تبیان، دستیار زندگی
هرچه طفل بزرگ تر می شود ، رفتارمحبت آمیز او کاهش می یابد و گاهی کاملاً محو می شود. از این پس لبخند ، کلمات حمایت کننده و در آغوش کشیدن او بسیارمفید خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نازکی گلبرگ

کودک

پدر و مادر بودن می تواند یکی از لذت بخش ترین وظایف هر فردی باشد. هیچ چیز زیباتر و لذت بخش تر از داشتن یک کودک شاد و دوست داشتنی نیست . کودک ، در هر سن و در هر مرحله ای از زندگی ، امور و اهداف خاص خود را دنبال می کند . برای نوزادان و نوپایان خوردن ، خوابیدن و کشف دنیای اطراف ، مهمترین کار است . وقتی بزرگتر می شوند ، پیدا کردن شخصیت و قرار گرفتن در میان دوستان و هم سالان امری مهم است . در این مقطع ، آن ها به مهارت های زیادی احتیاج دارند تا بتوانند استقلال خود را افزایش داده و با موفقیت به اهداف خود برسند . بعضی از نوجوانان و جوانان این مرحله انتقالی را ، به آسانی نمی گذرانند و روند استقلال طلبی و بزرگ شدن آن ها ، برای خودشان استرس و برای والدینشان ناراحتی به همراه می آورد .

نکات  زیر راه هایی است که والدین می توانند با به کار گیری آن ها ، خود و فرزندشان را آماده کنند تا کودک در محیطی آرام و مطمئن رشد یابد و این دوره ، راهی برای موفقیت های آینده ی او باشد . پس هر چه زودتر شروع کنیم ، بهتر است.

• محیط خانه گرم، صمیمی و امن باشد .

فضایی همراه با صداقت، اعتماد دوجانبه و احترام به وجود آوریم.

• به کودکانمان اجازه دهیم تا استقلال مناسب سن خود را به دست آورده و اعتماد به نفس پیدا کنند .

• محیط و رابطه ای را ایجاد کنیم تا وقتی فرزندمان ناراحت است ، با ما صحبت کند.

• به او آموزش دهیم که به اموال خود و خانواده اهمیت دهد.

• به او یاد بدهیم که در قبال کارهای خانه مسئولیت دارد .

• به او یاد بدهیم که پذیرش محدودیت های موجود ، امری مهم و ضروری است .

موارد ذکر شده در بالا، روندی پیچیده است که باید از ابتدای کودکی شروع شود. داشتن چنین رابطه ای مستلزم صرف وقت ، پافشاری ، صبوری و درک بالاست ، که باید به صورت تدریجی به وجود آید. موقع صرف غذا ، زمان قصه خوانی ،  بازی ، بیرون رفتن ، تعطیلات  زمان های مناسبی برای گذراندن وقت با کودک است . والدین باید برای هر فرزند خود زمان خاصی را اختصاص دهند . مخصوصاً وقتی که قصد دارند در مورد مسئله ناراحت کننده یا اتفاقی خاص با کودک صحبت کنند . این ارتباط زیر بنای موقعیتی است که وقتی کودک با مسائل جدید روبرو  می شود ، بتواند آن را با والدین خود در میان بگذارد. وقتی رابطه والدین (یا یکی از آن ها ) با فرزندشان در دوران کودکی ، مشکل ساز و پراسترس است ،حتماً باید با متخصصین مشاوره کنید . صرف انرژی و هزینه ، دردوران کودکی برای هر فرزند می تواند از تبدیل شدن مشکلات کوچک به معضلات بزرگ جلوگیری کند .

پدر و مادر بودن : سخت ترین کار

مشکلات طراحی قطعات کامپیوتری ، ساختن آسمان خراش ، یا انجام جراحی مغز در مقایسه با همیشه پدر و مادرخوب بودن ، رنگ می بازد .  با این حال در زیر پیشنهادات مناسبی ارائه شده است که پدر و مادر بودن را برای شما آسان تر می سازد .

کودکان به توجه نیاز دارند : کودکان به توجه شما نیاز دارند. هر چه کودکان بزرگ تر می شوند به زمان های مفید بیشتری با والدینشان نیاز دارند. ساعت های کار طولانی ، داشتن شغل دوم و دیگر مسائل زندگی ، وقت باارزش ما را پرکرده است. زمان هایی رابرای جمع شدن دورهم درنظر بگیرند. برنامه ریزی از قبل کمک زیادی خواهدکرد. این کار مشابه تنظیم وقت ملاقات با خانواده است. آن را جدی بگیرید.

