تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل مطالبی در مورد تأثیر كلی فیلمها بر كودكان و تقلید آنی مطرح شد و اینك می خوانیم ... خطر اساسی فیلم های مبتذل خطرات اساسی  برای فرد و جامعه به دنبال دارد. تأثیر تخریبی فیلمهایی كه به صورت قاچاق و غیر مجاز وار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر فیلم و سینما بر كودكان

( قسمت دوم )


در قسمت قبل مطالبی در مورد تأثیر كلی فیلمها بر كودكان و تقلید آنی مطرح شد و اینك می خوانیم ...

خطر اساسی

فیلم های مبتذل خطرات اساسی  برای فرد و جامعه به دنبال دارد. تأثیر تخریبی فیلمهایی كه به صورت قاچاق و غیر مجاز وارد كشور می شوند ، به جرئت غیر قابل تخمین است. از آنجایی كه این گونه فیلمها تا حد زیادی با ارزشها و فرهنگ موجود در جامعه ما در تضاد هستند مشاهده این گونه فیلمها نقش عمده و اساسی در ایجاد مشكلات گوناگون خصوصاً مشكلات جنسی در كودكان و نوجوانان دارد. اكثر این فیلم ها حاوی مضامین غیر اخلاقی هستند  و صحنه های انحرافی فراوانی در آنها به نمایش گذاشته می شود. این گونه فیلمها نه تنها برای كودكان و نوجوانان، بلكه برا ی جوانان هم بسیار مضر و خطرناك است. زیر امور جنسی را به صورتی بسیار نامناسب به نمایش در می آورند و جوانان را  از دو جنبه روانی - اجتماعی مورد تعارض قرار می دهند و جامعه را به سمت انحطاط اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی می كشانند.

مسموم شدن ذهنیت نسل جوان و آینده ساز هر جامعه، به منزله از بین رفتن هویت شخصی و ملی آن كشور است. دیدن فیلم های نامناسب ، ره آوردی به جز آموختن اعمال خلاف و تهی شدن فرهنگ و تمدنِ  كشور در ذهن جوانان و آینده سازان در بر ندارد. جوان و نوجوان می آموزد دروغ بگوید، پرخاشگری كند، و غرایز خود را برای هر نوع ارضاء آزاد بگذارد .

غریزه جنسی از بدو تولد به صورت غیر متمركز در طفل وجود دارد و به تدریج تغییر شكل می دهد و مسلم است اگر به صورت طبیعی و در شأن انسان تكوین و تكامل یابد، سرانجام كانون مقدسی به نام خانواده را پی ریزی می كند ؛ اما  چنانچه راه به خطا بپیماید، نه تنها زندگی فرد را به انحطاط و زوال می كشاند، بلكه جامعه را به افسار گسیختگی و هرج و مرج اخلاقی سوق می دهد. جالب این كه اندیشمندان و متفكران جوامع غربی ، خود این وضع را مورد انتقاد قرار می دهند.

تأثیر فیلمها بر كودكان از آن جهت است كه برای آنها فیلم چیزی جز واقعیت نیست

در مواردی كه در فیلمها از كاراكترهای ترس آور و ایجاد شوكهای ناگهانی در بیننده ( صرفاً برای ایجاد كشش و میخكوب كردن تماشاچی تا آخر فیلم ) استفاده  شود، فرد به اضطرابی مداوم سوق داده می شود. هیجانات كاذبی كه به وسیله این فیلمها در بیننده به وجود می آید خصوصاً در كودك فشار روانی ایجاد كرده و با اضافه شدن عامل تاریكی در شب ، به علت ترسی كه در نتیجه دیدن همین تصاویر به وجود آمده است، دیر به خواب می رود ، شب را با اضطراب سپری می كند و به احتمال قوی كابوس خواهد دید .

در مواردی كه در فیلمها از جاذبه های جنسی استفاده می شود ، پس از خوابیدن ، عامل رؤیا پردازی نیز كمك می كند تا كودك یا نوجوان ( خصوصاً جوان ) ، در عالم رؤیا آنچه را كه در بیداری  شاهد بوده ، به صورت افراطی و وسیع تر در ذهن تكرار كند و پس از بیدار شدن به دنبال ارضاء غریزه و به دست آوردن چیزی باشد كه در خواب دیده است. زیرا فشار روانی حاصل از دیدن تصاویر نامتناسب با سن و حتی درك، فرد را مجبور می كند برای از بین بردن این فشار، دست به تخلیه هیجانی بزند و ساده ترین روشِ برگرداندن تعادل را ، در خود ارضایی می بیند. چنین عملی به علت ایجاد احساس گناه، اضطراب مجدد ایجاد می كند و این دور باطل همچنان ادامه می یابد.

مسئله دیگر این كه كودك در فیلمهای غیر اخلاقی و غیر مجاز، چیزهایی را مشاهده می كند كه نباید ببیند . او شاهد روابطی می شود كه برایش تولید اضطراب می كند. زیرا واكنش همه ی ما در برابر آنچه گنگ و نامفهوم تلقی كنیم اضطراب است. دیدن صحنه های غیر اخلاقی برای كودكان كه درك درستی از قضیه ندارند اضطراب آور و تنش زاست و برای بزرگترها و نوجوانان و جوانان ، تحریك نادرست، نابهنگام و خارج از زمان غریزه جنسی است كه طبیعتاً به علت مساعد نبودن شرایط ، به شیوه ای نادرست و نامعقول مرتفع می شود. از آنجا كه كاراكترهای فیلم برای كودك واقعی هستند دیدن روابط جنسی در فیلمها برای كودك هیچ فرقی با این كه شاهد روابط زناشویی والدین خود باشد ندارد.

پیامبر اكرم تأكید فراوانی در مورد دور بودن رابطه جنسی از چشم و گوش كودك دارند. امام محمد باقر نیز می فرمایند: «زنهار از آمیزش در جایی كه كودك ، تو را می بیند.  زیرا  به خوبی آن حال را ( برای دیگران) توصیف می كند.» هانری مورای ، روان شناس معروف نیز در تحلیل رفتارهای انسان ، به نیازها و فشارهای محیطی اشاره می كند و تأكید خاصی روی فشارهای جنسی دارد. به نظر مورای یكی از دلایل ایجاد فشارهای جنسی در كودكان ، مشاهده روابط والدین است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.