «موش لباس نمی پوشد تا کثیف شود » « آهو با صابون صورتش  را نمی شوید» ، مانع از تفکرات خلاق او نشوید. تمام اختراعات و ابداعات نشات گرفته از همین تفکرات غیرممکن بود که امروزه ممکن شد.

با رفتن به مدرسه ، او خواندن و نوشتن را خواهد آموخت، معلمین کلاس اول با روش و تکنیک خاص آموزش خواندن را یاد می دهند. چنانچه روش امروزی معلمان، با روش گذشته تفاوت دارد ، روش جدید را از معلمین بیاموزید، زیرا دو گانگی روش تدریس، کودکان را سردرگم می کند. گرچه صدا آموزی روشی است که با آن کودکان متن را می خوانند و مانند کلیدی است برای باز کردن قفل ها، اما بیاد داشته باشید که این تازه آموزان می آموزند که خواندن مستلزم آگاهی و شناخت قبلی برای فهمیدن متن است. بنابراین با انتخاب کتاب های مناسب برای کودکان فرصتی ایجاد کنید تا لذت خواندن را تجربه کنند و ببینند چگونه می توان با دنبال کردن حروف و کلمه ها به دنیای شفگت آور کتاب وارد شد.

از طرف دیگر چون توانائی مقیاس شنیدن در کودکان بیش از تجربه خواندن آنهاست، والدین باید هم چنان کتاب خوانی برای آنها را ادامه دهند. آنها می توانند داستان های سخت را از طریق گوش کردن درک کنند زیرا برای آنها خواندن و تفهیم مطلب به طور هم زمان دشوار است.

کودک

بچه ها در کلاس اول، دوم و سوم علاقمند به کسب اطلاعات هستند ، داستانهایی درباره جانوران ، طبیعت و کودکان هم سن و سال از جمله کتاب های مورد علاقه آنهاست. علاوه بر این کتابهائی در مورد چگونه ساخته شدن شکلات ،نان و یا داستان دوستی چند حیوان در مزرعه و یا دعوت حیوانات از یک عنکبوت برای گردشیا داستان خواهر بزرگی که مراقبت خواهر کوچک است و بالاخره کتب ساده ای که در آن علاوه بر سرگرمی کودک او را کنجکاو به آزمایش و تجربه می کند از جمله کتاب هائی است که می توان در گنجینه کتاب های آنان قرار گیرد.

بیاد داشته باشید که همیشه بعد و یا قبل از کتاب خوانان با آنها صحبت کنید و یا وقتی که شما می خوانید ، در صورتیکه درخواست کرد تصاویر و حتی نوشته ها را به او نشان دهید.

کتاب خواندن کودکان در طول روز مثلاً قبل از صبحانه، قبل از خرید ، بعد از آمدن از مدرسه ، حتی تا زمانی که شام حاضر شود، می تواند ادمه یابد. بیاد داشته باشید که همیشه بعد و یا قبل از کتاب خوانان با آنها صحبت کنید و یا وقتی که شما می خوانید ، در صورتیکه درخواست کرد تصاویر و حتی نوشته ها را به او نشان دهید.

« یکروز صبح روباه قرمزی از دست خواهر و برادرش عصبانی شد و تصمیم گرفت از لانه بیاد و به جنگل برود ، او همین کار را کرد و دوان دوان از لانه دور شد و دور شد. ناگهان صدائی وحشتناکی شنید فکر می کنید صدا از چه بود؟

بیا بخوان و بدان. مامان: من می توانم بخوانم اما تو برایم بخوان.

مولف:

فرشته مجیب -عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

مقالات مرتبط :

من می‌خوانم، تو می‌خوانی ،ما می‌خوانیم

زبان قصه، زبان تربیت

به كودكانمان «كتاب خواندن» را بیاموزیم ( قسمت اول)

«کتاب بازی» را به کودک یاد دهید!

برایم قصه بگو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.