کودک

کودکان به محبت نیازدارند : کودکان دوست دارند در آغوش گرفته شوند، والدینشان را ببوسند و روی پای آن ها بنشینند. هرچه طفل بزرگ تر می شود ، رفتارمحبت آمیز او کاهش می یابد و گاهی کاملاً محو می شود. از این پس لبخند ، کلمات حمایت کننده و در آغوش کشیدن او بسیارمفید خواهد بود. نزدیکی روحی وجسمی با کودک از این جهت اهمیت داردکه عمل کرد خانواده را به عنوان یک واحد حفظ می کند ، واحدی که در آن تمام افراد محبوب و دوست داشتنی هستند.

کودکان به قوانین احتیاج دارند : گرچه بعضی ها می گویند که نیاز به قوانین خاصی نیست با این حال زندگی با محدودیت های منطقی و مشخص ، مطمئن تراست. قوانینی را وضع کنید که مناسب ، منصفانه و قابل اجرا باشد. به عنوان یک خانواده هرزمان که لازم بود ، قوانین را وضع کنید. بچه هادرتمام سنین می توانند درروند وضع قوانین و محدودیت ها شرکت داشته باشند.

اگرفرزندتان احساس کند که  حرف هایش برای شما ارزش دارد ، اونیز به تصمیمات شما احترام می گذارد.

کودکان به والدین نیازدارند : فرزندان در سنین خردسالی بیش از همه به پدر و مادر احتیاج دارند. چه واقعی ، چه پدر خوانده ومادرخوانده . مادر و پدر بودن موقعیت ویژه ای است . زمان بودن در کنار کودکان همیشگی نیست ، پس در این سال های کوتاه ، بیشتر با هم باشید.

مهارت هایی که شاید یک مادر یادنگرفته باشد : به طور سنتی ، شما وظایف مادری خود را از والدین خود می آموزید وآن هانیز از والدینشان و الی آخر. از این راه ، شما مهارت های مفید و گاه رفتارهای نامناسب را تکرار می کنید. نسبت به پذیرش مسائل جدید ، تلاش کنید. وظایف مادری را بادیگر دوستان در میان بگذارید ، درکلاس ها شرکت کنید. کتاب و مقالات مربوطه را بخوانید. قبل از انجام دادن کاری به حرف های کودک گوش کنید. گوش دادن به کودک مهارتی است که شایدفراموش شده است . قبل از تنبیه یا  مجازات کودک به حرف هایش گوش دهید . گوش دادن شایدنظر شمارا عوض نکند ، اما دل شما را نرم می کند. همه روابط والدین و فرزندان باید بر مبنای شنیدن و صحبت کردن در مورد مسائل باشد.

از کودک خود مطالب جدید بیاموزید : کودکان در بسیاری از مسائل هوشیار و آگاه هستند. آن ها به مراتب بیشتر از شما در مورد بازی های کامپیوتری و برنامه های جدید می دانند. آن ها از درون شما کاملاً آگاهند و می دانند که شما چه موقع خوشحال و چه موقع ناراحت هستید. از آن ها در مورد احساسات و افکارشان سوال کنید ، مطمئناً از شنیدن عمق افکار یک کودک 6 ساله تعجب خواهیدکرد.

 بدانید که فرزندتان به  کجا می رود و چه می کند : از کارهایی که فرزندتان انجام می دهد مکان هایی که رفت و آمد دارد و دوستانش مطلع باشید . با والدین دوستان فرزندتان در ارتباط باشید. هرچه بیشتر در مورد فرزندان اطلاع داشته باشید و هر چه بیشتر با او صحبت کنید ، خطر بروز رفتارهای خطرناک ،غیرمشروع و غیر قانونی آن ها کمتر خواهد شد. فرزندان درمعرض رفتارهای پرخطر ، همچون مصرف مواد مخدر، ایدز و دیگر بیماری ها خشونت وتصادفات هستند. آن ها حتی در خانه نیز آسیب پذیر هستند. خانه را به مکانی امن تبدیل کنید. آموزش نکات ایمنی باید از کودکی آغاز شود :

منبع: شناخت رفتار کودکان

مقالات مرتبط

تو با من دوست میشی؟

همکاری کودک را برانگیزیم

مامان راستی گفتی ادب چیه؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.