تبیان، دستیار زندگی
خانواده ها، فرزندان خود را در فضای پر تلاطم سایبر رها نکنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده ها، فرزندان خود را در فضای پر تلاطم سایبر رها نکنند

www.irna.ir

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ ' غلامرضا شهریاری ' با اشاره به اینکه تاکنون بیشترین آسیب دیدگان جرایم فضای سایبری، افراد نوجوان و جوان بویژه دختران و زنان می باشند، گفت: توصیه ما به خانواده ها این است که بیشتر مراقب فرزندانشان باشند و آنها در این فضای پرتلاطم تنها رها نکنند.
وی عدم آگاهی و آشنایی کافی از کارکردهای فضای سایبر توسط کاربران را یکی از عوامل مهم افتادن آنها در دام مجرمان اینترنتی دانست و افزود: تحقیقات پلیس نشان می دهد نداشتن سواد رسانه ای، سهل انگاری و اعتماد بیجا به افراد غریبه در فضای مجازی علت اصلی بزه دیدگی شاکیان بوده است .
رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اضافه کرد: در این زمینه بارها پلیس توصیه کرده که کاربران به ویژه دختران جوان ارتباط های خود در این فضا را به فضای واقعی نکشانند و تصاویر خصوصی و خانوادگی خود را به اشتراک نگذارند و هر از چندگاهی نیز رمز حساب بانکی و رمز ایمیل خود را تغییر دهند و به پست های ناشناس پاسخ ندهند.
سرهنگ شهریاری به راه اندازی مرکز فوریت های پلیس فتا در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: شهروندان در صورت بروز هرگونه مشکلی در فضای مجازی، هک شدن ایمیل ، سرقت از حساب بانکی و یا تهدید از سوی مجرمان می توانند از طریق ارتباط وب به آدرس cayberpolice.ir موضوع را
بصورت آن لاین به پلیس فتای استان گزارش کنند تا پس از بررسی های لازم، کارشناسان وارد عمل شوند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان در ادامه از کشف 92 درصد جرایم سایبری توسط کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات این فرماندهی طی 10 ماهه امسال خبر داد.
وی درباره عملکرد 10 ماهه پلیس فتای استان اصفهان گفت: با گسترده شدن ابزارهای فناوری ارتباطاتی و اطلاعاتی در دنیا و رواج بی رویه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و عدم آگاهی و آشنایی کافی مردم از حضور در این فضا باعث شد تا پلیس طی سال های اخیر با شکایات مختلفی از قبیل اخاذی، کلاهبرداری، سرقت، مزاحمت، هتک حیثیت و ... مواجه شود.
سرهنگ شهریاری با بیان اینکه وقوع جرم در فضای مجازی پیچیده تر از فضای واقعی و حقیقی است، افزود: به همین خاطر مجرمان برای اینکه راحت تر نقشه های مجرمانه خود را عملی کنند و از طرفی هیچگونه اثر و ردی از خود نیز به جا نگذارند وارد این حوزه شدند.
وی بیشترین جرم کشف شده در فضای مجازی طی 10 ماهه امسال در استان اصفهان را سرقت از حساب های بانکی شهروندان اعلام کرد و گفت: کلاهبرداری، اخاذی و حتک حیثیت از دیگر جرایم شاخص اینترنتی در این استان است.
وی از کشف 92 درصد جرایم سایبری در 10 ماهه امسال توسط پلیس فتای استان خبر داد و گفت: دامنه ماموریت ها و عملیات های پلیس فتا تنها به سطح استان معطوف نبوده و این پلیس توانسته ده ها مجرم سایبری که از استان های دیگر کشور مرتکب جرم شده بودند را نیز شناسایی و تحویل قانون دهد.
سرهنگ شهریاری افزود: خوشبختانه با اجرای برنامه های آموزشی از طریق رسانه ها همچنین حضور کارشناسان پلیس فتا در سطح مدارس، مساجد، ادارات و افزایش تعامل و هم افزایی بین نهادها توانسته ایم برخی از جرایم سایبری را در استان اصفهان کنترل و مهار کنیم.
وی درعین حال تصریح کرد: اما متاسفانه جرایم سایبری در حوزه اخلاقی و اجتماعی روند رو به رشدی یافته است که این موضوع به عنوان هشداری جدی برای خانواده هاست.
2093


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.