تبیان، دستیار زندگی
از علایم لجبازی می توان به مواردی مانند جیغ کشیدن، اذیت کردن کودکان، ناسزا گفتن، اعتماد به نفس پایین و بر عکس انجام دادن وظایفی که به آن ها محول شده اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والدین و درک کودک لجباز

کودک لجباز

امیر لطفی حقیقت روان شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه لجبازی از واکنش های نامطلوب کودک است، که در سنین مختلف می توان آن را مشاهده کرد، اظهار داشت: از علایم لجبازی می توان به مواردی مانند جیغ کشیدن، اذیت کردن کودکان، ناسزا گفتن، اعتماد به نفس پایین و بر عکس انجام دادن وظایفی که به آن ها محول شده اشاره کرد.

این روان شناس با تأکید بر اینکه علت لجبازی کودک به کیفیت سپری کردن دوران بارداری مادر باز می گردد، تصریح کرد: می توان سپری کردن دوران بارداری سالم و به دور از استرس، تغذیه مناسب و بهداشت روانی را از عوامل موثر در ایجاد خلق و خوی مناسب کودک دانست.

لطفی حقیقت با تأکید بر اینکه شخصیت کودک تا قبل از 7 سالگی شکل می گیرد، گفت: والدین باید به این درک برسند که فرزندشان فاقد تجربه است و براساس احساسات و نیازهایش واکنش های تند نشان دهند. همچنین  والدین می توانند از طریق یادگیری مشاهده ای به فرزندشان رفتارهای خوب را آموزش دهند چرا که کودک با مشاهده، رفتارهای خوب را می پذیرد.

وی در ادامه افزود: والدین باید از مستقیم گویی و رفتار تکانشی(لحظه ای) پرهیزکنند و با کودک بحث کلامی نکنند و با زبان غیرکلامی جلو بروند.

لطفی حقیقت به والدین توصیه کرد: از قهر کنترل شده غیرکلامی چند ساعت متناسب با میزان لجاجت استفاده کنند و پس از اینکه کودک احساس پشیمانی کرد به او بگویند که رفتارش ناپسند و خجالت آور بوده است.

این روان شناس در پایان از والدین درخواست کرد: در فرآیند رشد کودک با روان شناس کودک و مشاور خانواده در ارتباط باشند.


خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.