تبیان، دستیار زندگی
پای صحبت بعضی از بزرگترها که می نشینی سردرد و دلشان باز می شود که جوانان امروز برای مفاهیم دینی کمتر ارزش قائل هستند. اما بزرگترها از این نکته غافل هستند که بسیاری از این بی دینی ها و یا عدم توجه به مناسک دینی ریشه در کودکی و نوجوانی و طرز رفتار والدین دا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مامان روزه دارم، بیا با هم بریم بازی

پای صحبت بعضی از بزرگترها که می نشینی سردرد و دلشان باز می شود که جوانان امروز برای مفاهیم دینی کمتر ارزش قائل هستند. اما بزرگترها از این نکته غافل هستند که بسیاری از این بی دینی ها و یا عدم توجه به مناسک دینی ریشه در کودکی و نوجوانی و طرز رفتار والدین دارد.

مرضیه ولی حصاری-بخش خانواده ایرانی تبیان
بازی با کودک

خیلی اوقات، ما والدین با کارهایی که شاید هیچ وقت فکرش را هم نکنیم، بذر بی توجهی و دلزدگی دینی را در دل کودکانمان می کاریم. یکی از حالاتی که انسان به خدا نزدیک می شود، روزه داری است. روزه داری در کلام پیامبر گرامی اسلام به جهاد در راه خداوند تشبیه شده است(1). در این روزهای گرم و با زبان روزه باید تمام توجه خود را مبذول داریم تا با عمل خود باعث دوری فرزندانمان از این فریضه الهی نگردیم.

والدین بدخُلق

شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق و فراهم کردن شرایط مناسب اجازه دهید او روزه داری را تجربه کند و هر زمان که احساس کردید دیگر توان ندارد و یا خودش اظهار کرد روزه اش را افطار کند

گرسنکی و تشنگی در روزهای تابستان می تواند باعث تحریک اعصاب گردد و این مسئله منجر به بد اخلاقی و کج خلقی می شود. اگر در برخورد با کودکان کوچک خود و یا نوجوانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده است، دقت ننماییم و به هر بهانه کوچک و بزرگی با آنها بد اخلاقی  کنید، فرزند شما به نوعی دچار خطای ادراکی خواهد شد. به بیان دیگر نوجوان به این نتیجه می رسد که روزه گرفتن والدین اش مساوی است با پرخاشگری، بد اخلاقی، عصبانیت  و .... این نکته ساده می تواند تاثیرات نامطلوبی برای او داشته باشد.

الان حوصله ندارم

کودک شما عادت داشته است که بخشی از روز را با شما به بازی بپردازد و حال شما با زبان روزه حوصله کافی برای بازی با او را ندارید، او طبق عادت همیشگی به سراغ شما می آید تا با او بازی کنید و شما جمله ای که به نظرتان بسیارمعمولی است، به زبان می آورید: «عزیزم الان روزه ام حوصله بازی ندارم بعدا با هم بازی می کنیم» حال کودک شما باقی می ماند با این فکر در ذهن کوچکش که این روزه است که باعث شده است او هم بازی اش را از دست بدهد، همین نکته بسیار کوچک می تواند باعث دلزدگی او از روزه داری گردد.

آه و فغان

اگر شما در هر لحظه از گرسنگی در ایام روزه داری  ناله و فغان کنید، فرزند شما چه تصویری از روزه داری شما برای خود ترسیم می کند. پدر و مادری که به شدت در حال اذیت شدن هستند، گرسنگی و تشنگی آنها را آزار می دهد. و در اینجاست که سوالی بزرگ برای او به وجود می آید «این چه عمل عبادی است که هیچ لذت و زیبایی در آن وجود ندارد.» شما در مقابل چشمان معصوم کودک خود فقط سختی ها و ناراحتی ها را نمایان می کنید و این توقع را دارید که کودکتان در بزرگسالی به روزه داری عشق بورزد. او هیچ چیز جز سختی ندیده، پس چطور می خواهید او به زیبایی برسد.

مامان من گرسنه ام

برای مادران رسیدگی به تغذیه فرزندان بسیار مهم است ولی در بعضی اوقات دیده شده است در ماه رمضان به علت اینکه پدر و مادر وعده نهار را میل نمی کنند دیگر آن توجه کافی را برای وعده نهار فرزندانشان ندارند و شاید دلیل آن خستگی و بی حوصلگی مادربرای تهیه وعده ای برای کودک اش باشد. حال فرزندتان که همیشه با توجه شما رو به رو بوده به یک باره با شروع ماه مبارک رمضان با بی توجهی شما مواجه می شود.

نمیشه روزه بگیری

او می خواهد تا با او بازی کنید و شما جمله ای که به نظرتان بسیارمعمولی است، به زبان می آورید: «عزیزم الان روزه ام حوصله بازی ندارم بعدا با هم بازی می کنیم» حال کودک شما باقی می ماند با این فکر در ذهن کوچکش که این روزه است که باعث شده است او هم بازی اش را از دست بدهد

شما فرزندی دارید که به سن تکلیف و انجام فریضه روزه داری نرسیده است، ولی او علاقه مند به روزه داری است و خود خواهان این مسئله. اما شما با او به مخالفت بر می خیزید و در مقابل اصرار های او بی توجهی می کنید این امر می تواند باعث دلسردی فرزند شما شود.
 شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق و فراهم کردن شرایط مناسب اجازه دهید او روزه داری را تجربه کند و هر زمان که احساس کردید دیگر توان ندارد و یا خودش اظهار کرد روزه اش را افطار کند. این کار باعث علاقه و رغبت روز افزون فرزند شما به روزه داری می گردد.

حرف آخر

شاید این مسائل به نظرشما بسیار جزئی و کم اهمیت باشد. اما همین امور جزیی می تواند ذهنیت یک انسان رابسازد و او را به دینداری علاقه مند و یا گریزان سازد. پس با توجه به همین نکات کوچک سعی کنید از بی علاقگی و دین گریزی  فرزندتان در بزرگسالی جلوگیری نمایید.


پی نوشت:
1)پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: «روزه گرفتن در گرما جهاد است.»(بحارالانوار، ج 96، ص 257)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.